• Welcome to Suomen Hamsteriyhdistys ry.
 

Kysymyksiä kääpiöhamstereista

Aloittaja Suskiotus, 16.07.07 - klo:19:08

« edellinen - seuraava »

Zinde

#525
^Tästä aiheesta on keskusteltu jo aika paljon, mutta kerron lyhyesti omista kokemuksistani.

Mulla ei kovin monesta robosta ole kokemusta, mutta helppoja kesytettäviä ne ei ole. Omat robot ovat aina säikkyneet, kun olen laskenut käden terraarioon. Eivät todellakaan tulleet/tule suosiolla kädelle tai tule esim. gerbiilien tavoin uteliaisuuttaan haistelemaan kättä tai ruokaa. Kiinniottaminen on hankalaa ja kädessä ovat oikeita saippuoita. Ovat siis enemmän katselulemmikkejä.

Hoitaminen sen sijaan on helppoa. Robot asuvat terraariossa, josta vaihdetaan purut noin kerran viikossa. Vettä ja ruokaa aina saatavilla. Suhteellisen hajuttomia. Saavat kyllä hajua aikaan, jos asumusta ei siivota tarpeeksi usein.

GaneshaX

#526
Joo aika katselulemmikkejä noi on, mut ei meil ole ollut sen kummempia ongelmia kiinniottamisessa yms.

Huomio ja käteen nappaus, ilman jahtaamisia  :) (suosittelen aluksi ihan samaa, kuin ihan pienten syrkin poikasten kanssa. Eli kaksi käsin, niin käsistä tulee "kuppi/onkalo" )

Tai sitten paperirullan sisään ja siitä kippaus syliin/käsiin  :)
Roudan hamsterikasvatus
Creme, soopeli, ps creme ja minkki

Zinde

#527
^Meillä pirpanat juoksee tasojen alle piiloon, jonne mun käsi ei mahdu. Sitten niitä joutuu vähän hätistelemään, että tulisivat esille tai juoksevat putkeen.
Jos pidän käsiä kuppina, niin kiertävät kullä kaukaa. :)

GaneshaX

#528
En odota, että kiipeäisivät itse kädelle tms. kyllä tasan kiertäisivät kaukaa, jos niiltä kysyttäisiin  :mrgreen:  
Nappaan vain käsien väliin
Roudan hamsterikasvatus
Creme, soopeli, ps creme ja minkki

Cindu

#529
Lainaus käyttäjältä: "Narsu"^ Jaajaa, no en kyllä ole sitä antanutkaan, mutta ajattelimme että se olisi pehmoisempaa sen mökkiin. Me kun ollaan tuo niin diivaksi kasvatettu :roll:

Ehkä pehmoisempaa, mutta ei välttämättä niin turvallista, suosittelen ettette ota riskejä ja tyydytte vessapaperiin  :jeps:
[size=85]Cookie Dough \'\'Pipari\'\', naaras syyrialainen hamsteri, pks keltainen musta s. 09.09.10 ?
R.I.P Söpö uros roborovski normaali, s. 2008-10.08.10 ?[/size]

Alice

#530
Minullakin olisi pari kysymystä.

1. Olisin hankkimassa Roboa, mutta en tiedä onko se sopiva aloittelijalle. Siis onko Roboja helppo kouluttaa? Ja ovatko kaikki Robot katselulemmikkejä?

2. Mitä laittaisin häkin pehmusteeksi. Laittaisinko vessapaperia, joka näyttää hieman suttuiselta mielestäni, vai laittaisinko puruja jotka näyttävät siistiltä?

3. Kuinka usein duna pitäisi siivota kokonaan. Siis tiedän että joka päivä täytyy puhdistaa esim. vessa ja lisätä puhdasta vettä yms., mutta kuinka usein pitäisi vaihtaa purut ja pestä kaikki tavarat sekä duna
[size=85]Goldiloc\'s Mansikka Marja "Marie", Talvikko, 13 kk, pähkinäahmatti[/size]
[size=85]Puliseva Pontso "Pontso", Syyrialainen, 4 kk, vilkas söpöliini[/size]

[size=200]?[/size]
[size=65]rip Sky kissa, 3 vuotias[/size]

Vevve

#531
Lainaus käyttäjältä: "TheCavalier"1. Olisin hankkimassa Roboa, mutta en tiedä onko se sopiva aloittelijalle. Siis onko Roboja helppo kouluttaa? Ja ovatko kaikki Robot katselulemmikkejä?

Ne kyllä kesyyntyvät jotenkuten, mutta siinä on ihan hirmuinen työ.

