Knikki eli häntämutka

Aloittaja Mustikkamaan, 23.08.07 - klo:20:33

Juulia

^ Tosi harmi. Knikit pitäisi kieltää lailla! :P
Meillä ei ole tällä hetkellä yhtään knikkiä ja toivis ei tulekkaan.
Tulossa pk seepianharmaa vn Nicolas Nurinkurinen Karoliinan hamsulasta

Minski

Lainaus käyttäjältä: "GaneshaX"Olen tässä miettinyt että miltä knikki mahtaa tuntua?
En ole ikinä törmännyt omin käsin sellaiseen. Tuleeko häntään jonkinlainen pahkura vai kääntyykö häntä johonkin suuntaan, vai millainen se on? :huh
Riippuu miten paha knikki on. Meillä Yamirilla oli niin paha knikki, että sen huomas pelkästään Yamiria katsomallakin, että sillä on knikki, kun häntä oli aivan taitoksella ja mutkalla, vähän kun siansaparo :D Samanlainen on Eevertillä. Hännän kuuluu tunnusteltaessa olla suora ja kaikki siinä tuntuvat mutkat/taitokset/nyppylät ovat normaalista poikkeavia.

Meillä on nyt Emilillä tosi pieni nyppylä hännän toisella sivulla, niin pieni ettei sitä edes välttämättä tunne, ellei tiedä etsiä, mutta semmoinen siinä kuitenkin on :nops: Emilin knikki todettiin tammikuun Vantaan näyttelyssä, jolloin siinä oli selkeä iso patti. Nyt knikki on paaaljon pienempi, mutta ei silti kokonaan kadonnut. Jännä kuitenkin, että ne voi pienentyä huomattavasti, usein oon huomannut niiden iän myötä pahenevan enkä pienenevän :pihalla:
Hamsteriton tätä nykyä

GaneshaX

Itse koitan ainakin viikottain tunnustella hamsujen hännät.
Vielä ei ole ainakaan löytynyt mitään... ;)
Roudan hamsterikasvatus
Creme, soopeli, ps creme ja minkki

Nina

Luin ketjun kertaalleen läpi, mutta kertokaahan kokeneemmat lisää, millainen on kääpiöillä selkämutka? Sellainen sivuttainen s-mutka, vai sellainen "kyyryselkäisyys"? Yhdellä kääppärilläni on sellainen häntä, joka menee vähän ninkuin pepun alle. Asento muistuttaa koiraa, jolla on häntä koipien välissä. Muutenkin tosi piskuinen ja lyhyt häntä. Mitään mutkaa, mollukkaa, kohoumaa en löydä vaikka kuinka syynään sitä ja puristelen, selkäkin tuntuu joustavalta ja samalla tavalla liikkuu kuten muutkin talvikot, pystyy litistämään itsensä ja selkänsä niin, että näyttää liito-oravalta  xD

Näyttelyyn ollaan menossa kyllä ihan piakkoin, jospa sieltä sais jotain mielipidettä asiasta  :)

Tansku

Kolttonen (Delfoin Iowa - Martha)

Nilla

LainaaEmilin knikki todettiin tammikuun Vantaan näyttelyssä, jolloin siinä oli selkeä iso patti.

Niin Ompunkin. Itse en ollut edes ennen huomannut knikkiä (häntää kyllä en ollut tunnustellutkaan. Niin ja tuo knikki oli tullut näin vanhempana, nuorena poikana oli viellä suora häntä  :jeps:
Ei se haittaa, ei ne meitä tunne!

Niina-03

Lainaus käyttäjältä: "Minski"Nyt knikki on paaaljon pienempi, mutta ei silti kokonaan kadonnut. Jännä kuitenkin, että ne voi pienentyä huomattavasti, usein oon huomannut niiden iän myötä pahenevan enkä pienenevän :pihalla:
Luulen, että osa noista katoavista häntäpateista on luuston kasvuprosessin mukanaan tuomia juttuja. Onhan ihmislapsillakin länkisääret pienenä ja ne oikenevat aikuisena, kaukainen vertaus eh  :haha
Mullakin on kokemus, että se varsinainen knikki siis menee pahemmaksi ajan myötä.
Sitten on noita pieniä patteja, jotka katoavat tai lievenevät. Lieneekö kasvupyrähdyksen aiheuttamia tai ruokintaan liittyviä. Liikaa kalkkia / liian vähän kalkkia... tiedä häntä.
[size=85]Tosikko, vanha käpy.[/size]

Minski

^ Tuokin saattaisi osaltaan ainakin selittää asiaa...

