Yleinen näyttelypulina

Aloittaja iitu, 19.07.07 - klo:13:30

GaneshaX

Periaattees mahdollisimman monipuolisesti ruksitettava olis parempi vaitoehto, kuin nykyinen, jonka joka kohdassa lukee vain ok.

(nyt kun enemmän mietin...)
Roudan hamsterikasvatus
Creme, soopeli, ps creme ja minkki

Anonymous

Voisihan noitten arvosteltavien kohtien alla olla tietty tila johon voisi tuomari halutessaan kommentoida tiettyjä mieltymyksiään, mutta toi loputon ok:n jakaminen korvaantuisi tolla rastitus jutulla. Huomattavasti useampi ryhtyisi varmaan sihteeriksi jos tuollainen uusi käytäntö otettaisiin käyttöön.

Ninde

No mä en kyllä henk.koht näe mitään eroa siinä kirjoittaako sihteeri paikan päällä sen "saisi olla punaisempi/tummempi/tasaisempi väri" tmv vai rastittaako ruudun oikeasta kohdasta. Voisi itseasiassa olla parempikin tuollainen rastiruutuun systeemi silloin, kun eläimiä on sellaiset 70-80 jopa 80+ arvostelussa, tällöin myös ne loppupään eläimet saisivat samanarvoisen tuomion kuin ihan ekat, eivätkä joutuisi tuomarin "uupumuksen uhreiksi".  :P

Ja nimenomaan ulkomuotoluokassa tämä voisi olla kokeilemisen arvoinen juttu, kunhan kaavakkeissa vain on tarpeeksi ja oikeanlaisia vaihtoehtoja (juuri ruotsissa vastaavantyyppisellä tavalla arvostelin ja se ei toiminut sitten ollenkaan). Lemmikeille taas ehdottomasti parempi on kokonaan saneltu arvostelu.

¨^OK

wiidii

Minähän Heidille taisin mainita noista gerbiilien arvostelukaavakkeissa, itse olen niitä lueskellut ja tykkään. :) Etenkin jos raksitusvaihtoehtoja on useampi ja voi valita niistä esim. hamsterin päähän sopivimmat, tulee paljon kattavampi käsitys kuin "ok, vähän nenää"-tekstistä. Jos päässä on esim. tosi kauniisti asettuneet korvat ja nätit silmät niin sitä ei harjaantumaton silmä huomaa ilman mainintaa. :)
Hallituksen jäsen 2017.
Choux Puffs -hamsterikasvatus tauolla.

jonna

Aika kätsyn näkönen lappunen täytyy sanoa  :)

En tiedä miten hamsuissa, mutta marsuissa törmää välillä siihen etteivät ulkomaiset tuomarit "osaa" kommentoida, koska arvostelusysteemi on heille vieras.
Ei paljoa kerro eläimen ominaisuuksista kun lapussa on 6-7 sanaa, kaikki on Good tai Hyvä  :D  Noita lippusia löytyy melkoinen pinkka tuolta arkistoista...

Heli

Ulkomuotoluokissa näkisin hyvänä asiana nuo raksi ruutuun jutut. Hyvin suunniteltu lomake niin tulee kaikki oleellinen tuomarilla mainittua.
Kun ei noissa ulkomuotoluokissa nyt niin ole tarvetta mitään spesiaaleja kommentteja eläimistä antaa. Ei periaatteessa ole mitään "ylimääräistä sanottavaa". Faktat tiskiin vaan.

Lemmikkiluokissa ei toimis.
Destiny's hamsterit 2001-2009

Saana

Niiden ruotsalaisten kaavakkeiden jälkeen nousi ihan karvat pystyyn, kun katsoin tätä keskustelua, että Suomeen kanssa rasti ruutuun -kaavake. Mutta tosiaan lisärivien ja kattavien ruksituskohtien kanssa voisi olla ihan kokeilemisen arvoinen juttu.