Lainaus käyttäjältä: "TheCavalier"2. Mitä laittaisin häkin pehmusteeksi. Laittaisinko vessapaperia, joka näyttää hieman suttuiselta mielestäni, vai laittaisinko puruja jotka näyttävät siistiltä?

Vessapaperi ei riitä kuivikkeeksi! Hamsterit rakastavat kaivella puruissa, ja paperissa niillä ei ole sitä mahdollisuutta vaan ne joutuvat olemaan koko ajan kovalla pinnalla. Paperi myöskin imee hyvin huonosti hajuja.

Lainaus käyttäjältä: "TheCavalier"3. Kuinka usein duna pitäisi siivota kokonaan. Siis tiedän että joka päivä täytyy puhdistaa esim. vessa ja lisätä puhdasta vettä yms., mutta kuinka usein pitäisi vaihtaa purut ja pestä kaikki tavarat sekä duna

Likaisuuden mukaan, kerran kahdessa viikossa on yleensä hyvä.

Jonsku

#532
No jaa... En nyt sanoisi, että robon kesyttäminen on vaativa työ...
Minullahan ei _todellakaan_ ole kokemusta roboista kuin tuosta yhdestä, mutta ei sen kesyttäminen ollut minusta vaativaa. Tietysti riippuu siitä, mitä pitää kesyytenä.

Mielestäni eläin on silloin kesy, jos se ei pure, kömpii pesästään kun sen nimeä kutsuu, syö kädestä ym.

Ja nämä asiat minun Narsu oli melkein heti, kun se tuli meille :)
´Sitä osaa mitä haluaa!`

Brox-

#533
Hei!

Ihmettelen tässä sellaista että hamsterini on alkanut purra minua ja kaikkia muitakin. Kun se tuli minulle - se ei purrut yhtään. Nyt puree, eikä meenaa päästää irti. :pihalla:
Häkin putsaan viikottain, ja eläimellä on häkissään koko aikaisesti juoksupyörä, oma mökki suolakivi yms muuta akvititeettiä.. Mietin, että voiko tämä minun hamsterini puremisvimma johtua heinästä? Koska aluksi minulla ei ollut yhtään heinää, ostin sitä noin pari viikkoa sitten ja laitoin sen häkkiin jolloin pureminen suurinpiirtein alkoikin?

Kiitos, jos joku osaisi auttaa!  :D

Safiiri97

#534
Mooi, mulla olis kysyttävää hiukan roborovskista.
Sain paripäivää sitten eli sunnuntaina roborovskin naaraan. Se on parikuukautta vanha. Sillä on juoksupyörä jossa se juoksee ja kaivelee puruista ''tunneleita'' tai niinkun kaivautuu sinne. Eli puuhaa sillä näyttää riittävän. Joten tarvitseeko se silti lajitoverinsa seuraa vai pärjääkö se ilman lajitoverin seuraa ? Kiitos jos vastaatte!
T: Safiiri97

Mustikkamaan

#535
Campbelleillä tuota esiintyy jonkin verran, sitä kutsutaan reviirin puolustamiseksi, mutta se ei ole sallittua käytöstä. Siinä ei auta kuin yrittää kesyttää, mutta jotkut yksilöt eivät lopeta sitä. Voit yrittää lähteä nostamaan siis sitä esimerkiksi wc-paperirullalla tai pahvilaatikolla pois terrasta. Vasta terran ulkopuolella laske se laatikosta/rullasta käteesi, silloin ne eivät niin herkästi pure. Varaudu silti, että saatat saada hampaista - joten älä ole tällöin korkealla, ettet säikähdyksestä pudota sitä pitkää matkaa.

Se tosin, mihin kiinnitin huomiota, on avatar-kuvasi. Onko siinä kuva tästä nykyisestä hamsteristasi? Sillä se muistuttaa enemmän talvikkoa kuin campbelliä.
Heidi Harju
[size=85]kasvatuksessa lyhytkarvaiset mustat syyrianhamsterit

Liru laru loru, moni turha poru ratkiriidaksi muuttuu. Löpö löpö löpö, se on ihan höpö, joka leikistä suuttuu![/size]

Lindour_

#536
Mulla on ollu ehkä vähän yli vuuooodeenn (?) kaks uros hamsteria (jotka piti sitten erottaa..:/ ) ja tässä pari viikkoo sitten tuli naaras lisää:)

