• Welcome to Suomen Hamsteriyhdistys ry.
 

Sokeritauti

Aloittaja Niina-03, 16.12.07 - klo:20:09

« edellinen - seuraava »

Niina-03

#180
No näin tietenkin järkevintä. Mutta kantaja se voi tietysti yhä olla, kuten varmaan sata muutakin eläintä :roll: Tämä on asia, joka kannattaa pitää mielessä kasvatuksessa.

Minä olen vältellyt näitä sokrulinjoja melkein 15 vuotta, ja aina niitä välillä tulee vaikka tekisi mitä... Tärkeintä on, että juoppoja ei käytetä jalostukseen ja kun mitä tahansa poikasia lasketaan maailmalle, pyydetään myös uusista kodeista kommentteja eläimen terveydestä. Näin voidaan edes jotenkin tilastoida sukuja ja välttää sokeritautia.
Kasvattajan vastuu = hamstereiden terveet linjat.
[size=85]Tosikko, vanha käpy.[/size]

Enkeli89

#181
Tämän Helin talvikko on samaa linjaa kuin meidän tuo puhjennut sokru tapaus- vanhemmissa taisi toisessa muistaakseni olla ero?
enää neljä syrkkkiä, kaksi gerbiiliä, kolme karvaista kania ja kissat-liian moni rakas on nyt tähtenä taivaalla \":(\"

Niina-03

#182
Helin uros voi olla kantaja, ellei sairastu kakkostyyppiin. Ykköstyyppi-ikä meni jo ohi.

Jallyrallylla diabetes II tyyppi, puhkesi 8kk iässä. Lapsia teetetty ennen sairastumista, 10 jälkeläistä. Niistä yhdellä diabetes (I tyyppi) + ei jälkeläisiä.
Muut 9 Jallyrallyn lasta ulkoisesti terveitä (ei diabetesta), niiden jälkeläiset myös terveitä mitä olen tähän saakka tiennyt. Mutta ilmeisesti osa lapsista on ollut kantajia, kun Lumikki sairastunut (neljäs polvi Jallyrallysta).
Myös muita Lumikin sukulaisia (äiti, isä, sisarukset) pitää valvoa, moni muukin ilmeisemmin kantaa...
[size=85]Tosikko, vanha käpy.[/size]

Ninde

#183
Lainaus käyttäjältä: "Ninde"Turkinpippurin C-campbellipoikueessa on yksi sokeritautiin sairastunut naaras. Yhdistelmä: Täystuhon Say It Right (Symphatil Jolly Jumper - Symphatil Ädelboren) x Mustikkamaan JLo (Täystuhon X - Susa-Erma's Nanetta).
Turkinpippurin J-poikueessa on yksi sokeritautiin kuollut naaras, ykköstyyppiä tämäkin. Yhdistelmä: Mustikkamaan Tainted Love (Firefly's Sunflower - Mustikkamaan Goblin) - Turkinpippurin Boa Vista (Täystuhon Say It Right - Firefly's Querida).

jjenna

#184
Lainaus käyttäjältä: "Ninde"Turkinpippurin J-poikueessa on yksi sokeritautiin kuollut naaras, ykköstyyppiä tämäkin. Yhdistelmä: Mustikkamaan Tainted Love (Firefly's Sunflower - Mustikkamaan Goblin) - Turkinpippurin Boa Vista (Täystuhon Say It Right - Firefly's Querida).

Meillä on kyseisen tapauksen veljet, Jasper ja Jonathan.. Ei ole mitään (vielä) ainakaan ilmennyt, terveitä jätkiä ulkoisesti ainakin näyttävät olevan.. Täytyy nyt kuitenki tiiviimmin seurailla..
Hamsterikasvatus jäädytettynä

Heli

#185
Lainaus käyttäjältä: "Minnaw"Meidän viimeisimmästä poikueesta (i: Möhköfantti e: Cheirosa) on ilmennyt hammasvikaa ja nyt sokeritautitapaus.

Tänään testi varmisti, että myös meiltä löytyvällä tämän poikueen eläimellä on sokeritauti.  :(
Destiny's hamsterit 2001-2009

Ninde

#186
Lainaus käyttäjältä: "jjenna"
Lainaus käyttäjältä: "Ninde"Turkinpippurin J-poikueessa on yksi sokeritautiin kuollut naaras, ykköstyyppiä tämäkin. Yhdistelmä: Mustikkamaan Tainted Love (Firefly's Sunflower - Mustikkamaan Goblin) - Turkinpippurin Boa Vista (Täystuhon Say It Right - Firefly's Querida).
[/size] Meillä on kyseisen tapauksen veljet, Jasper ja Jonathan.. Ei ole mitään (vielä) ainakaan ilmennyt, terveitä jätkiä ulkoisesti ainakin näyttävät olevan.. Täytyy nyt kuitenki tiiviimmin seurailla..
Mulla on myös itselläni kotona yksi J-poika ja niiden nuorempi veli, toistaiseksi ovat terveinä pysyneet.

eta

#187
Heliltä lainaa
LainaaRe: Sokeritauti
Minnaw kirjoitti:
Meidän viimeisimmästä poikueesta (i: Möhköfantti e: Cheirosa) on ilmennyt hammasvikaa ja nyt sokeritautitapaus.


Tänään testi varmisti, että myös meiltä löytyvällä tämän poikueen eläimellä on sokeritauti. :(

Minulla on Wipe joka on myös samasta poikueeesta. Sillä on tuo poikanen Sani. Wipe on testattu eikä ainakaan vielä ole sokrua. Tuolla poikasella ei tehdä enää poikasia ja se jää minulle.

