Pöytäkirja: Hallituksen kokous 9.9.2024

Pia Paananen, yhdistyksen varapuheenjohtaja
Martina Munther, yhdistyksen sihteeri
Jonna Tikka, hallituksen jäsen
Janika Kovalainen, hallituksen jäsen (20.07 lähtien)

1 Kokouksen avaus
Yhdistyksen varapuheenjohtaja Pia Paananen avasi kokouksen klo 20.06.

2 Kokouksen järjestäytyminen
Valittiin kokouksen puheenjohtajaksi Pia Paananen, sihteeriksi Martina Munther.

3 Kokouksen laillisuus ja päätösvaltaisuus
Puheenjohtaja totesi kokouksen lailliseksi ja päätösvaltaiseksi.

4 Esityslistan hyväksyminen kokouksen työjärjestykseksi
Hyväksyttiin.

5 Edellisten kokousten pöytäkirjojen hyväksyminen
Hyväksyttiin edellisen kokouksen Hallituksen kokous 19.8.2024 pöytäkirja.

6 Standardikomitean kokous 21.9.2024
Kutsu standardikomitean kokoukseen on lähetetty kaikille syyrianhamstereiden virallisille kasvattajille, syyrialaisten ulkomuotoluokkien tuomareille, asianosaisille (väriä kasvattavat tai värin edustajia omistajat, jotka esittäneet standardikomitean koolle kutsumista), sekä yhdistyksen hallituksen jäsenille.

Janika Kovalainen on ilmoittanut olevansa todennäköisesti estynyt saapumaan paikalle. Hänen esittämänsä oranssin edustajat kuljettaa paikalle Pia yhdessä sovituin kuljetusjärjestelyin.

7 Syyskokous 2024
- Uusien näyttelysääntöjen luonnos on laadittu. Luonnokseen pyydetään vielä kehitysehdotuksia kokeneilta harrastajilta ja pitkän linjan näkemyksen omaavilta henkilöiltä. Martina lähettää luonnoksen kommentoitavaksi.

- Yhdistyksen sääntöjen muutos. Yhdistyksen sääntöihin tullaan esittämään muutosta syyskokouksessa muun muassa seuraavien kohtien osalta:

Muutetaan kohtaa 2 § (Tarkoitus ja toiminnan laatu):

Vanha teksti: "...puhtaanrotuisten eläinten kasvattamisessa..."

Uusi teksti: "...puhdaslajisten eläinten kasvattamisessa..."

Lisätään kohtaan 3 § (Yhdistyksen varojen hankinta):

Uusi lisäys: "Yhdistys voi vastaanottaa lahjoituksia, avustuksia ja testamentteja, jotka tukevat sen toimintaa ja tarkoitusta."

Muutetaan kohtaa 5 § (Hallitus):

Vanha teksti: "Hallitus on päätösvaltainen kun puheenjohtaja tai varapuheenjohtaja tai vähintään puolet hallituksen jäsenistä on läsnä."

Uusi teksti: "Hallitus on päätösvaltainen, kun puheenjohtaja tai varapuheenjohtaja sekä vähintään puolet hallituksen jäsenistä on läsnä."

Muutetaan kohtaa 7 § (Yhdistyksen toimintakausi):

Vanha teksti: "Yhdistyksen toiminta- ja tilikausi on kalenterivuosi. Tilinpäätös tarvittavine asiakirjoineen ja hallituksen vuosikertomus on annettava tilintarkastajille viimeistään 2 viikkoa ennen vuosikokousta."

Uusi teksti: "Yhdistyksen toiminta- ja tilikausi on kalenterivuosi. Tilinpäätös tarvittavine asiakirjoineen ja hallituksen vuosikertomus on annettava tilintarkastajille viimeistään toukokuun loppuun mennessä."

Selkeytetään sääntöä 9 § (Yhdistyksen kokoukset):

Vanha teksti: "Päätökset tehdään yksinkertaisella ääntenenemmistöllä. Äänten mennessä tasan ratkaistaan vaalit arvalla, mutta muissa asioissa tulee päätökseksi puheenjohtajan mielipide."

Uusi teksti: "Päätökset tehdään yksinkertaisella ääntenenemmistöllä. Mikäli äänet menevät tasan, ratkaistaan henkilövaalit arvalla. Muiden asioiden kohdalla tasatilanteessa päätösvalta on puheenjohtajalla."

- Talousarvioehdotukset: laaditaan syyskokouskutsun liitteeksi talousarvioehdotukset tilanteeseen, jossa Poskipussi-jäsenlehden julkaisu jatkuu digitaalisena, sekä versio, jossa Poskipussi-jäsenlehti  julkaistaan painettuna. Pia laatii talousarvioehdotukset.

8 Kuvat Juhlanäyttelystä 25.5.2024
Ely Tapanainen ehdottanut valokuvauspisteen järjestämistä juhlanäyttelyyn hallituksen kokouksessa 28.2.2024 (Pöytäkirja: Hallituksen kokous 28.2.2024). Kuvia on kysytty kirjallisesti 9.7.2024 ja 13.8.2024, ja näihin kirjeisiin ei olla vastattu. Ely on kuitenkin ilmoittanut yksityisesti hallituksen jäsenelle, että yhdistys ei omista kuvien oikeuksia. Päätetään luopua kuvien kysymisestä.

9 Nordic Show ja tuplanäyttely
Janika Kovalaisen ollessa estynyt arvostelemaan, on tilalle kutsuttu ensisijaisesti arvostelemaan Henni Haatainen ja toissijaisesti Saana Kankare. Korvaavat tuomarit pyritään vahvistamaan mahdollisimman pian.

Nordic Show -näyttelyssä noudatetaan yhteisesti jäsenyhdistysten kesken sovittuja sääntöjä. Eläintentarkastuksen osalta tarkistetaan vielä tämänhetkinen käytäntö ruotsalaiselta jäsenyhdistykseltä. Alustavasti sovittu, että syyrianhamstereiden osalta eläintentarkastuksen suorittaa Jonna Tikka, kääpiöhamsterilajien osalta Pia Paananen.

Näyttelyruusukkeet on tilattu ja maksettu. Näyttelyyn on saatu runsaasti lahjoituspalkintoja yrityksiltä. Ainolantila tulee lisäksi näyttelypaikalle pitämään myyntipistettä.

10 Yhdistyksen talous
Yhdistyksen tilin saldo on 968,31 euroa.

Aikaisempien hallitusten laatimatta jättämien tilinpäätösten osalta Pia esittää, että vuoden 2022 tilinpäätös on nyt kesäkuun loppuun saakka laadittu. Vuoden 2023 tilinpäätös on toiminnantarkastajalla tällä hetkellä. Todettu, että vuoden 2023 tilinpäätöksessä on loppusaldossa virhe. Pyritään kutsumaan ylimääräinen yhdistyksen kokous vuoden loppuun tilinpäätösten esittämiseksi.

11 Ajankohtaiset asiat
- Tuomari on ilmoittanut tarjoavansa tuomarointinsa Nordic Show -näyttelyssä ilman päiväraha- tai matkakorvauksia.
- Syyrianhamstereiden ulkomuotoluokille on ilmoittautunut sihteeri.

12 Saapuneet kirjeet ja muut esille tulevat asiat
   Ei saapuneita kirjeitä tai ilmoitusasioita.

13 Seuraava kokous
Sovitaan seuraavasta hallituksen kokouksesta Messengerissä.

14 Kokouksen päättäminen
Puheenjohtaja päätti kokouksen klo 20.35.