Värigenetiikkakysymyksiä + minkä värisiä poikasia voi tulla

Aloittaja mmg, 24.01.08 - klo:16:10

Ninde

Lainaus käyttäjältä: "wompatti"Mitäs tulee jos yhdistää
1) Normaali (e:normaali i:soopeli) + keltainenmusta = ?
2) Normaali umborus(e:normaali i:soopeli) + keltainenmusta= ?
Jos ensin on isä ja sitten emä, niin sitten menee näin:

1) urokset: keltainen
naaraat: normaali kilpikonna

2) urokset: keltainen, keltainen umborous
naaraat: normaali kilpikonna, normaali umborous kilpikonna
Paitsi jos norre umborous on tuplaumborous, niin silloin syntyy vain umborous-poikasia.

Keltaisen periytymistä voi luntata täältä:
http://www.freewebs.com/vivaldines/kelt ... aminen.htm

Lainaus käyttäjältä: "joppi"lk musta vkkk (emä: lk satiini musta vkkk) ja (isä: lk ruoste vn) X lk kyyhkynharmaa (emä: lk musta) ja (isä:pk normaali)

^ Tuossa vanhemmat ja niiden vanhemmat :) Mitä värejä/turkinlaatua voi noista tulla? Ja voiko tulla satiinia?

Mistä muuten satiini poikasen tunnistaa?
Värivaihtoehdot ei näiden tietojen perusteella muutu edellisestä vastauksestani. Syntyy pelkkää lyhytkarvaista, ellei sitten molemmat kanna pk:ta. Satiinia ei voi syntyä koska se on dominoiva, eli jomman kumman vanhemmista tarttis olla itse satiini. Satiinipoikaset on kiiltäväturkkisempia (ja usein myös tummempia) kuin tavalliset.

Ramone

Lainaus käyttäjältä: "Ramone"1. Minkä värisiä poikasia kun: emä musta & isä ps luonnonvalkoinen.
Lainaus käyttäjältä: "jennu"^
1. Normaaleja, ellei luonnonvalkoinen kanna mustaa, jolloin syntyy myös mustia.
(eikö voi tulla luonnonvalkoista? Emä kantaa aika pitkältä suvusta punasilmäisyyttä, eikö sitäkään voi tulla?)

Emänemä: creme
emänisä: hopeanharmaa
isänemä: norre umb.
isänisä: hopeanmusta laikukas

Little Miss Sunshine, lk musta kk
Tigris, lk suklaa vkkk
Rowena Korpinkynsi, pk luonnonvalkoinen
Sexy And I Know It, lk musta

Olive

Lainaus käyttäjältä: "Ramone"Sitten taas kysymys:D miten norrea voi tulla poikasiin? Kun ainahan sitä ei tule vaikka vanhemmat kantaisi sitä :o vai olenko aivan väärässä   :pihalla:

Kyllä sitä aika usein tulee, koska normaali on dominoiva. Mutta jos esim normaali kantaa mustaa, sen genotyyppi on Aa, jolloin esimerkiksi mustan (aa) kumppanin kanssa se voi saada mustia poikasia, koska molemmilla vanhemmilla on siihen tarvittavat geenit.

Ja luonnonvalkoinen on genotyypiltään AA tai Aa. Musta sen aa. Silloin suurin osa poikasista saa A:n ja on väritykseltään normaali. En tiedä minkä verran genetiikka on sulla hallussa, mutta siis isolla kirjaimella merkitään aina dominoivaa.
[size=85]Syyrialaiset (musta & musta vkkk)
Gerbiilit (black)
Kääpiölupat (sininen, musta)
Pk colliet (tricolour)[/size]

Saana

Täällä alkaa olla aika paljon höpöhöpövastauksia kysymyksiin, joita toiset sitten joutuvat korjailemaan. Henkilökohtaisesti toivoisin, että jos värigenetiikka ei vielä ole täysin hallussa niin jätetään vastailut sitten asioista oikeasti tietäville. Värien periytymisen opiskelu on alussa hankalaa ja sitä varmasti hankaloittaa, jos väärää tietoa on tarjolla tässäkin topicissa.

Tarkoitan em. suoria vastauksia kysymyksiin, en omia pohdintoja/kysymyksiä ja ehdotelmia, voiko jokin väri periytyä tietyllä tavalla.

