Värigenetiikkakysymyksiä + minkä värisiä poikasia voi tulla

Aloittaja mmg, 24.01.08 - klo:16:10

Ramone

Ok kiitos tiedosta!
Onko sitten ruskeasilmäisiä normaaleita olemassa? Miksi sitä kutsutaan?
Little Miss Sunshine, lk musta kk
Tigris, lk suklaa vkkk
Rowena Korpinkynsi, pk luonnonvalkoinen
Sexy And I Know It, lk musta

wiidii

Ruskeasilmäinen normaali on ruoste (bb). Normaalia ei merkitä millään merkinnällä geneettisesti, eli cinnamon (pp) on punasilmäinen normaali ja ruoste (bb) on ruskeasilmäinen normaali.

pp merkitsee siis punasilmäistä ja bb ruskeasilmäistä. :)

Muutamia suhteellisen yleisiä värejä, jotka muuttuvat silmien värin perusteella:
Cinnamon (pp ja ps. normaali)
Ruoste (bb eli rs. normaali)
Kyyhkynharmaa (aapp eli ps. musta)
Suklaa (aabb eli rs. musta)
Hunaja (ppTo- eli ps. keltainen)
Ps. creme (eepp eli ps. creme ;) )
Karamelli (eebb eli rs. creme)
Minkki (eeppUu eli ps. soopeli)
Soopelisuklaa (eebbUu eli rs. soopeli)

Jos vähän selventäisi. :)

Scarlett

Lainaus käyttäjältä: "Wiivi"Millä lailla genetiikka/värigenetiikka (mikä lie) on hyödyllistä? Haluaisin opiskella, ja tietää myös hyödyt  :D. Jos se värigenetiikka tarkoittaa niitä värejä vain, niin on kyllä oppiminen! En käsitä miten voi oppia, muuten kuin lukemalla ne ulkoa. Sitten kai siihen liittyy myös jotain että minkä värisiä poikasia mistäkin yhdistelmistä voi tulla jne. Miten/mistä voisin opiskella?

Ihan eka/helpoin juttu voisi olla vaikka se, että meet yläkoulun bilsanopen luokse, ja pyydät lainaan ysiluokan kirjan (katsoin profiilistasi ikäsi - olet ehkä jo yläkoulussa? ), jossa on selitetty sukusolut ja periytymistavat (jos on vähääkään inhimillinen ope, niin antaa varmasti kirjan lainaan tai kopioi sivuja oma-aloitteisesti tiedonhaluiselle ja kiinnostuneelle oppilaalle!) Ne ovat semmoisia juttuja, mitkä pitää ihan todenteolla ymmärtää, ulkoaopetteleminen ei auta pitkälle  :)
Hamsterien värien periytyminen ei sinänsä ole sen vaikeampaa kuin vaikka silmien värin. Standardivärien opetteleminen ja muistaminen onkin sitten seuraava askel. Niihin on sitten jo olemassa taulukoita ja listoja, joista ne voi aina tarkistaa. Ne kun osaat niin voit paperilla risteytellä vaikka minkälaisia hamsuja ja katsoa millaisia poikaisia teoriassa tulisi  :D

Wiivi

^ Okei kiitos neuvosta, mutta tuota koulujuttua en kyllä oikein tajunnut  :D

Scarlett

Tiivistettynä: yhdeksännen luokan biologiankirjassa opetetaan perinnöllisyyden alkeet selkeästi ja yksinkertaisesti. Hanki sellainen jostain lainaan jos olet kiinnostunut genetiikasta :)

Wiivi

^ Siis liittyykö tuo hamstereihin?

Vilma

En kyllä usko, että maikka ihan tosta noin vaan lainaa 9lk kirjaa. Yleensä kirjoja on varsin rajoitettu määrä, eikä niitä ole tapana jaeskella alempien luokkien oppilaille. Ei varmaankaan auta muu, kuin odottaa sinne 9lk, että saat oman kirjan. :)

Tietysti aina voit kysyä, ei siinä mitään menetä. Etkös kuitenkin ole vielä ala-asteen puolella?

Mulla menee vielä hetki, että olen 9lk ja hyvin olen pärjännyt ilman ko. luokkatason kirjaakin genetiikka-asioiden opiskelussa. Syksyllä saan kuitenkin 9lk kirjan ja sitten on kiva tutkia, että millaista genetiikka-asiaa siinä oikein opetetaan. :D
[size=85]Syyrialaiset
u. Hermanni 4/09, pk karamelli
u. Aapo 12/08, pk ps ruoste
n. Kerttu 8/09, lk normaali vkkk
n. Amalia 3/10, normaali vkkk
u. Onni 3/10, hunaja vn
u. Milo 3/10, cinnamon vn[/size]

Scarlett

Sieltä opit ne perusteet, joita tarvitset ennen kuin pystyt ymmärtämään hamstereiden värien periytymistä  :)

13-vuotias voi olla joko kutosella tai seiskalla :) Ja kyllä monet opet lainaa tai ottaa kopioita. Sehän on suorastaan fantastista jos joku kiinnostuu tuommoisista asioista, ja sitä pitää tukea!

Kuule, tehdäänpäs niin että minä otan tuosta hyllystä kirjan ja skannaan muutamat sivut sinulle Wiivi iltalukemisiksi, laitan yksityisviestillä tietoa kohta :)

Wiivi

^^ Joo kuudetta luokkaa käyn ja maltan kyllä odottaa ysiluokkaan. Ja jos en jaksa, niin kaveri menee vuotta aiemmin ysille, niin eiköhän siltä sais lainaan.  :D

^ Joo kiitos paljon  :)

EDIT// muokkasin vähän...

wiidii

Lisäksi Sinin kotisivuilta voi vähän kurkkailla kaavioita yms.: //http://arctican.ambientplanet.net/Varigenetiikkaa.htm

Anonymous

Jos kuvitellaan että kasvattaisin monen värisiä laikukkaita ja mustia vkkk hamstereita, minkä värisillä hamstereilla mun pitäisi tettää poikasia?

Scarlett

Tuo on kyllä hyvä linkki ja hyvää tietoa, mutta ei aukene jos lukijalla ei ole peruskäsitystä siitä mitä ovat esimerkiksi kromosomit. Puuhun pitää nousta tyvestä :) Ja onhan se niin, että nuo ysiluokalla opetuksessa tulevat periytymisen alkeet ovat vaikeita monille ysiläisillekin, että sen puoleen on ymmärrettävää että sitä nuorempien ei ole ihan helppo tuollaisia asioita oikein ymmärtääkään vielä :) Mutta kiinnostuksesta se oppiminen kumpuaa, oli ikä mikä hyvänsä!

Anonymous

Niin ja onko laikukkaan ja vkkk:n yhdistäminen ok?

wiidii

Meillä ei ysiluokalla (-91 syntynyt olen) koskaan opetettu genetiikkaa, sivuttiin yhden tunnin verran mutta eipä siinä koskaan mitään oppinut. Itse ainakin olen ihan Sinin sivujen perusteella opetellut hamsujen värien periytymisen. Lukion kakkosella olikin sitten koko biologian kakkoskurssi mukava, kun osasi jo genetiikan perusteet. :)