• Welcome to Suomen Hamsteriyhdistys ry.
 

HYBRIDIT ja eläinkaupat

Aloittaja Elena, 06.02.08 - klo:23:06

« edellinen - seuraava »

Heli

#120
^En usko että läheskään kaikki ovat sitä mieltä, koska mikä järki on sitten valkkailla jalostukseen "enemmän hybridejä" ja "vähemmän hybridejä", kun hybridejä ovat yhtä kaikki.

Sillain ihmetyttää ja huolestuttaa kyllä, että miksi yhdistys ei näitä asioita sen kummemmin käsittele. Mummielestä olisi melkeinpä jo yhdistyksen puolelta syytä ruveta miettimään toimintastrategioita ennen kuin ollaan umpikujassa.
Destiny's hamsterit 2001-2009

Anonymous

#121
Huhhu. Jaksoin _melkeen_ kaiken lukea tästä ketjusta. Tohon 12 sivuun asti.

Mutta nyt on ihan pakko kysyä kun sain ketjun alkupäästä sellasen kuvan et hybridit ois jotenki kuin leviävä virus (vertaiskuvallisesti) , että ois pahasta ym ym.Mutta sitten se ei olekaan ja ja...

Mun käsittääkseni hybridit eivät edes pysty lisääntymään? Onko tää hybridi ongelma vaan sitä, että pelätään tietämättömien ihmisten ostavan eläinkaupasta hybridi ja-tai kasvattajalta ja jalostaa sitä sitten eteenpäin.

Kyllä tää ketju sai mut ihan sekasin... Mikä oli siis ongelman ydin :c8

Vevve

#122
^ Hybridit pystyvät kyllä lisääntymään.

Ofilia

#123
N. 4 sivulla kerrottiin Jyväskylän Reporangan varoituksista. Sieltä ostin Marttanikin. Lemmikiksi vain. Minun piti kysyä jotakin, mutta unohdin sen.  :oops:
Martta... pieni heiveröinen tyttönen, joka tuo minulle enemmän iloa, kuin kultaa. Safiiri.

Hilda... pieni ihana kultainen nallekarhuni, näitä sanoja löytyisi loputtomiin. Omistaa todella söpön, mutta termpperamenttisen luonteen. pk cinnamon white.

Hamuliini

#124
Lainaus käyttäjältä: "GaneshaX"Mutta ei kai kukaan täyspäinen osta paperitonta talvikkoa/campbellia  jalostukseen tänä päivänä?? Mä en ymmärrä miten tää ongelma on päässyt leviämään näin. Todella surullista...
Kaverini teki eläinkauppatalvikolla poikaset,ei siitä sen enenpää.

Pertti

#125
Eihä ne paperit ketää eläintä autuaaks tee; vaikka lapuissa lukee et neljä polvee on argentee ni mitä se auttaa jos joku niien esivanhempi onki helmiäisnormaali :D

Musta olisi kyllä sinänsä iha mielenkiintosta selvittää noiden lajien dnahässäkät, iha vaa sen takia et ois kiva tietää miten puhtaita elukoita tästä maasta löytyy vai löytyykökään. Helin heitto kaikkien höyläämisestä yhteen sai mut repeemään, mutta kun sitä vähän aatteli ni eikse ois iha ok vaihtoehto sit lopulta kuiteskin jos kaikki on jo sekasin? Tosin, jos kaikki on sekasin niin haittaako se loppupeleissä niin paljon kun meillä kuitenkin on kaksi lajia jotka selkeesti erottaa värimuunnoksista ja tyypistä ja käyttäytymistavoistakin jossain määrin?
Kyllä aina yhen voi ottaa!

Heli

#126
Mä sanoin kylläki et höllätä kaikki mukaan jalostukseen.  xD Höyläykset riitti ny!

Ja siis juu, minusta voidaan myös aivan hyvin pitää ne kaksi eri lajia ja jatkaa niiden jalostusta. Mutta jos unohdetaan hybrideistä panikoiminen, tämä onnistuisi huomattavasti helpommin, koska kummankin lajin käyttökanta laajenee.

Eli ajattelisin, että olisi hyvä jatkaa edelleen molempien lajien (tai mitä ovatkaan) jalostusta lajimääritelmiensä mukaan, mutta olisi ok käyttää jalostukseen myös kenties vähän epälajinomaisia (tai lajinomaisia, mutta taustaltaan tuntemattomia) eläimiä kun pidemmällä tähtäimellä kuitenkin haetaan sitä lajimääritelmänmukaisuutta. Siis verraten esim. kun kissojen ja koirien kohdalla haetaan uutta verta tai kenties jotain muuta ominaisuutta toisesta rodusta ja takaisin risteyttämällä palataan siihen rodunmukaisuuteen. Ja tähän on nyt vähän turha mussuttaa mitään roturotu lajilaji juttuja, lukee sit sivuja taaksepäin niin sieltä löytyy perusteluja asialle.

Olisihan se mukava kun eläimiä voisi taas tuoda tänne ihan mistä tahansa, kun ei tartteis pelätä mörköä nimeltä hybridi. Ja ois tuolla maailmalla aikas kivoja uusia värejäkin.  :p
Destiny's hamsterit 2001-2009

Vevve

#127
^ En voisi olla enempää samaa mieltä.

