• Welcome to Suomen Hamsteriyhdistys ry.
 

Poikueiden nimeäminen

Aloittaja Minski, 27.07.07 - klo:02:07

« edellinen - seuraava »

taruloru

#150
Mua on aina kiinnostanut niin eläinten, kuin ihmistenkin nimet.

Nykyään moni nimeää hamsteripoikueensa sillä tavalla, että hamsterilla on etunimi ja sukunimi, jotka alkavat samalla kirjaimella. Ja sitten se sukunimi on jotenkin hamsua kuvaileva/muuten synkassa etunimen kanssa. Se on kyllä mukavan ilmeikäs tapa nimetä, ja tietyllä tavalla yksilöi jokaisen poikasen. Me aikoinaan alettiin nimeämään poikueita tuolla tavalla joskus vuonna 1998. Ensin oli sellainen poikue vuonna 1997, jossa jokainen sai oman sukunimensä (nykyäänhän ei ole enää mahdollista nimetä niin ennen kasvattajanimeä) ja sen jälkeen kaikki poikaset sai aina kaksiosaiset nimet, joissa molemmat nimet alkoi samalla kirjaimella! Tosin muutama poikkeuspoikanen toki mahtuu näihin vuosiin :) Muistan miten kauheeta oli vetää läpi esimerksi Q-poikue, johon syntyi peräti 15 poikasta... Mutta kyllä siitäkin "urakasta" ihan kunnialla selvittiin, vaikka muutamalle poikaselle tuli turhan samankaltaiset nimet.

Poikasten nimeäminen on ollut mulle yksi parhaista jutuista kasvattajana... Se on oikeesti ihan huippua miettiä niitä nimiä, ja kuulostella sitä, että mikä stemmaisi paperilla hyvin ja sopisi juuri sille poikaselle :) Ja mulle on myös se tärkeää, että nimissä täytyy kaikua sellainen eräänlainen "hamsterinpehmeys". Näin äkkiseltään tulee mieleen pari nimeä meiltä: V's Karimu Kuutamoprinssi (keltainen ihana uros), V's Ramses Runopoika (suurisilmäinen hörökorva keltainen uros) V's Hilde Hazelnut (suuri ja hyvin lempeä keltainen musta naaras), V's Ian Indie-Rokkari (hieman höpsö keltainen musta uros), V's Nille Nallenpoika (pyöreänassuinen keltainen musta uros, joka jäi hellyyttävän pienikokoiseksi), V's Ofelia Orkidea (tomera keltainen naaras), V's Lilian Lillemor (kaunis hunaja naaras) :) Ihania muistoja...

Meillähän on aakkoset nyt vihdoin käyty läpi. Jatkossa ei varmaan enää lähdetä orjallisesti seuraamaan noita aakkosia, vaan kehitellään jotain uutta.

S.D.G.

#151
^ Mun mielestä Vivaldine's-hamstereilla on aina ollut todella kauniit nimet. Vuosia sitten luin Poskarista Hilde Hazelnutin valioesittelyn ja ihastuin; kuinka hellyttäviä nimiä osaakaan olla! Tuon valioesittelyn jälkeen pidin sitten aina silmän kovana näyttelyissä ja Poskaria lukiessa ja innokkaana aina bongasin uudet Vivaldine'sit, tyyliin "ai, nyt on tullut K-poikue, ihanat nimet niilläkin". Omia suosikkejani ovat olleet Hilden ja Ian Indie-Rokkarin lisäksi ainakin Lunette La Luna ja Karimu Kuutamoprinssi...  :)


Lainaus käyttäjältä: "Marla"Olen kuumeisesti miettinyt tällä viikolla syntyvälle poikueelle nimiä. Don Rosa -teemalla mennään sitten Hyacinthin ja Vertin jälkeläisten kanssa, sen olen jo päättänyt. :) Sellaisia nimihirviöitähän ne vähäsen tulevat olemaan, mutta rajoissa kumminkin pysyvät.

