• Welcome to Suomen Hamsteriyhdistys ry.
 

Kysymyksiä kääpiöhamstereista

Aloittaja Suskiotus, 16.07.07 - klo:19:08

« edellinen - seuraava »

Mambo

#240
Onko roboilla tai hamsuilla yleensäkkin jotain merkkejä raskaudesta muitakin kuin lihominen  XD . Tuli vaan mieleen kun eläinkaupassa kävin 2 roboa ostamassa joiden kummankin pitäisi olla tyttöjä, sanottiin että 90% varmuudella on kummatkin samaa sukupuolta. Mutta on alkanut pakostakin arveluttamaan että onko ne samaa sukupuolta kun olen löytänyt hamsut useaan otteeseen toistensa päältä  :shock:

Juulia

#241
Hamsterit eivät välttämättä edes liho tiineysaikanaan ;) . Siinähän se onkin, kun ei tiedä onko hamsteri tiineenä vai ei, kunnes pesästä alkaa kuulua merkkejä poikasten olemassaolosta.

Ei se aina tarkoita sitä, että robosi ovat eri sukupuolta, jos ne "parittelevat". Myös kaksi naarasta voi "paritella" usein keskenään. Sinähän voit katsoa helposti itsekin ovatko robosi eri sukupuolta vai eivät. Uroksella on pidempi väli sukuelinten välissä ja naaraalla on lyhyempi.
Tulossa pk seepianharmaa vn Nicolas Nurinkurinen Karoliinan hamsulasta

Mambo

#242
Osaatko vielä tarkemmin kuvailla ulkonäöltään noita naaraiden ja urosten sukuelinten ulkonäköä? Sain kummankin sukuelimiä vilkaistua ja olin näkevinäni jotain eroa niiden välillä.

Elliska

#243


Vielä ihan kuvina..
Naaras: //http://hamsterhideout.com/boardpics/sexing-female_dwarf.jpg
Uros: //http://hamsterhideout.com/boardpics/sexing-male_dwarf.jpg
2 ylempää kuvaa on otettu talvikoista mutta pätee roboillakin :)

Mambo

#244
Kiitos Elliskalle :)

Kuinka vanhoja tulisi robo urosten ja naaraiden olla jotta parittelusta ja siitä seuraavasta pesueesta ei olisi haittaa roboille?

Juulia

#245
Mun mielestä paras ikä astutukselle olisi 5-6kk :) .
Tulossa pk seepianharmaa vn Nicolas Nurinkurinen Karoliinan hamsulasta

Elliska

#246
Lainaus käyttäjältä: "Mambo"Kuinka vanhoja tulisi robo urosten ja naaraiden olla jotta parittelusta ja siitä seuraavasta pesueesta ei olisi haittaa roboille?
Meinasitko siis, että kuinka kauan pitää odottaa, että voi teettää toiset poikaset hamsterilla?

Naaraiden pitäisi olla 3-4 kuukautta vanhoja (ehkä enintään joku puoli vuotta) kun astuttaa ensimmäisen kerran, seuraava poikue on hyvä teettää vasta kuukauden tai parin päästä edellisestä poikueesta (siis siitä, että poikaset on jo luovutusiässä).

Mambo

#247
Selvä. Kiitos vastauksista  :D

Mambo

#248
Näissä asioissa olen täysin amatööritasolla, mutta kiinnostaisi tietää miten noita husky roboja saa aikaan?  :roll:

Elliska

#249
No kaikista parhaiten yhdistämällä 2 huskya. Husky on resessiivinen kuvio, eli sitä tulee jos molemmat vanhemmista kantaa sitä, mutta normaalia ei kannata käyttää normaali huskyn kasvatuksessa, jollei ole ihan pakko, se pilaa normaalin värin (vaalentaa naamaa huomattavasti).

