Värigenetiikkakysymyksiä + minkä värisiä poikasia voi tulla

Aloittaja mmg, 24.01.08 - klo:16:10

Mustikkamaan

PK normaalia tulee molemmista yhdistelmistä (sikäli mikäli tuo "ps tk valkoinen" on vain kirjoitusvirhe ja tarkoittaa pk tk valkoista - ps tk valkoinen taas olisi ihan vain punasilmäinen valkoinen, jolloin cinnamonin kanssa jälkeläiset olisivat cinnamoneja). Ovat kaikki resessiivisiä värejä, joten niitä tulee läpi jos puoliso "kantaa" sitä.
Heidi Harju
[size=85]kasvatuksessa lyhytkarvaiset mustat syyrianhamsterit

Liru laru loru, moni turha poru ratkiriidaksi muuttuu. Löpö löpö löpö, se on ihan höpö, joka leikistä suuttuu![/size]

Anonymous

Ei se ollut kirjoitusvirhe. Minulla todella on tummakorvainen punasilmäinen valkoinen. Jos yhdistäisi ps valkoisen ja tuon tk ps valkoisen niin miten määräytyisi tuo tummakorvaisuus?

wiidii

Tummakorvaisella valkoisella on punaiset silmät, joten sitä ei tarvitse erikseen mainita  ;)  Punasilmäinen valkoinen on sitten eri väri - sen korvat ovat värittömät.

PiiaL

Lainaus käyttäjältä: "pikkutiikeri_86"Jos yhdistäisi ps valkoisen ja tuon tk ps valkoisen niin miten määräytyisi tuo tummakorvaisuus?
Mikäli tummakorvainen valkoinen(cdcd) kantaa p-geeniä, poikasista tulee todennäköisesti sekä tummakorvaisia valkoisia että punasilmäisiä valkoisia(cdcdpp, värittömät korvat). Mikäli ei kanna, poikaset saavat molemmilta vanhemmiltansa ainoastaan cd-geenin(ja toiselta p-geenin ja kantavat siten sitä) ja ovat tummakorvaisia valkoisia.

Kiitos PiiaL!

Miten valkonauhaisuus periytyy? Jos toinen vanhemmista on valkonauhainen onko silloin vain osa poikasista nauhallisia? Entä jos molemmat vanhemmat ovat nauhallisia ovatko silloin myös kaikki poikaset?

wiidii

Valkonauhaisuus periytyy hiukan erityisesti - valkonauhainen hamsteri voi olla geneettisesti BaBa (saanut salleelin molemmilta vanhemmilta) tai Baba (saanut alleelin toiselta vanhemmalta). baba on nauhaton hamsteri.

BaBa + BaBa = kaikki poikaset BaBa-nauhallisia
BaBa + Baba = osa poikasista BaBa- ja osa Baba-nauhallisia
BaBa + baba = kaikki poikaset Baba-nauhallisia
Baba + Baba = osa poikasista BaBa- ja osa Baba-nauhallisia, osa baba eli nauhattomia.
baba + baba = kaikki poikaset nauhattomia.

Koska on periaatteessa mahdotonta tietää, onko nauhallinen hamsteri BaBa vai Baba, selviää vain kokeilemalla mitä syntyy. Joskushan voi käydä myös niin, että syntyy vain nauhallisia vaikka voisi syntyä nauhattomiakin, tai toisinpäin.

Toivottavasti auttoi edes vähän.  :)

Titiuu

Näistä kaikista edellisistä kysymyksistä poiketen  :D
Yhdellä kaverillani on normaali umborous ja ruoste. Hän teetti tällä yhdistelmällä poikasia. Mitä mieltä olette onko ok?
Kaverini vaan halusi tietää enkä itse osaa vastata tai lukea noita genetiikka juttuja....  :oops:
En nyt tiiä onko kovinkaan järkevä kysymys mutta kysyin nyt kuitenkin...  :mrgreen:
Jos elämä heittää sinua sitruunalla tee siitä mehua!

