• Welcome to Suomen Hamsteriyhdistys ry.
 

Knikki eli häntämutka

Aloittaja Mustikkamaan, 23.08.07 - klo:20:33

« edellinen - seuraava »

Niina-03

#255
Tämä on vaikea juttu...

Lyhykäisesti sanoisin, että jos yhdelle sisarukselle tulee mahd. proteiiniknikki niin voin ajatella jalostustoimintaa muilla jos linja on muuten tärkeä. Jos kahdelle samasta poikueesta tulee selvä knikki (se oikea ja paheneva, ei mikään proteiinipallukka), niin sitten hanskat kannattaa laittaa tiskiin.

Korvausvelvollisuus knikkitapauksessa, aika vaikea juttu.
Knikki voi syntyä geeniperimästä, mutta sitä voi myös oleellisesti edesauttaa ruokinnalla tai olosuhteilla. Ja valtaosin hamsterit ovat kuitenkin lemmikkejä.

Jos minulta varattaisiin kasvatukseen hamsu, jolle tulisikin knikki ennen luovutusta niin peruisin varauksen ja ohjaisin hamsua suoraan lemmikkikotiin.
Jos hamsu on jo kasvattajalla, kun sille tulee knikki niin haluaisin ainakin tietää aikooko omistaja pitää sen lemmikkinä vai myykö eteenpäin. Joissakin tapauksissa haluaisin hamsun takaisin meille.

Juridisesti ajateltuna myöhemmin tulevaa knikkiä ei voi myydessä aavistaa, jos häntä kerran on suora myyntihetkellä ja suvun perusteella ei ole syytä olettaa muuta. Tällä perusteella knikin tuleminen ei ole siis korvattava vika.

Itse olen pitänyt kaikki meillä knikin saaneet muiden kasvattajien eläimet lemmikkeinä - ja niitä on ollut paljon vuosien varrella.
[size=85]Tosikko, vanha käpy.[/size]

Mustikkamaan

#256
Ei mun mielestä todellakaan mitään korvaushommia. Ehkä korkeintaan voisi "henkisenä korvauksena" maksaa kolmasosan hamsterin hinnasta takaisin - vähän niinkö koirilla, jos kivekset ei laskeudu. Mutta eihän se mikään oikea hyöty ole, muutama euro.

Mutta esimerkiksi jos minulla on poikue, jonka myyn kokonaisuudessaan ulos talosta, niin eihän minulla olisi antaa enää uutta poikasta tilalle. Mistä ihmeestä sen repäsis. Ainoo vaihtoehto olisi odottaa, että jos meille joskus syntyisi uusi poikue - mutta koska, ja mitä värejä, on aivan toinen juttu.

Olen myös itse pitänyt kaikki hamsterit kotona lemmikkeinä, vaikka olisi tullut knikki - ja niitä on monta! Ei ole tullut mieleenkään, että vaatisin kasvattajalta jotain korvauksia. Tottakai se ottaa päähän, jos on "taas yksi lemmikki viemässä tilaa parin vuoden ajan", mutta sellasta se on kun eläinten kanssa harrastaa. Joku hevonen olis ehkä eri asia, sen varmaan möiskin pois jos olis joku vastaava onkelma - mut hamsteri on niin pieni ja vaatimaton.
Heidi Harju
[size=85]kasvatuksessa lyhytkarvaiset mustat syyrianhamsterit

Liru laru loru, moni turha poru ratkiriidaksi muuttuu. Löpö löpö löpö, se on ihan höpö, joka leikistä suuttuu![/size]

Yökyöpeli

#257
Samaa mieltä Mustikkamaan kanssa, ei ny lähetä mihkään korvauslinjoille sentäs. Tää on selkeesti koiramaailmasta revittyä. Siellä kuitenkin puhutaan vähän erilaisista summista  :D  Mä ainakin myyn hamsut ensisijaisesti lemmikeiksi ilman mitään näyttelytähtilupauksia. Osa tietysti menee jalostuskoteihin ja silloin kyllä harmittaa jos elikolle ilmantuukin knikki. Samoin harmittaa jos itse hommaa jalostukseen hamsun ja sille tulee knikki. Mutta kuten Mustikalla, ni myös meillä knikilliset saavat elellä elämänsä siinä missä suorahäntäiset. Jos jonkun elämä on kiinni siitä että saa sen 20 egeä takasin tai haluaa palauttaa hamsunkin vielä ni kyllä mä oon sen valmis maksamaan/ottamaan takasin. Mun talous ei siihen kaadu ja jos näin voin taata sen ettei eläin joudu hunningolle/kiertoon niin hyvä näin.
Autuaita ovat puupäät, sillä he eivät huku.

