Yleinen näyttelypulina

Ninde

Suoraan näyttelysäännöistä:

Suosituskoot:
Kääpiöhamsterit: M-koko* (tilavuus 2,5 litraa, koko 23,2 x 15,3 x 16,6 cm)

Syyrialaisilla sekä venäjänkääpiöhamsteri roborovskeilla S-koon boksi on kokonaan kielletty. Mikäli hamstereita tuodaan näiden suositusten vastaisesti, voidaan ne jättää arvostelematta.

Henk.koht. tuomarina pitäisin M-kokoistakin liian pienenä roboille, paras olisi vähintään L-koko. Jotkut robot kun on roboiksikin tosi villejä. Ja niitä M-kokoisia ei sit kannata laittaa liian täyteen tavaraa, esim. puruja sellaiset 1/3 boksista riittää + lisäksi vaikka veskipaperia ja pahviputki.

X-File's/JonnaMilaya

Kiitos,Ninde.Nyt voi taas suunnitella vähän paremmin et mitä ottaa mukaan...
~Solnechnyi Trusha~

pikku-kata

Ette usko miten ihmistä voi harmittaa asua "korvessa", tai sitten olla omistamatta autoa, saati sitten siihen tarvittavaa korttia. Ja kaikki näyttelyt on 200km --> kauempana niin eipäs tuolta ukoltakaan hirveästi löydy intoa lähteä hirmusen kauaksi, saati sitten porukoilta  :(

Millonkahan Kuopiossa tai tässä 100km säteellä olisi näyttelyitä..? ;) Ainakaan tämän vuoden puolella ei enää ole, mitä tuosta näyttelykalenterista katselin..
Syyrialainen
? Manta, lk normaali, s. 24.08.09

+ gerbiilit, koira, akvaario, käärme sekä kani

Tupuna

Lainaus käyttäjältä: "Annina"Yleisesti ottaen Pinan näytskissä on *tuttanu eniten marsuväki, jotka tulevat usein asenteella "olemme maksavia asiakkaita". Ei tietenkään pidä yleistää (ehkä tässäkin muutama ihminen pilaa mun silmissä koko väen).

Kerran olin Pinan hallituksen puolesta Pirkkahallissa hommissa. Aloimme siinä korjailla paikkoja, kun viimeisiä arvosteluja vielä vietiin. Hirvittävä homma niin pienellä porukalla. Tuolit siellä painavat tonnin etenkin kun niitä raahaa pitkän päivän jälkeen. Osa porukasta kehtasi vielä hakea vaivalla korjattuja tuoleja itselleen takaisin tietenkään palauttamatta. Moni vain toljotti vieressä, että kehtaattekin viedä meidän tuolit. En kertakaikkiaan ymmärrä tuollaista toimintaa.

Oikeasti marsuväki on ollut maksavia, ja on aika kohtuutonta viedä tuoleja pyrstön alta jos hommat on vielä kesken. Kyllä monesti Pinan näyttelyissä on hermoa alkanut kiristellä, kun on määritelty mistä ovista saa kulkea yms. missä voi käydä tupakilla yms. Kiva kanniskella painavia marsulootia ees taas. Marsuväki on mukavaa väkeä, kunhan järjestelyt sujuvat, aikatauluissa pysytään, ja että kohtelu on asiallista. Kukaan ei lähde näyttelyyn todellakaan pitämään ikävää.

