Knikki eli häntämutka

Aloittaja Mustikkamaan, 23.08.07 - klo:20:33

wiidii

^Itse ainakin huomasin sunnuntaina lemmikkejä arvostellessani pari selkeää knikkihäntäistä (esim. yksi kyyhkynharmaa kilpikonna) jotka olivat ulkomuodosta saaneet suoran hännän.  :S
Hallituksen jäsen 2017.
Choux Puffs -hamsterikasvatus tauolla.

Mustikkamaan

^Varmaan menny sihteerillä kiireessä rukseja väärään paikkaan siten, että unohtui tuomarilta tarkistaa, että onko häntä tsekattu ja laitettu automaagisesti "suora". Tämä on hyvin mahdollista, etenkin kun eläimiä on paljon.

Sihteerin pitää siis aina kysyä tuomarilta, onko häntä suora, mikäli tuomari ei sitä erikseen mainitse! Tämä ei tietenkään ole kaikille selvä asia, koska ei kaikki voi tietää kaikkea :D

Jösses etten mä taas meinaa saada mitään tolkkua näihi kirjotuksiini...
Heidi Harju
[size=85]kasvatuksessa lyhytkarvaiset mustat syyrianhamsterit

Liru laru loru, moni turha poru ratkiriidaksi muuttuu. Löpö löpö löpö, se on ihan höpö, joka leikistä suuttuu![/size]

viiru

Lauantaina Paul kysyi useaan otteeseen minulta lemmikkejä arvostellessaan, että "onko tämä teillä knikki", ja kaikki näistä olivat selviä knikkejä. Näistäkin Paul kommentoi, että eivät itseasiassa olisi knikkejä, vaan murtuneita. Tiedä sitten, onko tässä perää. Vähemmän selvät häntämutkat hän totesi varmaan automaattisesti suoriksi.
Cheersbigears-talvikkokasvatus

Sintturainen

Minä arvostelin molempina päivinä 30 hamsua koearvostelussa, esim. lauantaina löysin 5 knikkiä, olikohan kaikilla suora häntä varsinaisessa arvostelussa.

Itse asiassa itekin oon miettinyt että oisko nämä yli puolivuotiaille tulevat "taittuvat" hännät vaan sit murtaneet häntänsä. Tuntuu jokseenkin hassulta että kaikilla muilla eläinlajeilla (esim. hiiret, kissat...yms) häntämutkat näkyvät jo ihan pentuina, miksi ne ei hamsuilla näy...?  :S

jonna

^No tuota olen itse kovasti miettinyt ja yrittänyt ymmärtää tätä käytäntöä tuomita aikuisena tullut häntämuutos knikiksi.
Jokusia häntiä olen saanut kokeilla joissa on tuntunut "patti", sellainen pieni nypylä, ja jokusia joissa on nikamien välissä "väli". Siis häntämuutoksia, mutta en mä noita "osaa ajatella" häntämutkina. Siis verraten just esim. koiran häntämutkaan.

Sintturainen

Ainakin yks entinen kasvattaja on kuvauttanut hamsunsa hännän jolle tuli "taittuma" vasta joskus vuoden kieppeillä. Murtuma oli eläinlääkärin diagnosi. Ois kyllä mielenkiintoista just avata omituinen häntä ja nähdä mitä "se on syönyt"...

viiru

Mutta toisaalta, minua hämää se, että esimerkiksi Ruotsissa arvostellessani ei oikeastaan yhtään hämärää häntää tullut vastaan. Kaikki olivat suoria, kaksi knikkiä taisi niissä 30:ssä hamsterissa olla, mitä arvostelin. Suomalaisten hamstereiden hännissä on enemmän variaatioita, eikä se ole minusta tavoiteltavaa. En tiedä kanduuko oudoistakaan hännistä jalostaa.
Cheersbigears-talvikkokasvatus

Sintturainen

^Niin tuntuishan se oudolta että ruotsissa eivät murra häntiänsä mutta suomessa murtavat...  :S

jonna

Tai sitten siellä ollaan nuukempia siitä mitä näyttelyyn tuodaan.

