• Welcome to Suomen Hamsteriyhdistys ry.
 

Yleinen näyttelypulina

Aloittaja iitu, 19.07.07 - klo:13:30

« edellinen - seuraava »

Goue

#45
^ Voi kunpa olisin ollut tietoinen tästä tilanteesta edes pari päivää aiemmin...

Ja tuo tulevan petshow'n tuomarointi...? Omituista. Kovasti siellä väittivät, että "kaikkiin muihin eläinlajeihin/-rotuihin on saatu tuomari, paitsi hamstereille". Mihin lie ovat sitten olleet yhteydessä?

Yritän osaltani paikata tätä länsisuomalaisten aktiivisuustilannetta ja nyt tietysti ottaisinkin mielelläni yhteydenottoja vastaan muilta alueen harrastajilta. Mutta sille lienee parasta avata oma ketju.

excitant

#46
Voi että kun auttaisin mielelläni kaikenlaisessa yhdistystoiminnassa jos vaan saisin tietää tarkemmin näistä tapahtumista ja että apua tarvitaan! Täältä Porin ja Tampereen välistä olen ja aina valmis kyllä olemaan mukana toiminnassa!

PiiaL

#47
Lainaus käyttäjältä: "Mustikkamaan"
Lainaus käyttäjältä: "PiiaL"Eli kuuluuko satiini tai/ja rex laittaa lk:n tai pk:n perään vai tuonne värin eteen?

Se toinen on jäänyt sinne jostain syystä. Eli värin eteen kuuluu laittaa :)

Kiitoksia korjauksesta, nyt ei tarvitse enää arvuutella kummalla tavalla ilmot tulisi laittaa :)

Anniksi

#48
Ajattelin että ens oulun näyttelyyn ottaisin tuon syrkkini mukaan kanin lisäksi. Mutta en tiedä milloin hamsu on syntynyt, niin mitenkän sitten toimin  
lappuja täytellessä?  :pihalla:
R.I.P Leevi 12.08.-09, toistaiseksi kotona enää vain kaksi kania<3

Elliska

#49
Syntymäaika täytyy tietää vähintään kuukauden tarkkuudella :) (Ilmoittautumisohjeissa lukee)

Nykyään näyttelyihin pystyy ilmoittautua myös sähköpostilla ;)

Anniksi

#50
En kyllä tiedä sitäkään kun ostin tuon syrkin joka oli ollut omistajalla syntymästä asti, mutta myi sen pois kun kissa tuli taloon. Eikä tarkalleen muistanut milloin poikaset syntyivät.  :teipit

Voisipas lukea nuon linkit. Kiitän. :>
R.I.P Leevi 12.08.-09, toistaiseksi kotona enää vain kaksi kania<3

Tierra

#51
Onko talvikoilla helmi kuvio? Eli jos ilmoittaa helmiäissafiirin näyttelyihin, laitetaanko väriksi safiiri ja kuvio helmi vai väriksi helmiäissafiiri? Ja jos ilmottaa pet-luokkaan (eli siihen lemmikkiluokkaan) tuplana, pitääkö maksaa kaksinkertainen ilmoittautumismaksu? Toivottavasti etes joku sai selvää :D
- Jyrsijöitä gerbujen, talvikoiden ja chinchillojen muodossa. -

Heli

#52
^Väriksi merkataan helmiäissafiiri.
Destiny's hamsterit 2001-2009

trap

#53
Mitenkäs PET-luokassa vaikuttaa syyriksellä vilkkaus? Tuo meidän neiti on aika villi tapaus, kun on kunnolla herännyt. Ikää on vuosi. Vasta heränneenä se kyllä käy ihan mallikelpoisesta sylilössykästä, että kuinkas kauan arvostelu vie aikaa? xD Ja arvostellaanko syrkkejä kuljetusboksin kannella ihan yleisesti, vai tehdäänkö näin vain sellaisissa tapauksissa missä tuomari on jo ehtinyt havaita hamsterin rauhalliseksi? En nimittäin menisi vannomaan että tuo pysyisi paikallaan siinä tilanteessa :huh
Mökinkulmia jyrsimässä
u. "Mörkö", syyrialainen pk musta, s. 2.5.12

viiru

#54
Lainaus käyttäjältä: "trap"Mitenkäs PET-luokassa vaikuttaa syyriksellä vilkkaus? Tuo meidän neiti on aika villi tapaus, kun on kunnolla herännyt. Ikää on vuosi. Vasta heränneenä se kyllä käy ihan mallikelpoisesta sylilössykästä, että kuinkas kauan arvostelu vie aikaa? xD Ja arvostellaanko syrkkejä kuljetusboksin kannella ihan yleisesti, vai tehdäänkö näin vain sellaisissa tapauksissa missä tuomari on jo ehtinyt havaita hamsterin rauhalliseksi? En nimittäin menisi vannomaan että tuo pysyisi paikallaan siinä tilanteessa :huh
No sanotaan vaikka näin, että arvosteluun alentavasti vaikuttaa lähinnä sellainen ihan päätön, lähes paniikinomainen ravailu. Hamsterin kuuluu olla aktiivinen, utelias ja ympäristöstään kiinnostunut. Kyllä tuomari erottaa, pitääkö hamsteri käsittelyä vastenmielisenä ja pyrkii ikään kuin karkuun, vai onko se tilanteessa rentoutunut ja liikuskelee tutkiakseen.

