• Welcome to Suomen Hamsteriyhdistys ry.
 

Mikä väri? - kysymykset hamsusi väristä tähän ketjuun

Aloittaja allysia, 26.10.07 - klo:07:15

« edellinen - seuraava »

Minski

#105
^ On se nähdä voinu :P

enskatar: Mistä oot hamsun ostanut ? Mä vaan mietin, kun toi kyyhkynharmaa on yks mun lempparivärejä ja kun oot Treeltäkin vielä ;)
Hamsteriton tätä nykyä

hamsut

#106
Eikö roboja ole kuin normaaleja? :pihalla:
:sydan

Minnaw

#107
^Roboja on olemassa normaali (standardi) ja husky (ei-standardikuvio)
Oxalis - talvikkokasvatus
http://oxalis.omasivu.fi/

GaneshaX

#108
Eli tyttö jonka harkitsen hakevani:
Satiini normaali piilokilppari?
 "The grandparents on the mothers side is
dark golden satin and creme-yellow and on the fathers side golden honey and
black tort. But he can't carry yellow since he is a male. The father of
Utter is from Finland. "





Miltä väri teidän mielestä näyttää? Kun goldenhan tarkoittaa jortsun toisella puolen norrea?
Roudan hamsterikasvatus
Creme, soopeli, ps creme ja minkki

Ninde

#109
Normaali tuo on, mutta sitä kilppariuttahan ei voi nähdä jos kyseessä tosiaan on piilokilppari. Vanhempien väreistä ei tuossa puhuttu mitään, ne on tärkeimmät sen määrittämisessä, voiko kyseessä olla kilpikonna. Sillä ei periaatteessa ole merkitystä minkä värisiä on isovanhemmat, kun keltaista ei voi kantaa.

GaneshaX

#110
Sori tuossa oltiin menty vähän päin honkia siis "parents on the mothers side is dark golden satin and creme-yellow and on the fathers side golden honey and black tort." Siis nämä olivat tämän kuvassa olevan tytön vanhempien värit. Eli tytön pitäisi olla piilokilppari...
Pitää vielä kysellä vähän, mutta kyllä olen päättänyt tuon hamsun silti hakea.
Kun kilppari naaras - ei keltainen uros yhdistelmästä pitäisi poikasten laskennallisesti olla kuitenkin ei keltaisia.
Roudan hamsterikasvatus
Creme, soopeli, ps creme ja minkki

Ninde

#111
Lainaus käyttäjältä: "GaneshaX"Sori tuossa oltiin menty vähän päin honkia siis "parents on the mothers side is dark golden satin and creme-yellow and on the fathers side golden honey and black tort." Siis nämä olivat tämän kuvassa olevan tytön vanhempien värit.
Mä en kyllä nyt tajua että mikä noista väreistä on kenenkin, kun eihän ne vanhemmat voi olla kahta eri väriä?

"Vanhemmat emän puolella ovat tumma normaali satiini ja creme-keltainen ja isän puolella normaali hunaja (siis mikä tääkin on??) ja musta kilpikonna."

Tuo creme-keltainen suvussa ei kyllä ole mikään hyvä juttu, jos keltaisen kasvatusta meinaa...

GaneshaX

#112
En meinaa näistä vanhemmista pitää keltaista, vaan satiinin norren. Keltaiseen linjaan on katsottu eri vanhemmat valmiiksi.
Pidän kummastakin väristä niin kovasti etten osaa päättää. Sitten jos toinen linja katkeaa syystä tai toisesta, niin ei jää kuin toinen... Sitten ei ainakaan tarvitse päättää :mrgreen:
En mäkään kyllä ihan ymmärtänyt näitä värejä, mutta tämän parempaa naarasta en nyt vain näköjään saa. Ja jostain pitää pikkuhiljaa päästä aloittamaan.
Roudan hamsterikasvatus
Creme, soopeli, ps creme ja minkki

Ninde

#113
^Minä ainakin kysyisin tarkennusta. Siinä aikaisemmassa lauseessa oli kyllä paljon enemmän järkeä, jossa puhuttiin isovanhemmista (grandparents).

GaneshaX

#114
Mutta vaikka suvussa olisi keltaista ja cremeä, niin luulisi niistä saavan jalostettua ihan ok norreja? Uros mitä tulen käyttämään on norre ja jatkossa etsin lainaan/ostan norrea tähän linjaan. Pitää setviä vielä suvun värejä, mutta osta tytön silti. Foorumillakin on neuvottu että jos haluat satiinia, niin osta satiini minkä saat ja jalosta mieleisesi jos haluaamasi väriä ei saa satiinina saa. :pihalla:
Piilokilpikonnahan periytyy samalla lailla kuin kilpikonna? Eikös? Vai?
Niin, ja piilokilpparihan ei näytä välttämättä kilpparilta ollenkaan?
Vain suku merkitsee. Eikös?
Roudan hamsterikasvatus
Creme, soopeli, ps creme ja minkki

Ninde

#115
Juu siis siis lähinnä sitä tarkoitinkin, että jos mulle olisi tulossa hamsteri niin kyllä mua kiinnostaisi minkä väriset vanhemmat sillä oikeasti on.

Lainaus käyttäjältä: "GaneshaX"Piilokilpikonnahan periytyy samalla lailla kuin kilpikonna? Eikös? Vai?
Niin, ja piilokilpparihan ei näytä välttämättä kilpparilta ollenkaan?
Vain suku merkitsee. Eikös?
Ja sitähän mä tässä yritinkin ajaa takaa näillä vanhempien väreillä ja niiden selvittämisellä, että ainoastaan niiden avulla pystyy näkemään onko mahdollista että naaras on kilpikonna (jos se ei suoraan ulkonäön perusteella selviä). Isonvanhempien väreillä ei periaatteessa ole väliä, kun keltaista ei voi kantaa.

GaneshaX

#116
Tjoo ;)
Silti useamman kasvattajan jortsun takana, kun on keskustellut, niin värit tulevat vähän "oudosti". Just paria väriä päällekkäin :huh
Mutta satiinissa ei ole epäselvyyden varaa, niin kiiltävä tyttö on.
Ja tämä kasvattaja on virallinen...
Roudan hamsterikasvatus
Creme, soopeli, ps creme ja minkki

Ninde

#117
Näinhän se joidenkin värien kanssa on, niillä on omat kommervenkkinsä.  :D Silti jomman kumman vanhemmista on jollain tapaa oltava keltainen, jotta poikanen voi olla kilpikonna/keltainen (ja tässäkin sitten ne omat sääntönsä..).

GaneshaX

#118
Mutta jos kilppari tyttö astutetaan aina ei keltaisella uroksella, niin eikö keltainen ala polvi polvelta "haihtumaan pois"?
Roudan hamsterikasvatus
Creme, soopeli, ps creme ja minkki

Ninde

#119
Ei ala. Niin kauan kuin jompi kumpi vanhemmista on jollain tapaa keltainen, ei keltaisuus sieltä linjoista mihinkään haihdu. Tai no, tietysti jos on oikein huono tuuri ja ei-keltaisen uroksen + kilppari naaraan yhdistelmästä ei synny yhtään keltsi urosta tai kilppari naarasta, niin silloinhan se keltaisuus siitä linjasta päättyy heti siihen.