---

Ajattelin nyt tehdä niin, että jätän tuon Emilin siskon Esmiinan astuttamatta kokonaan, koska Esmiinan sisaruksista 3:lla uroksella on jonkun sortin häntäongelma, joten en halua jatkaa tuosta Esmiinasta enää, kun en tiedä mikä tuo häntäongelma on. Se on tosiaan siis vain urospuolisilla poikasilla ja näyttäisi käyttäytyvän sikäli jännästi, että se joko katoaa tai lievenee iän myötä :pihalla: Yhdistän tuon häntäjutun poikueen isään Frans-Emiliin (tukkuhamsteri Ruotsista). Siis Frans-Emililläkin on aivan piikkisuora häntä, todettu kahdesti näyttelyssäkin, että häntä on ok, mutta niin on kyllä sitten poikueen emollakin. Voiko joku häntäongelma olla sukupuolisidonnainen ja periytyä isältä pojille :pihalla:

Mutta onko tosiaan niin, että nuo myöhemminkin kehittyneet jännät hännät ovat samanlaisia knikkejä kuin jo syntymästä/poikasesta asti olleet knikit ? Ja miten ne jotkut häntäongelmat katoavat/lievenevät ja jotkut knikit taas menevät vain enemmän kiemuraan iän myötä ? Onko näitä häntäongelmia olemassa erilaisia ? No samapa se nyt oikeastaan on, kun periytyviä kuitenkin ovat kaikki, mutta olis niin kiva, jos noista häntäjutuista olis jotain ihan tutkimustulosta ja faktaa eikä näitä arveluja vain.
Hamsteriton tätä nykyä

Mustikkamaan

Saiskohan faktaa sillä notta lähettäs kuolleita mutka/nyppylähäntäsiä Eviraan, pystyyksne tehä siellä mitään luustotutkimuksia vai meneekse jo niin vaikeeks et ne ei lähe ees yrittää? Tietääkö kukaan?
Heidi Harju
[size=85]kasvatuksessa lyhytkarvaiset mustat syyrianhamsterit

Liru laru loru, moni turha poru ratkiriidaksi muuttuu. Löpö löpö löpö, se on ihan höpö, joka leikistä suuttuu![/size]

viiru

Meidän knikillisiä kautta aikojen, en muista olenko aikaisemmin lätkinyt näitä tänne;

- Sharonda's Olimpiada (ei käytetty jalostukseen)
- Big Boss (yksi poikue, knikki todettu 1,5-vuotiaana)
- Holy Roller Novocaine (ei käytetty jalostukseen)
- Game Over (yksi poikue, knikki todettu 1-vuotiaana)
Cheersbigears-talvikkokasvatus

HaKeNi

Täytyy tässä vaan ihmetellä... Tosin otantani ei ole iso mutta hassua sattumaa...
Mulla on ollut eri aikoina 2 "valkoista" syrkkiä, toinen taisi olla ihan ps. valkoinen ja toinen tk. valkoinen... Molemmilla oli/on knikki....
Vaikka siis varsinaisesta albinismistä ei vissii oo kyse mut onko ko. väreillä sitten (jalostamattomuuden vuoksi?) heikkoutta ja ko. yksilöt onnistuvat aina sen knikin saamaan tms?
No joo, turhaa spekulointia liian pienellä otannalla mut kunhan mietiskelin "ääneen"...  ;)
I´m back!

Enkeli89

meiltä löytyy tk valkoinen ja useampi ipana luonnonvalkoista ja ei knikkiongelmaa ole ainakaan meillä oillut..
enää neljä syrkkkiä, kaksi gerbiiliä, kolme karvaista kania ja kissat-liian moni rakas on nyt tähtenä taivaalla \":(\"

Alexia_

Lainaus käyttäjältä: "Mustikkamaan"Mut onko se periytyvä? Se on sit toinen juttu.

Voihan häntämutkia olla vaiks kuin muutenkin. Meilläkin oli yksi "knikki" joka tuli 10 kk iässä hamsulle, mutta tiesin tasan että se johtui siitä, että se on tippunut korkeassa häkissä perseelleen ja katkassu sen siinä. Harmi vaan, että se vika serti jäi roikkumaan sit siitä  :D

Miun edellisellä syyrialaisneidillä, Sofialla oli hännässä knikki. Se ei ainakaan ollut tullut perintönä, koska sen vanhemmilla ei ollut sellaista. Lpr:n Faunattaresta sen silloin hain ja siellähän ne kasvattaa itse poikaset.
[size=85]Viiksekkäät varpasvipeltäjäni, musta PK poika Chili ja musta kk Runo <3 [/size]

wiidii

^Knikki periytyy resessiivisesti, eli vaikka vanhemmilla ei ole knikkiä, se ei tarkoita sitä että poikasille ei tulisi knikkiä!
Hallituksen jäsen 2017.
Choux Puffs -hamsterikasvatus tauolla.

Tawu

Silpulla on knikki.

Muutes, voisko sillä teettää yhet poikaset, vaikka sillä nyt on se knikki?  :|
Silppu (1.10.07 - 13.9.2009) <3