• Welcome to Suomen Hamsteriyhdistys ry.
 

Värigenetiikkakysymyksiä + minkä värisiä poikasia voi tulla

Aloittaja mmg, 24.01.08 - klo:16:10

« edellinen - seuraava »

Mustikkamaan

#450
Ne voi olla ps hopsu heterotsygootti ja homotsygootti, ne on keskenään sit ihan eri sävysiä.

Ja voihan se ps valkoinenkin olla, mutta sen pitäis olla IHAN puhtaan valkoinen sitten kokonaisuudessaan. Todennäköisintä on kuitenkin, että toinen on ps hopsu hetero ja toinen homo :D

(Mulla on ollut aikoinaan semmosia ps hopsuja, jotka ovat olleet "yksivärisiä", ne oli tosi hassuja ja mietin tänäkin päivänä, että olisko niissä ollut joku "lisägeeni" mitä en vaan keksi.)
Heidi Harju
[size=85]kasvatuksessa lyhytkarvaiset mustat syyrianhamsterit

Liru laru loru, moni turha poru ratkiriidaksi muuttuu. Löpö löpö löpö, se on ihan höpö, joka leikistä suuttuu![/size]

Elven

#451
No, on tässä yksi asia selvinnyt. Mä en TODELLAKAAN ala kasvattamaan hopeanharmaita.  :mrgreen:
Aloittelevaa syrkkikasvatusta, värit vielä vähän hakusessa.

venomenom

#452
^mikset? itse ainakin huomaan kiinnostuvani erittäin paljon väreistä joihin voi "liittää" toisia värejä, niiden genetiikan pohdiskelu pitää mielen virkeänä ja kuvista päätellen ovat erittäin kauniita.

onko rs hopsusta missään kuvia, tai onko sellaista ylipäätään tunnistettu?
[size=85]syrkki Chick, lk s musta 100608
kinkit Pyttis, normaali 101207, Raoul, normaali 130109

why isn\'t life as easy as taking candy from a hammy?[/size]

Elven

#453
^Kuulostaa turhan vaikealta, näin aloittelijalle... Jospa yrittäisin noita cremejä sittenkin, näin alkuun. Mä olen selannut nyt miljoonia ulkomaisia hamsusivustoja, enkä kyllä ole löytänyt mitään kuvaa, mikä muistuttaisi edes jotenkuten tuota vaaleanharmaata hamsupoikaa.

Sitäpaitsi... Omaan makuun nuo hyvin huonosti tikatut melkein puhtaan harmaat hopsut on paljon kauniimman näköisiä, kuin tuo joka on vaatimusten mukaisesti kunnolla tikattu.  :mrgreen:
Aloittelevaa syrkkikasvatusta, värit vielä vähän hakusessa.

Mustikkamaan

#454
R.s. hopsut on IHANIA!  :lov
Heidi Harju
[size=85]kasvatuksessa lyhytkarvaiset mustat syyrianhamsterit

Liru laru loru, moni turha poru ratkiriidaksi muuttuu. Löpö löpö löpö, se on ihan höpö, joka leikistä suuttuu![/size]

Saana

#455
Kelailin, että monesti puhutaan kun hamsu on punasilmäinen ja valkoinen että se olisi ps valkoinen. Tummakorvainen valkoinenhan (cdcd eli sama kuin ps valkoinen, mutta ilman pp-geeniä) on myös pienenä aivan valkoinen ja punasilmäinen.

Tässä tk valkoinen 3viikkoa:
http://i364.photobucket.com/albums/oo89 ... mina-2.jpg

Samainen tk valkoinen vähän vanhempana:
http://i364.photobucket.com/albums/oo89 ... ojat02.jpg

Ja se aiempi ps hopsu vertailun vuoksi:
http://www.hamsterforeningen.se/guld/bi ... ra_hom.jpg

Sellaista jäin miettimään, että voiko tuo cdcd peittää värejä alleen? Eli onko se voimakkaampi kuin esimerkiksi creme? Oliko jollain niitä tk valkoisia keltaisia? Olivatko ne fenotyypiltään tk valkoisia?

