• Welcome to Suomen Hamsteriyhdistys ry.
 

Kysymyksiä kääpiöhamstereista

Aloittaja Suskiotus, 16.07.07 - klo:19:08

« edellinen - seuraava »

Ninde

#435
^Jos ei ole kokemusta yhdistämisestä, varminta on hankkia kasvattajalta suoraan kaksi joko sisarusta tai sellainen pari (samaa sukupuolta) joka on jo yhdistetty valmiiksi, jolloin ne voivat olla eri ikäiset ja eri poikueestakin. Tokihan tälläisetkin parit voivat alkaa myöhemmällä iällä tappelemaan, siihen tulee aina varautua.

^^Cämpsyt sopii myös aloittelijalle, mutta suosittelisin hankkimaan kasvattajalta, niin ovat kilttejä ja käsiteltyjä. Minidunaan voi hyvin laittaa cämpsyparin, isompaan dunaan menee hyvin jo 3-4.

Mandi

#436
Petsiessä sanottiin näin:
Sopiva terraarion koko kahdelle kääpiölle ja tässä puhutaan nimenomaan kiinarista on noin 50 x 40 cm, yhdelle käy pienempikin, ja laumalle isompi.

Onko totta? Kun mitä laitoin aiemminkin niitä kuvia niin ei olleet kovasti tykänneet asua pareittain? Ja täällä Suomessa en ainakaan tiedä ketään joka pitäisi kinkkejä pareittain tai laumassa...  :pihalla:

Mandi

#437
Tälläisestä osoitteesta
http://www.ii2.org/community/111116/kaapiohamsterit löytyi tällaista tietoa: Campbellinkääpiöhamsteri: Campbellinkääpiöhamsteri on suurin kääpiöhamsteri laji. Sitä on pidetty Venäjänkääpiöhamsterin alalajina mutta nykyään se on oma lajinsa. .

Mun korvaan kuulostaa ihan höpölöpöltä ainakin tuo omalajiasia  :P  Oli siellä muutakin jännää mutta tämä nyt pitää oikein kysyä, olenko ihan väärässä  ;)

edit. Siis tarkotan, että talvikko ja kämpsy on eri lajia, mutta talvikko, campbelli ja roborovski on kaikki venäjänkääpiöitä :)

Scarlett

#438
No tuossa linkissä käytetään rotu- ja laji-termejä iloisesti sekaisin muutenkin...

Campbellejä ja talvikoita pidetään nimenomaan eri lajeina.

Yökyöpeli

#439
Yleensä kiinarit alkavat tappelemaan noin puolen vuoden ikäisenä. Eli ei ole suositeltavaa myydä niitä pari-/laumaeläiminä. Meillä asustaa kiinareita myös pareina/laumoina mutta ennemmin tai myöhemmin ne on yleensä siirrettävä omiin asumuksiinsa. Hyvin hyvin harvoin kaksi kiinaria elelee koko elämänsä sovussa samassa asumuksessa.
Autuaita ovat puupäät, sillä he eivät huku.

www.freewebs.com/yokyopelin

Mandi

#440
^Sitä mäkin :)

Haluaisin kyllä kinkkitytön...  :sydan  Laikukas olis kyllä jotain aika taivaallista...  :lov

Monsterhamster

#441
Lainaus käyttäjältä: "Annina"^Roboilla olisi hyvä olla laaja pohjapinta-ala. Robot eivät juuri kiipeile, mutta korkeutta tulisi olla sen verran, että pohjalle saa riittävän kerroksen purua kaivelua varten. En tiedä löytyykö säilytyslaatikoista sellaisia. Minidunan pohja on aika minimi robolle.

Säilytyslaatikon muista vaatimuksista voi joku muu kertoa, joka tietää enemmän. Pitikös niistä kuitenkin ainakin jollain sivulla olla läpinäkyvä seinä tms? Itse en kyseisiä laatikoita käytä niin ei ole tarvinnut tutustua sen paremmin.

Mun muistaakseni eläinsuojelulain mukaan eläimellä pitää olla näköyhteys ulos. Säilytyslaatikoiden koot on myös ilmoitettu leveimmästä kohdasta, ja ne ovat usein pohjasta hieman kapeampia, joten kannattaa mitata itse vielä sieltä pohjasta, että varmasti tulee sopivan kokoinen poksi :)
lk musta valkonauhainen laikukas naaras Kayla Ewell
R.I.P Riki, Chopin, Pikkupoopo, Suklaasydän & Hip-Hei

Mandi

#442
Katsokaapas : http://i39.photobucket.com/albums/e187/ ... 119/12.jpg vitivalkoisia kiinareita!

Saana

#443
^Ne on yhtä hömpsön näkösiä ku valkoset robot. :) Oliko noiden genetiikasta muuten jossain? Siihen en muista kiinnittäneeni koskaan huomiota.

supiainen

#444
Ovatko talvikot ja champellit saman kokoisia?
[size=85]? Delfoin Elga "Nuppu"
syyrialainen, lk, musta valkoinen, s. 12.2.09 ?
[/size]

Ninde

#445
Se on campbelli ;) ja kyllä, ovat suurinpiirtein saman kokoisia.

Mandi

#446
En löytäny muuta ku noi kuvat... Enkä voi sanoo että olis mitenkään ihastuttavimpia, laikukkaat ja norret voittaa mennen tullen <3

Yökyöpeli

#447
Näistä valkoisista kinkeistä on spekuloitu että olisivat ylilaikuttuneita norrelaikukkaita. Mutta varmuutta asiasta ei liene kellään.
Autuaita ovat puupäät, sillä he eivät huku.

www.freewebs.com/yokyopelin

Manna

#448
Kannattaako 1-vuotiaita yksin eläneitä siskoksia koittaa yhdistää vai mieluummin pitää yksin jatkossakin? Miten totutus tapahtuisi?

NormaJeane

#449
Mä en ainakaan yhdistäisi, itse yritin 2,5kk ikäsiä veljeksiä yhdistää ja olivat eläneet toisistaan erillään 2vkoa eikä tulleet toimeen, toinen sai haavan jalkaansa tämän vuoksi. Enkä tahdo ottaa riskiä että jompikumpi kuolis, sen verran rakkaita noi mulle on.
//http://romagro.groneri.net/

Fuji, Putte, Hynynen