• Welcome to Suomen Hamsteriyhdistys ry.
 

Yleinen näyttelypulina

Aloittaja iitu, 19.07.07 - klo:13:30

« edellinen - seuraava »

GaneshaX

#555
Olis varmaan tosi ahdistava ilmapiiri, (varsinkin esim. sihteerille) jos tuomarit arvostelisivat tuppisuina ja otsa kurtussa. (koko piiitkän päivän)

Ei kaikesta, varsinkaan hamsteriharrastuksesta saa tehdä haudanvakavaa.
Roudan hamsterikasvatus
Creme, soopeli, ps creme ja minkki

Enkeli89

#556
minusta on näyttelyissä juuri parasta nähdä kanssa harrastajia, ja jos vaikka tuomari on helsingistä ja sillä on oululainen kaveri sihteerinä, niin kai se nyt on ymmärrettävää ettäs siinä jutellaan-kun tuomarilla saattaa olla samantien junaan hyppäys edessä eikä aikaa ole. sihteeri on tuomarin "oikeakäsi" kuitenkin näyttelyissä.
enää neljä syrkkkiä, kaksi gerbiiliä, kolme karvaista kania ja kissat-liian moni rakas on nyt tähtenä taivaalla \":(\"

Ninde

#557
Tuomareillekin tämä on vain harrastus, hauska harrastus, jolloin  esim. välimatkojen takia nähdään sellaisiakin kavereita joita ei muulloin näe ja on ihan inhimillistä että siinä vaihdellaan kuulumisia ja ylipäätään puhutaan muustakin kuin vain hamstereista.

On ihan hirmu harmittavaa, kun ei yleensä edes ehdi juttelemaan kaikkien niiden tuttujen kanssa joiden haluaisi, kun ei ole aikaa, joten sallittakoon tuomareillekin jutustelu arvostelun lomassa. Minäkin olen käynyt näyttelyissä jo yli 15 vuoden ajan, joten voitte uskoa että tuttuja riittää!

Hauskaa kai saa/voi tuomareillakin olla ja silti hamsterit saavat aivan asialliset ja oikeudenmukaiset arvostelut. Siinä vaiheessa jos tuomareilta kielletään muiden kanssa seurustelu, luovun minä ainakin suosiolla tuomarioikeuksistani.

Pertti

#558
Niin kauan kun näytteilleasettajat ei oo valmiita maksamaan mun arvostelusta mulle asiallista tuntipalkkaa, voitte olla aika varmoja että mä puhun kanssaihmisten kanssa ja teen muutenkin "mitä huvittaa". Sitä kutsutaan noin niinku yleisesti myös kohteliaaksi käytökseksi sihteeriä, assistenttia sekä myös kanssatuomareita kohtaan. Ikävää, jos sosiaalisuudesta pitäisi rankaista.

Mikäli mun mahdollinen käytös jotakin häiritsee, saa mun puolesta aivan vapaasti äänestää jaloillaan. Jos taas joku kokee, että hamsterinsa on saanut epäoikeudenmukaisen, asiattoman tai kattamattoman arvostelun, voi muhun ottaa yhteyttä vaikkapa sähköpostitse (petri.pyysilta(at)gmail.com), ellei sitä voi heti näyttelypaikalla sanoa. In otherwise, mä varmasti nauran kun naurattaa, itken kun itkettää ja kiroilen ku kiroilututtaa.

Ja sori vähä angstinen vastaus, mutta niin metsää vastaa ku sinne huudetaan.

edit: ja toki, jos se on ongelma että tuomari keskustelee kavereidensa kanssa, mun puolesta voidaan ruveta pitään näytskissä vaikka kahen tunnin arvostelutauot kesken arvostelujen näiden asioiden hoitamiseen.
Kyllä aina yhen voi ottaa!

