• Welcome to Suomen Hamsteriyhdistys ry.
 

Värigenetiikkakysymyksiä + minkä värisiä poikasia voi tulla

Aloittaja mmg, 24.01.08 - klo:16:10

« edellinen - seuraava »

Olive

#420
^Kiitos, nyt ymmärsin!
[size=85]Syyrialaiset (musta & musta vkkk)
Gerbiilit (black)
Kääpiölupat (sininen, musta)
Pk colliet (tricolour)[/size]

Scarlett

#421
Hieno juttu  :)

nennu

#422
Minkäs värisiä poikasia tulisi yhdistelmästä
normaali vkkk + kyyhkynharmaa vn?Onko tuo hyväksytty yhdistelmä kun normaali vkkk:n emä hopeasoopeli ja isä normaali vn?ii pk creme vn ie pk musta vn.

Scarlett

#423
Tuo hopeasoopeli on varmaankin ollut joko cremekeltainen tai sitten kilpikonna, kun on kerran kilpikonnajälkeläisen jättänyt. Näinollen tämä normaali vkk kantaa cremeä.

Jos risteytät tämän normaali vkk:n ja kyyhkynharmaan, niin odotettavissa on ainakin:
naaraat: normaali, normaali kilpikonna (molempia nauhalla ja mahdollisesti ilmankin)
urokset: normaali, keltainen (molempia nauhalla ja mahdollisesti ilmankin)

Mutta jos käy niin että kyyhkynharmaa uros kantaa cremeä, niin voikin käydä niin että ilmaantuu cremeä kilpikonnaa...  :|

venomenom

#424
Lainaus käyttäjältä: "nennu"emä hopeasoopeli ja isä normaali vn?
onkos tää se Hamu x *mikäsenimioli*, jossa siis Hamusta paljastui vkkk?

kannattaako tollasta virhettä jatkaa eteenpäin?
[size=85]syrkki Chick, lk s musta 100608
kinkit Pyttis, normaali 101207, Raoul, normaali 130109

why isn\'t life as easy as taking candy from a hammy?[/size]

Ninde

#425
Lainaus käyttäjältä: "Scarlett"Siis keltaisia kilppareita ei voi olla koska kilpikonna on keltainen vain 50%, ja toinen 50% on sitten jotain muuta (esim. mustaa).
Keltainen on keltainen sataprosenttisesti, jolloin siltä puuttuu se toinen väri (esim. musta), mitä kilpparina olemiseen vaaditaan.
Ja vielä helpommin sanottuna, keltaisia kilppareita ei voi olla koska kilpikonna on ns. "puolikas keltainen". Näin ollen siis keltaisen ja kilpikonnan aiheuttaa sama värigeeni.

Kilpikonna-kuvio voi myös olla vallitsevana eläimessä, olen tälläisiä joskus nähnytkin, mutta yleensähän se menee toisin päin, eli perusväriä on enemmän.

Minski

#426
Lainaus käyttäjältä: "Scarlett"Tuo hopeasoopeli on varmaankin ollut joko cremekeltainen tai sitten kilpikonna, kun on kerran kilpikonnajälkeläisen jättänyt. Näinollen tämä normaali vkk kantaa cremeä.
Jos risteytät tämän normaali vkk:n ja kyyhkynharmaan, niin odotettavissa on ainakin:
naaraat: normaali, normaali kilpikonna (molempia nauhalla ja mahdollisesti ilmankin)
urokset: normaali, keltainen (molempia nauhalla ja mahdollisesti ilmankin)
Mutta jos käy niin että kyyhkynharmaa uros kantaa cremeä, niin voikin käydä niin että ilmaantuu cremeä kilpikonnaa...  :|
Mä en ainakaan ymmärrä miks pitäis näitä creme-kantajia käyttää keltasten sukusten kanssa lainkaan, siis tarkoituksella ja tietoisesti tehden :nops: Mun ymmärrykseen ei mene, että mitä sellaisia yhdistelmiä tekevät hakevat siitä yhdistelmästään ? Kenties keltaisen sukuisia eläimiä, jotka kantavat cremeä ? Vai mahdollisesti creme kilpikonnia ? Mikä yhdistelmän tavoite on, muuta kuin saada vain aikaan jotain poikasia, väreillä ja yhdistelmän järkevyydellä ei niin väliä ?

Ite kasvatan keltaisen sukuisia hamsuja ja minun mielestäni on jo tarpeeksi vaikea löytää oman värini yksilöitä kasvatukseen ilman, että pitää vielä pelätä, että siellä on jotain cremeäkin sössätty ilosesti sekaan :| Ehkä otan ite vaan asian vakavasti, mutta tää nykysuuntaus, että yhdistellään mitä sattuu keskenään ottaa mua vaan tosi paljon päähän. Sori avautuminen :D

Lainaus käyttäjältä: "nennu"Minkäs värisiä poikasia tulisi yhdistelmästä
normaali vkkk + kyyhkynharmaa vn ? Onko tuo hyväksytty yhdistelmä kun normaali vkkk:n emä hopeasoopeli ja isä normaali vn?ii pk creme vn ie pk musta vn.
Tuo sun naaras on ilmeisesti juuri siitä Hamin aiemmasta yhdistelmästä ? Emähän todettiin täällä hopeasoopeli vkkk:ksi. Silloin kirjoitin hänelle, että poikaset kannattaa myydä vain lemmikkoteihin, ei kasvatukseen, johon hän tuossa vastasi, että niin ne menevätkin ja kasvatukseen ei niitä anna, jännää että yksi on nyt sitten kuitenkin kasvatussuunnitelmissa mukana
Hamsteriton tätä nykyä

