• Welcome to Suomen Hamsteriyhdistys ry.
 

Knikki eli häntämutka

Aloittaja Mustikkamaan, 23.08.07 - klo:20:33

« edellinen - seuraava »

Mustikkamaan

#180
^Ei.

Kyllähän se teknisesti onnistuu se lisääntyminen silloinkin, mutta se ei ole terveydellisistä syistä suositeltavaa - knikki kun on periytyvä ja voi periytyä selkärankaan pahimmassa tapauksessa haitaten liikkumista.
Heidi Harju
[size=85]kasvatuksessa lyhytkarvaiset mustat syyrianhamsterit

Liru laru loru, moni turha poru ratkiriidaksi muuttuu. Löpö löpö löpö, se on ihan höpö, joka leikistä suuttuu![/size]

viiru

#181
Lainaus käyttäjältä: "viiru"Meidän knikillisiä kautta aikojen, en muista olenko aikaisemmin lätkinyt näitä tänne;

- Sharonda's Olimpiada (ei käytetty jalostukseen)
- Big Boss (yksi poikue, knikki todettu 1,5-vuotiaana)
- Holy Roller Novocaine (ei käytetty jalostukseen)
- Game Over (yksi poikue, knikki todettu 1-vuotiaana)

Listan jatkeeksi valitettavasti...

- Täystuhon Liiba Laaba, pk karamelli naaras (1 poikue, knikki todettu 1,5-vuotiaana)
- Emine, pk minkki naaras (Susa-Erma's Yoda - Good Night & Good Luck) (ei käytetä jalostukseen, ei jälkeläisiä, knikki 5kk iässä)
Cheersbigears-talvikkokasvatus

GaneshaX

#182
Miten muuten olette menetelleet mahdollisten jalostuskäytössä olevien jälkeläisten kanssa, jos knikki ilmestyy vanhalle eläimelle? Vaikka jonkin poikueen emänemänemälle, kun se on vaikka sen vajaa pari vuotias?
Roudan hamsterikasvatus
Creme, soopeli, ps creme ja minkki

viiru

#183
Lainaus käyttäjältä: "GaneshaX"Miten muuten olette menetelleet mahdollisten jalostuskäytössä olevien jälkeläisten kanssa, jos knikki ilmestyy vanhalle eläimelle? Vaikka jonkin poikueen emänemänemälle, kun se on vaikka sen vajaa pari vuotias?
Itse jätän käyttämättä jalostukseen. Minulla itselläni on ollut todella huono onni syyrialaispoikueiden suhteen. Varmaan enemmistö eläimistäni, joita olen jo ehtinyt käyttämään jalostukseen, ovat kehittäneet itselleen knikin ja melkein aina myös vähintään muutamalle jälkeläiselle on tullut mutkat häntään. Näin ollen olen tehnyt päätöksen ihan surutta pistää samantien linjan poikki, kun knikkiä esiintyy, sillä mitä enemmän levitän vikaa kantavia poikasia maailmalle, sitä isompi ongelma syyrialaiskasvatuksessa on myöhemmin.
Cheersbigears-talvikkokasvatus

HaKeNi

#184
Mikäs on syrkkien knikkitilanne?
Tuntuu kinikillisiä putkahtelevan vähän väliä ja knikkisukuisia yhdistetään vailla huolen häivää...  :huh
I´m back!

Anzukka

#185
Onko yhtäkkiä häntään ilmestynyt "patti" knikki?  :huh Ainakin hiirillä knikki on havaittavissa jo poikasena ja periytyy mutta hemsterilla ei ole mitään vikaa ollut enne  hännässä mutta sitten tuli se patti  :shock:
Syyrialaiset hamsterit väreissä lk, pk, satiini, rex, normaali, musta, creme kuvioissa valkolaikukas. Campbellit tauolla.

Hiiriä monessa väri- ja turkkimuunnoksessa!
annekristiinaseppala(a)hotmail.com

Pähkinä

#186
^ Hamstereille knikki voi tulla myös myöhemmin, joten uskon ainakin että se patti on knikki.  ;)

Ninde

#187
Knikki ilmestyy yleensä 6 kk ikään mennessä (joskus myöhemminkin), tämän takia kovin nuoria hamsuja ei suositeltaisi käytettävän jalostukseen. Hiirten knikki lienee muutenkin erilainen, eli ne eivät ole suoraan verrannollisia keskenään. Koirillahan ja kissoillakin kai on häntämutka jo syntyessä ja sen havaitsee silmämääräisestikin. Hamsuilla knikkiä ei usein näe, vaan sen havaitsee ainoastaan tunnustelemalla.

Minski

#188
HaKeNi: Mitä tarkoitat knikkisukuisilla ?
 
Uskon vahvasti, että ihan jokaisessa syyrissuvussa on jossakin kohtaa knikkiä eikä mikään suku ole niistä vapaa, ihan varmasti jokaisesa suvussa jollain tyyliin serkun lapsen jälkeläisellä tai sedän veljellä on knikki.
 
Knikkien kanssa on hankala vetää rajaa siihen, että missä vaiheessa se linja olis syytä katkaista. Tai ite ainakin koen niin. Kun onhan sekin knikkisukuinen, jos hamsunsa serkun jälkeläiselle tulee knikki niin pitäiskö sillon koko laaja suku katkasta ? Tai jos yhdelle poikueessa tulee knikki eikä koko suvussa missään muussa vaiheessa ole knikkejä niin pitäiskö se suku sit katkasta kokonaan, olla käytämättä mitään hamsua siitä laajasta suvusta ? Yks suku mulla katkes siihen, kun kaikille urospoikasille tuli knikit, se oli jo liian monta tapausta. Nää knikit on tosi vaikeita juttuja ja kun ei ole oikein mitään yhtenäistä sääntöä/suositusta olemassa.
 