www.freewebs.com/yokyopelin

Heli

#258
Lainaus käyttäjältä: "Niina-03"Oletteko törmänneet hännän varteen tuleviin paksunnoksiin ja palleroihin, jotka ilmenevät kasvuiässä 2-6kk eivätkä kuitenkaan väännä häntää mutkalle. Pallero voi myös sulaa pois eläimen kasvun yhteydessä, tai jäädä sellaiseksi: =o=
Mietin vaan että esmes. suurilla koiraroduillahan voi kasvuiässä tulla koipiin ns. kasvupatit. Voiskohan näissä olla kyse jostakin vähän samantapaisesta asiasta...
Destiny's hamsterit 2001-2009

Niina-03

#259
Lainaus käyttäjältä: "Heli"Mietin vaan että esmes. suurilla koiraroduillahan voi kasvuiässä tulla koipiin ns. kasvupatit. Voiskohan näissä olla kyse jostakin vähän samantapaisesta asiasta...
Ilmeisesti sama juttu. Ja vinkkuraan menee, jos ravinto on liian rikasta tuosta eteenpäin...
[size=85]Tosikko, vanha käpy.[/size]

Mustikkamaan

#260
Mua ihmetyttää nää knikit nyt toden teolla.

Meille tuli tämmöinen musta uros, yli puolivuotias. Ei mennyt kuin pari kuukautta, niin löysin siltä knikin. Eli myöhäisellä iällä sinänsä.

Nyt löysin noin 1,5-vuotiaalta tyttöseltäni knikin.

Molemmilla ihan semmoisia, missä on taitos - eli ei pallukkaa tai jäykästi taipuvaa, vaan yksinkertaisesti kohtaa, josta häntä taittuu pienesti.

Olen pitänyt proteiinit pitkään jo siihen tyyliin, että ainoat eläinproteiinit tulevat koiran/kissan nappuloista ja ehkä kerran viikossa jostain muusta. Eikä nää semmosia palleroknikkejä tosiaan ole.

Molemmat hamsterit kyllä ovat semmoisissa kopeissa, missä VOI teloa häntäänsä, mutta en usko että ne tyyliin kalkinpuutoksen takia olisivat niin heikkoja että hännät menisivät pelkästä kiipeilystä...

Olen ihan ymmälläni. Noh, syrkkikasvatus jää enivei, koska ei mulla enää nykyste ole tiloja (eikä knikittömiä eläimiäkään!). Mutta toinpa nyt huolestuneisuuteni julki. Ja must tuntuu, että minä oon tuonu enivei eniten noita knikkejä julki varmaan ku kukaan ikinä :D Monille ne on joko salaisuuksia tai semmosia että muka löytyy miljoona syytä miksi ne ei ole knikkejä... Noh, olkoot mitä on! Ryökäle.
Heidi Harju
[size=85]kasvatuksessa lyhytkarvaiset mustat syyrianhamsterit

Liru laru loru, moni turha poru ratkiriidaksi muuttuu. Löpö löpö löpö, se on ihan höpö, joka leikistä suuttuu![/size]

Essi

#261
Voiko hamsulta niiku ite tunnistaa jos sillä on knikki? Koska eihän sen pitäis ainakaan täysin mahdotontakaan olla:D

Juulia

#262
^ Yleensä knikin tuntee häntää tunnustelemalla epämääräisenä "möykkynä", pallukkana, taipuvana tai jopa taittuneena kohtana. Kyllä knikki löytyy, jos se hamsterilla on, mutta sitä ei aina tunnista knikiksi, jos ei osaa etsiä ja kaikki muhkurat eivät välttämättä ole knikkejä :).
Tulossa pk seepianharmaa vn Nicolas Nurinkurinen Karoliinan hamsulasta

jonna

#263
Mä mietin tuossa noita knikkejä ja niiden yhteyttä ruokaan, ja mieleen tuli sellainen että jos knikki tulee esim.liiasta proteiinista, niin miksi se tulee juuri häntään? Jos ruokinta on niin pielessä että se aiheuttaisi luusto-nivelongelmia niin luulisi että vastaavia patteja/palluroita olisi sitten muuallakin kehossa..?

Sintturainen

#264
Mun työkaveri kasvattaa kissoja, rotua joilla on knikkejä. Hän sanoit että knikki on luustomuutos, joka tulee aina jo sikiönä, että knikki ei voi tupsahtaa vaikkapa pääll puolivuotiaalle. Ja minusta se on kyllä järkeenkäypää, miten se häntä joka on ollut suora, yhtäkkiä taittuis...? Vai onko jollain joku järkevä selitys?

