Hamsterinäyttely, Jyväskylä 14.4.2012

Aloittaja lentsu, 29.02.12 - klo:16:41

Ana

Oli kyllä jotenkin rentomeininki näyttelyssä ja oli hauskaa. Blancakin oli PLH 3 <3 Kylmä tosin oli, mut sille ei voinnu mitään. Oli kivaa kun moni jutteli kanssani.

Harmi kun ite ei ikinä kerkee oikein jäädä auttaa. Sitten jos joskus tulee tänne lähemmäs näyttely niin autan kyllä viimeiseen asti siivoomaan. Tosin ei taida ikinä tulla näyttelyitä tänne.

wiidii

Koska näyttelyssä ei erillistä ei-standardikaavaketta ollut, huomauttaisin, että kaikille ei-standardihamstereille väri-kohtaan antamani kommentit ovat omia mielipiteitäni, jotka eivät vaikuttaneet kokonaisarvosanaan. Kommentoin värejä ja kuvioita auttaakseni mahdollisesti myöhempiä standardoimiskäytäntöjä, jotta joitakin värejä myöhemmin siirrettäisiin koe-standardiin.
Hallituksen jäsen 2017.
Choux Puffs -hamsterikasvatus tauolla.

Henni

Mukava näyttely oli, vaikka tällä kertaa ei mitään kummenpaa menestystä tullutkaan. Assaroidessa kului kivasti aika ja mukaan lähti ihastuttava syrkki-lapsonen. :icon_smile:
Pienellä tassulla voi jättää suuren jäljen sydämeen.
Muistoissa monia ihania nappisilmiä
Tällä hetkellä kotona ihastuttaa 1 syrkki ja 4 talvikkoa

Janika S.

Kiitoksia vaan minunkin puolesta kaikille osallistujille ja Katille joka jaksoi sihteeröidä  :icon_smile:
Oli kyllä mukava reissu, oltiin jopa ennen 23 jo kotona..
Venäjänkääpiöhamsteri roborovskit väreissä normaali, normaali laikukas ja normaali husky.
Jämtlanninpystykorvat nimellä Pyssytorin.
Lemmikkinä lisäksi muutama syyrialainen hamsteri.

spellcaster

Lainaus käyttäjältä: S.D.G. - 15.04.12 - klo:14:49
(jolla lemmikkituomarin mukaan oli oikein hyvät kynnet ja ulkomuototuomarin mukaan liian pitkät kynnet  :xd:  Ehm, WHAT?)

No miun yhellä knikkihamsterilla ei nyt muka ollutkaan knikkiä ja teinihamsterilla oli lemmikkituomarin mukaan mahollisesti knikki mutta ulkkistuomarin mielestä ei  :c8: :icon_cheesygrin: Ja samantapaisia kommentteja kuulee usein juuri kynsien tai hamsterin massakkuuden osalta myös. Mutta näitä on oikeastaan vaan ihan hauska vertailla ja seurailla! Kaikilla tuomareilla on kuitenkin omanlaisensa maku  :yes:

Ninde

Lainaus käyttäjältä: wiidii - 15.04.12 - klo:15:37

Tuo lukee siinä kaavakkeessa, että värikommentit ei vaikuta arvosanaan. Me nimittäin pohdittiin ihan samaa PiiaL:n kanssa Oulussa, ennen kuin huomattiin, että lukeehan siitä maininta kaavakkeessakin.  :icon_cheesygrin:

wiidii

Hallituksen jäsen 2017.
Choux Puffs -hamsterikasvatus tauolla.

PiiaL

Oli mukavan leppoisat näyttelyt, oltiin näpsäköitä Sadun kanssa ja saatiin arvostelut kasaan nopsasti. :icon_smile: Hopeanharmaat näköjään ovat nyt suuressa suosiossa, koska niitä oli ainakin puolet pitkäkarvaisissa arvostelluista hamstereista. Oli hieman viileää näyttelypaikalla, näyttää varmaan hupsulta näyttelypaikalta otetuissa kuvissa, kun tuomari ja sihteeri istuvat takit päällä. :icon_e_biggrin:

Meidän hamsuilla meni ihan hävyttömän hyvin näyttelyt. Pamela voitti pitkäkarvaiset, oli BIS2 ja sai kolmannen sertinsä, eli valmistuu nyt sitten kolmanneksi muotovalioksi kasvateistani. :sydan: Pamelan täti Mersu tuli pitkisten toiseksi ja sai myös ensimmäisen sertinsä. Omega sai hyvästä päästä kunniamaininnan. Taavi taas voitti ei-standardiluokan ja oli BIS3. Mysti voitti lemmikkisyrkkinaaraat ja oli BIS3. Olen hyvin otettu ja ylpeä menestyksestämme. :icon_smile:

Kolme poikasta tuli saatettua uusiin koteihin ja Kentsu palasi kotiin naisseikkailusta. Meidän tämän kevään näyttelyt oli tässä, syksyllä jatketaan sitten, kun olen tässä välissä vaihtanut maisemiakin sitten.

jonna

Oli kiva päivä eilen! Päivälle kertyi loppujen lopuksi pituutta rapiat parikymmentä tuntia, tämä päivä on mennytkin melko lailla eilisestä toipuessa  :haha:

Tulosten osalta ei voi kuin hymyillä.