Elliska

On ok yhdistelmä.

Titiuu

Kiitos!!
Kaverini saa nyt mielen rauhan!  :P
Jos elämä heittää sinua sitruunalla tee siitä mehua!

Anonymous

Osaisiko joku sanoa millaisia jälkeläisiä tulisi yhdistelmästä pk keltainen musta vn x pk keltainen musta kilpikonna?

wiidii

^Ei ole olemassa väriä keltainen musta kilpikonna, koska keltainen ei voi koskaan olla kilpikonna. Tarkoittanet mustaa kilpikonnaa?

Pitkäkarvaisia poikasia, joista suunnilleen puolet uroksista keltaisia mustia, puolet ei-keltaisia. Puolet naaraista keltaisia mustia, puolet naaraista kilpikonnia. Lisäksi osa poikasista voi olla nauhallisia, eli voi syntyä myös valkonauhaisia ja valkokirjokilpikonnia. (selitinkin nauhallisen periytymisen aiemmin. Valkokirjokilpikonna on valkonauhainen kilpikonna)

Suuntaa antavia määriä, aina voi käydä niin että kaikki ovat esimerkiksi keltaisia mustia kun sattuma määrää luvut.

emmely

ite haluisin kasvattaa syyrialaisia mutta nää värit vaa ei oo jääny päähän nii en uskalla oikeen edes aloittaa...

Mitä värejä ei saa yhdistää?
Miksi?

Onko jotain väriä mitä saa yhdistää vaan jonkun tietyn värin kanssa?
Mitkä värit ja minkä takia?

Onko missään kuvaa knikistä?

Kasvatuksen oon ajatellut aloittaa sitten parin vuoden päästä kun olen täysi-ikäinen ja nämä asiat ihan syvällä päässä.
[size=85]Emmely, rist. poni tamma
Rasmus, vuonohevosruuna
Milli, syrkki naaras
Timi & Topi, borderterrieri veljekset
Viivi & Veera, kääpiöluppa siskokset
Justi & Tipis, gerbiili veljekset

[/size]

Olive

Eli mua kiinnostaisi kovasti tietää, mitä värejä suositellaan käytettävän kilppareiden (sekä kk että vkkk) kasvatuksessa?

Eli minkä värisiä naaraita voisi käyttää ns. apuväreinä ja onko keltainen musta-uros suositeltavin? Mitkä muut?
[size=85]Syyrialaiset (musta & musta vkkk)
Gerbiilit (black)
Kääpiölupat (sininen, musta)
Pk colliet (tricolour)[/size]

HaKeNi

Eiköhän nuo keltaisen sukuset värit ole parhaita kun keltainenhan se kilppari on...  ;)
I´m back!

wiidii

Keltaisella tarkoitan tekstissäni kaikkia keltaisen sukuisia värejä - keltainen, keltainen musta, hunaja, hunaja-kyyhkynharmaa jne.

Ei ole periaatteessa väliä, mitä keltaista hamsteria käyttää kilpikonnien kasvatuksessa - lopputulos on määrällisesti aina samansuuntainen.
Jos ja kun haluaa saada kilpikonnan värisiä poikasia, ei keltaisen värinen naaras ole paras vaihtoehto sen takia, että jos kaksi keltaista hamsteria yhdistää, syntyy vain keltaisia poikasia. "Helpointa" on käyttää kilpikonna naarasta/ei-kilpikonna naarasta ja yhdistää siihen keltainen uros. Myös kilpikonna/keltainen naaras - ei-keltainen uros on hyvä yhdistelmä.
Tässä on hyvä linkki määrällisiin esimerkkeihin.
Koska kilpikonnalaikkuihin ei toivota mustaa tikkausta, olettaisin että on vaikeampaa päästä tikkauksesta eroon, jos jatkuvasti käyttää keltaisia hamstereita saadakseen kilpikonnia.  :)

Toivottavasti oli jotain apua!