Marla

^ Mun mielestä se on yks ja sama, onko maksava vai ei, mutta silti vois vähän pitää talkoohenkeä yllä näyttelyissä. Tosiaankin sellainen "mä oon maksava asiakas, ei mun tarvitse tehdä mitään" on vähän harmittava asenne, kun olis paljon mukavampaa, jos porukka olis mukana just esim. loppusiivoamisissa - kumminkin alku- ja loppusiivoamisessa tarvitaan ylimääräisiä käsiä, eikä se nyt mikään maailmanloppu ole olla ilman tuolia loppuajan, kun itekin (vaikka vähän on mm. polvien kanssa ongelmia) selviän näyttelypäivän ilman, ja kantelen boksejakin samalla. Ja ainahan voi oman retkituolin tms. ottaa. ;)
Ei sinne välttämättä vapaaehtoisilla ole sen enempää aikaa jäädä siivoamaan kuin muillakaan. Porukka sitä paitsi varmaan sais loppuun asti pitää tuolinsa, jos ite omatoimisesti veisi ne paikalleen lopussa ja siivoilisi muutenkin paikkoja.
Tupakkapaikan määrääminen on minusta ihan oikein - ei kai nyt herranjestas joka paikassa tarvitse savutella?
Enkä nyt tarkoita kohdentaa tätä mihinkään tiettyyn ryhmään, vaan ihan yleisesti.

Tupuna

Kyllä talkoohenkeä löytyy ihan varmasti, se kuka on näyttelyjärjestäjä käsittääkseni hoitaa talkooväenkin. Vai ovatko kaikki talkoissa näyttelyyn tullessa. Hyvä henki, ystävällinen asenne kaikille kiitos. Toimivat järjestelyt. Ei kai nyt ole tarkoitus jos arvostelut/palkintojen jaot ovat kesken yleisöltä/sekä näytteilleasettajilta viedään penkit alta. Tätä tarkoitan aikatauluilla ja muilla, kai näyttelyn sujumisen ja sen seuraamisen voisi pitää miellyttävänä.

Joo en todellakaan tarkoita että savuttaa saa missä vaan, mutta se miten sinne savupaikalle pääsee pitää olla suht kivuttoman matkan päässä.
Nämä kuka saa kulkea mistä ovesta, ja mikä ovi on auki tyyppiset jutut on aika veikuroita.

Saana

Marla puhui juurikin, mitä itsellä oli mielessä.

Mitään loppumisaikaa näyttelyille ei ole mielestäni ilmoitettu, mutta olisi toki mukavaa, jos kotiin pääsisi lähtemään 'ihmisten aikaan'. Tätä edesauttaisi kovastikin näyttelyväen aktiivisuus loppusiivouksessa. Järjestäjätkin nimittäin haluaisivat jossain vaiheessa sinne kotiin.

Kyllä mun mielestä kaikkien tulisi osallistua talkoisiin, kun on kyse yhdistyksen eikä suinkaan yrityksen järjestämästä tapahtumasta. Itsehän tein tuossa aiemmin mainitussa Pinan näyttelyssä 13tuntisen päivän ilmaiseksi ja mukana oli omatkin eläimet. Jos olisin saanut normipalkkaa niin olisin ihan mielelläni kuunnellut kitinöitä kulkureiteistä. Pina oli kissayhdistyksen alivuokralainen kyseisessä näyttelyssä ja kissayhdistys ilmoitti, että Pinan puoleista ovea ei saanut käyttää. Harmi, etteivät kaikki ymmärtäneet, että kissayhdistyksellä oli varmasti syynsä siihen, että ovi pysyisi kiinni.

Jane_O

Tähän väliin pakko heittää sellainen kommentti, että miksi aina pitää varta vasten pyytää apua? Miksei sitä voida tarjota? Varmasti joka ikinen ihminen joka jotain haluaa näyttelyissä tehdä, jotain hommaa saa. Omatoimisuutta peliin, kiitos! :)
[size=85]Rakkaita kaivaten, olette ikuisesti sydämissämme![/size]
[size=85]Eikka (Calevala)<3, vkh roborovski uros, 1.4.2008-16.10.09.[/size]
[size=85]Max (Vivaldine\'s Tobias Taikaviitta*)<3, lk syyrialainen uros, 7.4.07-29.5.09.[/size]
[size=85]Veikka (Calavale)<3, vkh roborovski uros, 1.4.08-18.4.09.[/size]

