• Welcome to Suomen Hamsteriyhdistys ry.
 

HYBRIDIT ja eläinkaupat

Aloittaja Elena, 06.02.08 - klo:23:06

« edellinen - seuraava »

Mandi

#90
Mä en tiedä itekkää mitä mä puheillani ajoin takaa  :haha  että sori  ;)  Mutta siinä eläinkaupas joka on nyt taivaankiitos lopettanu, nii syyrialaiset eli 15x15x20 kokosis häkeis, joissa ei ollu ruokaa, vettä tai ees pesäkoppia... En sieltä ikänä mitää ostanu, mut kävin kattomas aina välillä et  pitäskö ilmottaa poliisille... Onneks joku kaiketi ilmotti, ku sitä ei enää oo... Mutta yks kerta ku kävin siellä kavereiden kans, nii huomattii että yks pupu oli saanu poikaset sinne  :roll:  käytiin sitte sanomas myyjälle ni se ei ollu huomannu ollenkaa... Se emopupu täräji ihan kauhuissaa ja luulen et yks niistä poikasista oli kuollu ku se oli ihan elottomana toises pääs sitä häkkiä...  :cry:

Hamsu-98

#91
Hybridit -kiellettyjä juu ja niiden teettäminen/myyminen/pitäminen on kiellettyä.

Mulla oli hybridi... Mut eihän niitä niitä voi noi vaan tappaa!?
vkh tv ruoste Viki 27.2.2008

vkh tv helm.saf. Tiiti 10.11.2008

Elliska

#92
Hybridien pitäminen ei ole kiellettyä :)

Heli

#93
Hybridit on varmasti aivan yhtä kivoja lemmikkejä kuin puhdaslajisetkin hamsterit.  :) Näyttelyihin niitä vain ei voi viedä.

Se miksi hybridit ovat huono juttu, on puhdaslajisten eläinten säilyminen. Haluammehan, että meillä on tulevaisuudessakin vielä talvikoita ja campbellejä eikä ainoastaan hybridejä.
Destiny's hamsterit 2001-2009

Hamsu-98

#94
Niin mutta tuossa etu-sivun tekstissä luki niin :O
vkh tv ruoste Viki 27.2.2008

vkh tv helm.saf. Tiiti 10.11.2008

GaneshaX

#95
Jaa tän ketjun eka viesti:
"Hybridit -kiellettyjä juu ja niiden teettäminen/myyminen/pitäminen on kiellettyä."

Kuka lie kirjoittanut... Hybridiä voi ihan hyvin pitää lemmikkinä. Mutta sitä ei saa lisäännyttää.
Roudan hamsterikasvatus
Creme, soopeli, ps creme ja minkki

GerbuHamsu

#96
Katselin parisen viikkoa takaperin Faunataren eläinkaupasta talvikoita. Yhdessä kopissa näytti olevan todella vaaleanruskea talvikko. Mainitsin asiasta kauppiaalle(joka kai tunsi hamstraajat ja muut terraeläimet), että se on kai hybridi, joka meni ottamaan pikkuisen pois näytiltä, sanoi että niinpäs onkin ja vei jonnekkin takahuoneisiin. Mitäköhän teki lutuiselle hybille?  :(  Sitten en ole sen jälkeen hybejä nähnyt siellä, kun kävimme taas kerran viime viikolla. Se kauppa onkin lempipaikkani, taas kerran mennään ylihuomenna :D Vaikka ei mua ees haittaisi, jos tulevat huomionkohteeni olisivat hybridejä, kunhan niistä tulisi kesyjä ja rakastavaisia lutuisia pikku hamstraajiani  :sydan

Sarantha

#97
^ Vaaleanruskea talvikko voi kyllä olla talviturkissakin.
Talvikkoharrastusta 2006-2008.
Kotona tällä hetkellä 2 gerbiiliä, 2 maatiaiskissaa & bordercollie.

GerbuHamsu

#98
^ Hamsunen oli suunnilleen sandyn värinen.

Mustikkamaan

#99
Olen aiemmin ollut tosi jyrkästi hybrideitä vastaan ja pitänyt sekä terveys- että puhdaslajisuuden ihanteen syistä tiukkaa ei hybrideitä -linjaa. Olen aatellut, että jos talvikoita ja campbelleitä risteytetään, campbelleiden ongelmat siirtyvät talvikoille ja toisinpäin, ja puhdaslajiset häviävät meiltä käsistä.

Nyt olen miettinyt asiaa vähän laajemmin - en vielä ole päätynyt minkäänlaiseen jyrkkään ajatusmaailmaan - ja pohtinut, että jos meillä olisi ihan täysin vapaat sekoitukset (ts. talvikot ja campbellit pyyhkäistäisiin sellaisenaan "maailmankartalta" ja tilalla olisivat vain hybridit), meillä olisi tosi laaja geenipooli käytössä ja sitä kautta paljon valinnanvaraa siihen, mitä eläimiä jalostuksessa käyttää. Sisäsiitosta tulee aina olemaan jonkin verran, mutta veikkaan että ei tässä mittakaavassa kuin nyt, sillä ovet aukenisivat täysin myös ulkomaantuonneille ja hätiksessä eläinkauppaeläimille.

