• Welcome to Suomen Hamsteriyhdistys ry.
 

Yleinen näyttelypulina

Aloittaja iitu, 19.07.07 - klo:13:30

« edellinen - seuraava »

Never

#345
Minulla ei ole mitään kokemusta näyttelyistä ja aloitin vasta hamsuharrastuksenkin.  :oops:
Siitä huolimatta olen alkanut miettiä, että pitäisikö minun käyttää Nemoa (syrkki) vanhempana näyttelyssä. Hän on niin ihana poika ja häntä on todella helppo käsitellä.  ;) Olen ajatellut lähinnä lemmikkiluokkaa (?), koska ulkonäkö ei taida olla paras mahdollinen.

Marla

#346
^ Kannattaa ehdottomasti kokeilla aluksi vaikkapa juuri lemmikkiluokassa, jos innostustaa löytyy!

Siarra

#347
Kuinkas, kumpiko lähde on paremmin ajan tasalla, SHY:n näyttelysäännöt vai ilmoittautumiskaavake? Leikittelin tässä ajatuksella, että josko esittäisin kasvattajaluokan näyttelyissä, mutta näyttelysäännöt sanoo siihen vaadittavan vähintään kolme eläintä ja ilmoittautumiskaavake taas vähintään neljä...  :pihalla:

Ja vihaako näyttelynjärjestäjät mua sitten ikuisesti turhan työn ja vaivan aiheuttamisesta?  :oops:

Ninde

#348
^Näyttelysäännöt, eli kolme eläintä riittää.

Siarra

#349
Kiitos infosta, Ninde!  :)

AnsaLucia

#350
Olen ehkä vähän aikaisessa, mutta onkos ensi vuoden näyttelypäivämääriä ja paikkoja vaikka alkuvuoden osalta jo tiedossa?
Arja M
Tarinan talvikot, campbellit ja syyrialaiset

"Asialliset hommat hoidetaan, muuten ollaan kuin Ellun kanat. ..."
Tuntematon sotilas / Väinö Linna

Elliska

#351
^ Päätetään syyskokouksessa 1.11.

AnsaLucia

#352
No niinpa tietysti. Taidan olla vähän malttamaton  :oops:
Arja M
Tarinan talvikot, campbellit ja syyrialaiset

"Asialliset hommat hoidetaan, muuten ollaan kuin Ellun kanat. ..."
Tuntematon sotilas / Väinö Linna

Möfö

#353
Tätä on varmaan ennenkin kysytty mutta mitäs sitten kun hamsu on ostettu eläinkaupasta, eli ei mitään tarkkaa tietoa iästä (tai no sen verran että on joskus syyskuussa syntyny) eikä vanhemmista eikä mistään...? Väriäkään en tiedä mutta sitä varmaan voin sitten kysellä tuolla Mikä väri puolella...
[size=85]Yksi rakkaus parantaa sata surua

? Syyrialainen Väinö
*09.09.2008 ~ 11.12.2009 ?
? Syyrialainen Vilho  
*08.11.2009

? Talvikko Valma
*05.02.2011
[/size]

GaneshaX

#354
^ Tai sitten voit ilmoittaa lemmikkiluokkaan jossa väri voidaan määrittää ;)
Roudan hamsterikasvatus
Creme, soopeli, ps creme ja minkki

Annu_89

#355
Nojoo, annu esittää vaihteeks tyhmiä kysymyksiä. :D Mutta jos joku viittisi valaista tuon näyttelypäivän ihan alusta loppuun - ensin menet näyttelypaikalle..
Ilmoittaudutaanko jossain?
Viedäänkö hamsterit johonkin tiettyyn paikkaan?
Miten arvostelu tapahtuu.? Olen nähnyt että on pöytiä ikäänkuin ympyrässä, siellätäällä lapuuja että esim. syyrialaiset lemmikkiluokka, kääpiöt ulkomuotoluokka, mutta onko jotain järjestystä miten nämä pitäisi pistää sinne?
Entä jos yksi hamsteri osallistuu sekä että, mihin se pistetään?

Olen myös nähnyt, että tämän "ympyrän" keskellä on tuomarinpöydät. Vaikkapa Matti Meikäläinen, ulkomuotoluokka. Jos oma hamsterini olisi tähän ulkomuotoluokkaan osallistumassa, mistä tiedän koska se pitää sinne viedä?
Entä koska on palkintojenjako (onko sellaista?) , entä missäaiheessa voi lähteä kotiin, palkintojenjaon jälkeen? Huoh.. Täällä näyttää olevan kovasti kysymyksiä miten täytellään kaavakkeita tms. mutta näitä "käytännön" juttuja en löytänyt ja kun en varma ole.. Vielä muuten, entä jos ei ole varma hamsterinsa väristä? Ensimmäiset näyttelyt siis odottaa, ja sinne lemmikkiluokkaan ajattelin viedä..

