• Welcome to Suomen Hamsteriyhdistys ry.
 

Sokeritauti

Aloittaja Niina-03, 16.12.07 - klo:20:09

« edellinen - seuraava »

Enkeli89

#165
eli toiset kerää niitä viinilasiin niin meillä ne pesii hamsudunaan-aikas iljettäviä vieraita ovat :(
enää neljä syrkkkiä, kaksi gerbiiliä, kolme karvaista kania ja kissat-liian moni rakas on nyt tähtenä taivaalla \":(\"

Niina-03

#166
Lainaus käyttäjältä: "Ninde"Samalla tämä tapaus kuoppaa meikäläisen cämpsykasvatuksen... :(
Otan osaa. Erittäin ikävä juttu  :( uusilla eläimillä sitten.
Minä olen lopettanut lyhyen cämpsylinjani aikoinaan 90-luvulla myös sokeritautisiin, talvikoilla on peräti kolme kertaa pistetty pillit pussiin (12 vuoden aikana) oman linjan kanssa samasta syystä. Sokrut ovat tulleet jäädäkseen haittaamaan kasvatusta.

Ja Enkeli voisi laittaa myös oman sokrunsa nimen ja ainakin vanhemmat näkyviin, niin muutkin tietäisivät tarkkailla eläimiään jos ovat samasta linjasta.
[size=85]Tosikko, vanha käpy.[/size]

Ninde

#167
Lainaus käyttäjältä: "Niina-03"uusilla eläimillä sitten.
Kyllä se tais olla tässä, lopettamistahan tässä oon taas jo muutenkin miettinyt. Ei riitä resursseja aloittaa taas uutta linjaa, kun tämänkin mitä nyt olin lähtenyt rakentaamaan on saanut alkunsa vasta tänä keväänä, edelliset linjathan mulla katkesi jo liki 2 vuotta sitten (tosin ihan muista syistä).

Aikansa kutakin, ehkä nyt on sit hyvä panostaa täysillä tuohon koirapuoleen! Ja tuomarointiin...  :P

Enkeli89

#168
Elikkä kyseessä on:

Dakkaus Duno 15.7.2008
isä:Astonishing Pearl
Emä: Ebony Pearl

Kasvattaja Ulla Järvinen (ulla on informoinut kahden muun poikasten omistajia ja kummatkaan ei juopottele normaalista enempää)

Mutta Niinan kanssa asiasta puhuinkin ja takaa löytyy nuo kaukana keskusteluissa mainitut Jallyrally ja Satumetsän Villeroinen
enää neljä syrkkkiä, kaksi gerbiiliä, kolme karvaista kania ja kissat-liian moni rakas on nyt tähtenä taivaalla \":(\"

Niina-03

#169
Lainaus käyttäjältä: "Enkeli89"Niinan kanssa asiasta puhuinkin ja takaa löytyy nuo kaukana keskusteluissa mainitut Jallyrally ja Satumetsän Villeroi
Juu, mutta kuinka kaukana taulussa ne olivat? Jos Jallyrally on ainoa suvussa sairastunut jossain kaukana, niin en ole taipuvainen uskomaan että se kovin monen polven takaa kantaa. Pitää niitä muitakin tarkkailla.
[size=85]Tosikko, vanha käpy.[/size]

Enkeli89

#170
villeroi on emän isä, ei sen kaempana.
enää neljä syrkkkiä, kaksi gerbiiliä, kolme karvaista kania ja kissat-liian moni rakas on nyt tähtenä taivaalla \":(\"

Heli

#171
Lainaus käyttäjältä: "Ninde"Turkinpippurin C-campbellipoikueessa on yksi sokeritautiin sairastunut naaras. Yhdistelmä: Täystuhon Say It Right (Symphatil Jolly Jumper - Symphatil Ädelboren) x Mustikkamaan JLo (Täystuhon X - Susa-Erma's Nanetta). Juu ja siis ikää 4kk, eli ykköstyyppiä on...
Kiva.  :S Ei sitten vissiin tule meillekään cämpsyvauvoja.
Destiny's hamsterit 2001-2009

