Värigenetiikkakysymyksiä + minkä värisiä poikasia voi tulla

Aloittaja mmg, 24.01.08 - klo:16:10

Sara

^ Ei ole sen tarkempaa tietoa. Sisaruksista muutama oli pitkäkarvaisia, joten oletettavasti kantaa kuitenkin sitä.
vhk roborovskit

Saana

Lainaus käyttäjältä: "PiiaL"
Lainaus käyttäjältä: "wompatti"
Lainaus käyttäjältä: "wompatti"Mitäs muuta täältä tuli kun hotpeen harmaata vn ja ilman?? :pihalla:

naaras Hopeamusta vn(e:musta vn i:hopeakyyhkynharmaa vn)
uros Hopeanharmaa (e:hopeanharmaa i: keltainen)

Lainaus käyttäjältä: "Annina"^Tuolla yhdistelmällä ei tule muuta kuin hopeanharmaata. Jos tuo emo on tuplanauhallinen niin silloin kaikki poikaset ovat nauhallisia, muuten puolet.

Eiks tästä yhdistelmästä voi tulla näiden tietojen valossa hopeanharmaan lisäksi normaalia, koska kumpikaan vanhempi ei ole SgSg vaan Sgsg, sillä ne ovat voineet saada vain yhden hopeageenin vanhemmiltaan. Näin ollen ainakin teoriassa poikueesta suurinosa olisi hopeanharmaita SgSg ja Sgsg, mutta myös pieni osa normaaleja, nauhalla ja ilman.
No kylläpäs sieltä on mahdollisuus tulla myös normaalia. Onpas tullut ajatuskatkos meikälle. Hyvä kun huomasit. :)

Anonymous

Tässä olisi kysymys campbelleista tietäville: eli cämpsyillähän oli kielletty laikukas x laikukas parit(?), mutta mitenkäs sitten jalostetaan esimerkiksi mustavalkolaikullisia cämpsyjä?

Scarlett

En ole campbelliasiantuntija, mutta käsittääkseni niilläkin musta on resessiivinen ja täplikäs dominoiva.

Jos haluaa tuottaa mustan täplikkään, niin helpoiten sen voi saada yhdistämällä esim. mustan ei-täplikkään ja jonkin muun värisen täplikkään joka kantaa mustaa (= toinen tämän vanhemmista oltava musta) tai kaksi mustaa kantavaa, joista toinen on täplikäs. Todennäköisyys saada musta täplikäs on isompi tuolla ensimmäisellä yhdistelmällä.

Ninde

^Tai kaksi mustaa, joista toinen on täplikäs. Tai musta ja joku mustan sukuinen (esim. sininen), joista toinen on täplikäs.

^ No siis tottakai noin helpoiten  :D

Jotenkin vain kuvittelin tilanteen, jossa alunperinkään niitä mustia täplikkäitä ei olisi mailla eikä halmeilla.

mitä tulis yhdistelmästä
naaras pk musta vn ja uros pk normaali?

ei. pk normaali umborous

eii.pk musta vn
eie.pk Creme

ii. pk soopeli vn
ie. kyyhkynharmaa

Scarlett

Lainaus käyttäjältä: "Mimmi"ei. pk normaali umborous
ee. pk creme

Jommankumman noista pitäisi olla valkonauhainen, jos kerran tämä emokandidaatti on vn. Jäi ehkä vain kirjoittamatta? Ja tuo eii.pk musta vn on myös piilossa umborus, kun on kerran jättänyt cremen kanssa sellaisen jälkeläisen :)

Joka tapauksessa, naaras kantaa cremeä, eikä ole tuplavalkonauhainen, ja normaali uros kantaa punasilmäisyyttä, mustaa ja cremeä, joten poikasissa tulisi olemaan normaalia, mustaa ja cremeä, puolet valkonauhaisena. Jos sattuisi sellainen ylläripylläri, että emo kantaisi punasilmäisyyttä (suvun perusteella ei näytä todennäköiseltä, mutta on toki aina mahdollista), voisi tulla sitten vielä cinnamonia, kyyhkynharmaata ja ps cremeä.

Lisäksi jos musta onkin musta umborous (mikä ei taida näkyä ulospäin), voi tulla poikasia myös umboruksena, eli normaali umb, musta umb ja soopeli.
(Ja jos tähtien asento on todella ihmeellinen ja mukana on myös se punasilmäisyys, niin sitten olisi tietysti mahdollisena myös kyyhkis umb, cinnamon umb ja minkki)

Ramone

Mikä väri on minkki?
Mikä siis olisi mustasilmäinen minkki?
Little Miss Sunshine, lk musta kk
Tigris, lk suklaa vkkk
Rowena Korpinkynsi, pk luonnonvalkoinen
Sexy And I Know It, lk musta

Mimmi

eli ei ole vn emä eikä isä

Scarlett

Ootko nähnyt ne vanhemmat itse? Siinä on nimittäin se ongelma, että kaksi nauhatonta ei voi saada nauhallista jälkeläistä. Toisaalta voi ehkä olla mahdollista että nauha on niin huono, että se ei edes erotu valkosen vatsan yli - ehkä joku muu asiantuntevampi osaa kommentoida tähän? Voihan myös olla niinkin että kuvio on vaan jäänyt kirjaamatta papereihin tms.

Ramone, minkki on punasilmäinen creme umborous. Mustasilmäistä minkkiä ei siis ole olemassa :)

Tässä on tämmöiset värigeenitaukukot, mistä näkee että mitä värigeenejä standardivärit pitävät sisällään:
Klik
Tuo ei sitten ole risteytystaulukko, siitä ei voi katsoa minkälaisia jälkeläisiä tulee!

wiidii

Lainaus käyttäjältä: "Ramone"Mikä väri on minkki?
Mikä siis olisi mustasilmäinen minkki?

Kannattaa lueskella genetiikkaa, minkki on geneettisesti eeppUU eli punasilmainen creme umborous eli punasilmäinen soopeli.
Hallituksen jäsen 2017.
Choux Puffs -hamsterikasvatus tauolla.

Mimmi

toinen sulhas ehdokas olisi sitten tämmönen yhdistelmä.  :)

mitä tulis yhdistelmästä
naaras pk musta vn ja uros pk soopeli vn

ei. pk normaali umborous

eii.pk musta vn
eie.pk Creme

isän sukua ei tiedossa  :(  tiedän vain että isä teki kyyhkynharmaan kanssa poikasia ja tuli yksi musta, yks normaali vn ja normaali umborous...

Anonymous

Mulle on vähän epäselvä toi valkomahainen hamsteri o_O Kun kyllähän värimerkkisilläkin on valkoinen maha?

Ninde

Valkomahaisella vatsa on puhtaanvalkoinen kuten muutkin valkokuviot (laikukas, vn, roan), suurimmalla osalla värimerkkisistä vatsa on norsunluun värinen.

Valkomahaisuuden ja roanin aiheuttaa sama geeni, värimerkkisillä kuvioksi tulee tuo valkomahainen ja yksivärisillä roan.