Olive

#427
Oiskohan kellään kuvaa lilasta hamsterista? Tänään taikahamsun kanssa ihmeteltiin paikallisessa liikkeessä kummallisen väristä syyrialaista jonka ajattelin olevan ensin toosi huono kyyhkis, mutta luettuani lilan standardin se kuulostais tosi paljon siltä, koska se oli sellanen jännän punertava lila. Ja silmät oli mun mielestä rubiinit. Valo oli vähän huono.
[size=85]Syyrialaiset (musta & musta vkkk)
Gerbiilit (black)
Kääpiölupat (sininen, musta)
Pk colliet (tricolour)[/size]

jjenna

#428
Mä olen Minskin kanssa todella samoilla linjoilla! Tuntuu että selailee missä tahansa, niin tosi monet poikueet on joko tahallisia creme-keltanen yhdistelmiä, tai sit suvuttomia eläimiä niin että sieltä tulee ylläreitä. Asiasta kun huomauttaa niin tulee vakuutteluja että vain lemmikkikoteihin, mutta silti menee esim. uroksen lainaajalle eläin tms. Usein vielä niin että se poikueen teettäjä haluaisi "oikeaksi kasvattajaksi" (eh mikä ilmaus  :D ) ja jättää näitä creme-keltainen poikasia kotiin..
Tositosi offtopic, mut näin munmielestä.

Olive, googleta "lilac syrian hamstery", itse löysin sillain :)
Hamsterikasvatus jäädytettynä

Mustikkamaan

#429
Lainaus käyttäjältä: "hanski00"
Lainaus käyttäjältä: "Olive"
Lainaus käyttäjältä: "hanski00"Yhdistelmästä E: pk luonnonvalkoinen ja I: Aurinkoinen Auris, pk albiino vn. Isän piti olla ps valkoinen mutta pesue osoittaa toista eli nyt on lauma mustia naperoita ja kaksi mitälieharmaata vailla lemmikkikoteja.
Isän piti olla ps valkoinen mutta pesue osoittaa toista eli nyt on lauma mustia naperoita ja kaksi mitälieharmaata vailla lemmikkikoteja.
Onks niillä kahdella punaset vai mustat silmät?
Silmät on mustat ja väri on mielestäni tummempi kuin kyyhkis.
Hopeamustia?
Heidi Harju
[size=85]kasvatuksessa lyhytkarvaiset mustat syyrianhamsterit

Liru laru loru, moni turha poru ratkiriidaksi muuttuu. Löpö löpö löpö, se on ihan höpö, joka leikistä suuttuu![/size]

nennu

#430
En ole jatkamassa sukua tuolla yhdistelmällä!!En ollut aiemmin huomannut tuota mainintaa Hamista,että olisi vkkk.Kun Hamin omistajakaan ei asiasta minulle maininnut.Siksi aloinkin kysymään että onko yhdistelmä hyväksyttävä vai ei!!!!!!

Vaikka kysyinkin sitä minkävärisiä poikasia tulisi tällä yhdistelmällä, ei meinaa sitä että astutan pariskunnan.

Tietoinen olen ettei cremeä keltaisen kanssa astuteta mutta vielä on aukkoja on tietämyksessäni näissä asioissa ja siksi katson viisaammaksi kysyä sieltä missä oikeaa tietämystä on.

Olive

#431
Lainaus käyttäjältä: "Mustikkamaan"
Lainaus käyttäjältä: "hanski00"Yhdistelmästä E: pk luonnonvalkoinen ja I: Aurinkoinen Auris, pk albiino vn. Isän piti olla ps valkoinen mutta pesue osoittaa toista eli nyt on lauma mustia naperoita ja kaksi mitälieharmaata vailla lemmikkikoteja.
Isän piti olla ps valkoinen mutta pesue osoittaa toista eli nyt on lauma mustia naperoita ja kaksi mitälieharmaata vailla lemmikkikoteja.
Hopeamustia?
Mitäs ne sitten on?
[size=85]Syyrialaiset (musta & musta vkkk)
Gerbiilit (black)
Kääpiölupat (sininen, musta)
Pk colliet (tricolour)[/size]

wiidii

#432
^Musta Sg-geenillä (eli hopeageenillä). Hirveän sievä ei-standardiväri. :)
Hallituksen jäsen 2017.
Choux Puffs -hamsterikasvatus tauolla.

Olive

#433
Onks paljonkin Suomessa esiintyviä ei-standardivärejä?
[size=85]Syyrialaiset (musta & musta vkkk)
Gerbiilit (black)
Kääpiölupat (sininen, musta)
Pk colliet (tricolour)[/size]

Pähkinä

#434
Hopeamusta han on aaSgSg. Täältä katsoin http://www.hamsterforeningen.se/
Eikö tuon isänkin pitäisi silloin olla joku Sg, että edes hopeamustia voisi tulla?