Yleinen näyttelypulina

Aloittaja iitu, 19.07.07 - klo:13:30

Jane_O

Olinko vaan tosi sokia vai eikö Espoon seuraavan näyttelyn paikka ole vaan vielä tiedossa, kun en sitä siitä kutsusta bongannut (edes mainintaa)? Luultavasti oon vaan sokee ;).
[size=85]Rakkaita kaivaten, olette ikuisesti sydämissämme![/size]
[size=85]Eikka (Calevala)<3, vkh roborovski uros, 1.4.2008-16.10.09.[/size]
[size=85]Max (Vivaldine\'s Tobias Taikaviitta*)<3, lk syyrialainen uros, 7.4.07-29.5.09.[/size]
[size=85]Veikka (Calavale)<3, vkh roborovski uros, 1.4.08-18.4.09.[/size]

viiru

Ei ole vielä saatu varausvahvistusta, mutta mitä todennäköisimmin näyttely on jälleen Kauklahden nuorisotilassa.

Annu_89

Moi! Pitää kysellä kun ollaan näyttelyihin menossa ilmeisesti.. Meidän yksi tyttösyrkki on loukannut jotenkin häkissä etuvarpaansa siis yhden niistä. Johonkin se oli jäänyt kiinni, mieheni oli sen nostanut pois kun oli töistätullessaan huomannut. Sisustuksessa on mielestäni ihan normaaleja tavaroita, kivi, oksia, juoksupyörä tms. mutta johonkin seinän koloon oli jäänyt. Sormi turposi ja näytti että tulis sisäisesti punaseks se. Tyttö kuitenkin normaalisti käveli, tästä siis viikko aikaa eikä mitään huonoa olla havaittu. Paitsi että sormi on parisen milliä lyhentynyt ja paikalla on pieni punainen rupi.
Tuo rupi tuskin katoaa parissa viikossa mihinkään kun näyttelyt ovat, tuleeko lemmikkiluokassa miinusta paljonkin, tyttö on kuitenkin jo ilmoitettu joten en viitsisi peruakkaan. Korostan että ihan normaalisti elelee, ei arista YHTÄÄN. Sormi vaan on aika ruma, ei siis auki/vertavuotava, vaan siisti rupi siinä on, mutta noin pienellä eläimellä on aika pahannäköinen.

Niina-03

Lainaus käyttäjältä: "Annu_89"Meidän yksi tyttösyrkki on loukannut jotenkin häkissä etuvarpaansa siis yhden niistä... Sormi vaan on aika ruma, ei siis auki/vertavuotava, vaan siisti rupi siinä on, mutta noin pienellä eläimellä on aika pahannäköinen.
Hamsterin voi tuoda näyttelyyn, mikäli varvas on rupeutunut eikä se haittaa eläintä millään tavalla. Ruvesta voidaan mainita, mutta mikäli eläimen tila on normaali eikä vaikuta esim käytökseen, sen perusteella ei pitäisi hirveästi vaikuttaa tulokseen. Hamsulta on ilmeisesti kynsi lähtenyt, eli marinat tullevat kynnet kohtaan.

Aukinaisella haavalla olevaa eläintä ei voi tuoda infektioriskin ja yleiskunnon vaarantumisen takia. Eläin myös helposti aristaa itseään ja saattaa olla vihamielinen, mikäli sillä on kipuja.
Toisaalta, vaikka eläimeltä puuttuisi pieni osa raajasta ja se olisi parantunut täysin kelpaavaksi, eläintä ei voisi sen perusteella hylätä. Hylkäyksen syynä on yleensä äkillinen tai pitkäaikainen sairaus, eläimen huono yleiskunto tai vihaisuus.
[size=85]Tosikko, vanha käpy.[/size]

NipsuRakkaani

2. Kauanko näyttelyt kestävät yleensä?

3. Saako näyttelyistä aina jotakin?  xD

Olen siis aivan ensikertalainen.. :lol:

Sohvi

vastaan vaan 1 kysymykseen  :)

Näyttelyt kestää noin 2-3 tuntii  ;)

meil kesti. Mutta mitä enemmän porukkaa sitä enemmän kestää.
Illusion & Dream "Choco" lks normaaliumborous

sööhvi

viiru

Lainaus käyttäjältä: "NipsuRakkaani"1. Jos hamsteri on villi (ei oikein pysy kädessä, mutta ei pure), niin kannattaako sitä viedä näyttelyyn?  :(
Kesyttämätöntä hamsteria ei saa näyttelyyn viedä, mutta tiettyyn pisteeseen saakka vilkkaus on hyväksyttävää. Toiset hamsterit ovat vain luonteeltaan vauhdikkaampia, kuin toiset. Pääasia on, että eläin ei ole aggressiivinen (antaa ottaa kiinni, antaa katsoa hampaat, ei uhkaile käsittelijäänsä tai pure).

Lainaus käyttäjältä: "NipsuRakkaani"2. Kauanko näyttelyt kestävät yleensä?
Näyttelyn kesto riippuu aivan täysin arvosteluiden ja arvostelevien tuomareiden määrästä (onko näyttely tuplanäyttely, onko eläimiä ilmoitettu molempiin luokkiin jne.), mutta melko keskimääräisesti voisi sanoa, että näyttelyihin menee sellainen 4-5 tuntia. Arvostelut alkavat tavallisesti noin kymmeneltä, ja lounastaukoineen arvostelut kestävät iltapäivään. Joskus arvostelut ovat venyneet jopa viiteen.