Mites muuten tuon the -artikkelin käyttö nimessä olisi järkevintä tehdä? Heivatako kokonaan pois vai tunkea sinne väliin? Esim. Terror of the Transvaal olisi paljon simppelimpi Terror of Transvaalina, mutta taas toisaalta...

Aargh, Marlako se nyt sitten ehti tohon Don Rosaan käsiksi  xD  Puhas! Mäkin kerkesin miettiä noita lukuisia the-artikkeleita noissa nimissä. Nähdäkseni _aika_ monissa ulkomaalaisten eläinten, lähinnä heppojen, nimissä on noita ylimääräisiä the-artikkeleita vähän pudoteltu pois just noissa of-rakenteissa (esimerkiksi vaikka Heart Of Valentine), vaikka kieliopillisestihan ne sinne kuuluisi. Itse meinasin jättää kanssa the:itä pois. Eri asia mielestäni on, jos kyseessä on ihan joku fraasi johon artikkeli oikeestipoikeesti kuuluis. Ehkä tietysti oma korva paras apu :)
Harvey Dentiä mukaillen "You thought we could breed decent hamsters in an indecent time"...

Regalis Hamstery est. 2004. Regalistien kotisivut osoitteessa regalismi.net, Facebookissa Regalis Hamstery.

Marla

#152
^ Arh, voi ei sentään, että joku muukin on ajatellut samaa teemaa... Se tuottaa kanssa oman päänvaivansa, ettei vie kenenkään toisen jo "keksimiä" nimiä. Toisaalta mua itseäni ei se haittais periaatteessa, vaikka jollain olisikin samoja nimiä.


D- poikueesta tulikin sitten Venäjä -poikue, kun ammien mielestä Delta -alkuiset nimet oli tylsiä. :D
Pojat ovat Pavel, Gennadi, Leonid ja Fjodor. Tytöt puolestaan Valentina, Ksenija, Larisa, Zinaida, Natalja, Julija, Galina ja Jekaterina.

Muistin, että Vevvellä oli kanssa samaan teemaan poikue, mutta katoin kyllä, ettei ollut samoja nimiä. :)

Nape

#153
HUippuja nimiä Marla xD

Vevve

#154
Lainaus käyttäjältä: "Marla"Muistin, että Vevvellä oli kanssa samaan teemaan poikue, mutta katoin kyllä, ettei ollut samoja nimiä. :)

Juu, V(enäjä) -robopoikue. Olen robojen kanssa suunnitellut jatkavani venäläisellä linjalla, seuraavaksi tulee A. :)

MirkkuH

#155
Nyt on G-ruusut vuorossa:
tytöt: Giggles & Graziella ja
pojat: Gallivarda, Gay Gordons, Georgie Lad & Grandmaster :)

Saana

#156
Tein pienen poikkeuksen tylsiin aakkosiin ja nimesin 15 syrkkilasta True Blood -teemalla. :)

Hoyt Fortenberry, Vampire Bill, Godric, Eric Northman, Stackhouse, Arlene, Jessica, Lafayette, Sam the Shapeshifter, Fangtasia, Bon Temps, Rutina, Sookie, Maryann the Maenad, Fellowship of the Sun

TiBe

#157
Meillä pian luovutusikään tuleva talvikko poikue nimettiin popedan kappaleilla:
naaraat ovat Savusuudelma, Enkeliblues, Paperitähdet ja Kuutamohullu
uros on Työtön Kummitus  :P
Crystal\'s talvikot
http://crystals.nettisivu.org/

taruloru

#158
Lainaus käyttäjältä: "S.D.G."^ Mun mielestä Vivaldine's-hamstereilla on aina ollut todella kauniit nimet. Vuosia sitten luin Poskarista Hilde Hazelnutin valioesittelyn ja ihastuin; kuinka hellyttäviä nimiä osaakaan olla! Tuon valioesittelyn jälkeen pidin sitten aina silmän kovana näyttelyissä ja Poskaria lukiessa ja innokkaana aina bongasin uudet Vivaldine'sit, tyyliin "ai, nyt on tullut K-poikue, ihanat nimet niilläkin". Omia suosikkejani ovat olleet Hilden ja Ian Indie-Rokkarin lisäksi ainakin Lunette La Luna ja Karimu Kuutamoprinssi...  :)

Kiitos kauniista sanoista...  :oops: Enpäs huomannut tätä kuin vasta nyt!

