• Welcome to Suomen Hamsteriyhdistys ry.
 

Knikki eli häntämutka

Aloittaja Mustikkamaan, 23.08.07 - klo:20:33

« edellinen - seuraava »

Elliska

#240
Sanoo näemmä poikueen teettämisen syyksi sen, että aikoo isona eläintenhoitajaksi ja haluaa sen takia kokemusta kasvattamisesta - joka on kyllä aika huono syy, koska alalle pääsy ei vaadi sitä että olisi teettänyt poikuetta. Lisäksi, hän on vasta 14, hänellä olisi kyllä aikaa teettää se myöhemminkin, jollain terveillä hamsuilla.

Mun mielestä kuullostaa vaan turhalta selittelyltä :| Taitaa oikea syy poikasiin olla se että "ne on niin söpöjä"...

Edit // Tuo eläintenhoitajaksi ryhtyminen olikin näemmä vaan osasyy, haluaisin kyllä kuulla mikä tuossa on se tärkein syy..
Edit 2 // NuclearBitch, no selvisi sekin sitten, oli kyllä taas niin arvattavissa :roll:

NuclearBitch

#241
^ Hän oli sanonut että hän teettää ne pääasiassa siksi että ne on söpöjä  :roll:

jjenna

#242
Mut on myös ko. henkilön toimesta estetty Petsiessä.
Jännä se, että muitten neuvoja ei voi kuudella, saatika kun niitä on tullut näinkin monelta taholta..
Hamsterikasvatus jäädytettynä

Hessuinen

#243
^Näköjään on siis yleinen käytäntö tuolle henkilölle, jos menee sanomaan jotain mistä se ei pidä.. Mitäköhän luulee saavuttavansa, ei se knikki tuolla katoa.

^^Siinähän se tuli. Hamsterinpoikasten teettäminen on suhteellisen helppoa verrattaessa muihin eläimiin, ne ei vie poikasvaiheessaan paljoa tilaa eikä oikastaan edes vaadi hirveästi ylimääräistä vaivaa (muuta kuin ruokkiminen ja kotien etsiminen) ja niiden kantoaika +luovutusikään kasvaminen ei vie kauaa aikaa, joka ilmeisesti vetoaa hyvinkin nuoria iältään teettämään "söpöjä pentuja" ilman sen kummempia suunnitelmia.

^^^Todella hyvää toimintaa onkin jos aikoo eläintenhoitajaksi. Mun käsittääkseni k.o. ammatin tarkoituksena on kuitenkin juuri auttaa eläimiä sun muuta, eikä levittää perinnöllistä sairautta laajemmalle. :roll:
Älä katso, älä koske - tai kuolemalla on sinun kuoltava

Minski

#244
Lainaus käyttäjältä: "Niina-03"
Lainaus käyttäjältä: "Oranssi"Ruotsissa aikanaan oletettiin ns proteiiniknikin syntyvän liiasta proteiinista kasvavan hamsun ravinnossa, ei siis proteiinin puutteesta. Muistaako tai tietääkö joku tästä asiasta enemmän?
Käsittääkseni hamsut eivät syö luonnossa paljon lihaa, lähinnä kai siemeniä, juureksia, vihanneksia ja hedelmiä. Eli tuo "proteiiniknikki" voisi olla ihan huomioitava asia... pitääpä tarkkailla, ettei anna jogurttia kovin usein.
Proteiineja on siis maitotuotteissa, kalassa, kanassa, kalkkunassa, lihassa, kananmunissa ja äyriäisissä. (netistä kopsattu)
Mä uskon tähän proteiiniknikkiin ihan täysin ja väitän, että yhdellä jo edesmenneistä hamsuistani on tämmöinen ollut ja samaa epäilen meidän Dantesta (Dante oli tullessaan pieni ja kasvun takia annoin reilulla kädellä proteiinipitoista ruokaa sille ja knikkihän sille tuli, tietääkseni kellään muulla sen sisaruksista ei ole hännässä mitään). Eihän liika proteiini ole ihmisellekään hyväksi ja juurikin luustolle se on paha juttu:

"Proteiineja ei kannata syödä liikaa, koska elimistö ei pysty varastoimaan niitä myöhempää käyttöä varten. Maksa muuttaa ylimääräisen proteiinin glukoosiksi ja keho käyttää sitä energiaksi tai sitten se muuttuu rasvaksi ja muiksi yhdisteiksi, kuten ureaksi. Liika proteiini tekee virtsasta hapanta ja se puolestaan edistää kalsiumin poistumista luista. Tällöin osteoporoosin riski suurenee." Lähde.