Tuomari arvostelee yhtä eläintä parista minuutista viiteen minuuttiin.

Se vaihtelee jonkun verran, kuinka paljon kukin tuomari loppujen lopuksi arvostelee eläimiä kannen päällä, mutta pääsääntöisesti lemmikkiluokassa jokainen eläin arvostellaan kädessä. Tämä siksi, että eläimen yleiskunnosta, lihasmassan suhteesta muuhun kamaan jne. ei voi sanoa oikein mitään käsittelemättä eläintä. Sen sijaan esim. turkkia arvostellessa saattaa tuomari laittaa hamsterin kannen päälle, jotta hän ei itse lähmäisi arvosteltavan eläimen turkkia. Vilkasta eläintä ei tietenkään laiteta kannen päälle, jos se vaikuttaa siltä, että se ei pysyisi siinä.
Cheersbigears-talvikkokasvatus

trap

#55
^ Kiitos vastauksesta :> Nyt selkeni moni asia. Taidan uskaltautua viemään tuon ensi kuussa Jyväskylän näyttelyyn, jos löydän kyydin.
Mökinkulmia jyrsimässä
u. "Mörkö", syyrialainen pk musta, s. 2.5.12

Ankkanen

#56
Saako kuljetusboksi olla kotitekoinen? Meillä on 4 kaveria lähdössä Grand Galaan ja vain 3:lla on geon boksit. Yksi (talvikko) on aiemmin käyttänyt matkustellessaan läpinäkyvästä säilytyslaatikosta tehtyä boksia, jonka kansi on porattu reikäiseksi. Voin laittaa kuvankin jos on tarvis. Mutta siis vaikuttaako arvosteluun jotenkin jos boksi on tee-se-itse-mallia? Kooltaan se on kuitenkin isompi kuin esim. M-kokoinen geo.

lentsu

#57
Minua pyydettiin hamstereiden lemmikkituomariksi ko. Porin näyttelyyn, mutta en katsonut voivani sinne mennä, koska arvosteluoikeuteni eivät ole voimassa lemmikkipuolella, kun sinne on laitettu myös tätä nykyä nuo pakolliset "täydennyskoulutukset" eikä motivaationi ole riittänyt enää siihen sen lisäksi, kun uusin urakalla kaikki virallisen tuomarin oikeuteni just tänä vuonna. Tänä vuonna menee oikeudet sit lopullisesti lemmikkituomarina umpeen.

Hamsteriyhdistyksen esittelystä tuossa aikaisemmassa tapahtumassa ei ollut mun puolesta kenenkään kanssa puhe. Jos olis juttua sellaisesta tullut, olisin voinut mennä, mutta informaatio ei oikein kulkenut. Tuomariksi vaan pyydettiin pet showhun, mutta mulla on se periaate etten tuomaroi epävirallisena tuomarina vailla oikeuksia epävirallisissa näyttelyissä ja se periaate pätee edelleen.

Viimeisenä iltana ennen tapahtumaa tuli pyyntö, voisinko seuraavana aamuna tuoda sinne hamstereita siksi että "hamsteriyhdistys oli perunut". Ei ihan irronnut sellaisella varoitusajalla, eikä mulla ollut motivaatiota muuten vaan viedä sinne omissa nimissäni hamstereita näytille ilman että olin edes yhdistyksen "leivissä".

Nämä pyynnöt mulle tuli lisäksi tutun kautta, ei vir. yhdistyksen kautta.

Goue

#58
^ Mä kyselin sieltä Satesyltä pariinkin otteeseen sähköpostitse tietoja tulevan petshow´n hamsterituomaritilanteesta ja vasta muistaakseni eilen sain vastauksen. Viesti loppui seuraavasti: "Olisihan se varmasti ollut hamsteri-ihmisten mielestä kivempi, jos tuomari olisi ollut ns pätevä, mutta kun hamsteri tuomarit eivät yksinkertaisesti luvanneet tulla. "

Olikohan kyselyitä tehty edes kovin laajalti...? No, aivan sama minulle, mutta hämmästelen.

AnsaLucia

#59
Kuuluukohan tän otsikon alle, mutta korjatkaa taas aloittelijaa jos olen väärässä paikassa tyhmine kysymyksineni.
Talvikoiden väreistä. Onko näyttelymenestykselle olemassa mitään suosikkivärejä? Juureni ovat vahvasti tuolla koiramaailmassa ja siellähän ainakin eräässä ennen harrastamassani rodussa oli kirjoittamaton sääntö on että tietty väri pärjää paremmin jos kaksi tasaveroista yksilöä on rintarinnan. Onko täällä samansuuntaista? Siis sitä en tuomitse eikä ole tarkoitus mitenkään provosoida, mutta kunhan satuin kysymään. Entä onko kasvatuksen kannalta olemassa helpompia värejä kasvattaa (saada hyvän värisiä)? Lisäksi ymmärrän että kaikki tuomarit ovat ihmisiä ja heillä omat suosikkinsa, ja ihan hyväksyttävästi näin.
Hamsteritaustani ovat vasta kovin heppoisissa kantimissa ja seurattuja näyttelyitä vain tämän vuoden ajalta. Heräisikö tästä jotain keskustelua?
Arja M
Tarinan talvikot, campbellit ja syyrialaiset

"Asialliset hommat hoidetaan, muuten ollaan kuin Ellun kanat. ..."
Tuntematon sotilas / Väinö Linna