• Welcome to Suomen Hamsteriyhdistys ry.
 

Eri lajien käsittelyssä eroja?

Aloittaja miitta, 15.11.07 - klo:19:33

« edellinen - seuraava »

Hamsuli71

#45
Lisäksi varmaan kaikki hamsut ovat nuorempina vikkelämpiä (ja kesytysvaiheessa arempia) kunnes tasottuvat iän myötä ja tottuvat hoitajiinsa. Ja jos ottaa hamsterin epävarmasti käsittelyyn, on hamsteri levottomampi, kuin jos pitelee varmoin ottein.

Uuden hamsun kanssa se on myös sellaista totuttelua puolin ja toisin ja personasta riippuu, kuinka nopeaa hamsterista tulee käsikesy tai jopa sylilöllykkä.
2 VKH campbelli urosta, (s.15.6.20  Nappi (*Juniperus) R.I.P 6.10.2011 ja Jippii (*Jaguar)  R.I.P 31.5.2011 VKH talvikko Villiina (*Helmililja R.I.P 15.1.2012
VKH talvikko Ilo safiiri R.I.P 15.9.2011 , Syrkki pitkäk. valkoinen, punas. Hermanni s. 30.12.2009, R.I P 24.6.2012, Havannakoira Mimmi 2v

sophy

#46
Voisiko joku ystävällisesti auttaa minua tuossa kysymyksessäni.

Eevi

#47
Ei kai niissä kauheasti ole hoidossa eroa, muuta kuin nuo Minskin jo luettelemat erot, esim. kynsien leikkuu kääpiöhamsuilla yms. Ruokinnassa ei juurikaan ole eroa, eikä oikein muussakaan hoidossa.

Itse olen tykästynyt syrkkeihin, tosin muita minulla ei itselläni ole ollutkaan. Tykkään syrkeissä suuresta koosta, monista väri-, turkki- ja kuviomahdollisuuksista ja nallemaisesta olemuksesta. Talvikot tuntuvat olevan aina samanlaisia luonteeltaan (ainakin oman kokemukseni mukaan) ja maistelevat kättä, eivät tietenkään kaikki. Muista kääpiölajeista en osaa sanoa. Robot kyllä vaikuttavat todellakin todella vilkkailta ja ensimmäiseksi hamsteriksi eivät varmaan ole kovin kannattava valinta. :)
Duffy Down Dilly "Deea" pk normaali kk 5.1.11
Milano "Eppu" lk luonnonvalkoinen 11.4.10

hamsterifani1

#48
minusta aloittelian kannattaisi otta syyrialainen koska ne ovat ehkä kilteimmät hamsterit onhan toki muutkin mutta itselläni ei ole ollut syrkkejä ja jos haluaa aloittaa kääpiöistä niin suosittelen talvikkoja koska ne kesyyntyvät parhaiten kääppäreistä. :D

Anonymous

#49
Nykyään Venäjänkääpiöhamsteri Talvikot ovat rauhallisempia ja kiltempiä kuin muut. Niitä on myös helppo hoitaa ja löytää eläinkaupoista. Oma talvikkoni on niin seurallinen että jos tulen sen luo, se nuolee heti ja kiipeää syliini. Sen kanssa voi myös harrastaa agilityä. Talvikolla ei kuitenkaan ole paljon värimuunnoksia, esim. cremeä tai kellertäviä värejä. :nocreke: Siis Talvikkoa suosittelen!! :pilvi:  :hyper  Talvikko sopii siis mainiosti aloittelijalle. Syyrialaiset MUKA kilteimpiä, mutta poikkeuksiakin löytyy...

Wiivi

#50
^ Eivätkös syyrialaiset juuri kilteimpiä ole? Ja helpommin löytyy eläinkaupoista, varmasti! Jostain syystä alkoi ärsyttää..  :<
[size=85]Lola lk vaalea keltainen 05.01.2010 ?[/size]

Eevi

#51
Useimmiten syyrialaiset ovat kilteimpiä, mutta talvikotkin ovat ihan yhtä hyvin soveltuvia ensimmäiseksi hamsteriksi. Niillä vain on välillä tapana maistella sormia, vaikkeivat agressiivisia olekkaan. Kuitenkin ensimmäiseksi hamsteriksi kannattaa ottaa syyrialainen tai talvikko. :)
Duffy Down Dilly "Deea" pk normaali kk 5.1.11
Milano "Eppu" lk luonnonvalkoinen 11.4.10

Minihamsteri

#52
Lainaus käyttäjältä: "annikabanaani"Ainiin vielä tosta puremisesta. Meidän talvikko, vaikka oli tosi kiltti ja muuta, puri mua ainakin kolme kertaa sinä aikana kun se täällä maanpäällä oli. Mutta toi erityisen säikky ja epäluulonen syrkki ei ole tehnyt elettäkään purrakseen : D Ootan kyllä sitä päivää kun se päättää tikata.. Alussa hieman pelkäsinkin sitä enkä uskaltanut käsitellä öttiä niin paljon, nyt kuitenkin uskallan.
Oma hamsterinikin (syrkki) on purrut minua pari kolme kertaa,
ja kaikki kuitenkin ihan ymmärrettävästä syystä:

a. Olen juuri syönyt jotain, sormeni tuoksuvat ruoalle
b. Tungen sormeni häkkin ottaakseni ruokakupin hamsuni vierestä täytettäväksi tai jotain muuta.