Lemmikkiluokissa voisi olla hieman huvittavaa jos ruksitettavia kohtia olisi esim.

pää: nallenaama [ ]
silmät: kauniit [ ], suuret [ ]

:)

Vevve

Rasti ruutuun -kaavakkeet voisivat minusta olla ihan kokeilun arvoinen juttu. Saataisiin arvosteluihin yhtenäisyyttä, mutta sen pitäisi minusta olla kuitenkin siten että tuomari pyrkii myös kommentoimaan kaikkia hamsuja sanallisesti siihen alle.

viiru

Minulla on jotenkin niin karvat pystyssä tästä edelleenkin! Ja varsinkin kun ajattelen miten kaavake käytännössä toimisi. Sen sisäistämiseen menee kauan aikaa, koska kohtia on monta. Toki rutiinin myötä voisi olla ihan kätsä käyttää. Toinen suuri ahdistuksen aiheuttaja olisi kaavakkeen selittäminen ulkomaalaisille tuomareille. En tiedä ovatko muut näytteilleasettajat huomanneet, mutta englantilaisilla ja ruotsalaisilla tuomareilla arvostelutyyli poikkeaa suomalaisista. Kommentteja ei voi missään nimessä suoraan rinnastaa, tai siis tarkoitan tällä että ulkomaalaisten suusta ei tule käytännössä samoja adjektiiveja, mitä suomalaisen. Olisi jotenkin noloa tällaisessa tilanteessa pakottaa tuomari valitsemaan viidestä adjektiivista joku eniten kuvaava. On niin paljon helpompi kääntää vapaasti suomenkielelle.

Minulla on myös sihteeröintikokemusta aika monelta eri tuomarilta ja useamman vuoden ajan: kertaakaan en ole joutunut tauotta yhdenkään kanssa kirjoittamaan, paitsi Andrewn silloin kun on kiire lennolle. Eli omakohtaisesti en usko, että minua nopeuttaisi tällainen kaavake, ehkä tuomaria sitten. Esim. Heidi olisi hyvin voinut kommentoida laajemmin ja enemmän esimerkiksi Lemmikki-messuilla. :) Ihmiset ovat totta kai erilaisia, joku tekee listaa, toinen mindmappeja. Jollekin toimii tällainen ruksitettava kaavake paremmin, minulle varmasti ei toimisi. Tulee päänsärky jo nyt, jos miettii millaista olisi istua kuusi tuntia tuijottamassa ruksitettavaa kaavaketta keskittyen kokoajan minne se ruksi tulee. Jaiks!

Eli mä en tykkää ajatuksesta edelleenkään tuomarina, sihteerinä enkä näytteilleasettjana. Enkä kyllä yleisönäkään tarkemmin ajateltuna. Ja minusta eläinmäärät eivät vielä painosta tällaiseen muutokseen.
Cheersbigears-talvikkokasvatus

Ninde

Toisaalta usein ulkomaalaisilla tuomareilla kommentit on näytteilleasettajien kannalta tylsästi vain "ok", "nice", "good" luokkaa. Varsinkin jos on paljon eläimiä arvosteltavana, joten ei siinä kauheasti sihteerikään rasitu. ;) Useamman vuoden itsekin olen sihteeröinyt ja monella eri tuomarilla, joten kokemusta kyllä on.

Uskoisin siis, että näytteilleasettajien kannalta tämä rasti ruutuun vaihtoehto voisi olla jopa parempikin, saisi rahoilleen enemmän vastinetta. Tokihan siinä sillointuomari  "pakotetaan" valitsemaan joku vaihtoehto, mutta olisiko se niin huono juttu jos vaihtoehtona on tuomarin antama oma kommentti "nice"?

Ja kylmiltään ei tuomareita tietenkään laitettaisi arvostelemaan, kuten ruotsissa tehtiin, vaan heidät tulisi briiffata systeemiin jo ennen näyttelypäivää ja mieluiten omalle kielelleen käännetyn kaavakkeen kera.

Joskus oikeasti ei vaan jaksa sanoa kaikkea mitä haluaisi, kun sihteeri ei pysy perässä. Ja ikävä kyllä kommenttien määrä ja monimuotoisuus vähenee loppua kohti, kokeilkaas joskus arvostella se 80+ eläintä, niin huomaatte että ei ole helppoa antaa tasapuolisesti yhtä runsasta arvostelua kaikille kun aikakin loppuu kesken. ;)

Mustikkamaan

Lainaus käyttäjältä: "viiru"Esim. Heidi olisi hyvin voinut kommentoida laajemmin ja enemmän esimerkiksi Lemmikki-messuilla. :)

