Knikki eli häntämutka

Aloittaja Mustikkamaan, 23.08.07 - klo:20:33

Mimmi

hamsterini isällä on todettu knikki. onko se nyt ihan varmaa että minun hamsterille tulee se myös?

Ninde

^Ei se tietenkään ole 100% varmaa, mutta mahdollisuus siihen on paljon suurempi kuin jos vanhemmat olisivat suorahäntäisiä.

Mimmi

Olis ollut vaan tuo urokseni ihana sulho naaraalleni  :P

Mustikkamaan

No se riski on kai 25 %, tai miten se menikään...?
Heidi Harju
[size=85]kasvatuksessa lyhytkarvaiset mustat syyrianhamsterit

Liru laru loru, moni turha poru ratkiriidaksi muuttuu. Löpö löpö löpö, se on ihan höpö, joka leikistä suuttuu![/size]

Minski

Mulla oli viime vuoden lopulla parille hamsulle ykskaks ilmestynyt häntään joku pikkupallukka, molemmat hamsut oli semmosia pikkuruisia, joita yritin tietty tyhmänä saada kasvaan syöttämällä kauheesti proteiineja :oops: No sit kun noi pikkupallukat löyty niitten hännistä niin aattelin, että hitto nyt kyllä loppuu niitten kasvamaan saaminen ja vähensin niiltä kaikkinaisen lihan antamisen niin minimiin kun ikinä vaan hamsulla voi ja nyt on molemmilla tikkusuorat hännät ! Näyttelyissäkin oli ruksi häntä suora-ruudussa :pilehile: Kaiken lisäks toinen hamsuista on kasvanut ihan mukavan kokoiseksi ilman sen lihaperäisen proteiinin syöttämistäkin, kasvoi vähän vain hitaammin kuin jotkut muut hamsut, toinen hamsu taas jäi pieneksi, mutta ei se tuntunut sillä proteiinin syötölläkään sen kummemmin kasvavan. Voi kun nyt vaan osais ihan oikeesti olla sen lihan antamisen kanssa tarkkana ja osata rajottaa sitä, siinä on mulla opettelemista, hassua kun ite ei oo syöny lihaa sitten kun 3-vuotaana viimeks ja tietää pärjänneensä mainiosti ilmankin, mutta sit hamsuille lihaa on tyrkyttämässä liikaakin, ehkä logiikka pettää tai jotain :oops:

Mustikkamaan

Mä en oo näihin "pallukkahäntiin" törmännyt moneen vuoteen, joten en usko että ainakaan meidän miljoonat knikit on mitään "proteiiniknikkejä". En oo ees näyttelyissä löytänyt sellasia pallukkahäntiä, kun olen eläimiä hylännyt knikeistä. Ihan koukistumia ne ovat olleet.
Heidi Harju
[size=85]kasvatuksessa lyhytkarvaiset mustat syyrianhamsterit

wiidii

Nyt tuolla poikuspäiväkirjassa puhumaltani suklaalta löytyi knikki - eilen muka en mitään löytynyt vaikka syynäsin. Että juuri näin.  :roll:  Katsoo nyt miten tekee tuon linjan kanssa, "mukavintahan" tässä on että ehdin astuttaa tuon poikueen emon uudelleen ennen näitä knikkitapauksia, tuleekohan sieltä nyt useampikin väärähänätäinen otus.  :< Opinpahan ainakin että suvuttomiin hamsuihin ei ole luottaminen, ehkä siksi en saanut siltä kasvattajalta koskaan papereita kun knikkihäntäisyyttä näkyy olevan taustalla.
Hallituksen jäsen 2017.
Choux Puffs -hamsterikasvatus tauolla.

Minski

^^ Musta hyvä konsti tietää onko kyseessä liialla proteiinilla tullut knikki vai sitten perinnöllinen on se, että proteiinilla syötetty tuntuu katoavan jonkin ajan kuluttua, kun sen proteiinin saannin normalisoittaa/lopettaa. Perinnöllinen knikki ei taas sitten katoa tietysti mihinkään.

Itekään en tykkää siitä, että yhä useampi knikki selitetään nykyään proteiinilla tai tippumisella syntyneiksi ja sitten pahimmassa tapauksessa saatetaan sukua jatkaa, kun ei haluta uskoa siihen perinnölliseen knikkiin vaan uskotellaan muita syitä sille; tarpeeksi kun itselleen uskottelee niin alkaahan sitä pitää totuutena vaikka mitä :) Mun mielipide, kuten varmaan monen muunkin on, että knikki kuin knikki niin sellaisella eläimellä ei pitäis jatkaa sukua, mutta sitten taas jos hännässä on todettu jotain kasvuvaiheessa ja sitten aikuisiällä ei löydy kokeneella syynäykselläkään mitään vikaa enää niin minusta silloin ei ole mitään syytä jättää eläintä pois käytöstä. Tosiaan näillä kahdella hamsulla, joista puhuin löytyi viime vuoden näyttelyssä hännästä jotain ja nyt saatiin suorahäntäisten ruksit tän vuoden näyttelyistä enkä itekkään löydä hännistä mitään :)

KaisaM.