Ninde

#188
Lainaus käyttäjältä: "Ninde"Turkinpippurin J-poikueessa on yksi sokeritautiin kuollut naaras, ykköstyyppiä tämäkin. Yhdistelmä: Mustikkamaan Tainted Love (Firefly's Sunflower - Mustikkamaan Goblin) - Turkinpippurin Boa Vista (Täystuhon Say It Right - Firefly's Querida).
J-poikueessa myös yksi sokeritautiin sairastunut uros. :(

Daria

#189
Hei ! Ompa harmillista tämä sokrujuttu! Meillä vielä ainakin J-poikueen neiti todella pirtsakassa kunnossa. Pelonsekaisin tuntein olen seurannut neidin kasvamista, sillä meillä meni C-poikueesta nuori neiti sokrutautiin. Toinen C-poikueen neiti pääsi ainakin ykkösvaiheen ohi. Harmittaa vain vietävästi, kun nämä J -ja C- poikueen neidit eivät sopineetkaan asustelemaan yhdessä. Pienempi repi isompaa.   :shock:

Daria

#190
Kirjoitanpa nyt kuulumisia tästä niin ikävästä campbellien sokeritaudista, joka on meillä näyttänyt mahdollisimman julman puolensa. Turkinpippurin C-poikueen neidit tulivat meille ikäänkuin vahingossa. Toimme ne ystävällemme viimekesänä Jyväskylän näyttelyistä kesäkuulla ja pitovaikeuksien vuoksi neidit tulivatkin meille asumaan jo heinäkuun lopulla.
Olimme aivan myytyjä. Hamsut olivat tosi ihania.  :sydan
Ei kestänyt sitä iloa ja onnea kauan, kun aloimme epäillä, että Ciaralla on jokin ongelma. Alkoi juominen ja ruoka ei enää maittanut. Eläin testattiin ja mikäpäs se muu oli kuin sokeritauti. Ystävämme auttoi tämän pienen hamsuparan pääsemään pois kärsimyksistä.  :(
Niin jäi sitten Callie-tyttönen yksin asumaan. Saimme kyllä J-poikueesta uuden hamsun, jota yritettiin Callien kanssa yksiin asumaan, mutta nuori neiti oli niin äksy, että repi Callieta. Päätettiin sitten laittaa kaverukset erilleen. Pääsin tuossa jo aiemmin mainitsemaan, että tämä Callie taisi selvitä sokeritaudista, mutta toisin kävi.
Marraskuulla aloin huomata hamsussa, että kaikki ei ehkä ole kohdallaan. Ajateltiin, että toinen suree yksin jäämistään ja siksi ei ole aivan entisellään. Terveyden huononeminen tapahtui tällä pololla hitaammin. Tuli kuitenkin juomiset ja syömättömyys ja tiesin jo testaamatta mistä on kyse. Varmistin asian kuitenkin ja taas sokeritauti. Ruokavalio hamsulla oli terveellinen: Rapuzel minimix ja liikoja rasvoja vältettiin. Paljon tuoretta ruokaa, mutta tauti vaan vei mennessän. Hamsumme nukkui pois helmikuulla omaan pesäänsä.  :angel Tämä oli katkera pala niin äidille kuin tyttärelle. Olimme todella kiintyneet tähän pieneen vintiöön. Callie ehti lyhyen elämänsä aikana saada lemmikkiluokassa ROP ykkösen ja  ulkomuotoluokassa S1 ja sertin. Täytyy vain toivoa, että tällä meidän J-poikueen tyttärellä elämä olisi suotuisampi. Niin on vain sokeritaudit mielessä, että yölläkin unissa pissatikkuja kastellaan ja vihreää näyttää.
Niin mielelläni kuulisin muiden Turkinpippurin C- ja J- poikueen eläinten voinnista.

Minnaw

#191
Turkinpippurin J-poikueesta on jo täällä juttua, jos maltat selata yhden sivun taaksepäin.
Oxalis - talvikkokasvatus
http://oxalis.omasivu.fi/

lentsu

#192
Mulle kesällä 2007 tulleet Täystuhon argente campsy-urokset kuolivat sokeritautiin, jos tieto ketään kiinnostaa/auttaa kasvatustyössä. Toisella sairaus puhkesi hyvin nuorena, ei ehtinyt olla kauan mulla. :cry:

Heli

#193
Meillä on Turkinpippurin Cooper ja Conrad ja molemmat pojat voivat hyvin, eli ainakin nuoruusiän diabeteksen mahdollisuudesta päästiin yli.
Destiny's hamsterit 2001-2009

Ninde

#194
Lainaus käyttäjältä: "Ninde"Turkinpippurin J-poikueessa on yksi sokeritautiin kuollut naaras, ykköstyyppiä tämäkin. Yhdistelmä: Mustikkamaan Tainted Love (Firefly's Sunflower - Mustikkamaan Goblin) - Turkinpippurin Boa Vista (Täystuhon Say It Right - Firefly's Querida).
Samasta yhdistelmästä nuoremmasta sisarusparvesta uros Wiuu sairastunut. Kotiin jättämäni J-uros toistaiseksi terve. Wiuun siskojen omistajan kanssa olen jutellut viimeksi joulukuussa ja silloin ainakin olivat terveitä, hän olisi varmasti myös ilmoittanut mikäli olisi sairastuneita.

J-poikueesta on siis sairastunut ja kuollut yksi uros ja yksi naaras. Muut (6 kpl) terveitä.

C-poikueesta on tietojeni mukaan sairastunut ja kuollut nämä kaksi naarasta, muut (5 kpl) terveitä tai ei ole ilmoitettu ainakaan minulle tai tänne sairastumisesta.

Ihanan sairasta porukkaa oon sit onnistunut kasvattamaan, onneksi se lopettamispäätös oli tehtynä jo aika päiviä sitten...  :roll: