• Welcome to Suomen Hamsteriyhdistys ry.
 

HYBRIDIT ja eläinkaupat

Aloittaja Elena, 06.02.08 - klo:23:06

« edellinen - seuraava »

Heli

#165
LainaaTulipahan vaan mieleen taas kerran, että mahtaako täysin puhdasta olla olemassakaan enää... :pihalla:
Mä en ainakaan lähtis ilman todisteita enää väittämään ja pidän aika naiivina sellaista joka uskaltaa väittää.
Destiny's hamsterit 2001-2009

Tapirus

#166
GaneshaX: Ei tuota voi tietää kuin testaamalla dna:sta, että mitä eläin sisältää. Ja puhdas linja on piloilla jo silloin, jos taustalla kaukanakin on yksi hairahdus toiseen lajiin.

On kyllä masentavaa, että talvikko- sekä pämpsykasvattajilta vedetään tuolla tavoin pohja alta, kun hybridiongelma tuli tietoon vasta liian myöhään ja on mahdollisesti jo ehditty sotkea ne linjat, joiden piti olla puhtaita ja hyviä. En osaa sitten sanoa, että missä vaiheessa talvikko on taas talvikko, jos taustalla on hybridisekoitelma. Osaisko joku kasvattaja sanoa, että montako sukupolvea täytyy edistyä, että hybridi siellä takana voidaan lähes nollata vai voiko niin tehdä missään vaiheessa?

Kun kissoilla joissain roduissa menee tarkastikin ne sekoitukset, että jos mukaan heitetäänkin villimpää lajia tuomaan uutta verta, niin vasta kuudennen polven kissa on sitten lemmikkirotuinen ja käypä näyttelyyn. Notta olisko siis edes pieni mahdollisuus hamstereillakin tarkoin ottein saada sitä linjaa takaisin? Tosin jokainen tuleva jalostusyksilö pitäisi testauttaa ja sekään ei vissiin mitään ilmaista puuhaa. Enkä tiedä, että onko tietoa tarpeeksi, että voidaan tulkita hybridiä nollatuksi ennen kuin alkaa säätämään asian kanssa pitkäjänteisesti.
~Heke

GaneshaX

#167
^^ En mä mitään väitä, kunhan ajattelin ääneen  :D
Roudan hamsterikasvatus
Creme, soopeli, ps creme ja minkki

Heli

#168
Lainaus käyttäjältä: "GaneshaX"^^ En mä mitään väitä, kunhan ajattelin ääneen  :D
En mä sanonutkaan että väität.  xD
Destiny's hamsterit 2001-2009

Saana

#169
Pitäisikökös ihan kokonaan muuttaa talvikoiden ja kämpsyjen osalta nimitys laji suoraan rotuun ja hybridit olisivat sekarotuisia. (Tosin epäilen, etteivät kaikki edes tiedä mitä eroa kyseisillä sanoilla on.) Mutta mikä olisi sitten tämän lajin nimi?

Tapirus

#170
Campikko tai talvelli.  ;)
~Heke

Mustikkamaan

#171
Lainaus käyttäjältä: "Tapirus"Osaisko joku kasvattaja sanoa, että montako sukupolvea täytyy edistyä, että hybridi siellä takana voidaan lähes nollata vai voiko niin tehdä missään vaiheessa?

Ei pysty nollata ainakaan kokonaan. Kun lajit on kerran sekoitettu, niitä ei saa enää puhtaiksi. Rotu on sitten asia erikseen. Voidaan me tietysti tehdä jotain omia standardeja, minkä mukaan voidaan "lajimäärittää", mutta eihän se tietysti olisi todellisuutta.

Kyllä saa mennä reilusti yli 10 vuotta taaksepäin, kun nää sekoittui. Todennäköisesti jo silloin, kun näitä ylipäänsä tuli lemmikkimarkkinoille - eihän eläinkaupat vieläkään usein erota muita kuin "venäjänkääpiöhamsterin", vaikka ovatkin astetta valistuneempia kuin vaikka 90-luvulla.

Et todella turha pohtia, jotta nykyisistä "talvikko" x "campbelli" -sekotuksista tulisi jotain muotopuolia sirkusfriikkejä. Enemmän noi talvikot ylilyhyine päineen ja mulkosilmineen on olleet niitä "muotopuolia" kuin tänä päivänä tehdyt sekoitukset, mitä nyt olen kuvista nähnyt (ja no, jonkin sortin sotkotuksia tosiaan nääkin on mitä meillä on kotona - vähän kaukaisempaa vain).
Heidi Harju
[size=85]kasvatuksessa lyhytkarvaiset mustat syyrianhamsterit

Liru laru loru, moni turha poru ratkiriidaksi muuttuu. Löpö löpö löpö, se on ihan höpö, joka leikistä suuttuu![/size]

Tirrikka

#172
Talvikon kasvatuksesta ja jalostuksesta lukiessa törmää usein mainintoihin siitä että puhtaita sukulinjoja Suomessa on vähän ja talvikoiden kasvatus siitä syystä vaikeaa kun useimmat talvikot ovat toisilleen sukua. (Hybridiongelma on toki luku sinänsä, muttei siitä tässä kun otsikko koskee puhtaita paperillisia sukulinjoja eikä paperittomia talvikoita). Ulkomailta tuodut paperilliset talvikot varmasti helpottavat tilannetta, mutta mitä ja kuin suuressa määrin pitäisi tapahtua että talvikkokanta saataisiin kunnolla laajaksi ja monipuoliseksi Suomalaisen Talvikkokasvattamisen kannalta? Tähän toivoisin kasvattajilta omaa näkemystä asiasta. Vai onko niin, että talvikkokannat maailmalla on yhtä vaikeassa tilanteessa ja kaiken kaikkiaan muissakin maissa pyörii samat sukulinjat kuin Suomessa?

Minski

#173
Mä luulen, ettei tästä asiasta voi keskustella ilman, että sana hybridi pomppaa ennemmin tai myöhemmin esiin, kun taitaa olla aika yleinen mielipide, ettei ole edes olemassa täysin puhdasta talvikkolinjaa. Paperithan voi tehdä hamsulle kuin hamsulle, se ei takaa lajipuhtautta sen koommin. Ulkomailta tuodut uudet talvikotkaan ei varmaan ole "puhtaita" satavarmasti, koska joissain maissa on jopa sallittua yhdistellä talvikoita ja campbelleja ja jos talvikot ja campbellit on sekottunut jo Suomessakin ilman tahallisuutta niin en usko, että maailmasta löytyy silloin kolkkaa, jossa näin ei olisi käynyt, paitsi se Siperia ja Kazachstan ehkä :)

Edit. En kylläkään ole talvikkokasvattaja enkä ole edes omistanut talvikon talvikkoakaan koskaan :)
Hamsteriton tätä nykyä

jonna

#174
Se että talvikolla on paperit, ei tee siitä suoraan puhdasta, eikä paperiton ole automaattisesti hybridi.

Niin kauan kuin kuka tahansa pystyy paperit tekemään, voidaan mille tahansa eläimelle kirjoittaa millainen sukutaulu tahansa.

Tässä maassa on varmasti useampia "kasvattajia" joilla on ollut esim. talvikoita vuosikausia, mutta kellekään vaan ei ole tullut mieleen kirjoittaa niille sukutauluja kun nämä lähtevät yleensä suoraan eläinkauppaan tai lemmikeiksi. Harvempi lemmikkikasvattelija kirjoittelee mitään sukutauluja.

Minski

#175
Lainaus käyttäjältä: "jonna"Se että talvikolla on paperit, ei tee siitä suoraan puhdasta, eikä paperiton ole automaattisesti hybridi.
Mä tän jo totesin tuossa edellä olevassa viestissäni :)

Mutta mun mielestä tää aihe alkaa olla niin paljon tota hybridi-ketjua lähellä, että varmaan siellä voisi jatkaa tätä :)
Hamsteriton tätä nykyä

Heli

#176
Ilman geenitestejä ei voi väittää yhtäkään talvikkolinjaa puhtaaksi. Eli sinänsä puhtaudesta on aivan turha lähteä edes puhumaan.
Ulkomailla hybridiongelma taitaa olla vielä suurempi kuin meillä Suomessa, koska siellä osa kasvattajista käyttää mm. mandariineja jalostukseen.

Koska geenitestejä tuskin koskaan ruvetaan teettelemään, on oma mielipiteeni se, että ei kannata pilata linjoja rutsaamalla vain sen takia, että jotain linjoja pidetään "puhtaina" ilman minkäänlaisia todellisia perusteita.
Fakta on se, että jo silloin kun Suomessa on talvikkokasvatusta aloiteltu, on käytetty niin tukkueläimiä ja muitakin vähän epämääräisemmän oloisia otuksia. Eiköhän ne campbellit ja talvikot ole olleet silloinkin kykeneväisiä lisääntymään keskenänsä...

