Värigenetiikkakysymyksiä + minkä värisiä poikasia voi tulla

Aloittaja mmg, 24.01.08 - klo:16:10

Ninde

Lainaus käyttäjältä: "Heli"lisäys. Mun mielestä jo se, että geeni on letaali ja poikaset kuolee sikiövaiheessa on syy sille ettei kahta saa risteyttää. Mun mielestä se on eettisesti arveluttavaa.
Tästä mä olin kirjoittamassa jo  kerran aikaisemmin, mutta se jäi kesken...
Että onhan se jollain tapaa "pienempi paha", että poikaset kuolee jo sikiövaiheessa eikä vasta syntymän jälkeen, mutta onko sitten tosiaan eettisesti oikein tehdä yhdistelmiä joista tietää, että näin voi tapahtua.

Heli

Destiny's hamsterit 2001-2009

wiidii

Lainaus käyttäjältä: "Heli"Plus että mun käsittääkseni letaaligeenien kanssa ei ole mahdotonta, että se tuplageenin saanut jostain syystä ei kuolisikaan sikiövaiheessa vaan syntyisi elävänä, mutta elinkelvottomana. Siksikään en itse riskeeraisi.
Nimenomaan. Jos en ihan väärin muista niin olen tästä Andrew'n kanssa jutellutkin - aina letaaligeeniset poikaset eivät kuole sikiövaiheessa vaan voivat jopa syntyä kuolleena tai elinkelvottomina (ilman nahkaa, raajoja tms.) tai juuttua emon synnytyskanaviin.
Hallituksen jäsen 2017.
Choux Puffs -hamsterikasvatus tauolla.

GaneshaX

Mä en yhdistäis kahta laikukasta. Tosiaan ettisesti väärin.
Mitä järkeä tehdä yhdistelmää, jossa osa poikasista on elinkelvottomia  :(
Roudan hamsterikasvatus
Creme, soopeli, ps creme ja minkki

Avaruushamsu

Kiitos paljon tiedosta! En ollut alunperinkään yhdistämässä kahta laikukasta mutta minulle tarjottiin kaden laikukkaan poikasta. Nyt en sitä otakaan koska on minunkin mielestä eettisesti väärin ja järjetöntä teettää poikue josta tietää että osa on elinkelvottomia :(

Wiivi

Kysyn ihan vain mielenkiinnosta, että voiko lk cremen astuttaa lk normaali satiini vn:lla? Jos voi, niin minkä värisiä poikasia voisi tulla?  :)
[size=85]Lola lk vaalea keltainen 05.01.2010 ?[/size]

Sara

^ Riippuu kumpi on isä, kumpi emä ja mitä värejä näiden taustalla on. Oletetaan, että isä on normaali. Mä tosiaan itsekin harjottelen vielä näitä genetiikkajuttuja, mut jos pohdiskelin oikein, niin tosta tulis noilla tiedoilla ainakin normaalia, nauhattomana ja nauhallisena. Jos isä kantaa cremeä, niin tällöin saattaa tulla myös sitä. Joku korjaa, jos menee väärin. Satiinin periytymisestä en mene vannomaan, mut kuvittelisin, että voi tulla sitäkin, ellei Sasa -geeni pidä tulla kummaltakin vanhemmalta?
vhk roborovskit

Minski

^ Kahta satiinia ei saa yhdistää; se huonontaa turkkia ja voi aiheuttaa jopa karvattomia poikasia. Jos toinen vanhempi on satiini niin osa poikasista on myös.
Hamsteriton tätä nykyä

Ninde

Satiini on dominoiva, eli sitä ei voi kantaa, joten jomman kumman vanhemmista pitää olla satiini että saa satiinipoikasia.

Creme x normaali yhdistelmässä ei ole merkitystä sillä kumpi on isä ja kumpi on emä, kun kumpikaan ei ole sukupuolisidonnainen väri (tai lähinnä periytyminen ei ole sukupuolisidonnaista).

Sara

Kiitos kummallekin! Kyllä mäkin hiljalleen opin.

Onkohan jonnekin koottu enemmänkin näitä värejä ja turkkimuunnoksia, joita ei kannata yhdistää? Toki tiedossa on myös, että keltaista ja cremeä, sekä kahta laikukasta ei kannata yhdistää satiinien lisäksi, mutta onko näitä vielä jotain muita?
vhk roborovskit

Wiivi

^Kahta satiiniturkkista, kuten tuossa Minski sanoi. Mäkin opin taas uutta !  :D

Kiitos vastauksista, ihan mielenkiinnosta kyselin  :) . Lolani on lk creme ja kaverini (KikiRakas97) hamsu lk normaali satiini vn  :D
[size=85]Lola lk vaalea keltainen 05.01.2010 ?[/size]

Ken_G

Keltainen uros (To-) x keltainen musta naaras (aaToTo), ilmeisesti kaikki poikaset keltaisia tai kemuja ? Mutta voiko tarkempaa jakaumaa ennustaa eri sukupuolten osalta ?

Mustikkamaan

^Joo jos iskä kantaa mustaa ni osa poikasista keltasia ja osa kemuja.

Sukupuolijakaumaa ei kyl mun meest pysty sanoa, ellei siihen oo joku maaginen keino mut mä en ainakaan osaa :D Sattumahan sen tuo, kuin monta naarasta tai urosta tulee - tai siis uroksen siittiöistähän son kiinni - ja värijakaumakin on sattumanvarainen.

Se, kuinka monta kemuja tulee ylipäänsä, on taas sit laskettavissa (tilastoina), mutta eihän nekään paikkaansa piä muuta ku järkyttävän suurissa otoksissa.
Heidi Harju
[size=85]kasvatuksessa lyhytkarvaiset mustat syyrianhamsterit

Liru laru loru, moni turha poru ratkiriidaksi muuttuu. Löpö löpö löpö, se on ihan höpö, joka leikistä suuttuu![/size]

Rose

Mitä tulisi yhdistelmästä

emä lk ps creme vn & isä pk hopeanharmaa laikukas

emän suvusta en ole varma, isän emä on pk cinnamon ja isä lk hopeanmusta laikukas

http://www.petsie.fi/pet.php?petid=1247 ... &showAll=1 vai onko toi emä luonnonvalkoinen vai creme vn?

Rose

eikö kukaan tiedä?