• Welcome to Suomen Hamsteriyhdistys ry.
 

Erilaisia ongelmia jalostuksessa

Aloittaja Mustikkamaan, 19.07.07 - klo:19:41

« edellinen - seuraava »

Heli

#15
Meidän Kolmiolta siis tosiaan puuttuu toinen etujalka, mutta hyvin se on ilman sitä pärjännyt.  :) Talvikot eivät kyllä ole yhtä ahkeria ja uhkarohkeita hamstraamaan kuin syyrikset.
Kolmio, pikku vauhtipilleri, ei osaa edes kuvitella ettäkö hamsterilla voisi olla neljä jalkaa. Tuolla se sukii naamaansa tyngällään ja mukasyö sen avulla.
Ja kuten tuo gabberin katossa roikkuminenkin jo kertoo niin melko taidokkaasti poitsu on omaksunut elämän kolmella jalalla.
Destiny's hamsterit 2001-2009

Tiare

#16
Oho, teillä on ollut tuuria että pystyy kaiken tekemään tyngällä. Voi kun meilläkin olisi ollut. Hyvin se kulta kävellä viipotti, kiipeili ja tappeli sisarten kanssa tyngälläkin, mutta valitettavasti emme saaneet pitää poikaa meillä pitkään. Poskipussi siis tulehtui ja ilmeisesti sai aikaan kuolion poskeen tosi nopeasti niin että tulehdusta ei huomattu kunnolla vasta kun poskessa oli se kuolio :cry:
Elämä on tanssimista, joskus tanssi vaan ei luista.

Mustikkamaan

#17
Möh, saisitte olla vähän ahkerampia noissa ongelmien listailuissa et saatais jotain perspektiiviä! Jotenki tuntuu siltä et ongelmia piilotellaan aika paljon, onhan ne ikäviä - ja tietty jos tekee joidenkin suhteen ratkasuja joita suurempi yleisö ei hyväksy, niin onhan se vaikeeta sanoa. Mut yrittäkää ny vähän jakaa informaatiota enempi, jookosta? :)

Meillä on ilmentynyt jonkin sortin knikintapasta syrkeillä, joista ilmeisesti emo on se "syyllinen". Eli kahdella tytöllä + emolla tuntuu sellainen pie kevyt "möntti" hännässä. Ainakin toisella tytöllä sekä emolla "möntti" on tasainen eikä taitu tai tee muunlaista poikkeamaa hännässä - toinen tyttö on Yökyöpelillä, mitä sanoo hää?
Heidi Harju
[size=85]kasvatuksessa lyhytkarvaiset mustat syyrianhamsterit

Liru laru loru, moni turha poru ratkiriidaksi muuttuu. Löpö löpö löpö, se on ihan höpö, joka leikistä suuttuu![/size]

Ninde

#18
Lainaus käyttäjältä: "Mustikkamaan"Möh, saisitte olla vähän ahkerampia noissa ongelmien listailuissa et saatais jotain perspektiiviä! Jotenki tuntuu siltä et ongelmia piilotellaan aika paljon, onhan ne ikäviä - ja tietty jos tekee joidenkin suhteen ratkasuja joita suurempi yleisö ei hyväksy, niin onhan se vaikeeta sanoa. Mut yrittäkää ny vähän jakaa informaatiota enempi, jookosta? :)

Mulla ainakin on syntyny niin paljon poikasia että ei mitenkään pysty muistamaan kaikkea ja ihan kaikkia juttuja ei ole edes kirjattuna mihinkään ylös. Tarttis ensin kaivella vähän papereita esille, mut se sit vaatii vähän enemmän viitseliäisyyttä...  :P

Mustikkamaan

#19
^No mutta toit ees ongelmia esille ;) Sekin on jo kiva.
Heidi Harju
[size=85]kasvatuksessa lyhytkarvaiset mustat syyrianhamsterit