Aikataulut ovat näin ollen erittäin näyttelykohtaisia, mutta näin suuntaa antavasti voin kuitenkin jotain sanoa.

Lainaus käyttäjältä: "NipsuRakkaani"3. Saako näyttelyistä aina jotakin?  xD

Lemmikkiluokissa sen sijaan voidaan palkita kunniamaininnoin ja erikoispalkinnoin oikeastaan mistä meriitistä hyvänsä; hyvin leikatut kynnet, käsiteltävyys, turkki ja niin edelleen. Myös lemmikkiluokissa palkitaan PLH-sijojen (Paras LemmikkiHamsteri) lisäksi tuomarin suosikki, paras nuori ja paras veteraani.

NipsuRakkaani

eli saako kaikki jotain(ei kyllä vartmaan..)  :)

ja mones saa minkäkin palkinnon, jne.  :mrgreen:

Aya

Lainaus käyttäjältä: "viiru"Ei. Ulkomuotoluokassa luonnollisesti palkitaan oikeastaan ainoastaan standardinmukaista eliittiä: jokaisesta luokasta tuomarin suosikki, paras nuori ja paras veteraani, sijoituksia jaetaan eläinmäärästä ja tasosta riippuen S1-S5, sertifikaatteja on mahdollista jakaa 5. Ulkomuotoluokissakin voidaan palkita jostakin erityisestä (esim. hyvä pää, hyvä turkinlaatu tai -pituus, yms. jalostukselliset seikat) kunniamaininnalla.

viewtopic.php?f=20&t=143&start=370

NipsuRakkaani

Mistä tietää, onko hamsu saatu kesytetyksi?

Ja onkohan mahdollista, että tämännäköinen hamsu pärjäisi ulkonäkönsä puolesta jommassakummassa luokassa?  ;)

NipsuRakkaani

Juu, ensimmäistä kertaa näyttelyyn aikoisin. Ei ole ketään tuttuja, kellä on hamsuja ja osaisi tarkastaa. Itse en ole ihan varma, kyllä se ihan terveeltä näyttää... Mitä nyt vielä hieman pelokas. :S  Tarkastavako ne, ja mitähän mahtaa maksaa? Siis ihan pelkkä tarkistus vaan, että kaikki on kunnossa. Pitääkö olla sama eläinkauppa mistä on ostettukin?

Tässä olisi hamsuni kuva, voisitteko sanoa näyttääkö se ihan terveeltä ulkoapäin?

viiru

Eläinkauppa ei ole kyllä luotettavin paikka hakea arviota eläimen terveydentilasta, sen tekee kaikista parhaiten eläinlääkäri.

Näyttelyyn osallistuminen ei edellytä kuitenkaan läpikotaista ja virallista ell. suorittamaa terveystarkistusta, vaan että hamsteri on vapaa loisista ja silminnähden terve (puhtaat korvat, ei ylimääräisiä eritteitä nenästä tai silmistä, puhdas takapää, hilseetön hyväkuntoinen iho, terveet hampaat, sopivanpituiset kynnet). Näitä asioita pystyy tarkastelemaan jokainen hamstereita vähänkin tunteva - mieluusti siis hamsterin omistajakin.

Kuvasta näistä ei voi antaa myöskään luotettavaa arviota, mutta kyllä hamsterisi minun silmieni nähden näyttäisi terveeltä ja hyvinvoivalta. :)

niiisku

^ei oikein mitään lisättävää viirun kommenttiin.  : )

ja kyllähän jos haluat käydä hamsuasi jossain tarkistuttamassa ennen h-hetkeä, niin mielummin eläinlääkäriin kun eläinkauppaan, tai voihan sitä varmaan jossain kasvattajan luonakin käydä, en tie? itelläni ei oikein ole mitään kokemusta hamsunäyttelyistä ; ) mutta terveeltä ja oikein söpöltä ainakin kuvan perusteella tuo syrkkisi tuntuu (:
[size=85]? Syyrialainen Lyyli, Pk Cinnamon ~3.10.2008[/size]?

Ritu

Tarkastus on aika turhaa. Jos näyttää silmääsi päällepäin hyvinvoivalta ja pirteältä, niin näyttelyyn vaan. Turha eläinlääkärillä juoksu vain stressaa.
- Riikka

Niina-03

Kiltti, paljon käsitelty ja hyväkuntoinen (lihaksikas, sopivan massava ja terve puhdas turkkinen) eläin menestyy lemmikkiluokassa.

Standardipuolella menestyy stardardin ihanteinen mukainen, hyväkuntoinen eläin. Standardipuolella on jaossa vähemmän palkintoja ja eläimiä on yleensä enemmän kilpasilla.

Ei kuvan perusteella voi sanoa kummassa hamsusi menestyy. Kannattaa ilmoittaa se molempiin luokkiin, siinähän sen sitten näkee. Lemmikkiluokista on usein hyvä aloittaa, jos aivan ensimmäistä kertaa lähtee mukaan :)
[size=85]Tosikko, vanha käpy.[/size]