Heli

#128
Mut tosiaan yhdistyksen se pitäisi tämä asia käsitellä. Tällä hetkellä tilanne on aika ikävä mielestäni niin kasvattajien kuin harrastajienkin kannalta. Nykylinjauksella on lähes mahdotonta lähteä kasvattamaan talvikoita (campsyistä en tiiä) keltanokkana.

Ja kyllä mua toisaalta itseäkin ihmetyttää se, että yhdistyksen linja on nyt se että "hybridejä" ei saa käyttää ja muutenkin ollaan todella voimakkaasti "hybridejä" vastaan, mutta silti esim. hallituksessa istuu henkilöitä jotka käyttävät jalostukseen linjoja joista voi aika selkeästi sanoa että mukana on myös cämpsyä. Vähän kaksinaamaista kun joillekin nää kaikkien linjojen käytöt on sallittuja ja toisille taas ei.
Destiny's hamsterit 2001-2009

Nunnu^

#129
Olikos se niin, että campsyillä tiettyjä värejä ei saa risteyttää keskenään? Jos on näin niin onko sama ominaisuus hybrideillä, esim. jos hybridit olisivät väriltään kummatkin mandariinejä niin niillä ei sen takia saisi teettää poikasia. (Siis tulisi yksisilmäisiä jne. Ja tämä mandariini väri oli vain esimerkki)

Mustikkamaan

#130
^Ei oo muuta, kuin että kahta täplikästä ei tulisi yhdistää. Muita saa sekoitella "vapaasti".
Heidi Harju
[size=85]kasvatuksessa lyhytkarvaiset mustat syyrianhamsterit

Liru laru loru, moni turha poru ratkiriidaksi muuttuu. Löpö löpö löpö, se on ihan höpö, joka leikistä suuttuu![/size]

Mia82

#131
Tänään kävin Keskisen kyläkaupan lemmikkieläinliikkeessä (Lemmikkijuttu, ent. Kalajuttu) ja sinne oli tullut hybrideitä myyntiin. Tampereen tai Pirkkalan liikkeestä. Tapaukset olivat täysin selviä hybridejä; mandariinin värisiä. Pisti vihaksi.  :x
Pienimuotoisesti kasvatuksessa talvikot ja marsut

Mandi

#132
Mulle on ainakin tullut kauhea kammo hybrideihin, kun oon lukenut niin paljon niiden vastaista juttua. Ja ite oon niin rakastunut talvikoiden omiin väreihin ja kuvioon etten muuta kaipaa  ;)  Ja kyllähän cämpsypuolella noita varejä piisaa... Mulla on sellainen olo että olis kiva jos cämpsyt pysyis cämpsyinä ja talvikot talvikoina... Mutta ilman hybridiVIHAA. Tai että niistä tehtäis oma osastonsa tai jotain -tosi selkeetä-... Mut musta cämpsyt ja talikot on aika erinäköisiä ja muutenkin erilaisia, vaikka aika vähän, mutta silti. Siinä mun sekava mielipiteeni tältä päivältä, ehkäpä meen nukkumaan  :D

TiBe

#133
Toivottavasti tämä aihe tänne kuulluu, kuitenkin jossain määrin eläinkauppa eläimiin mietteeni liittyy.

Eli mitä mieltä olette linjojen luonnista kasvatuskäyttöön talvikoilla joiden suvussa on kolmannessa tai neljännessä polvessa eläinkauppa eläimiä, esim. vaikka iiii: ja iiie: olisivat eläinkaupasta, ja lisäksi vaikka iiei: ja iiee:?
Ja näitä toki sitten myydään ihan paperillisina ja ns. puhtaina talvikoina, vaikka suvun alkuosasta ei ole mitään tietoa.
Poikasen ostaja sinisilmäisenä uskoo kaiken mitä poikasesta kerrotaan ja loppupeleissä saakin tietää,että hamsterinsa suvussa on kourallinen eläinkaupan tukkueläimiä.
Crystal\'s talvikot
http://crystals.nettisivu.org/

Heli

#134
No mä haluaisin taas kysyä, että vaikka sukua olisi tiedossa 100 polvea, niin missä teillä on todisteet, että ovat puhdaslajisia? Onko kukaan koskaan DNA-testauttanut jalostuseläimiään?

Kuinka pitkään luulette selviävänne eteenpäin rutsaten näitä vähäisiä EHKÄ puhtaita linjoja?

Jo Suomen talvikkokasvatuksen alussa käytettiin paljon tuonteja ja tukkueläimiä. Ei silloin osattu edes pelätä mitään hybridejä, joten miten olisi edes voitu kiinnittää huomiota mahdollisiin hybridimerkkeihin.

Olen itsekin ollut tiukka hybridiasian suhteen, mutta kuten olen jo pitkän aikaa sanonut, huomannut sen turhaksi. Paskat on jo housussa, nyt tarvitaan uudet pelisäännöt.
Destiny's hamsterit 2001-2009