• Welcome to Suomen Hamsteriyhdistys ry.
 

Värigenetiikkakysymyksiä + minkä värisiä poikasia voi tulla

Aloittaja mmg, 24.01.08 - klo:16:10

« edellinen - seuraava »

Katar

#75
Lainaus käyttäjältä: "trap"Mua ärsyttää ihan toden teolla etten ymmärrä tota värien periytymistä. Oon jo monta kuukautta yrittänyt opetella sitä, mutta kun ei vaan mene kaaliin :kuiva: Ja minä kun meinasin alkaa kasvattamaan...

Ainakin lukion bilsa kakkosessa jopa mä opin aika hyvin sen periytymiskaavion (: ootko käyny kattoo arctican värigenetiikkaohjeita? ja sit on tietty toi hamsteriyhdistyksen infopussi, jota itse omista tai ole lukenut. Mulla meni kyllä kaaliin parissa päivässä ja nyt on selvää ku vesi (:
[size=150]Kata[/size]
Ihminen on aina niin onnekas tai onneton miten itseään ajattelee

Scarlett

#76
Trap, olen vähän samoilla linjoilla! Olen tässä useampana päivänä katsellut muutamia värigenetiikkasivuja, enkä meinaa saada tolkkua. Ainakaan niillä sivuilla, mitä olen itse tavaillut, ei ole eritelty diluutiotekijöitä, dominoivia tai sukupuolikromosomeissa periytyviä geenejä. Hieman epäselvää siis  :S

Puolustuksekseni voin sanoa, että valmistun näillä näkymin vuoden päästä bilsanopeksi, ja olen tehnyt kanditutkielmani hevosten värien periytymisestä (joka nyt tietenkin on mielestäni muka niin kauhean paljon selkeämpää :D), joten perusteet ja vähän extraakin on hanskassa, väittäisin.

Ninde

#77
Tietopussi on ihan ykköshankinta värigenetiikkaa opiskeleville/kasvattajiksi aikoville. Jokaisen värin standadin kohdalle on merkitty ovatko ne dominoivia vaiko resessiivisiä (nämä löytyy toki myös SHY:n sivuilta).

Tässä muutamia hyviä syrkkien värigenetiikka-aiheisia linkkejä:

//http://arctican.cjb.net/

Keltaisen värin periytyminen: //http://www.freewebs.com/vivaldines/keltaisenvrinjalostaminen.htm

Englanniksi:
//http://www.geocities.com/dunctonhams/genetics.htm

GaneshaX

#78
Eikä valkoinen nauha olekkaan dominoiva ominaisuus? :pihalla:
Roudan hamsterikasvatus
Creme, soopeli, ps creme ja minkki

Ninde

#79
Lainaus käyttäjältä: "Ninde"Jokaisen värin standadin kohdalle on merkitty ovatko ne dominoivia vaiko resessiivisiä (nämä löytyy toki myös SHY:n sivuilta).
No niin, eipä niitä siellä sitten ollutkaan (paitsi normaalilla), joskus on mun muistaakseni ollut kaikilla väreillä (tai sit se oli vaan cämpsyt joilla on). :pihalla:  Eli sitten täytyy vain opetella mitä ne isot ja pienet kirjaimet geenikaavoissa tarkoittaa...

Valkonauhainen on syyrialaisella dominoiva.

trap

#80
Voisiko joku kertoa, mikä tässä nyt menee väärin? Esimerkissäni siis on creme ja ruoste umborous. Ton mun tekemän taulukon mukaan pitäisi siis tulla cremeä ja ruoste umborousta molempia 1/4, mutta mikäs kumma on sitten "ebU"?


Onko tää nyt yhtään oikeaan suuntaan?
Mökinkulmia jyrsimässä
u. "Mörkö", syyrialainen pk musta, s. 2.5.12

Ninde

#81
No ainakin tuo taulukko on sillä tavalla väärin, että isän värigeenit tulee ylös ja emän sivulle eikä tuolleen sekaisin.

Creme x ruoste umborous yhdistelmästä ei tule kumpiakaan, vaan pelkästään normaalia ja normaali umborousta, jos creme ei kanna ruskeasilmäisyyttä ja ruoste cremeä.

eebbUu/eebbUU on soopelisuklaa, mutta tosiaan nuo geenit e ja b tulee saada kummaltakin vanhemmista.

trap

#82
No voi perskele, mä kohta luovutan :kieli

En sitten tiedä oonko tavallista tyhmempi vai mikä on kun en vaan tajua tätä. Katar mainitsi siitä lukion biologian kakkoskurssista, ja kyllä, olen käynyt sen, mutta ei nää vaan silti mene. Ja tosissaan olen jo monta kuukautta lueskellut kaikkia mahdollisia sivuja, niin suomeksi kuin englanniksikin, mutta kun en tajua.
Mökinkulmia jyrsimässä
u. "Mörkö", syyrialainen pk musta, s. 2.5.12

Pähkinä

#83
Minullakin meni hirveän kauan, ennen kuin tajusin värien periytymis kaavan.  :D

Tuossa sinun antamassa esimerkissäsi nuo alleelit tulevat näin:
          e                e
bU     eEbBUu      eEbBUu
bU     eEbBUu      eEbBUu

Joten sieltä ei tulisi kuin normaali umborousta, jotka kantaa cremeä ja ruskeasilmäisyyttä.

Cremen pitäisi siis kantaa ruskeasilmäisyyttä ja ruosteen cremeä, että sieltä edes voisi tulla cremeä ja ruostetta. Niin kuin Ninde sanoikin.

Ninde

#84
^Jos isä on heterotsygootti umborous Uu, voi sieltä tulla myös pelkkää normaalia.

Eli alempi rivi näyttäis käsittääkseni tältä: bu eEbBuu eEbBuu

Sitten on tietty mahdollisuus muihinkin väreihin, riippuen ihan siitä mitä kaikkea vanhemmat kantavat, esim. soopeliin (eeUu/eeUU) jos ruoste kantaa cremeä jne.

trap

#85
Älkää nyt naurako mulle jos tääkin menee ihan metsään, mutta koetanpa vielä kerran. Jos yhdistelmä olisi minkki (eeppUU) x soopeli (eeUU), tulisiko taulukko näin:
       eU         eU
epU  eepPUU  eepPUU
epU  eepPUU  eepPUU

ja näin ollen poikaset olisivat soopeleita?

Tai creme (ee) x soopeli (eeUU)
    eU      eU
e  eeUu   eeUu
e  eeUu   eeUu

ja poikaset jälleen soopeleita?
Mökinkulmia jyrsimässä
u. "Mörkö", syyrialainen pk musta, s. 2.5.12

Aya

#86
^nyt meni oikein :)

trap

#87
Eikä, oikeastiko? :hyper
Nyt on päivä pelastettu, olin jo menettänyt toivoni ihan kokonaan!
Mökinkulmia jyrsimässä
u. "Mörkö", syyrialainen pk musta, s. 2.5.12

nennu

#88
Minkävärisiä poikasia olisi odotettavissa jos
i:pk hopeanharmaa vn(punasilmäinen) ja e:pk creme tai pk normaali vn?
i:pk normaali vn ja e: pk cinnamon vn (punasilmäinen)? :c8

GaneshaX

#89
hopeanharmaa ei ole ps :huh vaan ms
ja cinnamon ei voi olla muuta kuin ps

Nyt puhun varmaan läpiä päähäni, mutta ekasta yhdistelmästä norreja? (vn)
toisesta myös norreja, ellei norre kanssa punasilmäisyyttä.
Roudan hamsterikasvatus
Creme, soopeli, ps creme ja minkki