Tietoista hybridien teettämistä en kannata, mutta liian tiukka karsinta ei enää toimi. Tärkeintä minusta olisi pyrkiä siihen, että jalostetaan mahdollisimman hyvin lajimääritelmää vastaavia eläimiä. Oli taustat selvillä tai ei. Toisaallakin olen kirjoittanut, että mun mielestä yksittäinenkään toisen lajin piirre ei ole katastrofi, jos eläimellä on muuten paljon annettavaa.
Destiny's hamsterit 2001-2009

Mrk

#177
En oikein ymmärrä miksi joku uusi väri tai pelkkä hamsteri määrän lisääminen olisi hyvä syy risteytyksien sallimiselle. Ihan samanlaisia ne eläimet on hoidoltaan ja käyttäytymiseltään kuin meidän pidemmälle jalostetut yksilöt, talvikot ja campbellit. Jos resursseja ja kiinnostusta löytyy kasvattamiseen, niin miksei sitä innostusta voi käyttää näiden meidän jo olemassa olevien rotujen/lajien parantamiseen? Niitä saa kyllä vielä ja sitä mukaa kun uusia kasvattajia tulee, paranee saatavuus koko ajan. En usko että uusi väri on sellainen kimmoke joka jaksaa kantaa sen kaiken arjen mikä kääpiöiden kasvattamiseen kuuluu.

Meillä on molemmille roduille/lajeille olemassa olevat standardit ja kolmas näiden kahden sekoitus tähän rinnalle tuntuu aika naurettavalta ajatukselta. Jos mietitään sitä, kuinka lähellä nämä rodut/lajit lopulta ovat toisiaan! Eikä mun mielestä värien suhteen ole päästy sellaiseen pisteeseen, että voitaisiin risteytyksien kauttaa kehittää esim. talvikoille uusi standardiväri. Ja tosiaan, miksi pelkkä väri olisi syy omistaa mikä tahansa hamsteri?

Talvikoiden ja cambellien terveyden ja geenipoolin laajentamiseen "aukollisten" sukutaulujen käyttö voisi tuoda suurta helpotusta. Heli kirjoittikin tuolla Tirrikan aloittamassa topicissa hyvin aiheesta, sen voisi laittaa myös tänne. :)

Vevve

#178
Munkaan mielestä varsinaisten campbelli x talvikko -risteytysten sallimisessa ei olisi mitään järkeä, vaikka pakko myöntää kyllä että ihan nättejä värejä niistä kyllä tulee mitä nyt on noita ulkomaisia sivuja katsellut.  xD

Kummiskin sitä puhtautta tärkeämpää on se, että pidetään kuitenkin talvikot ja campbellit edes ulkomuodollisesti erillä toisistaan vaikka ne geeneiltään olisivat/ovat aivan sekoittuneita. En näe mitään pahaa siinä että käytetään aukollisista suvuista olevia eläimiä kunhan ne näyttävät aivan talvikoilta ja saavat aikaan talvikon näköisiä poikasia joilla on jotain annettavaa lajilleen. Käytän kuitenkin itse vain aukottomista suvuista eläimiä, en näin suht uutena kasvattajana vielä uskalla mitään kokeiluja ruveta tekemään kun on suvullisiakin eläimiä löytynyt ihan hyvin.

ZiiCan.

#179
Juu, en omista hamsteria joten, en ole asiantuntija näissä asioissa, mutta tungenpa nyt mielipiteeni tännekkin.

Siis, mielestäni ei ole mitään pahaa, jos ostaa hamsterin eläinkaupasta. Sitä paitsi yhdyn myös Vevve:n kommenttiin; ''En näe mitään pahaa siinä että käytetään aukollisista suvuista olevia eläimiä kunhan ne näyttävät aivan talvikoilta ja saavat aikaan talvikon näköisiä poikasia joilla on jotain annettavaa lajilleen.''

Ei ole mitenkään paha ihminen vaikka ostaakin eläinkaupasta hamsterin. Tietysti, saahan kasvattajalta lähes varmasti puhtaan yksilön, mutta silti...On vähän tyhmää esittää näinkin jyrkkiä mielipiteitä (niinkuin täällä nähdään), asiasta josta ollaan montaa mieltä.

Sitä paitsi ei kaikilla kasvattajillakaan ole puhtaat jauhot pussissa. Kyllä hamstereillakin (niinkuin koirilla) esiinty ns. ''tehdastuotantoa'', siitä ei vaan tiedetä, eikä uutisoida.

Mutta tämä oli vain minun mielipiteeni.  :S

Edit: Jokainen voi varmaan miettiä miksi edellinen eläinkauppaeläin-topa lukittiin..  :roll:
[size=85]Keho, on mun temppeli,
sä oot kaunis kun amppeli,
ja tää asia on kaikille ihan simppeli.[/size]