• Welcome to Suomen Hamsteriyhdistys ry.
 

Mikä väri? - kysymykset hamsusi väristä tähän ketjuun

Aloittaja allysia, 26.10.07 - klo:07:15

« edellinen - seuraava »

Ramone

#780
ok kiitos tiedosta!
Little Miss Sunshine, lk musta kk
Tigris, lk suklaa vkkk
Rowena Korpinkynsi, pk luonnonvalkoinen
Sexy And I Know It, lk musta

Möfö

#781
Hei mikä tää on tää virallinen väri nyt kun muuten hamsteri on ihan normaalin värinen mutta selässä on valkoinen "katkennut" nauha...?

Kuva voisi auttaa?
[size=85]Yksi rakkaus parantaa sata surua

? Syyrialainen Väinö
*09.09.2008 ~ 11.12.2009 ?
? Syyrialainen Vilho  
*08.11.2009

? Talvikko Valma
*05.02.2011
[/size]

tintsku

#782
Normaali valkonauhainen se on, nauha on vain katkennut :)

pikku-kata

#783
Haluaisin tästä vielä varmemman varmennuksen, aiemmin olen myös kysynyt, mutta kovinkaan varmaa vastausta ei tullut. Joten siis, tässä herramme, jota minä luulen normaali vn laikukkaaksi.. En ole vieläkään ymmärtänyt että kuinka vironlaikukkaan erottaa vn laikukkaasta..? Haluaako joku kertoa? kyllä, olen lukenut vironlaikukasta käsittelevän ketjun.

EDIT. hyvä minä, se linkkikin olisi ihan jees niin jonkun olisi helpompo auttaa..  :aplodit:

Tässäpä siis linkki. //http://www.petsie.fi/pet.php?petid=106149&s=images
Syyrialainen
? Manta, lk normaali, s. 24.08.09

+ gerbiilit, koira, akvaario, käärme sekä kani

Elven

#784
Noniin, näiden kolmosten väriä olisi kiva tietää. Emä on ruoste. Isän väriä en tiedä, enkä ole sitä nähnytkään, ja se on tämän emän veli siis.
Poikaset muistuttavat ulkoisesti cremeä, mutta koska niillä on värimerkit (vaikkakin huonosti erottuvat, pieninä näkyi paremmin), ne eivät cremeä ole. Arvaus olisi jonkun asteen hunaja-kyyhkynharmaa? Koska kyyhkiksiä ainakin on suvussa. Yritän ottaa parempia kuvia, kameran käyttö on vähän hakusessa, kun sen vasta sain.

e: ruoste / i: -
ei/ii: ruoste
ee/ie: ruoste
eii/iii: ruoste
eie/iie: kyyhkynharmaa vkkk
eei/iei: ruoste
eee/iee: kyyhkynharmaa

Aloittelevaa syrkkikasvatusta, värit vielä vähän hakusessa.

Scarlett

#785
Geneettisesti ainakin on mahdollista, että olisivat ruskeasilmäisiä cinnamoneja. Myös aabbpp-geeniyhdistelmä (jossain kutsutaan tuota champagneksi) olisi mahdollinen, mutta en tiedä siitä, että tulisiko niille värimerkit silloin?

Ninde

#786
Hunaja-kyyhkynharmaa on myös yksivärinen ja jos kumpikaan vanhemmista ei ole keltainen, ei nämä poikasetkaan voi olla hunajia, koska keltaista geeniä ei voi kantaa kun se on dominoiva. Värimerkkien pitäisi myös erottua hieman paremmin, ei näillä poikasilla ole edes puolikuita, joten kyllä minä kallistuisin sen puoleen että ne kuitenkin on yksivärisiä. Onko niillä vatsan väri sama kuin selkäturkin?

edit: samppanja (aabbpp) on yksivärinen. Jäin tuossa miettimään vielä tuota rs cinnamonia, niin sellaista ei taida olla, vaan bbpp on nimenomaan punasilmäinen ruoste, ainakin SHF:n (Ruotsin hamsuyhdistys) mukaan. Niin ja ps ruostetta on hyvin vaikea erottaa cinnamonista, ja ps ruoste on selkeästi värimerkkinen, että niitä nuo ei ainakaan ole. :)

Scarlett

#787
Ok, Ninde. Nuo ei-standardeihin kuuluvat värit kun voi sanoa niin monella tavalla, mutta varmaan tuollainen bbpp on parempi sanoa tosiaan punasilmäiseksi ruosteeksi kuin ruskeasilmäiseksi cinnamoniksi.
Samaten kuin tuo champagnekin on toisinsanoen punasilmäinen suklaa.