Saana

Voisi tosiaan olla mahdollista, että ruotsalaiset eivät tuo knikkihäntiään näyttelyyn, koska lemmikkiluokassakin knikkihäntäinen saa automaattisesti arvosanan AB (asteikko: A, AB, B) eikä voi A:ta edes saada eikä näin ollen saada myöskään valiolemmikin titteleitä. Itse arvostellessani Ruotsissa he olivat myös ERITTÄIN tarkkoja knikkien kanssa. Jos vähänkään tunnustelin tarkemmin häntää niin joku heidän yhdistyksensä puolesta halusi myös tarkastaa sen ja heidän päätöksen mukaan hamsterin nimi meni ilmeisesti jonnekin knikkilistaan.

Minski

^ Ehkä he on kehittäneet Ruotsissa jotain tuommoista knikkilistaa, kun eikös siellä yhteen aikaan ollut tosi paljon knikillisiä hamsuja ? Eikös yhteen aikaan ilmenny tosi monilla Ruotsista Suomeen tuoduilla syyriksillä knikkejä ? Muistelisin tämmöstä aikaa, Sallallako näitä oli useempikin ? Ja mun viimesin ja ainut ruotsintuontihamsu on kyllä hyvin erikoishäntäinen, ei se suora ainakaan ole, mutta toivon, että olis joku kasvun myötä ohi menevä.

Lainaus käyttäjältä: "Mustikkamaan"Varmaan menny sihteerillä kiireessä rukseja väärään paikkaan siten, että unohtui tuomarilta tarkistaa, että onko häntä tsekattu ja laitettu automaagisesti "suora". Tämä on hyvin mahdollista, etenkin kun eläimiä on paljon.
En usko, että on tästä kyse, luulen vaan, ettei niitä kaikkia huomattu, meneehän suomaiaistuomareillakin osalla pienet näppylät läpi niin, että jos on ilmonnut hamsun molempiin luokkiin niin toisessa luokassa huomataan nyppylät ja toisessa ei, sama juttu varmaan nyt tässäkin. Niin ja siis Danten häntä on kyllä mennyt osalla suomalaistuomareistakin läpi, etten mä halua tarkottaa, että pelkästään Paul ei niitä huomais vaan yleisesti ottaen toisilla tuomareilla on herkemmät sormet ja toiset huomaa vasta sitten, kun on kunnon mutka/koukku.

Lainaus käyttäjältä: "Sintturainen"
Lainaus käyttäjältä: "jonna"No tuota olen itse kovasti miettinyt ja yrittänyt ymmärtää tätä käytäntöä tuomita aikuisena tullut häntämuutos knikiksi.
En silti nyt sitä tarkoita että kaikki muutokset pitäisi ohittaa olankohautuksella. Omassa pienessä (mitään tietämättömässä) mielessä on käynyt tuomitaankohan tuollaisia epämääräisiä muutoksia turhan herkästi knikeiksi täällä? Juurikin ajatellen tuota Paulin kommenttia murtuneista hännistä.
No mutta nythän hamsupiireissä on karkeasti sanottuna jotkut vaan päättäneet, että hamsun häntä ei voi murtua niin kai sitä alkaa kaikki pitämään ainoana totuutena, kun sitä tarpeeksi puhutaan. Nykyäänhän ollaan yleisesti sitä mieltä, ettei hamsun häntään voi tulla mitään muutoksia tapaturmaisesti. Tuommoiseen ehdottomuuteen en minä kyllä usko ja kun ei asiasta ole esittää mitään faktaa niin en purematta niele. Mutta tiettykään ei silti voi käyttää sellaista hamsua, jolla on hännässä jotain muutosta, kun ei ole varmuutta mistä häntämuutos on tullut.

Lainaus käyttäjältä: "jonna"Onko kukaan avannut noita häntiä, joissa on joku nypylä tai "väli" tms muu epämääräinen mutta ei selvää mutkaa? Kiinnostaisi kovasti tietää mitä noi "näppylät" sun muut on. Rasvapatteja, vammoja, sidekudosta?
Mä en ainakaan oo, en mä semmosta pystyis tekeen, mutta joku joka pystyy niin olis kyllä kiva saada tutkimustietoa tämmöisestä.