Tupuna

Kissayhditysksellä on aivan varmasti ollut syynsä ovien kiinni pitoon, ja sillä sipuli. Tosin niitä syitä en vaan ymmärrä :D
Myöskin aikatauluissa pysyminen edellyttää näyttelyjärjestäjältä että sihteereitä on, ja tuomarit on myöskin ajoissa paikalla.
On aivan sama montako tuntia talkoissa ollaan, sehän on hauskaa harrastustoimintaa :)Kaikki eivät kuitenkaan tahdo harrastella talkootoimintaa, on ehkä kiirettä omien eläimien takia joita on paljon mukana, haluaa tavata tuttuja yms.  Palkatonta ja mukavaa puuhaa, joka kuitenkin on vapaaehtoista. Eikä minusta kenenkään tarvitse potea huonoa omaatuntoa jos ei talkoissa 13 tuntia touhota, joku toinen taas nauttii saadessaan puuhata sen ajan :)  Itsekin olen ollut näyttelyitä järjestämässä, ja tiedän kuinka pitkäksi päivät venyvät. Siivous lopussa on ainainen murheenryyni, jos edes jokainen omat sotkunsa siivoilisi.
Jos kuitenkin hieman ymmärrystä marsuväkeä kohtaan saisi, emme todellakaan ole hankalia ihmisiä.

Ninde

Tuosta sauhuttelusta sen verran, että tapahtumassa jossa on liki puolet alaikäisiä (tai marsuväestä en tiedä mutta hamsteripuolella näin taitaa olla), ei mun mielestä yhtään haittaa että se tupakin polttaminen on tehty hieman vaikeaksi... ;) Eihän tuo nykyinen tupakkalakikaan anna lupaa ihan missä tahansa polttaa, joten jos tupakoida haluaa niin sen eteen voinee nähdä hieman vaivaa ja sen voi hyvinkin tehdä hieman syrjemmässä eikä suoraan jossain pääovien edessä.

Ja aikatauluista sanoisin, että usein ainoa aika mistä täytyy pitää kiinni on se milloin paikan on oltava tyhjä ja siivottuna, eli väki on saatava ulos että saadan paikat kuntoon. Harvemmin näyttelyissä muutoin on varsinaista aikataulua (paitsi tietysti arvostelujen alkamisajankohta ja näyttelyyn saapuminen).

Yhdistykset ottavat varmasti aina vastaan asiallista palautetta, joten epäkohdista kannattaa huomauttaa järjestäjää, jotta asia voidaan seuraavaa kertaa varten korjata - mahdollisuuksien mukaan toki.

Tupuna

Tupakointi paikalle meno voi kuitenkin olla kohtuu matkan päässä, en tarkoita että lasten edessä tarttee se kessu suussa höslätä. Tottakai näyttelyissä myös marsuväessä on alaikäisiä. Liian vaikeaksi tupakointia ei kuitenkaan tarvitse tehdä, hervottomia hallien läpi kävelyitä, vaikka ovia löytyisi lähempääkin.
Aikataululla nimenomaan tarkoitan aloitusta,  ja sitä milloin paikka suljetaan. Jos ei sihteereitä ole, ja aloitus myöhästyy vain siksi,  tai jos tuomarit eivä ole saapuneet paikalle silloin kun pitäsi aloitella, niin silloin se ns. aikataulu saattaapi pissiä.
Luonnollisestikin palautetta annetaan näyttelyjärjestäjille, ja minusta sitä voidaan antaa myös hyvistäkin asioista,  eikä vaan nillitetä. :) Näyttelyitä tosiaankin taitaa olla aina pienet porukat järjestämässä, samoja ihmisiä ja on selvää jos talkooväkeä on vähän niin ei se mitään ihan helppoakaan ole. Ennakointia, ja järjestelykykyä tarvitaan, näyttelyissäkin sattuu ja tapahtuu joskus yllättäviäkin asioita.
Hankalia ihmisiä, sekä -kaikki ei kaikkien kanssa juttuun tule ihmisiä-,  löytyy aivan taatusti jokaisista harrastajaporukoista joissa harrastajia löytyy paljon, meitä on moneen junaan.