Minähän en fenotyypeistä mitään tiedä, mutta risteytyskaavioita osaan ja tykkään tehdä  :D

Elven

#788
Mutta tuo niiden naama... On jotenkin tosi ovelan näköinen... Tollasta ruskeeta seassa.


Ja tässä selkäpuolta.


Ja masua.
Aloittelevaa syrkkikasvatusta, värit vielä vähän hakusessa.

Minski

#789
Lainaus käyttäjältä: "Elven"Poikaset muistuttavat ulkoisesti cremeä, mutta koska niillä on värimerkit (vaikkakin huonosti erottuvat, pieninä näkyi paremmin), ne eivät cremeä ole. Arvaus olisi jonkun asteen hunaja-kyyhkynharmaa?
Minusta noilla ei ole kyllä värimerkkejä. Minusta ne näyttävät olevan ihan yksivärisiä, joilla alkaa vain tikkaus vahvistua. Tikatuista esmes keltasilla mustilla ja hunaja-kyyhkynharmailla oon nähnyt useasti tikkauksen alkavan juuri tuolla tavoin poskista ja naamasta :)

Lainaus käyttäjältä: "Elven"Emä on ruoste. Isän väriä en tiedä, enkä ole sitä nähnytkään, ja se on tämän emän veli siis.
Tuli mieleen, että voisko mitenkään olla mahdollista, että emo olis piilokilppari ? Oliko kaikki poikaset tuommosia samanlaisia ? Vai oliko jotain muita värejä joukossa myös ?
Hamsteriton tätä nykyä

Elven

#790
Oli myös yksi normaali, ja yksi kyyhkynharmaa. Suvussa on jotain kilppareita, joten on se mahdollista.
Aloittelevaa syrkkikasvatusta, värit vielä vähän hakusessa.

Scarlett

#791
Mutta se mainitsemasi suvussa oleva kyyhkynharmaa vkk oli jättänyt urosjälkeläisen (ei.), joka taas ei voi olla piilokilpikonna.
Eipähän se toisaalta poista sitä, etteikö emä voisi olla sitä siitä huolimatta piilokilppari, mutta liekö vähän kaukaa haettua, että emän suvussa olisi sitten piilokilppareita useammassa polvessa?

Elven

#792
eee: kyyhkynharmaa vkkk
eeee: musta vkkk
Ja samat löytyy toki myös isän takaa.
Aloittelevaa syrkkikasvatusta, värit vielä vähän hakusessa.

Scarlett

#793
Aiemmin kirjoitit tuolla että se kyyhkis vkk on eie, kun taas eee on kyyhkis.

Joka tapauksessa, koska ei ja ee ovat ruosteita, niiden ei pitäisi pystyä jättämään poikasia, joiden olisi keskenään mahdollista saada normaalia tai kyyhkynharmaata. joku/jotkut ovat väärin tunnistettuja, mutta ketkä?
Tuleekin mutkia matkaan :)

Elven

#794
No nyt mä meen sekasin itekki. Otetaas nyt sit koko sukutaulua. Ja isä siis emän veli, eli ihan sama sukutaulu silläkin. Isän omaa väriä vaan en tiedä.
Niin ja lisätään vielä, että siinä on kaksinkertainen sukurutsaus. Emä ja isä ovat sisaruksia, ja niiden vanhemmatkin ovat sisaruksia. Ja EI, en tehnyt itse tuota. Mut ehkä tuo nostaa mahdollisuuksia tuoda geeneistä esiin jotakin, mitä ei normaalisti tulisi.

e: ruoste
ee: ruoste
ei: ruoste
eii: ruoste
eie: kyyhkynharmaa vkkk
eei: ruoste
eee: kyyhkynharmaa vkkk
eiii: ruoste
eiie: normaali
eiei: kemu umb
eiee: musta vkkk
eeii: ruoste
eeie: normaali
eeei: kemu umb
eeee: musta vkkk

Tässä vielä poikueen urokset. Ne on jo myyty, eli ei saa parempia kuvia. Tuo normaali tosiaan kykkii tuolla nurkassa pää piilossa, ja kyl tuo harmaa mun mielestä kyyhkis on.
Aloittelevaa syrkkikasvatusta, värit vielä vähän hakusessa.