Mutta siis yleisesti ottaen tää knikkihysteria on alkanu mennä kyllä ihan mahdottomaksi, jonnan tavoin mäkin oon välillä miettiny, että onko nää hännät otettu nyt jo ihan liiankin tarkkaan syyniin, siis että jos hännässä on notkelma niin mietin vaan, että monellakohan meillä ihmisellä on notkelmia siellä sun täällä, että onko se jo liian tarkkaa syyniä, kun joka notkelmasta tulee jalostuskielto sekä sille nimenomaiselle hamsulle että koko sen sisaruskatraalle ja muulle suvulle. Mulla on ainakin jo ihan hysteerinen olo kaikista nystyröistä ja notkelmista hamsujen hännissä, pelkään oikeesti tosi paljon joka ikinen kerta, kun kokeilen hamsujeni häntiä :nops: Tietenkään en käytä yhtäkään sellaista hamsua, jolla on hännässä mitään epämääräistä, oli se sitten kunnon mutka tai vaan notkelma, mutta kauanko tätä hommaa pystyy jatkamaan; Suomesta loppuu kohta semmoset syyrikset, joiden suvussa ei oo mitään häntämuutoksia, kun onhan nää jo nytkin kaikki kähes tulkoon jotain kautta toisilleen sukua ja sitten kun jätät jonkun nypyn ja notkelman takia yhen suvun käytöstä pois niin aika vähiin käy. Moni linja katkeaa sen vuoksi, että on joku notkelma tai nyppylä, en uskalla ostaa hamsuja keltään ketä en tunne, koska on ihmisiä, jotka ei knikeistä välitä tuon taivaallista tai ei edes tiedä että semmoisia on olemassa, tukkuhamsuja en tahdo ostaa koska niistä on tosi huonoja kokemuksia, eläinkauppahamsut muutenkin on viimenen vaihtoehto, koska taustoja et tiedä, mulla ei ole varaa eikä suhteita hankkia ulkomailta hamsuja ja onko sielläkään asiat yhtään sen paremmin; ainoan ruotsintuonti hamsuni häntä on ainakin sen verran jännä, että tarkkailuun meni. Ei oo helppoo :nops:
Hamsteriton tätä nykyä

jonna

Sekin mihin tässä on itse kiinnittänyt omillaan huomiota on se että toisilla on lyhyt ja napakka häntä, osalla on sellainen pitkä "letku"häntä. Nyt tuolla on yksi letkuhäntäinen kaveri, ekan kerran kun vetäisee hännän sormien läpi, se on suora, toisen ja kolmannen kerran kun kokeilee niin hamsu alkaa vetkuttaa/taivutella sitä häntää sinne tänne jolloin se helposti äkkiseltään tuntuu siltä että ihan kuin siinä olisi jotain ylimääräistä. Muutenkin häntä tuntuu jotenkin löysemmältä kuin muiden. Tuollainen se on ollut poikasesta saakka.

Tuo on sama homma joka kerta, ton jos toisi näyttelyyn, aivan taatusti joku sanoisi että hännässä on jotain ylimääräistä jos sitä pitkään hipelöi. Itse olen sen nyt niiiiiiiiiiiiin monta kertaa kokeilut, ja joka siunaaman kerta se on ekalla kerralla suora, toisella ja kolmannella hamsu vääntelee sen "mutkalle"  xD  xD

Sirpa

Itse juttelin PetExpossa Andrew'n kanssa näistä knikeistä ja hän kertoi, että Englannissa knikkiongelmaa ei käytännössä ole. Niitä saattaa esiintyä joillain tietyillä väreillä (linjoilla?), mutta muuten brittinäyttelyissä tuomarit eivät edes säännönmukaisesti tarkista häntiä.
Knikit on saatu pois jalostuksella, niitä on aiemmin ollut, mutta tarpeeksi tiukka jalostus on saanut ne katoamaan. Kas tässä tavoitetta meillekin! Englantihan on hamsteriharrastuksessa ja -jalostuksessa vuosikymmeniä meitä edellä.

Sintturainen

^Mutta tulee mieleen että jos he eivät häntiä tarkista niin mistä he tietävät onko niitä vai ei  :D  Näitä taittuneita häntiä meni ainakin näillä brittituomareilla ohi paljonkin, kun vertasin siinä koearvosteluja tehdessä.

KaisaM.

Jep, samaa mietin minäkin, ehkä meidän ja englantilaisten käsitys knikistä on erilainen. Varmaan meidän mielestä siellä vois olla paljonkin knikkejä mutta heidän mielestään niitä ei ole. Eli siis Suomessa ollaan paljon tarkempia..?
Puoli olohuoneellista syyrialaisia.