Miten paljon nykyaikana mekin annetaan hamsuille lihapilttejä ja maitorahkamössöjä ja samaan aikaan ihmetellään miten tuo knikkilista on pitkä kun nälkävuosi eikä osata laskea yksi plus yksi.

Mutta myös liian vähäinen proteiinin saanti on luustolle paha juttu; luumassa huokoistuu, joten kultainen keskitie pitäisi proteiinin syöttämisessä löytää.

Omat silmät ainakin avautuivat aikalailla.
Hamsteriton tätä nykyä

Scarlett

#245
Jos tuo proteiinihomma pitää paikkansa, niin tämän meidän hamsun knikki on varmasti minun aiheuttamani  :( Knikki on sellainen, että se näkyy ulospäinkin. Tämä oli tullessaan pienikokoinen ikäisekseen, ja se sai syödäkseen paljon proteiinipitoista ruokaa, "että varmasti kasvaa"  :roll:

wiidii

#246
Meillähän on vähennetty proteiinin syöttämistä radikaalisti viimeisen puolentoista vuoden aikana - muut hamsut saavat kerran viikossa proteiinipitoista ruokaa, muulloin kasviksia, hedelmiä, puuroja yms. Ja ei ole ollut knikkejä sitten Ötsin, joka kuoli noin 2 vuotta sitten. Eikä ole kuulunut kasvateiltakaan terkkuja, että knikkejä olisi. :)

Arctican-Sini ja entinen Aron-kasvattaja totesivat joskus, että mahdollinen proteiiniknikki ilmenee hännässä usein ensin eräänlaisena pattina, joka "muuttuu" knikiksi, jos hamsun ruokatottumuksia ei muuta.
Hallituksen jäsen 2017.
Choux Puffs -hamsterikasvatus tauolla.

Minski

#247
Lainaus käyttäjältä: "Scarlett"Jos tuo proteiinihomma pitää paikkansa, niin tämän meidän hamsun knikki on varmasti minun aiheuttamani  :( Tämä oli tullessaan pienikokoinen ikäisekseen, ja se sai syödäkseen paljon proteiinipitoista ruokaa, "että varmasti kasvaa"  :roll:
Mulla on samaa vikaa :| Mulle on tullut tän vuoden aikana monta pienikokoista hamsua, siis luovutusikäisiä kyllä, mutta semmoisia, jotka ovat olleet hoikkia ja painaneet vain 60-70 grammaa ja sen kummemmin ajattelematta olen tietysti aloittanut niille tehoruokinnan. Tällä hetkellä Dante on ainut näistä pienistä, jolle on tullut knikki, Buddylla ja Davylla ei ole onneksi tullut.
 
Uskon tuon proteiinijutun pitävän paikkansa hamsuillakin (ja kaikilla elävillä olennoilla), kuulostaa hyvin loogiselta. Ja tuossa wiidiin viestissä on minusta jo selvä syy-seuraussuhdekin todistettuna eli asia todettu käytännössäkin. Peiliin katsomisen paikka taasen siis. Hamsuhan valitettavasti on ihmisen armoilla myös ruokinnassa, se syö mitä me sille annetaan :|
Hamsteriton tätä nykyä

KaisaM.

#248
Hmmm... Kyllä sai aivan uutta ajateltavaa. Itse olen antanut nyt runsaasti proteiineja etenkin Onessalle kun se on niin pieni ja hoikkis, ja myös muille hamsuille kun olen yrittänyt lihottaa niitä. No, nyt olen syyttänyt hoikista hamsuista jo aika paljon siemenseosta, sillä tuoreruokinnalla ei tunnu olevan ihan kamalaa muutosta painoissa. Eli siemenseoksen muutos on kyllä edessä. Mutta milläs tuoreruoalla sitä sitten saisi pienikokoiselle hamsulle massaa ilman proteiineja, mitkä olisivat sitten oikein tukevia vaihtoehtoja... Puuroa ja hedelmä- ja kasvispilttejä. Banaani, peruna jne?