Sisäsiitoshan on iso ongelma (paitsi jos sulkee mielestään kaiken 4. polven takana tapahtuvan), eikä linjasiitos omasta mielestäni kuulosta niin kovin kauniilta kuin mitä siitä tehdään (sehän on siis tismalleen sama asia kuin sisäsiitos). En nyt ole mikään genetiikan asiantuntija, mutta jotenkin ajattelisin että sukujen näin merkittävällä laajenemisella eläimistä voitaisiin saada terveempiä.

Ainoa mikä sitten tuo sisäsiitosta, on sama kuin muissakin lajeissa: ihastutaan tiettyyn väriin ja lähdetään panostamaan siihen. Mutta kuten syyriksilläkin, toisen värin sekoittaminen toisi taas uutta verta ja ongelmapesäkkeistä voitaisiin päästä eroon ainakin suurimmalti (sokeritauti, knikit, luonneongelmat jne.).

Tämä on tämmöistä ihan vaan pohdintaa, joka perustuu siihen, että miksi meillä pitäisi olla kaksi ehdottoman erotettua lajia? Toki tietyt lajikohtaiset ominaispiirteet voivat hävitä sen myötä, mutta en oikeastaan koe hybrideitä ainakaan ulkonäöllisesti mitenkään epämiellyttävinä, vaikka olenkin "campbelli-ihminen". Jotenkin ehkä ajattelen eniten sitä sukusiitoksen vähenemistä kuningasasiana tässä. Mutta voin toki olla naiivikin.

Tässä en toki ole ottanut huomioon sitä, että muilla kuin meillä ja parilla hassulla muulla kasvattajalla, ongelmia yksinkertaisesti "ei ole" :D

Edit: ja varmasti aiheesta on ennenkin vatvottu, itselleni homma on vain aiemmin ollut niin mustavalkoista (kuten tuosta triidin alkusivuilta lähtien huomaa), etten jotenkin ole osannut avata ajatuksiani muille aspekteille.
Heidi Harju
[size=85]kasvatuksessa lyhytkarvaiset mustat syyrianhamsterit

Liru laru loru, moni turha poru ratkiriidaksi muuttuu. Löpö löpö löpö, se on ihan höpö, joka leikistä suuttuu![/size]

Pähkinä

#100
^ Tuo hon en osaa oikein sanoa mitään, kun en ole kääpiöhamstereihin niin perehtynyt. Mutta kyllä hän sitä koira puolellakin on käytetty rotuun, jotain muuta rotua parantaakseen rodussa jotakin tai kehitetty jopa uusia rotuja esim. silkkivinttikoirakin on kehitetty whippetistä ja borzoista.

Minnaw

#101
Lainaus käyttäjältä: "Pähkinä"Mutta kyllä hän sitä koira puolellakin on käytetty rotuun, jotain muuta rotua parantaakseen rodussa jotakin tai kehitetty jopa uusia rotuja.
Hamstereiden tilanne on siinä suhteessa erilainen, kun ei puhuta roduista vaan lajeista.

Itse aiheeseen en osaa oikeen kommentoida mitään. Lajin sukupuuttoon ajamista talvikon ja campbellien tietoinen yhdistäminen kuitenkin olisi. Itse kuitenkin perusarvona pidän juuri lajin säilyttämistä.
Oxalis - talvikkokasvatus
http://oxalis.omasivu.fi/

Vevve

#102
Mäkin olen miettinyt sitä, että mitäs sitten kun puhtaita yksilöitä ei enää vain tunnu olevan olemassa? Jalostettaisiinko talvikkotyyppisiä venäjänkääpiöhamstereita tai vastaavaa?

Mrk

#103
Mä olisin heti valmis käyttämään campbellejä talvikoilla, jos vaan olisi tieto siitä, että ne on eri rotuja, ei lajeja! Pelkään sitä, että jos lähtee risteyttämään kahta liian erilaista eläintä keskenään, syntyy ihan uusia sairauksia ja ehkä ongelmia rakenteessa.

Ennen on ollut puhetta jonkinlaisesta hybridiprojektista, jossa testattaisiin minkälaisia jälkeläisiä campbelli ja talvikko saisivat, mutta kenelläkään ei tunnu olevan resursseja ja tarpeeksi mielenkiintoa kokeiluille...

Mustikkamaan

#104
Ne on niin samanlaisia, etten uskoisi tältä istumalta kovasti rakenneongelmia syntyvän - lisäksi niitähän tehdään esim. Hollannissa tosi paljon. Sieltä voisi udella, että onko jotain onkelmia ilmennyt, en uskoisi että ihan suoralta kädeltä sieltä tulisi pelkästään virheellistä informaatiota.

Oman käsitykseni mukaan campbellit ja talvikot ovat sama laji, jotka ovat lähteneet luonnossa erkanemaan esim. eri asuinsijoille ja sitä kautta "omiksi lajeikseen".

En jotenkin osaa yhtään pelätä ongelmien syntyä niiden risteyttämisessä keskenään, mutta olen silti kuulevin korvin!!
Heidi Harju
[size=85]kasvatuksessa lyhytkarvaiset mustat syyrianhamsterit

Liru laru loru, moni turha poru ratkiriidaksi muuttuu. Löpö löpö löpö, se on ihan höpö, joka leikistä suuttuu![/size]