Nämä proteiiniknikit on kyllä omituisia. Onessan häntä minusta muuttuu kokoajan, välillä knikki oli selvempi ja nyt se taas tuntuu suoralta, näyttelyssä Lempäälässä se sai muuten taas merkinnän "suora" joko lemmikistä tai ulkkiksesta. Outo juttu. Ja kun tosiaan osaisi olla antamatta sitä lihaa liikaa, mikä sitten olisi sopiva määrä? Vai olisiko parempi luopua lihasta lähes kokonaan ja antaa vain viiliä jne. proteiinin saamiseksi. Joku voisi tehdä tieteellisen tutkimuksen asiasta.  :mrgreen:
Puoli olohuoneellista syyrialaisia.

Marla

Lainaus käyttäjältä: "Minski"Itekään en tykkää siitä, että yhä useampi knikki selitetään nykyään proteiinilla tai tippumisella syntyneiksi ja sitten pahimmassa tapauksessa saatetaan sukua jatkaa, kun ei haluta uskoa siihen perinnölliseen knikkiin vaan uskotellaan muita syitä sille; tarpeeksi kun itselleen uskottelee niin alkaahan sitä pitää totuutena vaikka mitä :) Mun mielipide, kuten varmaan monen muunkin on, että knikki kuin knikki niin sellaisella eläimellä ei pitäis jatkaa sukua, mutta sitten taas jos hännässä on todettu jotain kasvuvaiheessa ja sitten aikuisiällä ei löydy kokeneella syynäykselläkään mitään vikaa enää niin minusta silloin ei ole mitään syytä jättää eläintä pois käytöstä.
Niin no, jotkut putoamistapaukset ovat kumminkin aika selkeitä sellaisia - jos hamsulle yhtäkkiä tulee silmälläkin erotettava knikki häntään, luultavasti se tosiaankin on putoamisen seurauksena tullut. Kuten meidän urokselle, joka oli Lempäälässä suorahäntäinen, mutta siitä viikko eteenpäin häntä oli aivan tyystin kieroon vääntynyt.

Anonymous

Marla

Lainaus käyttäjältä: "Puikula"Kannattaako käyttää kasvatukseen hamsteria jonka isältä löytynyt jonkinnäköinen häntäkyhmy ja toisella naaraspoikasella myös jotakin?
Siis uroksen aiemmalla poikasella vai uroksen sisarella? Toisaalta kummin vain niin mä en lähtisi käyttämään.

Anonymous

uroksen poikasella, joka on tämän minulle ehkä tulevan hamsterin sisko...mutta kasvattajan mielestä voi käyttää jalostukseen mutta sitä toista jolla oli hännässä jotakin ei voi

Ken_G

Kyllä harmittaa. Meidän sulhaskandidaatille on ilmestynyt knikintapainen 9 kk iässä. Eipä sitten olekaan asiaa isäksi. Nyt pitää neuvotella naaraan omistajan kanssa, kelpaisiko joku muu uros.

Minski

^ Kyseessä siis kasvattini Yllättävä Yön Salama :| Itse jätän Salaman veikan nyt käyttämättä. Mua niin ottaa noi kaikki häntäjutut päähän, tuo Salamankin on kuulemma joku liki olematon notkelma ja vasta 9 kk iässäkin tullut :nops: Tulis edes kunnon koukku tai mutka, jos pitää tulla, harmittas vähemmän. Ja sit kun aiemmin oli se, että 6 kk:n ikä koettiin turvalliseks jalostusiäks, kun hamsun kasvu päättyy suunnilleen sillloin niin miten näitä notkelmia ja knikkejä tulee nykyään melki enempi vanhemmalla iällä kuin siinä kasvuiässä, mä en ymmärrä :nops:

Asiasta toiseen; mä tein huomion, että Pet Expossa arvostellut Paul ei knikkejä ainakaan kauheasti huomannut, esmes meidän Danten selvä knikki oli mennyt suorana läpi, samoin oli joitain muidenkin hamsuja päässyt suoran papereilla, ihan siis tämä vain yleiseksi huomioksi, jos jalostukseen meinaatte hamsujanne käyttää, ettei kannata pelkästään tähän yhden arvostelun suora häntä-kommenttiin sinisilmäisesti luottaa.