Alkoi pelottaa että kohta noilla pienillä on kaikilla knikit ruokinnan takia, koska aina välillä olen tuntevinani milloin kenenkin hännässä jotakin.
Puoli olohuoneellista syyrialaisia.

wiidii

#249
Painotan vielä, että kasviperäiset proteiinit ovat paljon parempi vaihtoehto kuin eläinperäiset proteiinit! Suosikaa palkokasveja, täysviljaa, pähkinöitä, soijaa ja siemeniä. Ainakaan meillä tuo proteiinin vähäisyys ei ole näkynyt pienen pientenkään poikasten koossa aikuisiällä. Pitää vain olla kärsivällinen ja antaa hamsun kasvaa. :)
Hallituksen jäsen 2017.
Choux Puffs -hamsterikasvatus tauolla.

Niina-03

#250
Hei kasvattajakaverit :)
 
Oletteko törmänneet hännän varteen tuleviin paksunnoksiin ja palleroihin, jotka ilmenevät kasvuiässä 2-6kk eivätkä kuitenkaan väännä häntää mutkalle. Pallero voi myös sulaa pois eläimen kasvun yhteydessä, tai jäädä sellaiseksi: =o=
Varsinainen luuston haurastuma tai muu luustovika pitäisi pahentua iän myötä.~
Tapaturmaisesti katkennut häntä ei ole ongenkoukkumutka vaan se on yhdestä kohtaa taipuva _/

Olen jonkin aikaa seuraillut hamsujen ruokintaa ajatuksella, sekä eläinteni häntiä suhteessa ruokintaan.
Aiemmin annoin enemmän proteiinia hamsuille ja kasvaville tarjosin ihan vapaasti monenlaista tuoreruokaa. Ostaessani hamsterin paikasta missä ei ollut knikkejä lähisuvussa, se palleroknikki tuli heti meillä leveän pöydän ääressä. Mietin myös aiemmin suosiossa ollutta knikkiteoriaa, "kaikissa linjoissa sitä on ja se voi vaan putkahtaa".

Nyt olen vähentänyt proteiinin määrää sekä lapsosilta että aikuisilta ja keventänyt kokonaisuudessaan kasvuiän ruokintaa tarkoituksena normaali eläimen kasvu, ei kiihdytetty kasvu ja hallitsematon lihominen.  
Jossain viidentoista kasvatusvuoden kohdalla aloin ajatella, että ehkä ei ole tarkoitus eikä terveellistä että eläimestä tulee pikkupossu. Siirryin antamaan enemmän vihanneksia ja hedelmiä, vähensin puuroja ja lihasoseita. Lihaa annan vain 1-2 nappulaa viikossa, joskus en sitäkään. Nykyiset näyttelystandardit onneksi tukevat järkevää ruumiinmuotoa. Hyvä juttu :aplodit:
Joissakin linjoissa eläimet kasvavat nopeammin kuin toisissa, lihavuuteen taipuvaiset hamsterit periyttävät usein nopeaa kasvua... kaikkea ei voi hallita mutta ruokinnalla ei kannata tukea eläimen epätervettä kasvua.

Eläinlääkärin kanssa juttelimme pitkät tovit siitä, miten koirienkin luusto kehittyy epäsuhtaisesti jos kaikkea ruokaa ja lisäravinteita on ylimäärin tarjolla. Eläinlääkäri sanoi, että on vallan mahdollista, että hamstereilla voisi olla vastaavaa. Osa nuorena ilmenevistä palleroknikeistä voi olla ruokinnalla edesaiheutettuja tai ainakin yhdessä nopean kasvun perintötekijöiden kanssa aikaansaatuja.

Eli sinä, joka ihannoit nopeaa kasvua ja annat lihaa sekä maitotuotteita päivittäin emosta vieroitetuille hamsulapsille ja nuorille kasvaville eläimille... mieti hetki tätä asiaa.
[size=85]Tosikko, vanha käpy.[/size]

GaneshaX

#251
Meillä on knikken pelossa kevennetty ruokavaliota. Vauvasta vaariin.

Monessa paikassa neuvotaan antamaan ihan pennuille lihasoseitakin päivittän....

Toinen syy  kevennetyn ruokavalion keventämiseen meillä on tuo... ööö kevyellekin ruualla, tietyistä sukujuurista olevien liikalihavuus.