Ja noihin äskeisiin kysymyksiin liittyen ihan huvin vuoksi pohdintaa, että keksikääs pisin mahdollinen rimpsu, mitä "värihirviöitä" voisi olla ja miltä ne loppupeleissä näyttäisivät. Esim. jos hamsteri on eeaa (korjatkaa vaan, jos kirjainyhdistelmät menee väärinpäin) niin ulkoasultaahan se on creme. Jos hamsu taas on eeaacdcd niin onko se ulkoasultaan tuo tk valkoinen?

venomenom

#456
^mä oon päätelly ettei kaksi eri resessiiviväriä näy fenotyypissä (mustacreme jne), mutta joihinkin dominoiviin väreihin saattaa liittyä toinen resessiivi, eli kemu ja hopeamusta vai mustahopea.

kyllähän niitä geenejä siellä on vaikka kuinka paljon, mutta nää aa, ee -lyhennökset on paljon selvempiä kuin ne "oikeat" rimpsut, eli mitä hiirillä käytetään. for example, mustan hiiren genetiikkaa:

a/a B/* C/* D/* P/*
a/ae B/* C/* D/* P/*
ae/ae B/* C/* D/* P/*, http://hiiret.fi/fin/kasvatus/?pg=4&sub=14


Nettihaisuleissa on muutenkin tosi paljon juttua genetiikasta, kannattaa tsekata.
[size=85]syrkki Chick, lk s musta 100608
kinkit Pyttis, normaali 101207, Raoul, normaali 130109

why isn\'t life as easy as taking candy from a hammy?[/size]

Mustikkamaan

#457
^Et nyt ihan puhunu samasta aiheesta kuin Annina.

Mä oon käsittäny että cdcd peittäs kaiken(?), koska sehän on osittainen albinismi, eks je? Mutta oon kans tosi kiinnostunut että mitkä kaikki syrjäyttää ja mitäkin.

Hiirillä on laitettu joteski sillai yläindeksiin tai sillain hienosti selventää, et mitä kaikkea ne mitkäki peittää.
Heidi Harju
[size=85]kasvatuksessa lyhytkarvaiset mustat syyrianhamsterit

Liru laru loru, moni turha poru ratkiriidaksi muuttuu. Löpö löpö löpö, se on ihan höpö, joka leikistä suuttuu![/size]

venomenom

#458
ok. =D no ei se mitään, niin käy joskus.
[size=85]syrkki Chick, lk s musta 100608
kinkit Pyttis, normaali 101207, Raoul, normaali 130109

why isn\'t life as easy as taking candy from a hammy?[/size]

hanski00

#459
Vähän myöhässä tulee mutta kuva näistä mustasilmäisistä harmaista löytyy sivuilta www.hanskinelukkala.net --> myydään --> hamstereita osiosta.

wiidii

#460
Hopeamustia ovat selkeästi - oikein sieviä yksilöitä! Laitan sulle mailia noista. :)
Hallituksen jäsen 2017.
Choux Puffs -hamsterikasvatus tauolla.

KaisaM.

#461
Pah, cremensukuiset ei ole ihan hallussa. Eli eikös musta + minkki-yhdistelmästä ole mahdollista tulla mustaa, cinnamonia ja minkkiä? (siis varmaan jotain muutakin, mutta että noi voi olla ainakin mahdollisia?  :)    )
Puoli olohuoneellista syyrialaisia.

wiidii

#462
Minkki on punasilmäinen soopeli, eli mahdollisesti umboroustakin tulossa.

Periaatteessahan musta + minkki -yhdistelmästä tulee vain normaalia jos musta ei kanna cremeä ja/tai punasilmäisyyttä tai minkki ei kanna mustaa. Se on taas tätä, että riippuu mitä toinen kantaa..  :D
Hallituksen jäsen 2017.
Choux Puffs -hamsterikasvatus tauolla.

KaisaM.

#463
Tää poikue siis on jo maailmassa, ei ole mun kasvattama.  :D  Eli vanhemmat on minkki ja musta ja lapset on musta, cinnamon ja minkki. Varmistelin vaan että on mahdollista, toi minkki ei ole oikein tuttu väri.  :D  Yksi pk minkki naaras vauva olis täällä kotia vailla.  :)
Puoli olohuoneellista syyrialaisia.

wiidii

#464
Aa, niin justiinsa. :D Ymmärsin vähän väärin. Mutta on tosiaan mahdollista.
Hallituksen jäsen 2017.
Choux Puffs -hamsterikasvatus tauolla.