Värigenetiikkakysymyksiä + minkä värisiä poikasia voi tulla

Aloittaja mmg, 24.01.08 - klo:16:10

Ninde

No eihän sinua kukaan estääkään voi jos näin haluat tehdä, eikä poikasilla mitään terveysriskiä sentään ole. Mutta kun tietää että mahdollisuus tälläiseenkin on, niin kyllä minä ainakin selvittäsin onko mahdollista käyttää jotain muuta urosta.

Avaruushamsu

Täällä olisi yksi joka tarvitsee selvennystä mustan valkokirjokilpikonnan reseptiin :) Kun mustahan on resessiivinen väri. Jos minulla on keltainen uros ja musta vn naaras, pitääkö uroksen olla mustan kantaja jotta poikasissa olisi mustaa valkokirjokilpikonnaa?

wiidii

Pitää olla. :)
Hallituksen jäsen 2017.
Choux Puffs -hamsterikasvatus tauolla.

Avaruushamsu

Kiitos Wiidii :) Näin sen olin pähkäillytkin.

Hessuinen

^^Ok. Mutta miten tuo laikukkaan laita on, kun vn -uros oli BaBa (molemmat vanhemmat nauhallisia) jonka vuoksi kaikki muksut ovat vn, päteekö sama myös laikukkaaseen? Kun naaraan vanhemmat ovat molemmat laikukkaita, tarkoittaisiko se että naaras on itse tällöin DsDs jolloin kaikki noista lapsista on laikukkaita? Tuolla tummimmalla musta vn laikukas -uroksella on ainakin valkoista päästä, soopelia täytyy tarkistaa illalla vähän lähempää.. :grin
Älä katso, älä koske - tai kuolemalla on sinun kuoltava

wiidii

Lainaus käyttäjältä: Hessuinen^^Ok. Mutta miten tuo laikukkaan laita on, kun vn -uros oli BaBa (molemmat vanhemmat nauhallisia) jonka vuoksi kaikki muksut ovat vn, päteekö sama myös laikukkaaseen? Kun naaraan vanhemmat ovat molemmat laikukkaita, tarkoittaisiko se että naaras on itse tällöin DsDs jolloin kaikki noista lapsista on laikukkaita?

Isä ei välttämättä ole BaBa, sillä kahdesta valkonauhaisesta voi syntyä BaBa- ja Baba-hamsuja.
(BaBa + BaBa = kaikki poikaset BaBa-nauhallisia
BaBa + Baba = osa poikasista BaBa- ja osa Baba-nauhallisia
Baba + Baba = osa poikasista BaBa- ja osa Baba-nauhallisia, osa baba eli nauhattomia.)

Laikukas periytyy dominoivasti eli kaikki poikaset eivät välttämättä ole laikukkaita, jos vain emä on laikukas. Kahta laikukastahan ei suositella yhdistettäväksi keskenään.
Hallituksen jäsen 2017.
Choux Puffs -hamsterikasvatus tauolla.

Hessuinen

Ahhaa. Mä vaan hataran muistin varassa jotain luettelin, kun en mä näistä muutenkaan mitään juuri ymmärrä kun en ole perehtynyt. Onneksi täällä kuitenkin on reilusti tuosta genetiikkapuolestakin tietäviä, niin saa nopeasti korjaukset väärille olettamuksille. :D

Tiedän ettei kahta laikukasta suositella yhdistettäväksi, vaan näinpä tämän Matamin "kasvattaja" oli nähnyt tarpeelliseksi, näinköhän edes tiesi tuosta.
Älä katso, älä koske - tai kuolemalla on sinun kuoltava

Minski

Hamsteriton tätä nykyä

Rubber

Eli emä cinnamon ja isä ruoste.

Eli geenit ovat pp ja bb.. miten nämä yhdistyy kun kumpikaan ei dominoi?
eli mikä väri ulkoasussa jos on pb?

Kiva jos joku asiaan perehtynyt vastaisi.. :)

Pähkinä

^ Riippuu siitä mitä vanhemmat kantavat. Noilla tiedoilla pelkkää normaalia, jotka kantaa puna-ja ruskeasilmäisyyttä.
Jos emä kantaa ruskesilmäisyyttä tulee ruostetta. Jos taas isä kantaa punasilmäisyyttä tulee cinnamonia. Jos taas vanhemmat kantaa cremeä tai mustaa värivalikoima on laajempi.

Avaruushamsu

Onko kahden laikukkaan yhdistelmä syyrialaisillakin ehdoton ei kuten cämpsyillä?

Sara

^
Lainaus käyttäjältä: "Minski"Niin ja kahden laikukkaan yhdistäminenhän ei ole siis mikään paha asia, siis jos joku näin on tehnyt/tekee. Poikueet ovat vain tällöin usein pienempiä ja lisäksi hyvin usein kaksi mitä tahansa kuviollista yhdistettynä keskenään saavat aikaan ylikuvioituneita jälkeläisiä, minkä vuoksi kahden kuviollisen yhdistäminen ei siksikään ole ehkä paras mahdollinen yhdistelmä. Esim. kaksi laikukasta saavat laikukkaita, joilla on liian paljon valkoista ja liian vähän perusväriä. Ja kahden nauhallisen vanhemman jälkeläisillä nauhat usein leviävät liian leveiksi ja leviävät valkoisiksi laikuiksi hamsterin perusvärinkin sekaan. Ei siis aina, mutta usein. (Olen kyllä itsekin tehnyt pari nauha-nauha-yhdistelmää; toisen tarkoituksenani parantaa kapeahkonauhaisen vanhemman nauhaa jälkeläisissään ja toisen siksi, että nauha-uros oli ainut vaihtoehto mitä mulla silloin oli käytettävissä.)
vhk roborovskit

Avaruushamsu

Ok, kiitos :) Mutta eikö tuo että poikueet on silloin yleensä pienempiä ole huolestuttavaa hieman?

Heli

Siis mites tuo laikukas nyt menee... Onko se letaali vai ei?
viewtopic.php?f=35&t=548

Eli syntyykö poikasia vähemmän sen takia, että ko. geeni on letaali ja osa poikasista kuolee sikiövaiheessa?
Mä oon kyllä elänyt ihan siinä uskossa, että syrkeilläkin laikku tosiaan olis homotsygoottina letaali eikä suositeltava sen takia, että homotsygootit ei välttämättä kuole aina sikiövaiheessa ja saattavat olla vammaisia (oliks se nyt sit silmättömiä ja mitäs lie muuta).

No lueskelinkin tuossa enemmän aiheesta ja kyllä se on letaali.

lisäys. Mun mielestä jo se, että geeni on letaali ja poikaset kuolee sikiövaiheessa on syy sille ettei kahta saa risteyttää. Mun mielestä se on eettisesti arveluttavaa.
Destiny's hamsterit 2001-2009

Saana

^Mulla on jotenkin myös semmoinen usko/kuvitelma, että jos osa menehtyy kohtuun niin siitä voi tulla emolle komplikaatioita.