• Welcome to Suomen Hamsteriyhdistys ry.
 

Mikä väri? - kysymykset hamsusi väristä tähän ketjuun

Aloittaja allysia, 26.10.07 - klo:07:15

« edellinen - seuraava »

Eevi

#630
Kaverini syrkki on todettu keltaiseksi, mutta on kuitenkin todella tumma. Tuo keltainen umborous näytti hieman samanlaiselta, kuin kaverini syrkki, joka on ehkä kuitenkin pikkuisen vaaleampi. Pohjaväri on kyseisellä hamsulla harmahtava, voiko se olla sellainen keltainen umborouksella? Tyttö on pyöräyttänyt kymmenen hamsuvauvaa, joista yhdeksän oli keltaisia ja yksi tuommoinen tummempi. Poikasten isä oli myös keltainen. Yksikään poikasista ei ollut kilppari, vaikka eikö kaikkien naaraiden olisi kuulunut olla kilppareita, koska molemmat vanhemmat olivat keltaisia? En sitten tiedä päteekö tuo sama juttu umborous-geenin kanssa. Kyseinen hamsteri kuitenkin kuulema omistaa keltaiselle ominaiset merkit ja tikkaukset, itse en osaa niitä niin tarkasti katsoa.
Duffy Down Dilly "Deea" pk normaali kk 5.1.11
Milano "Eppu" lk luonnonvalkoinen 11.4.10

Minski

#631
^ Olisiko kyseisestä hamsusta jonkinlaista kuvaa ? Sen avulla voisi väristä ehkä sanoa paremmin :)

Lainaus käyttäjältä: "eevimoi"Kaverini syrkki on todettu keltaiseksi. Poikasten isä oli myös keltainen. Yksikään poikasista ei ollut kilppari, vaikka eikö kaikkien naaraiden olisi kuulunut olla kilppareita, koska molemmat vanhemmat olivat keltaisia?
Jos molemmat vanhemmat ovat keltaisia niin silloin poikasissa ei voi olla kilppareita vaan jälkikasvu on vanhempien tapaan niin ikään keltaisia + mahdollisuus myös keltaiseen mustaan (jos vanhemmat kantavat mustaa), hunajaan (jos vanhemmat kantavat punasilmäisyyttä) ja hunaja-kyyhkynharmaaseen (jos vanhemmat kantavat mustaa ja punasilmäisyyttä).
Hamsteriton tätä nykyä

Eevi

#632
Kyseisestä syrkistä ei tällä hetkellä ole kuvaa, mutta se on se sama syrkki, kuin Pain emo Minttu, jos muistat? :)
Duffy Down Dilly "Deea" pk normaali kk 5.1.11
Milano "Eppu" lk luonnonvalkoinen 11.4.10

Minski

#633
^ Muistan Mintun kyllä nimeltä, mutta valitettavasti en ulkonäöltä :|
Hamsteriton tätä nykyä

^Natina

#634
Tässä vielä edellisen sivun vauvoista kuvaa kun tuo "ruoste" lapsi mua epäilyttää kun se on niin vaalia (tosin enhän mä väreistä mitään tiä).
Tässä kuvaa kuvassa näkyy myös emon pyllyä ja väritkin on suht luonnolliset nytten :

HaKeNi

#635
Lainaus käyttäjältä: "HaKeNi"
Lainaus käyttäjältä: "wiidii"Ruskeasilmäisen hamsterin silmät näyttävät hieman punertavilta salamavalossa. :)

Joo näin arvelinki/muistelinki...
 ;)

Mutta se piti vielä kysyä että MIKSI?
I´m back!

Ninde

#636
Lainaus käyttäjältä: "^Natina"Tässä vielä edellisen sivun vauvoista kuvaa kun tuo "ruoste" lapsi mua epäilyttää kun se on niin vaalia (tosin enhän mä väreistä mitään tiä).
Tässä kuvaa kuvassa näkyy myös emon pyllyä ja väritkin on suht luonnolliset nytten :
//http://i242.photobucket.com/albums/ff40/NatinaS/kuvija075.jpg
Siis eikös tuo keskimmäinen ole karamelli? Eli siis ruskeasilmäinen creme. Vai siis onko se yksivärinen vai värimerkkinen? Koska noissa edellisen sivun kuvissa se kyllä on selkeästi enemmänkin ruoste ja ruostehan on sellainen väri joka tummuu iän myötä ja saavuttaa sen tummimman punaisuuden vasta aikuisiässä. Yksi vaihtoehto voisi tietysti olla keltainen ruoste (ruskeasilmäinen keltainen), onko se uros vai naaras? Näiden emohan on ilmeisesti kilpikonnaksi havaittu, kun siellä on tuo keltainen suklaakin.

