Yleinen näyttelypulina

Aloittaja iitu, 19.07.07 - klo:13:30

TiBe

Kasvattajanimen hakemisesta tulikin mieleeni, että jotkut koirien kennel nimen omistavat henkilöt kauhistelevat kuinka vaikeaa hamstereille on saada kasvattajanimi, kun on kauheasti paperi hommaa ja laatuykköset yms. Koirien kennelnimen kun voi kuulemma saada omistamatta yhtään koiraa.

Gerbiili puolella kasvattaja nimen hakemiseen on ilmeisesti jonkinlainen teoriakoe joka lähetetään postitse ja jos sen saa hyväksytysti läpi, pääsee suorittamaan käytännön kokeen näyttelyssä arvostelemalla jonkin arvotun eläimen jalostusmielessä, mitä hyvää ja mitä huonoa jne.. Tämä kuullostaa ihan mielenkiintoiselta järjestelyltä.

Osaisko joku jo nimen hankkinut valaista asiaa yhtään, kuinka paljon asiaa tuohon hamstereiden kasvattajanimi hakemukseen tarvitaan? Voiko hakemus olla esim. Esitelmän tyylinen yhteen nidottu pino A4:sia jossa kerrotaan täysin asiasta tietämättömälle kasvattamansa hamsteri lajin perusjutut?
Nuo sivuilla olevat ohjeet kun ei paljoa suuntaa anna  :roll:  :lol:

Heli

Lainaa* Anojan tulee selittää vapaamuotoisesti kasvattamiensa värien sekä turkkimuunnosten periytyminen.
    * Anojan tulee kertoa aiempi jalostushistoriansa sekä näyttelytulokset
    * Anojan tulee selittää jalostustavoitteensa
    * Anojan tulee selittää vapaamuotoisesti, kuinka hän tulee nykyisiä jalostuseläimiään käyttämällä pääsemään lähemmäs tavoitteitaan.
    * Anojan tulee selittää vapaamuotoisesti eläintensä elinolosuhteet.
Tuossa on aikalailla ne asiat mitkä pitäisi laittaa kirjalliseen muotoon. Ja sitten erikseen oli vielä ne asiat mitkä pitää käydä ilmi jalostuseläimistä, mutta nehän tulee siihen itse anomuslomakkeeseen.

Tuo kirjallinen juttu on oikeasti ihan simppeli.  :) Minusta ainakin on ihan vaan kiva kirjoitella tuollasia asioita, kun niitä joka tapauksessa on tullut sen satatsiljoonaa kertaa omassa mielessäänkin pähkäiltyä. Eli ihan selvää kauraa jo ennestään.

Mä en edelleenkään muutenkaan pidä vaatimuksia nimen saamiselle mitenkään hankalina. Mun mielestä on vaan hyvä jos edes nää pienet vaatimukset karsii vähän nimenhakijoita.

TiBe

Mitenkäs sitten se standardi osa, sairaudet,lajiominaisuudet, hoito,ulkonäkö reagoiminen erilaisiin tilanteisiin, tapaturmat jne? tuleeko ne kirjoittaa paperille, vai onko kyse enemmänkin siitä, että nämä tiedot ovat oltava nimen hakijan tiedossa ns. omassa mielessä ?  (Kysyn kun nämä kaikki olen jo paperille tehnyt :D, turhaa työtä?)

Helpottaa hieman tämän kevään suunnitelmia tuo, kun kuule muiden kokemuksia nimen hausta,että paperihommat on kuitenkin suhteessa melko helpot,että ehkä se ei olekkaan niin paksun puuron vääntämistä :)

Sitten kun löytäisi vielä ne vanhat poikaskirjanpidot jostain vanhoista kansioista ja seuraavat näyttelyt antaisivat L1 mainintoja, ja saisi nuo nuorukaiset rekisteröityä, vai oliko se pakollinen vain niin että 1 naaras rekattu ja kaksi urosta ja eivät saaneet olla sukua toisilleen?

Sitten tulee toki se ikuisuus kysymys, joka on mielessäni pyörinyt vuoden ajan, voisinko muka oikeasti saada ihan oikean kasvattajanimen, ihan itse? vai olisiko nimen hakeminen turhaa työtä. ;)  Tätä pohtii eräs toinenkin nimetön kasvattaja tuttavani.
Poikasia on meiltä lähtenyt maailmalle kuitenkin vasta reilut 20kpl, mutta kokemusta talvikoista lähemmäs 12 vuotta entisen Cadium kasvattajan innoittamana ja ohjeistamana. (Pahan taudin Tia pääsit tartuttamaan)  XD

Heli

Minimissäänhän piti olla muistaaksein 2 naarasta ja 1 uros, jalostusikäisiä kaikki. Mä muistelisin myös että juuri näiden piti olla ne kolme rekisteröityä, mutta en ole ihan varma siitä...

Ja ei kaikista syntyneistä poikueistakaan nyt ihan kaikkea tarvitse kertoa. Mä taisin lähinnä kirjoittaa että montako poikuetta ja sitten niiden poikasten näyttelymenestyksestä ja näin.