Marla

No ei se minusta ole aivan sama, kuinka kauaa niihin talkoisiin menee, enkä nyt osaa sitä ihan joka tilanteessa mieltää hauskaksi harrastustoiminnaksi. Yhtä lailla talkoolaisillakin hyvin mahdollisesti olisi halua jutella ihmisten kanssa, höseltää omien lemmikkien kanssa ja ottaa rennosti, mutta pakko jonkun on työtkin tehdä. Eikö se kaikki menisi kivasti, jos jokainen tekisi oman osuutensa viemällä juuri esim. penkkinsä pois näyttelyn lopulla jne.?
Siinä vähenisi kaikkien hommat, eivätkä vapaaehtoiset talkoolaiset joutuisi niin paljoa tekemään. Kumminkin talkoolaisetkin ovat maksaneet näyttelyistä siinä missä muutkin.

viiru

Pakko kommentoida, että kunpa kaikki ajattelisivat kuten Marla!
Cheersbigears-talvikkokasvatus

gimlixx

No maksavia asiakkaitahan me ollaankin, kun PiNan näyttelyyn tullaan!
Niin monta kertaa on tultu paikalle silloin, kun jälki-ilmoja pitäisi jo alkaa ottaa vastaan ja missään ei vielä silloinkaan ole pöydän pöytää tai mitään muutakaan valmiina.
Lisäksi näyttelyt alkaminen aina vaan venyy ja venyy, ei todellakaan ala koskaan silloin kun on ilmoituksessa ilmoitettu alkavan. Yleensä siis porukka alkaa roudaamaan niitä pöytiä ym. paikalle vasta silloin, kun arvostelun pitäisi jo alkaa..
Sihteereitä ei ole valmiina (heitä aletaan vasta etsiä siinä vaiheessa kun tuomari olisi valmiina alkamaan arvostelunsa), eikä ainakaan PiNan puolesta ja jos onkin, niin sitten kyseessä on joku, joka ei tiedä marsuista hölkäsen pöläystä ja papereista saa lukea mitä kummallisimpia juttuja kun sihteeri ei ole yhtään ymmärtänyt mitä tuomari on sanonut.
Minusta järjestävän yhdistyksen pitäisi hoitaa tälläiset jutut, joten en yhtään ihmettele, vaikka marsuväeltä on tullut vähän enemmänkin negatiivista palautetta PiNan näyttelyistä. On meillä omatkin näyttelyt järjestettävinä, joten ei ehkä into enää riitä kamalasti touhuta mitään ylimääräistä toisen yhdistyksen näyttelyissä. Ja kuten joku edellisellä sivulla jo totesi, niin ovatko kaikki näyttelyyn osallistujat automaattisesti talkooväkeä? Minusta ei. Kyllä yhdistyksen pitää omat näyttelynsä pystyä hoitamaan.

Lainaus käyttäjältä: "Marla"Ja aikataulussa pysyminen vähän ihmetyttää; mikä aikataulu? Aika harvaan näyttelyyn tietääkseni lähdetään jonkin tietyn aikataulun puitteissa just siksi, ettei mitään aikatauluja voi välttämättä määritellä - tai ainakaan pysyä niissä.
No ehkäpä tässäkin tarkoitettiin juuri tuota, mistä itsekin yläpuolella mainitsin; näyttelyt eivät juuri koskaan ala silloin kun niiden on ilmotettu alkavan.

Saana

Negatiivinen palaute ihmisiltä, jotka eivät viitsi osallistua näyttelyjärjestelyihin edes oman tuolinsa viemisellä pois, olivat ehkä suurin syy mun jäämiseen pois aktiivisemmasta yhdistystoiminnasta. Turhat valitukset vievät mehut niiltä, jotka edes yrittävät järjestää tapahtumia. Niitähän tuskin kukaan on järjestämässä, että saisi itselleen jotain vaan mukana ollaan, että ylipäätään harrastustoiminta pysyisi yllä.

Eli siis mun mielipide on vain että turhat motkotukset pois ja jokainen osallistuu edes pienesti järjestelyihin (vie vaikka omat roskansa roskiin...) niin päivistä saadaan kaikille mukavia ja ns. "aikatauluissakin" on paremmin mahdollisuus pysyä.

Ja ihanaa, kun osa vielä ajattelee, kuten Marla! :sydan