^Natina

#637
mä en tiä näistä väreistä yhtään mitään mutta jos tuo olis hiiri niin sillä olis rubiinit silmät.
Mä en tiä tosta emosta ruosteena se on mulle myyty. Tarvittee varmaan ottaa siitäkin parempia kuvia niin saatte viisammaks sanoa  :c8  Mä oon jo ihan sekasin noista, söpöjä ne ainakin on  :lov  
Mitä tohon vaaleaan tulee se on tyttö ja ei ole vielä ainakan tummunut yhtään. ... --> menee ottaan kaikista luonnon valossa uudet kuvat niin saatte kaikkien värit kertoa mulle että varmasti menee oikein :)

Ninde

#638
Ruskeat silmät saattaa poikasilla näyttää punaisilta, varsinkin jos ei ole kokemusta niiden tunnistamisessa. Itsekin olen erehtynyt aikoinaan luulemaan ruskeasilmiä punasilmiksi. :)

Ruosteesta ei välttämättä kilpikonnalaikkuja erota vaikka niitä olisi, tai sitten niitä voi olla niin vähän ettei niitä silmämääräisesti näy ollenkaa, poikasista sitten vasta näkee että emon on pakko olla kilppari.

Mutta näillä tiedoilla  tuo vaalea poikanen ei sitten voi olla keltainen ruoste, jos se kerran on tyttö, koska ei-keltaisesta isästä ja kilppari naaraasta ei voi syntyä keltaisia naaraita vaan isän pitäisi silloin myös olla keltainen.

Tuosta tummumisesta vielä, että juuri ruoste ja esim. normaali on sellaisia värejä jotka tummuu ihan aikuisikään ~6kk asti, eli ei ne välttämättä poikasena kauheasti tummukaan vielä.

Oliko isovanhempien värejä tiedossa?

Pähkinä

#639
LainaaSiis eikös tuo keskimmäinen ole karamelli? Eli siis ruskeasilmäinen creme. Vai siis onko se yksivärinen vai värimerkkinen?

Tuolla keskimmäisellä hän oli ne värimerkit, joten ei se ainakaan karamelli ole.

Ninde

#640
^Juu tuon tuoreimman kuvan perusteella tuon arvuuttelun laitoinkin, kun siitä ei näy onko yv vai vm ja sitten vasta aloin miettimään että oliko tämä se sama joka olikin värimerkkinen...

Onko kenelläkään kokemusta siitä, minkälainen on punasilmäinen ruoste poikasena? Voisi kuvitella, että se on tavallista ruostetta vaaleampi?

^Natina

#641
Tämmösiä värejä löytyy molempien suvusta:
ruoste
kyyhkynharmaa vkkk


normaali
pk rs kemu umb

lk musta vkkk

hopeanharmaa umb
Pidempänä oli suklaata ja soopeli suklaata.

Noilla on värit aivan samat sukutauluissa ja samat järjestykset nimet on eri  :c8  Rupes mietityttään ettei nimiä olis vaan muuteltu. Nämä siis ei keltään viralliselta kasvattajalta ole tullut. Siksi epäillys.

Minski

#642
Edit. Selvitänkin asian ^Natinalta ensin yv:llä ennenkuin sanon mitään muuta.
Hamsteriton tätä nykyä

KaisaM.

#643
Eikun eipäs, hetkinen.  :D
Puoli olohuoneellista syyrialaisia.

wiidii

#644
Mulla on punasilmäinen ruoste naaras edellisestä poikueesta, jota epäiltiin aluksi kupariksi. Laittoi itselleen värimerkit yli 2 kk:n ikäisenä.

Kuvia:

1
2
3
4
5

Valitettavasti tuoreempia ei oikein löydy tähän hätään photobucketista, täältä tosin voi yhden nähdä ainakin jonkin aikaa. :)
Hallituksen jäsen 2017.
Choux Puffs -hamsterikasvatus tauolla.