Daria

#559
No niin, tulipa aika kommentoida Lapuan näyttelyitä....Olen kiertänyt hamsujeni kanssa aika monet näyttelyt, mutta tämän tyyppiseen tuomarin käyttäytymiseen arvostelun aikana en ole törmännyt. Jo ensin alkoi tökkiä se, että katse kiersi yleisössä turhankin tiuhaan. Mielestäni tarkoitus on katsoa arvosteltavana olevaa eläintä, eikä ottaa kontaktia yleisöön. Tulipa vaan mieleen, että yritettiinkö siinä katsastaa, että kenen eläimestä olisi kysymys. Jos tuomarilla on sellainen asenne, että hän tekee, mitä huvittaa, niin oliskohan aika tarkistaa vähän asennetta. Vaikkakin teet arvostelut vapaa-aikanasi ja pientä korvausta vastaan. Hauskaahan saa ja pitääkin homman olla, mutta, että me jotka tuomme eläimiä näyttelyihin maksamme siitä ja saatamme tulla pitkänkin matkan takaa, odotamme kyllä, että tietty asiallinen paneutuminen hommaan sitten on. Onneksi tämä ei ollut ensimmäinen näyttelyreissumme, sillä muutoin tästä olisi kyllä jäänyt väärä kuva, että miten se homma toimii. Elikkä on nähty se, että tuomarilla ja sihteerillä on ollut "hauskaa" eläimiä arvosteltaessa, eikä se ole häirinnyt, mutta valitettavasti tässä jutussa ei nyt jokin natsannut. :huh

Pertti

#560
"Daria"kin voi käydä lukemassa vastineeni EPJY:n foorumilta, osoitteesta http://epjy.net/keskustelu/viewtopic.ph ... 7&start=10

Erityisesti mua nyt kiinnostaisi kuulla että MIKÄ niissä mun arvosteluissa nyt on mennyt huonosti, aika nihkeesti kellään on vielä ollut mitään konkreettista siitä osoittaa.

Muttajoo, mä olen vastuussa tekemisistäni ihan koko nimelläni, toisin kuin ilmeisesti suurimman osan näytteilleasettajista ei tarvitse.
Kyllä aina yhen voi ottaa!

Elven

#561
Itse istuin Lapuan näyttelyssä hamsteriarvostelun alusta loppuun tikkana etupenkillä. Yhtä ainoaa hamsua ei itsellä ollut mukana, ja halusinkin lähinnä nähdä livenä eri hamsuvärejä, ja seurata millaisiin asioihin tuomari kiinnittää huomiota. Sellaista aloittelevan kasvattajan opiskelemista siis.
Mut mun mielestä ilmapiiri oli kyl positiivinen, ja rento. Viihdyin ihan mainiosti. Toivottavasti ei hämätty tuomaria liialla höpöttelyllä siinä, varsinkin tuomarin päälle pissannut hamsuneiti sai melkoisen kikatuksen aikaiseksi.   XD
Aloittelevaa syrkkikasvatusta, värit vielä vähän hakusessa.

Heli

#562
Mulle tuli kyllä nyt sellainen olo, että harkitsen kerran jos toisenkin, että jatkanko tuomarikoulutustani loppuun saakka.  :S
Jos valtaosa toivoo sellaista tuomaria kuin Annu, niin minä en sellaiseksi ainakaan (ilmaiseksi) ryhdy.
Destiny's hamsterit 2001-2009

Anonymous

#563
Mun mielestä ei haittaa vaikka juttelisivatkin keskenään koska eihän sitä hautajaistunnelmaa kestäis kukaan ainakin espoossa oli mukava tunnelma kaikin puolin. Minä en ainakaan tyrmää tuomareiden keskenäistä juttelua muistaki asioista kuin hamstereista. Ihan älytöntä edes tuollaista keneltäkään vaatia, ethän voi olla työpaikallasikaan puhumatta muista asioista. Kyllä tulisi todella sisäänpäin kääntyneitä ihmisiä jos noin olisi.
Ja tuo on harrastusta vapaa-aikaa tuomareillekkin.