Varsinkin toinen noista pojista on alkanut lihoa ja syödä niin mielettömästi etttää..  :huh En sinäänsä käytöksessä mitään poikkeavaa laiskuutta huomaa... on vain läski..
1. mistäköhän vois johtua...? ( siis voiko olla syöpä ym.. :( )
2. Tietääkö kukaan että miten roboja voi laihduttaa? :p

Ja sitten naaraasta (tarkkaa ikää en tiädä, mutta ainakin yli vuoden vanha:D) Kun sillä on semmonen ikävä tapa "maistaa" sormea kun siihen koskee..:D eihän se satu tietenkään (kerran on kyllä iho mennyt rikki.. tuli trauma..) Mutta perjaatteessa ei tunnu eikä satu mutta joka tapauksessa aika ikävä tapa..:D tietääkö kukaan minkäänlaista keinoa saada sitä ehdytettyä...? :)
Ei varmaan.. :D ainakaan ite en keksi mitään.. kun on noin vanhakin jo:p

Kiitossss..:D
ChocoLateAurora

Vevve

#537
Lainaus käyttäjältä: "Lindour_"Varsinkin toinen noista pojista on alkanut lihoa ja syödä niin mielettömästi etttää..  :huh En sinäänsä käytöksessä mitään poikkeavaa laiskuutta huomaa... on vain läski..
1. mistäköhän vois johtua...? ( siis voiko olla syöpä ym.. :( )
2. Tietääkö kukaan että miten roboja voi laihduttaa? :p

Läskiys johtuu yleensä ihan samoista asioista kuin ihmisilläkin, eli liian rasvaisesta ruuasta ja liian vähästä liikunnasta. Jos hamsterilla ei ole vielä juoksupyörää, hanki sille sellainen. Siemenseos kannattaa vaihtaa kevyempään (5-7% rasvapitoisuus on sopiva, se lukee yleensä pussin kyljessä) ja kaikki turhat herkut ottaa pois.

LainaaJa sitten naaraasta (tarkkaa ikää en tiädä, mutta ainakin yli vuoden vanha:D) Kun sillä on semmonen ikävä tapa "maistaa" sormea kun siihen koskee..:D eihän se satu tietenkään (kerran on kyllä iho mennyt rikki.. tuli trauma..) Mutta perjaatteessa ei tunnu eikä satu mutta joka tapauksessa aika ikävä tapa..:D tietääkö kukaan minkäänlaista keinoa saada sitä ehdytettyä...? :)

Esimerkiksi puhaltamisen pitäisi tepsiä: kun hamsteri näykkäisee, puhallat sitä hellästi naamaan.  :)

Lindour_

#538
Lainaus käyttäjältä: "Vevve"Läskiys johtuu yleensä ihan samoista asioista kuin ihmisilläkin, eli liian rasvaisesta ruuasta ja liian vähästä liikunnasta. Jos hamsterilla ei ole vielä juoksupyörää, hanki sille sellainen. Siemenseos kannattaa vaihtaa kevyempään (5-7% rasvapitoisuus on sopiva, se lukee yleensä pussin kyljessä) ja kaikki turhat herkut ottaa pois.
Juoksupyörä on, mutta pitää niin kovaa meteliä, ettei yöllä voi pitää:/ eikä sitä kauheesti päivällä näy juoksemassa..
Siemenseos on kai 6% (sikäli kun oikein osasin kattoo:D)
Ja ylimääräisiä herkkuja ei nyt ollakaan annettu, mutta entäs tuoreruoka? siis esim piltti. Kannattaako sitä antaa?


Lainaus käyttäjältä: "Vevve"Esimerkiksi puhaltamisen pitäisi tepsiä: kun hamsteri näykkäisee, puhallat sitä hellästi naamaan.  :)

juu oon kuullu ton gerbiilien yhteydessä, mutta en oikeen tienny että miten robot siihen suhtautuisi:D täytyy kokeilla :)


hehheh.. en keksiny miten voi lainata noita tekstejä..  :angel

edit: tekstejä voi lainata "lainaa" -nappulaa käyttämällä joka löytyy tekstikentän oikeasta yläkulmasta.//Ninde
ChocoLateAurora

stoude

#539
Sellaista kysyn että mitä tehdä kun 2 tyttö roboa osoittautui pariskunnaksi ja nyt on 5 poikasta. Ovat syntyneet keväällä mutta olleet mulla vasta 1kk eli eivät ole lisääntyneet edellisellä omistajalla.

Nuohan piti erottaa totta kai mutta pitäisikö hommata kaveria tms kun ennen aina kyyhöttivät yhdess' 24/7?

Minulle kun nuo robot vähän vieraampia niin ajattelin kysäistä mielpiteitä.