En sitten tiedä onko johtunut koskaan noista noi sinun puremiset?

Hanski

#53
Itselläni on vain roborovskeja, mutta poikaystävälläni on talvikkoja.

Roborovskeja ei välttämättä suositella ensimmäiseksi hamsteriksi, ja myönnän niiden olevan aluksi hieman "hankalia", sillä ne ovat todella vikkeliä. Kärsivällisyydellä olen kuitenkin onnistunut saamaan toisen pysymään kädellä melko hyvin, toinen on vielä arempi. Robojen kanssa pitää vain keksiä keinot, esim. nostaa siivouksen ajaksi puuhaboksiin vessapaperirullan tai kuljetusboksin kannen avulla, jos kiinnisaaminen on vaikeaa. Roboissa ihanaa on kuitenkin juuri se vilkkaus, niiden elämää on hauska seurata ja itsestäni on mukavaa, että niitä voi pitää parettain :) .

Talvikot ovat oman kokemukseni mukaan helpommin kesyyntyviä ja rauhallisempia luonteeltaan. Ovat hurmaavia otuksia! :lov Jokainen hamsteri on kuitenkin yksilö, joten lajikohtaisiin luonnekuvauksiin ei kannata luottaa liian sokeasti. Esim. minun roboni kyllä maistelevat sormia silloin tällöin, vaikka robot eivät yleensä pure.

En ole todellakaan mikään asiantuntija, nämä ovat vain omia kokemuksia ja mielipiteitäni. Robo ensimmäisenä hamsterilajina on toiminut minulla hyvin :) .

Eevi

#54
^ niin onhan tuo totta, mutta monet lapset kyllästyvät esim. roboihin nopeasti sen takia, kun ne eivät olekkaan sellaisia sylinalleja, kun olivat odottaneet. Kerrankin näin eläinkaupassa, kun pieni tyttö (ehkä 7v.) mietti ottaisiko robon vai talvikon. Myyjä suositteli talvikkoa rauhalliseen luonteeseen vedoten, mutta lapsi vain toitotti kuinka suloisia robot ovat. Onneksi he sitten kuitenkin ottivat talvikon pitkän keskustelun jälkeen, koska en usko, että 7v. lapsi olisi välttämättä jaksanut niitä roboja kovin kauaa hoitaa. Ensimmäiseksi hamsteriksi en siksi suosittelisi, mutta sitten kun kokemusta on muistakin lajeista, niin miksi ei. Tosiaan robojen puuhailuja on varmasti mukava seurata. :)
Duffy Down Dilly "Deea" pk normaali kk 5.1.11
Milano "Eppu" lk luonnonvalkoinen 11.4.10

Vevve

#55
Jos minä olisin saanut ensimmäiseksi hamsukseni robon sijaan talvikon, se ei olisi kyllä kauaa tallessa pysynyt. Ihan pakko niitä oli koko ajan löllytellä ja kun onnistuin talvikonkin päästämään syliteltäessä karkuun useamman kerran, en uskalla edes ajatella millaista olisi ollut robojen kanssa.  :P

ammie

#56
^Robon sijaan talvikon?  :) Meinasitko talvikon sijaan robon, vai meninkö itse sekaisin?
Pieni hamsteri, pienet tassut. Pieni nenä ja pieni massu.

Vevve

#57
Niin siis talvikon sijaan robon!  :D

Rausku

#58
Ensimmäiset hamsut sain 10-vuotiaana jolloin kolme cämpsyä muuttivat meille. Hyvin pärjäsin ja itse kesytinkin ne. Nyt jo edesmenneitä nöpöneniä on kova ikävä ..
Waltzer ?

Zinde

#59
Me ollaan mieheni kanssa kovasti harkitsemassa uuden hamsterin ottamista, muttei osata tehdä päätöstä syrkin ja talvikon välillä. Olemme lukeneet niistä, mutta mitään merkittävää eroa ei olla noiden kahden välille keksitty. Tuntuu olevan ihan luonteesta kiinni millainen yksilö tulee.

Meillä on tällä hetkellä roboja ja ne ovat niin vikkeliä, ettei ne tosiaan kädellä pysy, vaikka suhteellisen kesyjä ovatkin. Itse tykkään niistä kovasti, vaikkei niitä oikein silitellä voikaan. Mies sen sijaan ei uskalla edes yrittää käsitellä niitä, kun ovat niin pieniä ja vilkkaita. Mies haluaisikin syyrialaisen, koska uskoo sen olevan koonsa puolesta helpommin kädessä pidettävä. Minua taas ei syrkit kauheasti innosta, koska vaativat enemmän tilaa ja kaikkea muutakin. Olen myös täältä löytyvien tekstien perusteella ymmärtänyt, että talvikot yleisesti ottaen olisivat enemmän kädessä viihtyviä.

Kaipaisimme sellaista lemmikkiä, joka ei tarvitse jatkuvasti seuraa (tämän vuoksi luovuttiin ajatuksesta lemmikkirotasta) mutta viihtyy kädessä tai ainakin sietää sitä ja olisi utelias meistä. Mahdolliset puremisherkkyydet ei meitä pelota.

On varmaan jotain, mitä ei olla huomattu pohtia, joten olisi mukava kuulla kommentteja asiaan.