Värigenetiikkakysymyksiä + minkä värisiä poikasia voi tulla

Aloittaja mmg, 24.01.08 - klo:16:10

Enkeli89

värigenetiikka on yksinkertaista kun sen oivaltaa, mutta minusta on helpompi aina kysyä ensin suunnilleen että mitä jostain yhdistelmästä voisi tulla ja kun suunilleen tiedän niin kun sitten laitan niitä kaavioon niin tiedän heti kuinka metsään ollaan menossa  ;)

minulla on ollut tarkoitus yhdistää soopeli+tummakorvainen valkoinen pari, joka nyt jää naaraan kiimattomuuden takia tekemättä-niin se olisi ollut todella väri-rikas pesue, mutta naaras käy kohta jo vanhaksi, että pitää urokselle suunitella sitten jotain muuta..
enää neljä syrkkkiä, kaksi gerbiiliä, kolme karvaista kania ja kissat-liian moni rakas on nyt tähtenä taivaalla \":(\"

Ninde

ppSgsg/ppSgSg on punasilmäinen hopeanharmaa

Kuva Ruotsin Hamsteriyhdistyksen sivuilta //http://www.hamsterforeningen.se/

Minski

Lainaus käyttäjältä: "Scarlett"Eli jos kuvitellaan vaikkapa hamsteri, jolla on geeniyhdistelmä ppSgSg, niin millainen se on fenotyypiltään ja miksi? Mikä logiikka näissä pelaa, vai tietääkö sitä edes kukaan? Tuleeko hamsterista epämääräinen välimuoto cinnamonista ja hopeanharmaasta vai jompikumpi näistä?
pp = punasilmäinen :)
Hamsteriton tätä nykyä

Olive

Lainaus käyttäjältä: "Scarlett"Meinaatko Olive, että mää oon mennyt aatoksieni kanssa niin syvälle metsään kuin vain pystyy menemään...?  :roll:

EN TODELLAKAAN. Tietenkään, vaan kirjotin sulle vastauksen mutta tulinkin toisiin aatoksiin. Mut ilokseni oisinkin ollut oikeessa, että se olis ollut punasilmänen hopeanharmaa.

Mites toi Scarletin toinen kysymys? Tuleeko cremestä ja ruosteesta kenties normaalia?
[size=85]Syyrialaiset (musta & musta vkkk)
Gerbiilit (black)
Kääpiölupat (sininen, musta)
Pk colliet (tricolour)[/size]

Scarlett

En minä hakenut oikeastaan vastausta mihinkään risteytyskysymykseen, vaan siihen, että onko olemassa jotain kaaviota noista värien "vallitsemissuhteista"? Jos ja kun siitä eeaa-hamsterista ei tule cremen ja mustan sekoitusta, vaan creme, kun taas tuosta hatusta repäisemästäni esimerkistä ppSgSg tulisi tosiaan sitten kahden värin yhdistelmä, punasilmäinen hopeanharmaa.
Siis onko jotain sääntöä sille, miten nuo geenit käyttäytyvät tuommoisessa satunnaisessa "kahden värin yhdistelmässä"? (tekaistu esimerkki: "hamsteriyksilön fenotyypissä ruoste vaikuttaa yhdessä creme-geeniparin kanssa mutta väistyy jos sen kanssa esiintyy musta tai umborous).

Kiitos kuitenkin vastauksista! Tässä selittäessä tulee semmoinen olo, että olen kyllä maailman huonoin kuvailemaan asioita, joita tässä yritän tarkoittaa  xD

Olive

Tää nyt ei varsinaisesti oo värigenetiikkaa, mutta sopii varmaankin tähän aiheeseen.

Mitenkä se satiinin periytyvyys menikään? Riittääkö että toinen vanhemmista on satiini, vai pitkääkö toisenkin vähintään kantaa sitä?
[size=85]Syyrialaiset (musta & musta vkkk)
Gerbiilit (black)
Kääpiölupat (sininen, musta)
Pk colliet (tricolour)[/size]

marlena

Toisen vanhemmista pitää olla satiini.
Susa-Erma´s Syyrialaiset ja Venäjänkääpiöt: Talvikot ja Campbellit
Asumme Tampereella! 040-5839435

Anonymous

Eli jos toinen on satiini niin tulee poikasiinkin tuota?

wiidii

Satiinia ei voi kantaa, koska on dominoiva. Eli jos haluaa satiineja poikasia, pitää toisen vanhemmista olla satiini - kahta satiiniahan ei kannata yhdistää, koska se vaikuttaa turkin laatuun huonolla tavalla. Laskujen mukaanhan satiinipoikasia pitäisi tulla puolet, mutta sattuma määrää - poikasista kaikki, puolet, yksi tai ei yksikään voi olla satiini.
Hallituksen jäsen 2017.
Choux Puffs -hamsterikasvatus tauolla.

Anzukka

Voiko yhdistelmästä normaali+normaali syntyä ruskea / punasilmäistä ruostetta??  :pihalla:
Syyrialaiset hamsterit väreissä lk, pk, satiini, rex, normaali, musta, creme kuvioissa valkolaikukas. Campbellit tauolla.

Hiiriä monessa väri- ja turkkimuunnoksessa!
annekristiinaseppala(a)hotmail.com

Pähkinä

Voi syntyä, jos kumpikin vanhemmista kantaa punasilmäisyyttä ja ruskeasilmäisyyttä.

Anzukka

Ok kiitos

Hiiriä monessa väri- ja turkkimuunnoksessa!
annekristiinaseppala(a)hotmail.com

Elven

Okei, mun ymmärryksessä taitaa taas olla jotain häikkää. Mutta jostain luin, että creme peittäisi mustan... Joten miksi, MIKSI yhdistelmästä musta x creme syntyy vain mustaa?
Olen siis aivan varmasti käsittänyt jotain väärin.  :pihalla:
Aloittelevaa syrkkikasvatusta, värit vielä vähän hakusessa.

Elliska

^ Tuossa tapauksessa creme kantoi mustaa, mutta musta ei kantanut cremeä. Tai sitten kantoi, mutta sattumalta ei vaan cremeä syntynyt. :)

Elven

Oikeastaan olisin halunnut normaali poikasia. Ja jos en ihan pihalla ole, niin niitä olisi tullut, mikäli creme ei olisi kantanut mustaa?
Kumoaako tuo cremen musta-perimä kokonaan mahdollisuuden saada normi poikanen? Vai onko siihen joku 1/4 mahdollisuus?

Ja sit periytyvyydestä. Kantaako tämän yhdistelmän mustat poikaset cremeä kaikki, vai vaan osa? Ja sitähän ei mistään näe päältä, mitkä niistä sitä kantaa?
Aloittelevaa syrkkikasvatusta, värit vielä vähän hakusessa.