Knikki eli häntämutka

Aloittaja Mustikkamaan, 23.08.07 - klo:20:33

Olive

Voisko listan ajatella jotenkin näin:

Urokset
Eemeli (Delfoin Faarao - Baddington)

Naaraat
Euphoria (Onni - Poéme)
Nicola (Octavius Onnenotus - Vivaldine's Vanessa Velia)

Ja sitten mä lisäisin sinne vielä syntymäajan ja kasvattajan.
Eikä mun mielestä tarvitse ketään kasvattajaa suojella jos knikki on, eikä
todisteita että se ei oo tapaturmanen.
[size=85]Syyrialaiset (musta & musta vkkk)
Gerbiilit (black)
Kääpiölupat (sininen, musta)
Pk colliet (tricolour)[/size]

Ninde

Lainaus käyttäjältä: "Scarlett"No perustetaanko julkinen lista, johon listattaisi vain knikillisiä hamstereita, eikä keskusteltaisi muusta, kuten tässä ketjussa on tehty? Olisiko se muidenkin mielestä hyvä idea?
Tänne keskusteluun on sekaan listattu myös knikillisten hamsujen nimiä ja tietoja. Ihan kuin muistelisin että jonkinlaista erillistä knikkilistaakin yritettiin jossain vaiheessa tehdä, mutta se ei saanut oikein kannatusta ja nyt en enää löytänyt sitä aihettakaan...

Heli

Mulla on se muistikuva, että se "lista" on nimenomaan tämä, vaikka itsekin silloin alkuun toivoin ihan vaan pelkkää listaa missä raakoja faktoja.

Pitäiskö sitten pistää nyt ihan uusi ketju jonne ei muuta kuin knikkieläimet listaksi? Tästä ketjusta pitäisi varmaan jo ilmoitetut kerätä, kun moni ei varmaan uudestaan tule ilmoittelemaan.
Että kuka jaksaa hommaan ruveta niin mun mielestä ainakin ihan hyvä idea.  :D Edelleen.
Destiny's hamsterit 2001-2009

GaneshaX

No eihän se kasvattajan vika ole, jos tulee knikki. Mutta mua vatuttaa ja hatuttaa epärehelliset ihmiset. (esim. jos kasvattajaa on kielletty myymästä poikasia jalostuskoteihin ja tämä silti myy niitä nimenomaan jalostukseen)

Ja munkaan mielestä knikki jollain papan veljellä ei ole välttämättä syy katkaista hienoa linjaa, mutta pitäisi yrittää saada tietoa, onko niitä knikkejä enemmänkin lähisuvussa.
Roudan hamsterikasvatus
Creme, soopeli, ps creme ja minkki

Pähkinä

Minä ainakin kannattaisin knikkilistaa.
Minä voisin kerätä tästä keskustelusta knikilliset hamsterit listaksi. Korjatkaa sitten jos joku menee väärin.  :)

PiiaL

^Hieno juttu Pähkinä, kannustan sinua ryhtymään toimeen!

Minä en ainakaan ymmärrä sitä näkökulmaa, että ketään leimattaisiin suoraan syylliseksi hamstereidensa knikeistä, etenkään, jos ei ole mennyt tietoisesti teettämään knikillisille vanhemmille poikasia. Knikit kun tuntuvat periytyvän resessiivisesti. Jos hamsterilla on knikki, se rajataan heti ulos kasvatuksesta, koska sen syntytavasta ei koskaan voi mennä takuuseen.

Minä ainakin koen hyötyväni, jos knikilliset foorumilaisten hamsterit listattaisiin selkeästi. Siitä voi sitten katsoa, löytyykö kenenkin hamstereiden lähisuvusta paljonkin selkeästi periytyviä knikkejä ja pohtia, kannattaako sukua käyttää jalostuksessa mukana. Kaikkihan me kasvattajat olemme hamstereiden terveyden asialla, eikös juu. :)

Heli

Musun kommentin innoittamana muistin vihdoin tutkia meidän cämpsyjen häntiä tarkemmin. Toinenhan sai nuorena hylsyn knikin takia, mutta minä olin sitä mieltä ettei se ollut knikki ja samaa mieltä olen edelleenkin. Sillä roikkuu persenahka oudosti hännän päällä ja se aiheuttaa vaikutelman patista, mutta kun hännän kaivaa sieltä nahan alta niin se on suora.