Kaipa ne hamsterit vain ovat niin innostavia otuksia, että ne yhdelle jos toisellekin pistää luovuuden kukkimaan nimeämisen kanssa. Olen katsellut eri jyrsijöiden nimiä, ja musta tuntuu että me hamsteristit nimetään useimmiten kaikista persoonallisimmin kasvattimme. Ja tähän väitteeseen mulla on toooosi paljon faktoja esitettävänä, hihhii. Ei tällaisia asioita oikein voi "todistaa", mulle ainakin riittää se, että nimi herättää jonkun tuntemuksen ja mielikuvan pienestä pyöreästä, ja hassusta otuksesta.

Ramone

#159
Meidän viime poikue sai nimet N-teemalla:

Norella Noitaloitsu
Nelly Neppajymy
Nancie Nallenaama
Nicole Nippanappa
Nandor Nappisilmä
Nubert Nurinkurin
Nestor Neronleimaus
Little Miss Sunshine, lk musta kk
Tigris, lk suklaa vkkk
Rowena Korpinkynsi, pk luonnonvalkoinen
Sexy And I Know It, lk musta

Vevve

#160
Meidän uusin talvikkopoikue tulee saamaan nimet lastenohjelmateemalla: Roni Neutroni, Pelottava Pontso, Mansikka Marja, Pipsa Possu jne...

Olen päättänyt, että nimeän tästä lähin robot aina aakkosittain ja talvikot satunnaisilla teemoilla.

Marla

#161
Tuorein syrkkipoikue, E -poikue, oli ensimmäinen poikue, jonka nimet kehittelin itse omassa päässäni enkä varsinaisesti mennyt minkään teeman mukaan. Kielinä latina ja englanti - latinassa loppui ideat kesken, joten siirryin englantiin. <!-- s:D -->:D<!-- s:D --> Noilla tosiaan on ihan ajatukselliset tarkoituksetkin.
Suomennokset sulkeissa - aina tosiaan nuo väkisinväännetyt suomennokset ovat kökköjä.

Enthusiastic Enterpriser (innostunut yrittäjä - piti olla entertainer alunperin, mut mun moka)
Endless Explorer (loputon tutkimusmatkailija)
Emunctus Evocator (tarkkavainuinen yllyttäjä)
Echtelion Excalibur
Exciting Excess (jännittävä hurjastelu)
Exalted Evolution (ylevä kehitys)
Enthraling Evenfall (lumoava iltahämärä)
Erinys Ensifer (miekkaa kantava koston Jumalatar)
Eridan Escapist (Eridan Eskapisti)
Emendatus Eurydike (virheetön Eurydike)
Exemplaris Excubitor (esimerkillinen vartija)

Cindu

#162
^
Noista paras on ehdottomasti  Enthraling Evenfall (lumoava iltahämärä) =) Suomennos on kiva.
[size=85]Cookie Dough \'\'Pipari\'\', naaras syyrialainen hamsteri, pks keltainen musta s. 09.09.10 ?
R.I.P Söpö uros roborovski normaali, s. 2008-10.08.10 ?[/size]

tintsku

#163
Ensimmäisen poikueeni nimesin jäätelöitten mukaan eli:
Cherry Garcia
Cookie Dough
Chocolate Grande
Caramel Chew Chew

Pähkinä

#164
Meidän kolmas poikue on: Chocolate Mission, Season of Love, Serious Dark, Midnight Shadow, Mellow Snowball, Just Silver, Triple Chocolate, Honey Man ja Honeydew.

Neljännelle poikueelle oli vaikeampi taas keksiä nimet: Black Diamond, Summer Magic, Vanda, Cattleya, Clarisse, Vanilla, Jewel Box, Cassiope, Polar Fire, Yellow Splash, Showtime ja Little Sunset (pikku musta)