Mä en muista oliko mulla syntynyt yhtään poikuetta silloin vuonna 2001 kun kasvattajanimen hain. Muistaakseni ei.  :D Olin kyllä jo jokusen aikaa kavereiden kautta ollut mukana kasvatustouhuissa ja suunnitellut kaiken valmiiksi niin maan perusteellisesti.
Roboille kun hain laajennusta (mulla oli aiemminkin niille ollut nimi) joitakin vuosia sitten niin niillehän oli jo pohjaa tehtynä ja nykyäänhän se tosiaan vaaditaankin, ennen ei vaadittu juuri mitään.

Rohkeasti vaan hakemaan nimeä. En mä näe mitään syytä miksi esim. TiBe ei voisi nimeä saada.  :)

wiidii

Ja lisäksi pitää olla aina yhtä hakemaa perusväriä kohti naaras ja uros. Tähän tössää siis minun nimenhaku.  :D  Minultahan löytyy kaikki ainekset tuohon suunnitelmalliseen kasvattamiseen, mutta samoja perusvärejä ei ole vielä tarpeeksi. No, jospa tässä niitä sitten keräisi pikkuhiljaa.  :)
Hallituksen jäsen 2017.
Choux Puffs -hamsterikasvatus tauolla.

Heli

Kannattanee hakea sitten vaan yhdelle värille alkuun sitä nimeä.

MUN mielestä tosin esim. talvikoiden osalta on ihan tyhmää vaatia tollaista, koska ei tota materiaalia nyt niin hirveästi ole enkä ole itse havainnut siitä olevan mitään haittaa jos käyttää hyvän värisiä normaaleja ja safiireja keskenänsä. Safiirihan on vaan normaalin diluutio...
Mutta tämmösetkin asiat pitäis sitten osata perustella hyvin siinä hakemuksessaan.

Se kolme rekisteröityä eläintä kuitenkin on semmonen mistä ei millään pääse muuten kuin hommaamalla ne kolme rekkaroitua eläintä, koska sen vaatii jo SKJL. Tosin ainakin ennen oli mun muistaakseni niin, että jalostuseläimiä voi lainata kasvattajatovereiltakin, mut pitikö siihen sitten olla joku todistus lappunen (siis siltä elukan omistajalta, että on oikeus käyttää tätä eläintä jalostukseen).

GaneshaX

Mutta ei se homma pelkästään tällä etene  :(
Roudan hamsterikasvatus
Creme, soopeli, ps creme ja minkki

TiBe

Lainaus käyttäjältä: "Heli"Ei niitä kaikkia asioita tarvitse kirjallisesti laittaa, vaan nuo mitkä on mainittu tuossa lainauksessa. Ne muut on lähinnä, että pitää itse ne asiat tietää ja kokea osaavansa.

Rohkeasti vaan hakemaan nimeä. En mä näe mitään syytä miksi esim. TiBe ei voisi nimeä saada. :)

Sinähän Heli nyt aloit pudottelemaan kiviä sydämmeltäni  :D Suuri kiitos sinulle, ehkäpä kevään aikana nimi sitten mahdollisesti tulisi :)

wiidii

Lainaus käyttäjältä: "GaneshaX"Mä lähetin oman hakemukseni liki kuukausi sitten. Laitoin siihen sen liiton sivuilla olevan hakemuksen + 9 sivuisen selvityksen/esitelmän.
Mutta ei se homma pelkästään tällä etene  :(

No, syyrialaisten kasvattajanimihakemuksethan ottaa mukaan Heli, johon ei yhteyttä saada, niin saattaapa venyä ihan mukavasti.  :(
Hallituksen jäsen 2017.
Choux Puffs -hamsterikasvatus tauolla.

Anonymous

Nyt on tehty väliaikainen toimenpide tuohon syyrialaisten kasvattajanimihakemusten vastaanottajaan JOKA NYT ON JANETTE HALLIKAINEN

Olive

^No harva sitä ekan vuoden jälkeen heti hankkii :) Ja saahan nimen lisättyä kasvattien perään aina jälkikäteen.
[size=85]Syyrialaiset (musta & musta vkkk)
Gerbiilit (black)
Kääpiölupat (sininen, musta)
Pk colliet (tricolour)[/size]

supiainen

Olisi kiva jos tulisi virtuaalinäyttelyjä. Haluaisin osallistua.
[size=85]? Delfoin Elga "Nuppu"
syyrialainen, lk, musta valkoinen, s. 12.2.09 ?
[/size]

Rose

Must ois kiva jos Vantaalle vois tulla joku näyttely (:

GaneshaX

Pääkaupunkiseudulla järjestetään näyttelyitä. Seuraavaksi huhtikuussa. :)
Roudan hamsterikasvatus
Creme, soopeli, ps creme ja minkki

Rose

Ai toi tuplahamsterinäyttely?

mut siis kysyn vaan et saako tohon ilmottautumiseen mitään vastausta. laitoin kaikki tiedot ja nää siihen. mut mulle on vaan maksutapa vielä vähän epäselvä.