Liru laru loru, moni turha poru ratkiriidaksi muuttuu. Löpö löpö löpö, se on ihan höpö, joka leikistä suuttuu![/size]

saija

#20
No, kerronpa minäkin. Syyrialaisten suhteen ei oikeastaan ole suurempia ongelmia ollut, mutta en ole kovin montaa syrkkipoikuetta kyllä kasvattanutkaan. Yhdellä kasvatillani tiedän olen knikin..
Campbelleilla on ollut kausittain sokeritautia. Muutama vuosi sitten tapauksia tuli paljon, yhdestä poikueesta kaikki tiettävästi kuolivat sokeritautiin. Sitten oli muutaman vuoden tauko ja nyt n. vuosi sitten meni taas monta poikuetta ja toisiltakin kasvattajilta tulleet eläimet tuntuivat siihen sairastuvan. Nyt sokrutilanne tuntuu taas rauhoittuneen. Albiinocampbelleilla oli aikanaan myös glaukoomaongelmaa ja paljon diabetestä, joten niiden kasvatuksen jouduin lopettamaan.
Noita karvattomia lonkkia vanhemmilla campbelleilla meillä on myös pari ollut joskus muutama vuosi sitten.

Heli

#21
Mä en jaksanut edes meidän talvikko-ongelmia ottaa puheeksi enää.  :D  Miri toikin ne esiin tuolla aika hyvin pääpiirteittäin ja asioista on melko paljon muiden talvikkokasvattajien kesken ollut puhetta. Tosin nykyään ei taida juurikaan enää kasvattajia löytyä joiden kanssa asioita puida ja suunnitella tulevaisuutta...

Syyrisongelmasta voisi pari sanasta mainita. Eli meillä on jostain kumman syystä aina ollut syyristen lisääntymisen kanssa ongelmia. Verrattuna siihen että meillä on syntynyt vain muutamia syyrispoikueita ja mulla on syyriksiä kaiken kaikkiaan ollut alle kymmenen, on meillä ollut todella paljon ongelmia! Tarkkoja muistiinpanoja mulla ei enää ole tallessa tuolta vuosilta 2002-2003, mutta noin 75% meidän syyristen astutuksista on päätynyt siihen että naaras on kuollut n. vuorokautta ennen synnytystä ilman mitään ennakkovaroitusta.
Mitkään eläimet eivät ole olleet suku toisilleen, toisilla on ollut eka poikue, toisilla ei, elinolosuhteet ja ruokinta on ollut erilaista. Tapauksissa ei ole mitään yhdistävää tekijää.
Mulle nämä tapaukset on olleet melkoisen järkyttäviä ja raskaita, varsinkin kun tämä ei edes ole yleistä syyriksillä (paitsi siis meillä...).
Destiny's hamsterit 2001-2009

mirilii

#22
Meillä oli taas äsken talvikon synnytysongelmia. Menin katsomaan että mahtaisiko yhdellä naaraalla näkyä jo merkkejä siitä että poikasia on tulossa.

Siellä oli kuitenkin täysi toiminta jo päällä. Emo yritti synnyttää poikasta joka oli kuonostaan jumissa synnytyskanavassa. Poikanen oli jo kuollut ja emo oli epätoivoisesti yrittänyt nyhtää sitä irti. Katsoin että se ei saa varmasti synnytettyä poikasta omin avuin ja vedin sen itse ulos pihtien avulla.

Poikanen oli todella iso, melkein saman kokoinen kun meillä tällä hetkellä viikon ikäiset poikaset. Sen etupää oli aikalailla tavallinen, mutta peräpää oli ihmeellinen lituskainen jossa jalat oli sijoittuneet miten sattuu.

Heli

#23
Meillä nähtävästi runsas poikaskuolleisuus tekee taas paluuta talvikkorintamalla. Naaras teki kymmenen poikasta, joista seitsemän löytyi pesästä ehjinä, mutta kuolleina.
Samoihin aikoihin alkoi viime vuonna samat ongelmat.
Destiny's hamsterit 2001-2009

Sarantha

#24
Mä olen joka poikueen kohdalla odottanut että milloin niitä poikasia nyt alkaa kuolemaan kun siitä niin paljon puhutaan, mutta toistaiseksi kaikki ovat syntyneet ja pysyneet elossa. Tietysti otantakin on erittäin pieni eli kolme poikuetta (6, 8 ja 5 poikasta), joten se ei sinällään kerro oikein mitään.