Minski

#265
Lainaus käyttäjältä: "Mustikkamaan"Mua ihmetyttää nää knikit nyt toden teolla.
Meille tuli tämmöinen musta uros, yli puolivuotias. Ei mennyt kuin pari kuukautta, niin löysin siltä knikin. Eli myöhäisellä iällä sinänsä. Nyt löysin noin 1,5-vuotiaalta tyttöseltäni knikin. Molemmilla ihan semmoisia, missä on taitos - eli ei pallukkaa tai jäykästi taipuvaa, vaan yksinkertaisesti kohtaa, josta häntä taittuu pienesti.
No on kyllä tosiaankin outoa, kun noin "vanhoille" tulee vasta knikit.
Voi kun joskus joskus saatais knikeistä kunnolla informaatiota, siis semmoista, joka on pelkkää faktaa eikä arveluja, kuten meidän knikkitietous on nyt. Olis niin kiva saada tietää oikeaa faktaa siitä mikä knikit aiheuttaa ja miten se periytyy ja miten sitä voisi mahdollisesti ehkäistä.

Lainaus käyttäjältä: "Mustikkamaan"Ja must tuntuu, että minä oon tuonu enivei eniten noita knikkejä julki varmaan ku kukaan ikinä :D Monille ne on joko salaisuuksia tai semmosia että muka löytyy miljoona syytä miksi ne ei ole knikkejä...
Mä taas oon ilonen, että niin moni on knikeistä tuolla knikkilistalla ilmoitellut; onhan tuo knikkilista jo kilometrin pituinen, joten minusta taas ei kauheastikaan näytä siltä, että knikkejä pahemmin kukaan salailis tai selittelis muuksi mitä ne on, tietty sellastakin voi tapahtua, mistäs mä mitään tiedän. Mutta kuitenkin minusta on vähän hassua määritellä, että kuka on ilmoittanut eniten knikeistä, koska onhan kuitenkin tuon knikkilistan mukaan tosi moni ilmoittanut kaikki knikit tuonne listalle ja esmes itekin oon ilmottanut kaikki omistamillani hamsuilla olevat ja tietooni tulleet kasvateillani olevat knikit tuonne listalle, ja eihän kukaan voi sille mitään, ettei knikkejä ole ilmennyt omilla hamsuilla yhtä paljoa kuin jonkun toisen hamsuilla :) Ite pidän omien hamsujeni/kasvattieni määrää tuolla listalla jo turhan isonakin enkä koe asiaa niin, että olisin ollut sen rehellisempi kuin joku muukaan kasvattaja vaan koen, että se kertoo myös huonoista jalostusvalinnoista esim. itseni kohdalla jonkun ties millasen terveystaustan ja miten sukurutsatun suvun omaavan tukkuhamsun käytön jalostukseen.

Lainaus käyttäjältä: "jonna"jos knikki tulee esim.liiasta proteiinista, niin miksi se tulee juuri häntään? Jos ruokinta on niin pielessä että se aiheuttaisi luusto-nivelongelmia niin luulisi että vastaavia patteja/palluroita olisi sitten muuallakin kehossa..?
No miksi knikki nyt muutenkin tulee juuri häntään eikä vaikka jalkaan :P ? Hännässähän se perinnöllinen knikkikin yleisimmin on, joten en näe mitään kummallista siinä, että pieleen ruokkimalla saa knikin aikaan. Ja sitähän ei tiedä mitä muita luusto-ongelmia sillä hamsulla on, kun eihän ne päälle päin helposti näytä, että jotain olis pielessä ja kuinka moni hamsun omistaja tunnustelee hamsunsa luustoa kovinkaan paljon muuta kuin juuri hännät, en itse ainakaan, paitsi tietty selkärangan, johon knikki myös voi tulla.

Lainaus käyttäjältä: "Sintturainen"Mun työkaveri kasvattaa kissoja, rotua joilla on knikkejä. Hän sanoit että knikki on luustomuutos, joka tulee aina jo sikiönä, että knikki ei voi tupsahtaa vaikkapa pääll puolivuotiaalle. Ja minusta se on kyllä järkeenkäypää, miten se häntä joka on ollut suora, yhtäkkiä taittuis...? Vai onko jollain joku järkevä selitys?
Syytä en tiedä, mutta näin kuitenkin on useita kertoja käynyt, että knikki on tullut hamsulle vasta useamman kuukauden ikäisenä aikaisemmin täysin suoriin häntiin. Itellä käynyt näin liiankin monta kertaa valitettavasti :| Ihanan helppoa oliskin tommonen, että knikki olis hamsulla heti syntymästä asti ja voisi sen perusteella tehdä ratkaisuja poikasten suhteen. Ite oon arvellut, että kun hamsut kuitenkin kasvaa ja kehittyy puoli vuotiaiksikin asti, että se kasvuaika olisi se "vaarallisin" aika näille knikeille. Joku alttiushan sillä hamsulla on varmasti oltava jo sikiöasteelta knikkeihin, mutta kuitenkaan se knikki ei ilmene heti vaan vasta useamman kuukauden ikäisenä kasvun myötä tai sitten ruokkimalla liian tuhdisti hamsua kasvun aikana, kuten tässä ainakin pari vuotta sitten oli ihmisillä yleisesti tapana. Mutta kukaan ei varmaan valitettavasti oikeasti tiedä totuutta knikeistä, kaikki voivat vain arvella.