Ninde

#172
Ei harmita omasta puolesta, kun omat päätökseni oon jo tehnyt, mutta muiden kyllä nyt sitten. :(

Heli Noponen

#173
Minulla on Satumetsan Villeroin jälkeläinen.
Poju on syntynyt 29.4, juomisessa ei mitään outoa. Millä tavalla tämä sitten periytyy? Miten opin tunnistamaan sokeritauden oireet.
Kasvatusta gerbiilien parissa, väreissä polar fox ja rust point.

Niina-03

#174
Ei Villeroilla tietääkseni ole sokeritautia, mutta sen isällä oli kakkostyypin diabetes. Eivät Villeroin kaikki poikaset ole automaattisesti sokeritautisia, todennäköisesti ne ovat valtaosin terveitä tai kantajia, eli Villeroi siis kantaa jotain sokeritautigeeniä kun sen yhdellä lapsenlapsella on se puhjennut.
Mutta toiselta puolelta on tullut lisää sokeritautigeenejä, koska koko aleneva suku Villeroista ei ole sairastunut. Mutta koska millään testiliuskalla ei voi todeta kantajia, pitää tyytyä välttämään jalostuskäyttöä näillä juopoilla ja seurata niiden lähisisaruksia tarkemmin.

Sokeritauti periytyy ymmärtääkseni jotenkin näin...
:roll:  Diabeteksen puhkeamiseen tarvitaan useampi kuin yksi geeni, jotka yhdessä aiheuttavat sairastumisen. Jos sokeritaudin aiheuttavia geenejä olisi vain yksi, se periytyisi suoraan kaikille jälkeläisille... ja näin ei siis ole.
Sairastuneella eläimellä on sokeritautia aiheuttava geeniyhdistelmä (OXP = kuviteltu diabetesgeeni). Ykköstyypillä ja kakkostyypillä on myös keskenään hieman erilainen geeniyhdistelmä.

Sairastuneen eläimen sisarukset ja jälkeläiset saattavat olla:
- sairaita, puhkeaa jossain vaiheessa
- kokonaan terveitä tai
- diabeteksen kantajia (kantavat yhtä/kahta diabetesgeenin osaa... eli O, X tai P), vaikka eivät siihen itse sairastu.
Sairastuneen eläimen vanhemmilla on aina joku diabeteksen aiheuttavista geeneistä perimässään, vaikka ne eivät olisi siihen itse sairastuneet.

Kun diabeteksen aiheuttamat geenit jossain polvessa kohtaavat, eläin sairastuu. Eli jos emo kantaa geeniä O ja isä on XP, joku poikasista voi saada kaikki geenit OXP ja siten sairastuu sokeritautiin.

Lisäksi ruokavaliolla on altistava tekijä sokeritaudin puhkeamiseen.
Ykköstyypin diabetes ilmenee usein 2-4kk iässä, kakkostyyppi ilmenee vasta myöhemmin aikuisiällä, ehkä 6-10kk iässä.

HUOM! Nämä kaikki tiedot koskevat lähinnä talvikkoa, mahd muitakin. Kiinareilla ainakin oireet erilaisia, ehkä periytyminenkin.
[size=85]Tosikko, vanha käpy.[/size]

Heli Noponen

#175
No voikos tälle minun hamsterille jossain vaiheessa teettää poikasia (mikäli haluaisin tätä käyttää), vai miten näihin suhtaudutaan?

Onko ns. tiettyä takarajaa mihin mennessä sokeritaudin olisi pitänyt puhjeta, jos se niikseen meinaa?
Kasvatusta gerbiilien parissa, väreissä polar fox ja rust point.