Mä epäilen, että campbellien knikit saattaa olla vähän tulkinnanvaraisia. En ole koskaan tunnustellut cämpsyn häntää jolla on todettu olevan knikki, mutta noin muuten on tullut tunnusteltua vaikka mitä ihme liuruja ja pallopäitä (hännistä puheenollen). Siis campbelleillä on todella oudot hännät!
Destiny's hamsterit 2001-2009

jjenna

Hamsterikasvatus jäädytettynä

Mustikkamaan

^^No siis meidän campsyillä on ollut niin puhtaita knikkejä kuin knikkejä voi olla. Ei mitään epämääräisiä, vaan oikein komeita kulmia. Et ne ei oo kyl enää tulkinnanvaraisia ainakaan :D
Heidi Harju
[size=85]kasvatuksessa lyhytkarvaiset mustat syyrianhamsterit

Liru laru loru, moni turha poru ratkiriidaksi muuttuu. Löpö löpö löpö, se on ihan höpö, joka leikistä suuttuu![/size]

Tansku

Lainaus käyttäjältä: "Maria"
Lainaus käyttäjältä: "Tansku"Kolttonen (Delfoin Iowa - Martha)
Voi sentään. :< Ikävä huomata tuo, kun oli suunnitteilla velipoikaa käyttää tytöissä... Taitaa jäädä välistä, kun noinkin lähisuvussa knikkitapaus.

Lisäyksenä vielä, että Kolttosen velipoika Karpaasikohan (?) se oli kehitti knikin pari kuukautisena.
Karpaasi ei siis minun ole, mutta yhdelle tutulle kasvattajalle se meni jolta kuulin asian.

Ninde

Lainaus käyttäjältä: "jjenna"Tämä ei ole täysin varmaa, sillä itse en ole varma, eikä ollut lemmikkiluokan tuomarikaan, mutta Turkinpippurin Jonathan (Mustikkamaan Tainted Love - Turkinpippurin Boa Vista) Häntä on kyllä suora, mutta ihankuin siinä olis vajoama tms. Muttatosiaan varma ei ole, mutta ei se ihan normaalinkaan tuntunen ole..
Mä siirsin tän tänne, lisätään se tuonne listaan sitten jos varmistuu... Mitä lemmikkituomari siitä sitten sanoi, kirjasiko knikkiepäilyksi? Ulkkistuomari ei sit tainnut sanoa mitään?

HaKeNi

Mutta knikit ei vähene ennen kun asia saadaan sellaiseksi että kaikki on asiasta samaa mieltä ja mahdollinen linjaus asian tiimoilta yhdistyksen  puolelta...
Ei auta mitään jos puolet kasvattajista on sitä mieltä et knikillisen siskoa/veljeä voi käyttää ja puolet sitä mieltä et ei...

Ja mielenkiintonen toi lista siinä mielessä et sieltäki löyty mulle ylläreitä et omien hamsujen lähisuvussa ollu knikkiä... Joita iteki siis aikanaan käyttäny paljonkin kun ei ole tietoa ollut mahdollisesta knikkirasitteesta...
I´m back!

GaneshaX

^Itse olen ainakin yrittänyt tavoitella yhdistelmien tekijöitä, kauempanakin sukutauluissa. Kyllä sieltä joskus paljastuu jotain, aina välttämättä tietoa ei ole, jos esim. hamsuista ei ole luovutuksen jälkeen kuulunut mitään.

Omaa aloitetta vaan paljon ja puhelinta käteen  ;)
Roudan hamsterikasvatus
Creme, soopeli, ps creme ja minkki

Scarlett

Anteeksi jos nyt olen kauhean pessimistinen, mutta resessiivisesti periytyvää ominaisuutta on ihan älyttömän vaikea kitkeä pois populaatiosta.

Ja jo ihan käytännön kannalta ajatellen, kuinka paljon Suomessa enää olisi jalostukseen kelpaavia hamstereita, jos kriteerinä olisi, että jokaisen sukutaulu on tiedettävä esim. vähintään kolme polvea takaisinpäin, eikä yhdenkään sukutaulussa esiintyvän hamsterin sisaruksissa olisi ainoatakaan knikkiä? Ja jos tietoa poikuetovereiden tilanteesta ei olisi, voisiko hamsteria silloin käyttää jalostukseen?
Käytännössä kasvattaja ei voisi myydä poikasiaan muille kuin aktiiviharrastajille, jotka olisivat sitoutuneet seuraamaan mahdollisten knikkien kehittymistä.

Toinen ongelma radikaaleissa jalostusvalinnoissa olisi sitten tietenkin geenipoolin vähentyminen, ja sen seurauksia ei voi kuin arvailla.