Eli hieman itsekritiikkiä, kiitos.

Olive

Menikö mulla joku metsään? Yritin erittäin yksinkertaisesti selittää eikä toi genetiikka ihan hepreaakaan pitäis olla...Jos meni, niin haluun tietää!! :)
[size=85]Syyrialaiset (musta & musta vkkk)
Gerbiilit (black)
Kääpiölupat (sininen, musta)
Pk colliet (tricolour)[/size]

joppi

Joku täältä vastasi minun kysymykseeni, kun kysyin mitä värejä tulee kun yhdistää lk musta vkkk ja lk kyyhkynharmaa.

Niin sanottiin, että joko vn tai laikukas, riippuu emän kuvioinnista, niin emä on tämän värinen. Eli voiko tulla laikukasta, vai pelkkää vn?

http://www.petsie.fi/pet.php?petid=1070 ... etid=65532
Syyrialaiset:

? Bijou Argenté, pkr hopeaminkki
? Picus Sienna Shawanna, pks hopeasuklaa
? Helia Hawaii, pk hopeasoopeli
? Yam Yam's Eyespy Ethello, pkr hopeanharmaa
? Kuneitra, lkr suklaa
? Wonderland's Langueur Tranquille, pk hopeasamppanja
? Morrison, lk ps creme laikukas

KaisaM.

Puoli olohuoneellista syyrialaisia.

Kido

Voiko yhdistelmästä soopeli x soopeli vn tulla luonnonvalkoista? Taustalta löytyy ii soopeli, ie creme, ei hopeanharmaa ja ee soopeli vn laikukas.

wiidii

Ei voi tulla, kahden soopelin yhdistelmästä syntyy vain soopelia.
Hallituksen jäsen 2017.
Choux Puffs -hamsterikasvatus tauolla.

GaneshaX

Esim. soopeli & creme yhdistelmästä voi tulla soopelia, cremeä ja minkkiä (minkki on ps. soopeli. Tätä voi tulla jos kumpikin vanhemmista kantaa ps.)

Luonnonvalkoiseen tarvitaan hopeanharmaa, se on creme + heterostygootti hopeanharmaa)
Hopeanharmaa on dominoiva  :)
Roudan hamsterikasvatus
Creme, soopeli, ps creme ja minkki

Kido

Lainaus käyttäjältä: "Kido"Oikeesti? Miten voi olla sitten mahdollista, että mun hamsun papereissa lukee, että se on creme ja sisarukset cremeä, soopelia ja minkkiä.  :teipit

Niin ja nämä poikaset on siis syntynyt yhdistelmästä soopeli x soopeli. Ainakin papereiden mukaan :c8

Scarlett

Siis voihan kahdesta soopelista syntyä cremeä. Siinä tapauksessa jos molemmat soopelit ovat eeUu-tyyppisiä.

wiidii

Jeps, huomasin tämän itsekin vähän jälkikäteen. :) Oletin jostain syystä, että vanhemmat esimerkiksi UU ja Uu, jolloin cremeä ei voisi syntyä. Minkkiä voi tietenkin syntyä, koska se on punasilmäinen soopeli. Tällöin molempien vanhempien tulee kantaa punasilmäisyyttä.
Hallituksen jäsen 2017.
Choux Puffs -hamsterikasvatus tauolla.

joppi

Lainaus käyttäjältä: "KaisaM."Kyllä tulisi edes tietää minkä värinen tuleva emä on... Kyseinen naaras on siis nauhallinen, eli poikasista osa on todennäköisesti nauhallisia.

^ Oliko tuo siis tarkoitettu minulle?! Kyllähän minä tottakai sen tiedän, minkä värinen emä on. Musta valkokirjokilpikonna. Mutta minulle sanottiin, että riippuu emän kuvioinnista, että tuleeko nauhallista vai laikukasta.. Niin en minä (anteeksi vain!) tiennyt tuosta kuviosta, että tuleeko vn vai laikukas. Mutta jos tuo oli minulle tarkoitettu, niin kiitosta vaan, tiedämpä nyt ettei voi tulla laikukkaita, nauhallisia vaan..! :)
Syyrialaiset:

? Bijou Argenté, pkr hopeaminkki