Niina-03

#176
Lainaus käyttäjältä: "Heli Noponen"No voikos tälle minun hamsterille jossain vaiheessa teettää poikasia, vai miten näihin suhtaudutaan?
Loistava kysymys. Siihen on vaikea vastata oikeaa vastausta. Todennäköisesti varsin moni talvikko kantaa sokeritautia, ehkä jopa kolmasosa kannasta (?). Ehkä hamsusi kantaa sitä, ehkä ei. Et millään tiedä miten saat sille kumppanin joka olisi puhdas. Ja mikä hulluinta, me kasvattajat emme ole sen viisaampia tässä asiassa. Eli hyvällä tuurilla kaikki menee hyvin, huonolla tuurilla tulee sokruja.

Lainaus käyttäjältä: "Heli Noponen"Onko ns. tiettyä takarajaa mihin mennessä sokeritaudin olisi pitänyt puhjeta, jos se niikseen meinaa?
Itse teen nykyisin niin, että urokset kasvatan vanhemmiksi ennen jalostuskäyttöä - vaikka lähemmäs 1v ikään niin niiden suhteen voi minimoida sokeritaudin riskin. Voivat silti tietenkin olla kantajia.
Ongelma on naarailla, jotka pitää astuttaa ennenkuin tauti puhkeaa. Eli niitä voi näyttää uroksille (haisteluttaa verkon läpi muutaman vartin verran) ja odottaa pari viikkoa, alkaako eläin juoda enemmän. Hormonitoiminta saattaa kiihdyttää sairauden puhkeamista, ainakin ykköstyyppi voi ilmetä parissa viikossa haistelun jälkeen eikä silloin ainakaan ole sokruvauvoja mahassa.
[size=85]Tosikko, vanha käpy.[/size]

Enkeli89

#177
Tuo oletettu periyrymis kaavio selvitti paljon :)
Yksi kysymys tuli vielä mieleen- eli voiko sokeritauti puhjeta tyhjästä ja siis nimen omaan tämä 1. tyypin? Eli vaikka vanhemmilla ja sieltä eteenpäin ei olisi mitään?

Hölmöjä kysymyksiä varmasti, mutta kun tuli tuo eteen niin seuraavan poikasen kohdalla yritän asiaa varmasti tutkia kun raskain mielin tänään Lumikista luovuin :`(
enää neljä syrkkkiä, kaksi gerbiiliä, kolme karvaista kania ja kissat-liian moni rakas on nyt tähtenä taivaalla \":(\"

Niina-03

#178
Lainaus käyttäjältä: "Enkeli89"voiko sokeritauti puhjeta tyhjästä ja siis nimen omaan tämä 1. tyypin? Eli vaikka vanhemmilla ja sieltä eteenpäin ei olisi mitään
Kyllä ne vanhemmat ovat aina oletettavasti kantajia. Ykköstyypissä elimistö ei ehdi edes moittia ruokavaliota kun sairaus jo puhkeaa.
Vaikka sokeritautiin vaikuttaa paljon ruokavalio, suhtaudumme siihen kuin periytyvään sairauteen. Kakkostyypin diabeteksen saattaa hankkia helpommin vääränlaisella ruokavaliolla, mutta siihenkin pitää käsittääkseni olla taipumus, eli se pikkuruinen geeniyhdistelmä. Voi olla jopa niin, että oikealla ruokavaliolla kakkostyyppiläisen sairaus ei aktivoidu. Sairastumismekanismia ei tunneta niin tarkkaan, että voisi sanoa muuta kuin arveluita.

Eli en usko, että diabetes olisi sisäsyntyistä. Se olisi harvinainen mutaatio, joka olisi hyvin epätavallista... tyyliin kala nousee maalle aikojen alussa.
[size=85]Tosikko, vanha käpy.[/size]

Heli Noponen

#179
Hamsuni on uros. Voinko tästä vetää jothopäätöksen, että jos antaisin hamsuni käyttöön, se olisi paras tehdä hamsun ollessa lähemmäs vuoden ikäinen?
Kasvatusta gerbiilien parissa, väreissä polar fox ja rust point.