Jätteet

Aloittaja ellukka, 27.01.13 - klo:12:53

ellukka

Keskustelua siitä, miten toimitte hamstereiden siivousjätteiden kanssa?   :tongu:

Alkemistin

Jos ois kesä tai edes kevät, niin veisin mökille kompostiin. Mutta kun ei ole, niin en viitsi täyttää ulkovarastoa purulla. :tongu:

Humselo

Lainaus käyttäjältä: Hajime - 27.01.13 - klo:12:58
Jos ois kesä tai edes kevät, niin veisin mökille kompostiin.

Vähän menee taas ohi topicin, mutta pakko kommata kuitenkin.

Jos kompostoitte hamsujen puruja, niin kannattaa huomioida mitä puruja ne on ja mihin kompostoinnilla pyrkii.
Eli jos purut on havupuusta, ne saattaa sisältää pihkaa. Näin ollen myös siinä mullassa, mitä siitä ajan kanssa tulee, saattaa olla myös pihkaa. Pihka kun imeytyy sitten mullasta kasviin, se tukkii nesteitten virtaukset ja kasvi kuolee.

Eli siis kompostoikaa vaan, jos multaa tarkoitus käyttää nurmikon perustaksi tai täytemaaksi, mutta jos haluatte hyvää ravinteikasta multaa kukkapenkkiin, kannattaa sieltä purut jättää kompostoimatta  :icon_smile:

Talvikot, Unni, Svetlana, Pirita ja Pekko
syrkki, Salmiakki

Ana

Mää oon kans miettiny mitä niille tekisi! Tällä hetkellä menee ihan sekajätteeseen. Ja joskus jotaki puhtaimpia puruja saunan lämmitykseen. Mut sitäki oon miettiny, että voiko ne vaan laittaa saunan pesään/takkaan. Onko siitä mitään haittaa.

Alkemistin

Lainaus käyttäjältä: Humselo - 27.01.13 - klo:13:40

Hyvä huomio, kiitoksia! :icon_smile: Ei olekaan tullut mieleeni. Nyt on enimmäkseen haapahaketta, mutta välillä on muutakin purua käytössä.

Tierra

Meillä poltetaan nykyään kaikki purut takassa. Kesällä osa menee biojätteeseen. Niin chinchillojen puupelletit, gerbujen pellavakuivikkeet kuin ne "tavalliset purut" mitä aikanaan oli. Ei ole mitään ongelmia ollut = ) Joskus varoittelivat nuohoojat että voi olla vaarallista, nokesi vissiin piippua enemmän tms. mutta näin on vuosia tehty eikä ole ollut ongelmaa. Kesäisin kompostoitiin kukkapenkkien ja kasvimaan mullaksi, siihen sekoitettuna lantaa yms.
- Jyrsijöitä gerbujen, talvikoiden ja chinchillojen muodossa. -

viiru

Hyvä aihe! Vuonna 2008 taisi Saija T. kysellä ihan YTV:n jäteneuvonnasta lähtien, mitä puruille tulisi virallisesti tehdä. Itseasiassa tämän Poskipussiin tehdyn haastattelun perusteella YTV lähestyi myöhemmin myös muita jyrsijäyhdistyksiä Suomen Kani- ja Jyrsijäliiton kautta, kuulemma aiheesta tulee paljon tiedusteluja jäteneuvontaan ja hyvä niin.

Seuraavasti kirjoitti pääkaupunkiseudun ympäristöyhteistyövaltuuskunnan jäteneuvonnasta ympäristöasiantuntija Minna Partti:
LainaaJyrsijöiden purulle/pelleteille erinomainen käsittelytapa on kompostointi. Purut voi laittaa kiinteistön biojäteastiaan maatuvaan pussiin pakattuna tai kompostoida itse omassa kompostissa. Koska purua tulee paljon, ei se yksikseen maadu kovin nopeasti (=hiilipitoista). Maatumista edesauttaa typpipitoinen jäte, esim. tavallinen ruokajäte tai typpilisät kuten kanankakkarakeet tai nokkosvesi. Puru/pelletti on hyvää seosainetta esim. ruokajätekompostissa. Purua voi myös käyttää pensaiden juurella omalla pihamaalla, puutarhassa tai vaikkapa siirtolapuutarhapalstalla. Kollegani kokemuksen mukaan esimerkiksi vadelma tykkää marsunpurusta aivan erityisesti ja kiittää valtavankokoisilla marjoilla.

Energiajakeeseen purut ovat hieman liian hienojakoisia; biojäte tai komposti siis paras paikka niille.
Cheersbigears-talvikkokasvatus

erya

Kiertokapula ohjeistaa, että lemmikkien siivousjätteitä ei saa laittaa biojätteisiin. Siellä biojätteestä tehdään bioetanolia, johon kyseiset jätteet eivät sovi. Kannattaa siis varmistaa asia vielä oman seudun jätehuollosta.

jonna

Maatuu se pihkakin, ei se nyt mitään ikuisuustavaraa sentään ole. Se miksei havupuupurun runsasta käyttöä kasvimaalla, kukkapenkeissä jne. suositella, on se että se happamoittaa maata ja kuluttaa typpeä.
Toi pihkajuttu kuulostaa lähinnä urbaanilegendalta.

Meillä menee kaikki käytetyt kuivikkeet omaan "kakkakompostiinsa", ja tätä maatunutta tavaraa käytetään sitten vähän siellä ja täällä pitkin pihaa ja kasvimaita.

Tierra

Kysyin jätekeskuksesta tuota viime vuonna:

Oma viestini:
"Viesti: Hei, tiedustelisin pitkään vaivannutta asiaa. Kasvatan jyrsijöitä joilla käytän kuivikkeena kutterinpurua ja pellavakuiviketta. Sekaan joutuu myös eläinten ruokaa, eli jyviä ja joitain tuoreruokia, heinää, sekä pahvi- ja wc-paperisilppua. Käytetyssä kuivikkeessa on tietenkin mukana jyrsijöiden ulosteita. Mihin tällainen jäte kuuluu laittaa?"

Ja jätekeskuksen vastaus:
"Hei!

Voit kompostoida jätteen itse tuossa koostumuksessa. Pienet määrät voit laittaa myös biojäteastiaan. Muussa tapauksessa sekajäteastiaan.

Ystävällisin terveisin,

Mari Juntunen
Jätehuoltoneuvoja
Oulun Jätehuolto"