Mambo

#250
Minulla on tällähetkellä 4 asumusta (1 mini duna, 1 terra ja 2 flattia) Ja 2 tyttö roboa jotka asuvat sovussa keskenään. Aikeenani on ostaa 1 poika robo jonka pistän yhteen asumuksista ja sille juoksupyörän ajankuluksi  :P Ajattelin laittaa toisen naaraista iän hieman kartuttua yhteen uros robon kanssa, astutus mielessä. Korjatkaa jos olen väärässä:

1. Naaraan ja uroksen annetaan olla 2 viikkoa samassa asumuksessa jonka jälkeen ne erotetaan erillisiin asumuksiin.

2. Asumuksen on oltava joko "ei-kenenkään-maata" tai uroksen asumus, jossa astutus tapahtuu.

3. Sukupuolesta riippumatta vauvat ovat 4 viikkoisiksi asti äidin kanssa kunnes ne erotetaan sukupuolen mukaan, naaraat jäävät äidin kanssa olemaan ja uroksen menevät isän luo.

Tuosta pitäisi vielä kysyä että kun toinen naaraista jää astuttamisen ja poikasten luovuttamisen väliseksi ajaksi yksin, luuletteko että se suhtautuu siskoonsa niinkuin ennenkin jos se poikasten lähdettyä palaisi takaisin entiseen asumukseensa?

Sissi

#251
Minkäs laisia nämä roborovskit ovat? Haluaisin tietoa. ;>
Kiitos jo etukäteen vastauksista.  :lol:
Sissi <3
syyrianhamsteri
naaras
keltainen
2.9.2008

Roborovski_

#252
Lainaus käyttäjältä: "Elliska"
Lainaus käyttäjältä: "Suskiotus"Pidetäänkö roboja laumassa?Ja jos näin on kuinka monta laumassa saisi olla vai onko tälle mitään rajaa?
Roborovskit on laumaeläimiä. Se kuinka monta roboa voi laittaa riippuu terraarion koosta, mutta ei ole suositeltavaa silti laittaa kovin montaa samaan terraan, koska saattaa tulla tappeluita.

Lainaus käyttäjältä: "Suskiotus"Sitten tuli mieleen sellainen asia että onko robot kauheen agressiivisia tai esiintyykö agressiivisuutta jommalla kummalla sukupuolella enemmän kun toiselle?
Tarkoitatko agresiivisia ihmisille vai muille roboille?

Minulla on yksi robo ainakin, koska ne voivat ruveta tappelemaan ja olen kuullut tarinoita niistä   :S
[size=85]Minni ja Hulivili <33[/size]

Roborovski_

#253
Lainaus käyttäjältä: "Sissi"Minkäs laisia nämä roborovskit ovat? Haluaisin tietoa. ;>
Kiitos jo etukäteen vastauksista.  :lol:

Roborovskit ovat pieniä ja vauhdikkaita otuksia. Ne kasvavat n. 7-9 cm. Ne tarvitsevat dunan tai terraarion asunnokseen, koska kalteri häkeistä ne karkaavat. Minun roboni syö ainakin sellasia eläinkaupasta ostettuja jyväsekoituksia ja silloin tällöin salaattia ja kurkkua jne. Roborovskit elävät n. 1,5-2,5 vuotiaksi. Niin ja ne tarvitsevat dunaansa/terraarioonsa: pesäkopin, juomapullon, ruokaastian, wc-kopin ja juoksupyörän sekä pohjalle purua n. 3 cm (Sillä ei ole niin paljon väliä , mutta oma roboni pitää kovasti kaivautua purujen alle.) Ja , minulla on yksi robo. Mutta se on oma asiasi haluatko kaksi vai yhden roborovskin. Ne voivat tietenkin ruveta tappelemaan keskenään joskus.

Toivottavasti sait selvää tekstistäni.  :lol: No tossa oli hieman tietoa roborovskeista.
[size=85]Minni ja Hulivili <33[/size]

Avalon

#254
Roboilla itse suosittelen noin. 10cm tai yli purua :D
Syyralaiset:
Lilli, lk normaali 02.08.2008 - 02.08.2010
Laikku, lk vn normaali 02.08.2008 - 29.01.2010

Talvikot:
Obe-Liski "Obelix", helmiässafiiri 28.08.2009 -->

Meillä pyörii myös pari rotta ystäväistä \":)\"