Värigenetiikkakysymyksiä + minkä värisiä poikasia voi tulla

Aloittaja mmg, 24.01.08 - klo:16:10

wiidii

Pitää kantaa myös mustaa, koska se on resessiivinen väri.

Ja sitten vain ihan mielenkiinnosta - mistä sinä suklaan kilpikonnan hamsterin olet löytänyt?  :mrgreen:

Saana

^Pitää kantaa myös mustaa. (Ja wiidii ehti ensin :)) Ja kuvia kehiin suklaakilppareista jos semmosia on jossain! :)

tintsku

Petsiestä, http://www.petsie.fi/pet.php?petid=109297
Tuo on eilen astutettu cinnamon vn:lla, harmi vaan, että isän sukua ei ole tiedossa, niin tietäis voiko suklaata tulla.

jonna

Mimmi

toinen sulhas ehdokas olisi sitten tämmönen yhdistelmä. :)

mitä tulis yhdistelmästä
naaras pk musta vn ja uros pk soopeli vn

ei. pk normaali umborous
ee. pk creme

eii.pk musta vn
eie.pk Creme

isän sukua ei tiedossa :( tiedän vain että isä teki kyyhkynharmaan kanssa poikasia ja tuli yksi musta, yks normaali vn ja normaali umborous...

Sintturainen

Lainaus käyttäjältä: "jonna"Kertokaapa viisaammat miten asia on, onko hopeanharmaa keltaisen vai cremen sukuinen? Vai voiko olla kumpi vaan? Täällä moni hopsu näyttää olevan cremetaustainen, kun taas löysin englantilaisilta sivuilta maininnan hopsun olevan "non-cream based".

Voi olla kumpi vaan. Täällä Suomessa moni on kasvattanut tai kasvattaa luonnonvalkoista ja sehän on hopeanharmaa + creme, eli sitä kautta monet on cremetaustaisia.

jonna

^Oukei, kiitos! Taas on yksi päänsärky vähemmän  xD

wiidii

Siis oikeastihan hopeanharmaa ei ole kummankaan sukuinen, geneettisesti puhdas hopeanharmaahan on SgSg.  :)  Luonnonvalkoinen on eeSgsg ja mustasilmäinen valkoinen eeSgSg, nämä ovat cremepohjaisia siis. Monesti tosin Suomessa hopsut kantaa cremeä juuri sen takia että niitä on käytetty luonnonvalkoisten tai ms. valkoisten kasvatukseen. :)

Ninde

Se, että hamsteri kantaa cremeä ei tee siitä cremen sukuista. Cremen sukuinen on nimenomaan jokin väri joka itsessään on myös creme eli esimerkiksi luonnonvalkoinen joka on siis creme+hopeanharmaa eeSgsg.

Sukutaustat on sitten erikseen, eli minkä värisiä hamsuja sieltä sukutaulusta löytyy. Eli eihän sekoiteta näitä asioita keskenään. Pitäisikin varmaan puhua sukulaisväreistä, niin ei sekoittuisi niin helposti.

viewtopic.php?f=35&t=377

Sintturainen

^ & ^^ Minä artikuloin huonosti  :D  Tätä juuri tarkoitin että taustaltaan hopeanharmaa voi olla esim. cremetaustainen. Luin vaan vähän huonosti tuon alkuperäisen kysymyksen, eli sukuisistahan siellä puhuttiin eikä taustaisista...

Mimmi

mitä tulis cinnamon ja soopeli vn yhdistelmästä?

tuleeko vain normaali ja normaali umb nauhalla ja ilman?

entä jos cinnamonin vanhemmat on
i cinnamon
e.normaali kk

tuosta yhdistelmästä tuli cremeä, yksi kyyhkynharmaa vkkk ja muistaakseni yksi keltainen ellen väärin muista.

kiitos vastaajille =)

wompatti

Mitäpä tulee näistä:

i: Musta
=?

Tai
i:hopenharmaa (i:keltainen e:hopeanharmaa)
=?
(vai saako keltasentaustasta hopeenharmaat yhdistää cremeen??)

wompatti:

i: Musta
e:Creme
Näillä sukutiedoilla normaalia. Yleensä hamsut kyllä kantaa sekä mustaa että cremeä että niitäkin voi tulla.

i:hopenharmaa (i:keltainen e:hopeanharmaa)
e:Creme
Voit yhdistää uroksen, jonka isä on keltainen, koska keltaisen uroksen urospoikaset ei voi olla keltaisia. :) Keltaista ei myöskään voi kantaa, joten tuo yhdistelmä on ihan ok.
Poikasista tulee varmaankin hopeanharmaata ja normaalia. Lisäksi, jos isä kantaa cremeä, niin cremeä ja luonnonvalkoista.

Ninde

Lainaus käyttäjältä: "Mimmi"mitä tulis cinnamon ja soopeli vn yhdistelmästä?

tuleeko vain normaali ja normaali umb nauhalla ja ilman?

entä jos cinnamonin vanhemmat on
i cinnamon
e.normaali kk

Norrea ja umbbaria nauhalla ja ilman on ihan oikein. Nauhan periytyminen tosin on moneen otteeseen tässäkin ketjussa käyty läpi, eli sen kannattaa kaivaa jostain ja lukaista. :)

Jos cinnamonin vanhemmat on nuo niin värivaihtikset ei lisäänny. Mistä näistä yhdistelmistä on tullut cremeä, kyyhkis vkkk ja keltainen? Jos ne on tämän cinnamonin sisaruksia, niin sittenhän on mahdollista että syntyy myös cremeä ja soopelia (+ molempia nauhallisena). Jos cinnamon on naaras niin onhan varmaa, että se ei ole kilpikonna? Jos on mahdollista että se voi olla piilokilppari, niin ei kannata yhdistää soopelin kanssa.

****************************************
Huomioikaahan kaikki kun kysytte näitä värijuttuja, että mainitsette sen kumpi on uros ja kumpi naaras + suvusta väritietoja mieluiten ainakin kahden polven edestä (eli vanhemmat joille poikasia suunnitellaan, sekä niiden vanhemmat), mikäli vain sukua on tiedossa. Helpottaa huomattavasti vastausten antamista.

Plus että joitain väriyhdistelmiä (esim. creme x musta) on kysytty ketjussa moneen otteeseen, eli hyödyllistä olisi jaksaa kahlata koko ketju lävitse. Varsinkin te joita kiinnostaa värigenetiikan opiskelu, niin täältä saa hyödyllisiä vinkkejä siihen mitä mistäkin yhdistelmästä saattaa syntyä. Ja niitähän voi kirjoitella vaikka itselleen ylös, niin löytää helpommin.

Mimmi

Lainaus käyttäjältä: "Ninde"Jos cinnamon on naaras niin onhan varmaa, että se ei ole kilpikonna? Jos on mahdollista että se voi olla piilokilppari, niin ei kannata yhdistää soopelin kanssa.

Miksi ei saa yhdistää jos cinnamon on piilokilpikonna?