taikahamsu: Huomasin Danonenkin tuolla knikkilistalla. Onko sillä nyt sitten ihan oikeasti knikki, ettei vain ollut sen ruotsalaistuomarin löytö ? Dantellahan knikki tuli jo 3 kk:n iässä, Danone-siskolla vasta nyt, kun ikää on jo 11 kk, että jos Danonellakin knikki on niin ei kyllä voi sitten luottaa siihenkään, että se tulisi vain kasvun myötä :c8
Hamsteriton tätä nykyä

Olive

#266
^Auts, en ookaan huomannut ennen että Danonella ja Dantella on knikki. Toi Delfoin Nemo on meilläkin kahden hamsterin takana.

Joten kiitos tiedosta, täytyykin olla tarkkana.
[size=85]Syyrialaiset (musta & musta vkkk)
Gerbiilit (black)
Kääpiölupat (sininen, musta)
Pk colliet (tricolour)[/size]

Anonymous

#267
Minski: Kyllä siellä tuntuu ihan selkee knikki kun ite sitä myös ronklasin ja mustaakseni heli sitä koitti myös ja sanoi että on ihan selkeä. Olive: onhan  meilläkin noita Delfoin kasvatteja myös.

Mustikkamaan

#268
Lainaus käyttäjältä: "Minski"Mä taas oon ilonen, että niin moni on knikeistä tuolla knikkilistalla ilmoitellut; onhan tuo knikkilista jo kilometrin pituinen, joten minusta taas ei kauheastikaan näytä siltä, että knikkejä pahemmin kukaan salailis tai selittelis muuksi mitä ne on, tietty sellastakin voi tapahtua, mistäs mä mitään tiedän.

Joo siis on todella hienoa, että niistä on ilmoiltu noinkin paljon! Mutta kun tiiän faktana että niitä on enempikin, mutta joko niistä ei haluta ilmoittaa tai sitten "ollaan eri mieltä - ettei tämä ja tämä ole knikki" (joka on mun mielestä sama asia kuin sulkea silmänsä, anteex nyt vaan). Mutta ehkä mä oon taas liian radikaali, vaikka mun mielestä oon kyllä nykypäivänä sitten taas joissakin asioissa liiankin pehmo...

MUTTA onneksi tää knikki on harvoin hamsterille kuolettava, selkärangassa oleva (joita on onneksi aika harvakseltaan) voi jo haitata (ja kaiketi halvannuttaakin), mutta noin yleensä joku häntäknikki harvoin varmastikaan tuntuu missään.

Oon kuullu ton saman jutun kö mitä Sintturainen sanoi. Niitä on kuitenkin ihan 100 varmasti tullut paljon syntymän jälkeenkin. Esimerkiksi yhden mun poikueen molemmille vanhemmille tuli knikit poikueen jälkeen (isä tais olla jotain 6 kk, emä 5 kk), niin kaikille poikasille, jotka tietoon jäi (ja niitä oli mooooonta) sai myös. Eikä niilläkään ne olleet vauvaiässä.

Kyllä olis todella hienoa, kun sais jotain oikein virallista lääkäritason tietoa tähän asiaan :)
Heidi Harju
[size=85]kasvatuksessa lyhytkarvaiset mustat syyrianhamsterit

Liru laru loru, moni turha poru ratkiriidaksi muuttuu. Löpö löpö löpö, se on ihan höpö, joka leikistä suuttuu![/size]

Sintturainen

#269
Knikkihäntiä on ilmeisesti kuvattu, tai siis ei välttämättä häntiä mutta hamsuja ja kuvissa näkyy se mutkakin. Ainakin muistelen että Niina-03 kotisivuilla on röntgen-kuva hamsusta.

Yhdellä entisellä täkäläisellä kasvattajan hamsulla oli tapaturmaisesti loukattu häntä, hän otatti siitä kuvat ja eläinlääkärin lausunnolla pääsi osallistumaan näyttelyynkin. Joskus ysikytluvulla...