Tosiaan niinkuin mainitsinkin jo, niin ainakin omalla kohdalla hybridiepäilyt ovat suurin ongelma. Tähän mennessä olen tuota 5 poikasen poikuetta epäillyt hybrideiksi, sillä yksi normaalipoikanen oli pienenä värisävyltään kummallisen keltainen, tuli vähän cämpsyjen normaali siitä mieleen. Nyttemmin se on ihan tavallisen oloinen, mutta varmuuden vuoksi en kuitenkaan käytä tuon poikueen poikasia kasvatukseen.

Selkäongelmissa huolestuttaa lähinnä se, etten luota omaan kykyyni erottaa "oikeita" kyhmyjä ja selkämutkia normaaleista selistä. Pari poikasta on syntynyt joilla on ihan selvät kyhmyt, muita olen toistaiseksi uskaltautunut pitämään terveinä.
Talvikkoharrastusta 2006-2008.
Kotona tällä hetkellä 2 gerbiiliä, 2 maatiaiskissaa & bordercollie.

mirilii

#25
Hiukan epäilen että kesä ja kuumuus tekee osaltaan poikasille tukalat oltavat. Kuumuus lisää nesteentarvetta ja poikaset ovat vastasyntyneinä erittäin herkkiä nestehukalle/kuumuudelle.  :( Kunpa saisi jotakin selvyyttä asiaan.

saija

#26
Mulla kuoli myös juuri syrkkipoikueen ainokainen viikon iässä. Kuumuus varmaan osasyynä. Tai sitten yksi poikanen ei riittänyt stimuloimaan emon maidontuotantoa..

Mrk

#27
Meilläkin pari viikkoa sitten kuoli kokonainen talvikkopoikue. :(

KaisaM.

#28
Voi kun ikäviä tapauksia täällä.  :S  Kun itse edes saisi tuon syrkkimamman tiineeksi...
Puoli olohuoneellista syyrialaisia.

Yökyöpeli

#29
Lainaus käyttäjältä: "Mustikkamaan"Meillä on ilmentynyt jonkin sortin knikintapasta syrkeillä, joista ilmeisesti emo on se "syyllinen". Eli kahdella tytöllä + emolla tuntuu sellainen pie kevyt "möntti" hännässä. Ainakin toisella tytöllä sekä emolla "möntti" on tasainen eikä taitu tai tee muunlaista poikkeamaa hännässä - toinen tyttö on Yökyöpelillä, mitä sanoo hää?

Juup, mönttihän se möllöttelee meilläkin asustelevan Fifiläisen hännässä. Noo, eipä tarvii enää miettiä millä moisen soopelisukuisen otuksen astuttais  :mrgreen:  
Mutta asiaan.
Syrkit:
- knikit vaihtelevasti
- tyhjäksi jäämisiä, näitä on ollut niin pullukoilla kuin vähemmän pullukoilla
- yksi naaras on kuollut ennen oletettua laskettua aikaa, en nyt muista montako päivää ennen ja ihan satavarma en ole oliko se tiine vai ei
- parissa poikueessa ollut näitä nestevatsoja
- cushing

cämpsyt:
- uimareita
- diabetestä
- kasvaimia, etenkin nisä-/maitorauhaskasvaimia

kiinarit:
- diabetes
- astutusongelmat aggressiivisuuden takia
- yhdellä naaraalla jäi poikaset sisään

Siinä niitä äkkiseltään listattuna. Miks ihmeessä kasvattaa hamstereita  :shock:
Autuaita ovat puupäät, sillä he eivät huku.

www.freewebs.com/yokyopelin