Höpöhöpö. Ensinnäkin mua ruvettiin hiostaa siinä ihan kybällä, kun muut tuomarit halusivat ajoissa kotiin. Toiseksi en kehtaa kohtuuttomasti kirjotuttaa kellään sihteerillä, monesti huomaa kun sihteeri huokailee vähän väliä kun "taas tulee sama kommentti" ja käsi alkaa väsyä. Toiset tietysti jaksavat kirjoittaa enempi kuin toiset, Viiru onki ihan erityinen tehopakkaus :)

Lemmikkiluokkaan en moisia kaavakkeita ole ikinä ehdottanutkaan, ulkkiksiin vain. Ei siis missään nimessä lemmikeihin :) Lemmikeissä eläinmäärät ovat useimmiten kohtuullisia ja siinä tosiaan kommenttivaihtoehtoja on niin laidasta laitaan, ettei mikään ruksittava kaavake toimisi.

Ja joo, ulkomaiset tähän tulis ehdottomasti briiffata kunnolla etukäteen. Sen lisäksi, että Ruotsin systeemi oli ihan hanurista jo sellaisenaan, niin se läväytettiin ihan yllättäin päin pläsiä. Ruotsin systeemiä ei oikein voi verrata tohon gerbiilien versioon - Ruotsissa kun tietystä kommentista tuli tietty pistemäärä, eikä voinut valita useampaa kommenttia samaan kohtaan!

Marjut tosiaan mainitsi näistä gerbiilikaavakkeista ja eilen se tuli mieleen, niin kurkkasin että minkähänlaisia ne ovat :) Chinchilloilla vastaava on tosi suppea, mutta gerbiileillä oli monipuolinen. Lisäkommenttikenttä joka kohtaan erikseen olisi mielestäni kuitenkin pakollinen, jotta voi sanoa jotakin lisää jos tahtoo.

En näe mitään syytä, miksei tätä voisi laittaa vaikka vuoden mittaiseen kokeiluun. Palattas sit vanhaan, jos ei toimikaan :)
Heidi Harju
[size=85]kasvatuksessa lyhytkarvaiset mustat syyrianhamsterit

Liru laru loru, moni turha poru ratkiriidaksi muuttuu. Löpö löpö löpö, se on ihan höpö, joka leikistä suuttuu![/size]

Pertti

Mikäli jollekin on vielä epäselvää, niin mäkin olisin aika lailla tuollaisten raksiruutuun arvostelujen kannalla. Kupongin pitäisi olla jotain tuollaista gerbiilien luokkaa, mutta mun mielestä niissä voisin hyvin olla enemmänkin vaihtoehtoja, joista voisi ruksitella useampia. Luonnollisesti myös vapaa kommentti -tila tulisi olla jokaisessa kohdassa erikseen.

Rastiruutuun varmasti nopeuttaisi sihteerin työskentelyä (ja ennen kaikkea helpottaisi), poistaisi rutkasti tuomareiden turhautumista samoja kommentteja ladellessa ja 'pakottaisi' kaikki tuomarit arvostelemaan kaikki mahdolliset kohdat.

Mä olen itse oikein mainiosti keriinnyt kommentoimaan arvostelemissani eläimissä kaikkea korvien asennosta ja muodosta kynsien kautta kaarten tikkauksiin, mutta olisihan tuo paljon joutusampaa tuollaisella kaavakkeella, ja varmasti miellyttävämpää.

Tietty, tekeehän tuokin tavallaan sihteerin työskentelyn yksipuoliseksi (vipen kuvailemalla tavalla juuri), mutta uskoisin sen olevan ihan kohtuullisen helposti selitettävissä myös ulkomaisille tuomareille. Tietty kaavakkeen tekeminen vaatisi vähän vaivannäköä, mutta mun mielestä ne vois olla ihan sairaan kätevät.
Kyllä aina yhen voi ottaa!

Anonymous

^^Samaa mieltä tuosta kokeilusta.

GaneshaX

Lainaus käyttäjältä: "Pertti"Rastiruutuun varmasti nopeuttaisi sihteerin työskentelyä

Juups  :yes:

Mä kyllä niin puoltaisin kanssa rastitettavan kaavakkakkeen kokeilua ulkkiksissa  :)
Roudan hamsterikasvatus
Creme, soopeli, ps creme ja minkki