Scarlett

#564
En minäkään tyrmää juttelua tai hauskanpitoa. Sen sijaan olisi vallan ihanaa, jos kaikki tuomarit ottaisivat tavaksi kommentoida jokaista hamsteria yleisöllekin, kertoisivat siitä jotain pientä. Yleisöä tämä kuitenkin kiinnostaisi, ja se olisi tosi opettavaista.

Enkeli89

#565
Minusta ei pertin arvosteluissa ollut mitään vikaa :) hauskaa saa olla-eikä johdu siitä että meidän eläimet kerrankin sai mukavat arvostelut, kesäkuussa kun jyväskylän näyttelyssä oli aivan toisen ääripään tulokset  XD
enää neljä syrkkkiä, kaksi gerbiiliä, kolme karvaista kania ja kissat-liian moni rakas on nyt tähtenä taivaalla \":(\"

GaneshaX

#566
Lainaus käyttäjältä: "Pertti""Daria"kin voi käydä lukemassa vastineeni EPJY:n foorumilta, osoitteesta http://epjy.net/keskustelu/viewtopic.ph ... 7&start=10


Ohhoijaa, olipa siinä ketju :reps:

Pitääpä olla haukkana tuomaripöydän lähellä seuraavissa näyttelyissä, jos vaikka joku tuomari sattuisi huutelemaan törkeyksiä 8-)

Siis oikeesti... Esim. ulkkikseen; kyllä kai vuosia harrastaneet nyt ylipäänsä erottaa, ketä omista hamsuista kannattaa näytille raijata ja ketä ei. Senkin jälkeen lopputulokseen vaikuttaa vielä yleinen taso....

Ja jos palkinto jaettaisiin jokaiselle näytteilleasettajista, mikä niiden idea enää olisi?
Roudan hamsterikasvatus
Creme, soopeli, ps creme ja minkki

Ninde

#567
Lainaus käyttäjältä: "Daria"Jo ensin alkoi tökkiä se, että katse kiersi yleisössä turhankin tiuhaan. Mielestäni tarkoitus on katsoa arvosteltavana olevaa eläintä, eikä ottaa kontaktia yleisöön. Tulipa vaan mieleen, että yritettiinkö siinä katsastaa, että kenen eläimestä olisi kysymys.
No hoh hoijaa. Minä ainakin saatan sihteerin kirjoitusta odottaessa, ennen seuraavan kommentin lausumista katsella ihan muualle kuin siihen hamsteriin (ja useimmiten ei edes katso mihinkään tai ketään tiettyä, sen kuin tuijottaa tyhjyyteen...  xD ). Saatanpa jopa sanella sihteerille sen seuraavan kommentin katsomatta eläintä uudelleen, kun se kommentti tosiaan on jo mielessä ja kielen päällä tulossa... Ihme touhua jos ei saisi enää muuta katsoakaan kuin niitä eläimiä.  :huh

Minski

#568
Lainaus käyttäjältä: "GaneshaX"Ja jos palkinto jaettaisiin jokaiselle näytteilleasettajista, mikä niiden idea enää olisi?
No ei mikään. Ei mulle ainakaan tuntuis se palkinto sit yhtään miltään, jos kaikki sais sen joka tapauksessa. Palkinto tuntuu parhaimmalta silloin, kun se on oikeasti ansaittu hyvällä hamsterin hoidolla. Jotkut ilmeisesti eivät ymmärrä, että lemmikkiluokkien tarkoitus on palkita ja antaa tunnustusta hyvästä hamsterin hoidosta. Mitä hyvästä hamsterin hoidosta palkitsemista olisi se, että hamsu kuin hamsu, oli miten tahansa hoidettu saisi palkinnon. Lemmikkiluokat ei ole kuitenkaan mitään hamsujen missikisoja, jossa söpöin voittaa :) Semmoisiahan voisi tietty järkätä ihan erikseen vaikka välikisoina :)