Se mikä mua kauhistuttaa on se, että yhä nuorempia syyriksiä käytetään kasvatukseen :( Vähän kun nettiä penkoo niin löytää tosi paljon tapauksia, joissa ollaan teettämässä poikasia hirmu nuorella naaraalla tai jopa 2-3 kk ikäisillä uroksilla. Syyris ei kuitenkaan ole parin-kolmen kuukauden ikäisenä vielä valmis eikä kasvuaankaan lopettanut ja sille voi kehittyä vielä vaikka mitä ongelmaa ennen kuin se on kasvunsa kasvanut loppuun. Monet selittelee, että "no kun se on niin isokokoinen jo" tai "naaras oli jo niin vanha, että oli pakko käyttää sille sitä 2 kk ikästä urosta" (aina voi lainata urosta, jos omaa ei ole sopivan ikäistä ! Tai voi hoitaa esim. kasvatuksensa niin, että hommaisi uroksia ensin ja antaisi niitten kasvaa ja sitten hommaisi vasta naaraita) ja monet myös käyttää harmi kyllä syynä tuota, että "voihan se knikki tulla vaikka yli vuoden ikäisenä niin ihan sama, jos käytän tätä 3 kk ikästä urosta".
 
Mun mielestä näinä aikoina olisi suotavaa odottaa sen kasvuiän loppuun, ennemmin katsoa kuin katua, koska on todella surku juttu, jos se oma kasvatus katkeaa sitten sen takia, ettei malttanut odottaa muutamaa kuukautta. Ehkä kaikki aloittelevat kasvattajat eivät sitä ymmärrä, kun heillä ei tavallaan vielä ole mitään menetettävää taustalla, mutta sitten kun on saanut jotakin omaa linjaa jo alulle ja kasvattanut usean poikueen ja saanut ehkä jalostuksellista tulostakin niin voin sanoa, että on erittäin surku juttu, jos se linja, kasvatus ja sen eteen nähty työ ja saavutetut tulokset katkeavat ja tulevat hyödyttömiksi knikkien vuoksi. Nyt kun lajilla menee vielä suht hyvin niin mielestäni pitäisi juuri pelata varman päälle, muuten ollaan kohta samassa tilanteessa kuin kääpiöhamsuilla, ettei jalostuseläimiä saa enää mistään.

Mulla on vahva mielipide asiassa, jos se ei tekstistä välittynyt :D Mutta nyt en paasaa enempää (ainakaan tässä viestissä) :P
 

Anzukka: Kaikki poikkeamat hamsun hännässä ovat ainakin epänormaali juttu, joten ei missään nimessä kasvatukseen mitään hamsua, jolla on häntä jotain muuta kuin piikkisuora :)
Hamsteriton tätä nykyä

GaneshaX

#189
Varmasti likipitäen joka suvussa on jossain knikki. Jos väittää ettei ole, ei vain tiedä sitä. Itse olen koittanut jäljittää sukuja niin kauas kuin mahdollista ja kysellyt ja kysellyt. Eritoten niistä hännistä... Silti aika common vastaus on kun kysyy jälkeläisistä, ettei kasvattaja ole kuullut niistä luovutuksen jälkeen mitään :<
Itse ainakin haluaisin tietää, jos myymälläni poikaselle tulee häntään jotain.
Sellaiseenkin olen törmännyt, että kun olen kasvattajalle kertonut, että tälle nyt tuli knikki, niin minulle suututaan.
Olisin luullut, että hän haluaisi tietää. Ilmeisesti ei :(
Roudan hamsterikasvatus
Creme, soopeli, ps creme ja minkki

HaKeNi

#190
No siis... Eräs yhdistelmä on jossa emän sisaruksissa on knikkiä ja isän aiemmassa pentueessa knikillinen hamsu...
Tehkää päätelmänne, mun mielestä kuitenki riskialtis(ko)?
I´m back!

GaneshaX

#191
Itse näen aika paljon vaivaa onkiessani tietoja ja soitellessani ympäri suomea hamsujen sukulaisten häntien perään... :<

Tosi ärsyttävää, kun saa arvailla.  Että  onko sen siskon serkun kaimalla on nyt sitä ja tätä....

Jotkut ihmiset eivät tietojaan jaa...
Roudan hamsterikasvatus
Creme, soopeli, ps creme ja minkki

Scarlett

#192
No perustetaanko julkinen lista, johon listattaisi vain knikillisiä hamstereita, eikä keskusteltaisi muusta, kuten tässä ketjussa on tehty? Olisiko se muidenkin mielestä hyvä idea?

Omalta hamsteriltani Eemeliltä (Delfoin Faarao - Baddington) löytyy knikki.

GaneshaX

#193
On hirveesti myös kasvattajia, jotka myyvät eläimiä jalostukseen, vaikka heitä olisi kielletty.

Minun knikillinen:

Nicola, knikki havaittu noin puolen vuoden iässä.
isä: Octavius Onnenotus, emä: Vivaldine's Vanessa Velia

Kasvattajasta en tiedä, uskaltaako sanoa mitään...
Roudan hamsterikasvatus
Creme, soopeli, ps creme ja minkki

Marla

#194
Lainaus käyttäjältä: "Tansku"Kolttonen (Delfoin Iowa - Martha)
Voi sentään. :< Ikävä huomata tuo, kun oli suunnitteilla velipoikaa käyttää tytöissä... Taitaa jäädä välistä, kun noinkin lähisuvussa knikkitapaus.