Seuraava ongelma onkin näyttelyt, kun suuret pärjäävät kuitenkin paremmin...
Roudan hamsterikasvatus
Creme, soopeli, ps creme ja minkki

Minski

#252
Mä yhdistin tän "Ruokinnalla aiheutettu knikki"-keskustelun tähän muuhun knikki-aiheiseen keskusteluun, kun tuossa tämän ketjun edellisellä sivulla juuri on keskustelua ja pohdintaa tuosta proteiinin vaikutuksesta knikkeihin niin tähän voi varmaan jatkaa keskustelua :)
Hamsteriton tätä nykyä

Niina-03

#253
Kiitti Minski  :D samaa asiaahan tämä. En vaan ole lukenut knikkiketjua vähään aikaan, en tiennyt että asia oli jo tapetilla.
[size=85]Tosikko, vanha käpy.[/size]

Minski

#254
Sanokaas nyt mitä olette mieltä kukin tämmöisistä asioista knikkeihin liittyen:
 
- Missä vaiheessa muut sisarukset/koko suku pois kasvatuksesta ?
Itse olen toiminut niin, että jos yhdelle poikueesta on tullut knikki niin en ole vielä tehnyt muuta kuin tietysti jättänyt sen nimenomaisen yksilön pois kasvatuksesta. Mutta sitten, jos kahdelle yksilölle samasta poikueesta tulee knikki niin sitten katkeaa jo kasvatus sen poikueen osalta siihen. Kaksi knikkiä samaan sisarusparveen viittaa minusta jo selvään perinnöllisyyteen ja sellaista sukua ei kannata jatkaa. Yksi satunnainen knikki taas voi vielä johtua vaikkapa vääränlaisesta ruokinnasta, joten siksi en pidä sitä vielä niin hälyttävänä. Katkaisetteko itse missä tilanteessa suvun, yhdestä knikistä kaikki sisarukset/koko suku pois kasvatuksesta vai miten ? Minusta tuntuu hätävarjelun liioittelulta, jos koko suku pitää jättää pois kasvatuksesta tai jos pitää hylätä muidenkin sisarusten jalostuskäyttö yhden kehittäessä knikin itselleen. Etenkin kun vielä miettii miten paljon suomalaiset hamsutkin on keskenään toisilleen sukua niin eihän tänne jäisi enää kasvatukseen hamsuja :) Eräällä toisella sivustolla on vain ollut mielipiteen vaihtoa tästä asiasta ja eräät olleet sitä mieltä, että kaikki sisarukset tulisi jättää pois käytöstä, kun yhdelle on tullut knikki, toiset ovat koko sukua olleet jo jättämässä pois käytöstä. Haluaisinkin kuulla mitä muut kasvattajat ajattelevat asiasta.
 
 
- Kasvattajan korvausvelvollisuus, jos myymälleen hamsulle kehittyy knikki ?
Eli pitäisikö mielestänne kasvattajan tarjota uutta poikasta tilalle, jos jollekin hänen myymälleen poikaselle tulee jossakin vaiheessa knikki ? Itse en ole edes ymmärtänyt tarjota uutta poikasta tilalle enkä ole myöskään koskaan vaatinut keltään kasvattajalta uutta poikasta, jos jollekin ostamalleni hamsulle on tullut knikki. Itse en pidä knikkejä kenenkään syynä, joten tuo korvausvelvollisuus tuntuu sikäli hassulta. Mutta nyt kun olen lueskellut erästä toista hamsterisivustoa niin siellä joistain kirjoituksista minulle on välittynyt sellainen vaikutelma, että olisi ikäänkuin kasvattajan vika, että häneltä ostetulle hamsulle on tullut knikki. Se tuntuu minusta hyvin hassulta ajattelutavalta, koska kukaan nyt ei varmasti tietoisesti teetä knikkihamsuja eikä kukaan voi etukäteen tietää tuleeko jollekin hamsulle knikki. Mutta siitä juolahti sitten mieleeni tämä jatkoajatus eli pitäisikö kasvattajan antaa uusi poikanen tilalle ? Antaisitteko itse myymänne hamsun tilalle uuden, jos sille kehittyy knikki ? Jos tiedettäisiin knikin aiheutuneen vain ja ainoastaan perinnöllistä kautta niin asia olisi yksioikoisempi, mutta mistäs sen tietää jos knikki onkin aiheutunut liiallisesta proteiinin syöttämisestä uudessa kodissa, silloin olisi hassua, että kasvattaja korvaisi sen uudella poikasella.

Kaikkea sitä tulee pohdittua :)
Hamsteriton tätä nykyä