Lahjoituspalkintoja tietysti voisi olla jaossa näyttelyissä enemmän, jolloin jotain pientä kivaa voisi saada useampi näyttelyyn osallistuja :) Niitähän voi viedä ihan kuka vain näyttelyihin ja palkinnon yhteyteen voi kirjoittaa mistä ominaisuudesta haluat palkinnon jaettavan. Itse laitoin jotain tyyliin "sympaattisin syyrialainen", "päivän energiapakkaus", "persoonallisin syyrialainen" ja samat kriteerit kääpiöiden palkinnoissa :) En itsekään ole kuin vasta kerran lahjoittanut palkintoja, mutta minusta oli hirmu kiva, kun muutama niistä palkinnoista meni nuoremmille tytöille :)


Mun mielestä on kans ihan jo kohtuuttomia nuo repostelut tuomareiden arvosteluista, niiden mukaan tuomari ei siis saa a) puhua kenellekään b) sanoa sanaakaan muusta aiheesta kuin hamstereista c) katsoa muuta kuin hamsteriin päin d) olla jakamatta palkintoja jokaiselle osallistujalle e) jakaa palkintoja sihteerin tai assarin hamsuille, vaikkei edes voi tietää kenen mikäkin hamsu on. Todella kummallista, että vuosikaudet on otettu näyttelyt mukavan harrastuksen kannalta ja nyt yht'äkkiä ihmiset näkevät oikeudekseen julkisesti repostella ja arvostella tuomareiden tyylejä ja arvosteluja ja asettaa vaatimuksia siitä miten pitäisi arvostella. Onko tämmöistä käytöstä muissa jyrsijäpiireissä vai mistä tämmöinen on hamsupiireihinkin alkanut rantautua, kun mielestäni en ole aiemmin tämmöiseen ikävään reposteluun törmännyt ? Kohta ollaan ihmeissämme, kun kukaan ei halua enää tuomaroida, mutta sittehän me voidaan tietty repostella niitä tuomareita siitä, kun eivät penteleet tule edes arvostelemaan :D Tämä on varmaan sitä nykyajan ilmiötä; missäpä asiakaspalvelutyössäkään voit enää muuta kuin hymyillä kauniisti kun vaatimuksia ja valituksia tulee ja ihmiset näkevät asiat vain siltä omalta kantiltaan eivät muiden asiakkaiden/näyttelyissä kävijöiden, et voi miellyttää kaikkia ja tiedät sen, mutta selitäpä se näille ihmisille, jotka ovat oppineet siihen, että maailma pyörii niinkuin he tahtovat.


Kun näyttelyt on harrastus kaikille; lemmikkejään näyttelyihin vieville, tuomareille ja muille toimihenkilöille ja harrastuksissahan yleensä ihmisillä on kivaa ja hauskaa, niissä hymyillään ja nauretaan niin väkisinkin tulee mieleen, että millaisia harrastuksia on niillä, joiden mielestä näyttelyiden pitäis olla otsa kurtussa-meininkiä ? Eikös ihmiset juuri sen takia jotain harrasta, että se on mukavaa ? Onneksi enemmistö on kuitenkin sitä mieltä, että näyttelyissä saa edelleen olla kaikilla hauskaa ja joka haluaa olla otsa kurtussa niin voi varmaan jäädä vaikka kotiin :)
Hamsteriton tätä nykyä

Pulina

#569
Hoh hoijaa... saahan sitä katsella muutakin kuin hamsua, mutta rajansa kaikella. Jos homma näyttää välillä siltä, että voiko vähempää kiinnostaa, niin kyllä se pahalle tuntuu :cry: . Olitko "Ninde" paikalla kun hamsuja arvosteltiin? Tämä keskustelu on nyt näköjään paisunut alkuperäisestä aiheesta täysin yli. Kaikesta huolimatta hyvää alkukevään odotusta kaikille harrastajille ja tuomareille!

PS: myös kaikille hamsuille!
Syrkit]