Vieläpäsmuuten, entä jos vaikka kääpiöni ja syyrikseni osallistuisi lemmikkiluokkaan, mitä jos näiden arvostelut osuisivat päällekkäin? Voikohan niin edes käydä..  :oops:  :oops:  tää on todella noloa  XD

Maikkis

#356

Annu_89

#357
Tuota kyllä luin.. Mutta haluaisin semmoisen "käytännön-näkökulman" tuohon, siis esim. mitä itse tuosta ymmärsin, niin näytteilleasettajaa ei tarvita muuhun kun siihen, että raijaa boksin siihen pöydälle ja myöhemmin pois?
Mites nämä kaikki L1 maininnat, tuleeko ne vaan siihen lappuseen sitten, eikä voi itse kysellä mieltä askarruttavia kysymyksiä tuomarilta?
 
Mites tällainen tilanne, jos olen ilmoon pistänyt väriksi vaikka soopeli, ja jos ei olekkaan? Kamalasti vaivaan teitä mutta ei kysyvä tieltä eksy. :D

blood.and.tears

#358
Jos ilmolomakkeessa lukee eri väri kuin tuomari määrittelee, niin eiköhän siitä tule mainintaa sitten. Tietysti noissa ei-standardi väreissä on varmaa välillä epävarmaa, mutta perusväreissä luulisi kirjoittavan arvostelukaavakkeeseen oikean värin.
L1 maininnat kirjataan ja ne tulee vielä näyttelykutsuja osastolle tällä foorumilla, näyttelyn omaan aiheeseen.
Siis jos on jotain kyseltävää tuomarilta, niin itse olen ymmärtänyt että palkintojen jakojen jälkeen voi tuomarilta kysellä mikäli joku asia jää epäselväksi. Myös esimerkiksi infosta voi kysellä neuvoa, jos asia on joku perus juttu.

Ja tosiaan ei tarvitse muuta kuin viedä boksi oikealle pöydälle ja myöhemmin hakea pois ja ottaa arvostelukaavakkeet talteen. Toki näyttelyissä on paljon vapaaehtoisille tehtävää, mutta ekassa näyttelyssä kannattanee vähän 'haistella tunnelmaa' ja katsoa jaksaako seuraavan kerran tehdä jotain yhdistystä auttavaa vapaaehtois työtehtäviä.
Kotona tassuttelee
Cämpsyt Pilli ja Pulla
Puput Myrtti ja Tohveli
Maatiaiskisut MiuMiu ja Pantteri

Jane_O

#359
Lainaus käyttäjältä: "blood.and.tears"L1 maininnat kirjataan ja ne tulee vielä näyttelykutsuja osastolle tällä foorumilla, näyttelyn omaan aiheeseen.

Itse asiassa L1-maininnat tulee näyttelytulokset-osioon ;). Tosin aina niitä ei välttämättä kyllä tuloksissa lue (varmaan liittynee maininnan saaneiden eläinten määrään). Mutta jos oma hamsteri L1:n saa on siitä tosiaan aina ruksi sille kuuluvassa kohdassa arvostelulomakkeessa ja sihteeri ne myös kirjaa ylös tuloskaavakkeeseen.

Lainaus käyttäjältä: "blood.and.tears"Siis jos on jotain kyseltävää tuomarilta, niin itse olen ymmärtänyt että palkintojen jakojen jälkeen voi tuomarilta kysellä mikäli joku asia jää epäselväksi. Myös esimerkiksi infosta voi kysellä neuvoa, jos asia on joku perus juttu.

Juu ehdottomasti voi tuomarilta kysellä, mutta vasta tosiaan palkintojen jaon jälkeen, kuten blood.and.tears jo mainitsikin. Jos kysymyksessä on tosiaan jokin peruskysymys, että mitä tällä ja tällä tarkoitetaan tms. voi apuja kysyä infon lisäksi joltain kasvattajalta tai näyttelykonkareilta, hekin osaavat asian yleensä selittää mitä lapussa lukeva teksti tarkoittaa ja useimmiten myös, että miksi näin paperissa lukee.

Ja näyttelyissä kannattaa muistaa, että ujostella ei kannata, eli rohkeasti vaan tekemään tuttavuutta muiden näytteilleasettajien ja yhdistysaktiivien kanssa. Heidän kanssaan keskustelemalla ja kyselemällä oppii eniten, ja saa myös hyviä näyttelykavereita ja ystäviäkin :).
[size=85]Rakkaita kaivaten, olette ikuisesti sydämissämme![/size]
[size=85]Eikka (Calevala)<3, vkh roborovski uros, 1.4.2008-16.10.09.[/size]
[size=85]Max (Vivaldine\'s Tobias Taikaviitta*)<3, lk syyrialainen uros, 7.4.07-29.5.09.[/size]
[size=85]Veikka (Calavale)<3, vkh roborovski uros, 1.4.08-18.4.09.[/size]