Lyhkissyrkeissä Picus Gaija Giggara oli S3+serti, kasvattipoika Picus Taco* S2+serti ja Picus Burrito oli S1+serti ja vielä Bis4 (toivottavasti muistin oikein...). Pitkissyrkeissä sertit saivat kasvattilapsukaiset Picus Awesome ja Picus Neiti Tuittupää, molemmat myös sijoittuivat. Lisäksi pkr Picus Galle Gäggärä sai kuman rexauksesta.
Campbelleissa parhaiten pärjäsi Hulk, joka oli ei-standujen S1 ja lopuksi vielä ei/koestandujen BIS1  :icon_smile: kasvatti Rinkeli oli KS1 kera sertin.

Monta lapsukaista lähti maailmalle ja hupsis kekkaa yksi syrkkipienokainen tuli tännekin päin  :puna:

TiBe

Tulokset löytyypi nyt foorumilta, infotkaa jos löytyy kauhiasti virheitä  :hauskaa:

Kiitos kaikille mukavasta näyttelypäivästä!

Tänään latailtu akkuja, ja edelleen mieltä lämmittää kovasti ja suupieliä vetää kohti korvia Crystal's Circus Cyaneuksen eilinen tempaisu 9kk iässä, S1 ja BIS1 sijojen kautta ihka ensimmäiseksi muotovalio kasvatikseni hamsteri harrastukseni aikana :jiihaa: Tätä lisää  :msilly:

Crystal\'s talvikot

sarsu

Mulla olis semmonen toive, että assarit olis tarkempia noitten papereitten kanssa, sillä mulla on täällä nyt jostain syystä LL1 paperit ja sen omat puuttuu kokonaan ja yhdeltä puuttuu kokonaan lemmikkiluokan arvostelut... Tai sitten joku on siellä mennyt papereita vaihtelemaan? Yksi ylimääräinenkin paperi löytyy, S54 uros ja ikä 13.12.

Lisäksi toivoisin sihteereiltä, että kirjoittaisivat sen iän, tai edes sukupuolen, papereihin niin olisi sata kertaa helpompi useamman hamsterin (laiskana?) omistajana vilkaista tuosta papereitten sekasotkusta mikä on kenenkin.

Muuten päivä meni ihan mukavasti ja voidaan ukon kanssa toistekin lähteä sihteereiksi.  :icon_smile: Toivottavasti saatte käsialoista selvää, etenkin mun, kun käsi kramppasi ja teksti lähti alas päin vinoon.  :hauskaa:
Yam Yam's syyrianhamsterit väreissä hopeanharmaa ja mustasilmäinen valkoinen, turkkimuunnoksina pk+s

Pertti

Kiitos mukavasta näyttelystä kaikille asianosaisille! Erityiskiitos Marjutille hyvästä seurasta, Arjalle hamsukuriirina toimimisesta, Merjalle hyvästä sihteeröinnistä ja meidän reippaalle assarille! :)

Minulla oli arvosteltavana 60 eläintä, ja tarvitsee myöntä, että tuo määrä kyllä hipoi maksimia tällä nykyisellä arvostelukaavakkeella, johon kuitenkin pyrin joka kohtaan kommentoimaan vaikka itseäni saatoinkin toistaa.

Voisin tässä kirjoittaa ihan ajatusten virtana joitain seikkoja arvostelemistani luokista ja mieleeni jääneistä eläimistä. Minulla ei ole tässä juuri hollilla näyttelyluetteloa eikä edes omia muistiinpanoja, joten pahoittelut jo valmiiksi jos tässä esiintyy joitain epäjohdonmukaisuuksia.

Talvikot olivat ehdottomasti päivän parasta antia. Suuret onnittelut TiBelle HIENOSTA jalostustyöstä talvikoiden kanssa! S1 oli kyllä palkintonsa ansainnut, todella kaunis normaali talvikko! Talvikoiden neljä parasta olivat muutenkin hyvin tasaväkistä sakkia, lopulliset sijoitukset menivät ehkä pienten painotuserojen mukaan. Viidenneksi pääsi ihastuttava nuori safiiri, jota esittelin tulevalle ulkomuototuomarille Sadullekin ihan innolla! Se oli niin lupaava ja kaunis eläin, ja väriltäänkin vielä kohtuullisen kaunis! Toivon todella, että se ei iän myötä rupea rusehtamaan, vaan parantaa väriään entisestään. Se saikin ansaitusti myös tuomarin suosikki maininnan. Pääsääntöisesti safiirit olivat erittäin vaaleita perusväreiltään ja tikkauksiltaan, mutta toisaalta parilla safiirilla oli erittäin hienot ja voimakkaat päät ja tyypit, joten niiden avulla on hyvä lähteä jalostamaan parempaa väriä. Helmiä esitettiin vain muutamia, ja niistä lähes kaikilla oli harmaa perusväri, ja hyvin epätasaiset tikkaukset. Helmien ongelmana olivat myös pitkät turkit. Itseäni toistaen sanon kuitenkin vielä, että talvikot olivat kokonaisuutena erittäin hyvätasoinen luokka, ja olin positiivisesti yllättynyt niitä arvostellessani. Lihavia talvikoita esitettiin vain pari, mikä on mielestäni hienoa edistystä.

Standardiluokan campelleita esitettiin minulle alle kymmenen. Väreissä oli paljon parannettavaa kauttaaltaan, mutta toisaalta myös tyypeissä. Monella eläimellä oli periaatteessa kauniin oloinen tyyppi, mutta monelta erottui vyötärö, ja eläin oli perusolemukseltaan hontelo. Campbellinhan kuuluu olla tyypiltään voimakas ja ns. karhumainen leveillä hartioilla. Ykköseksi selviytyi kohtuullisen värinen, tyypiltään ja päältään mukiinmenevä normaali, jolle lopulta päädyin antamaan myös sertin. Se oli sertinsä todella ansainnut, eikä yhtään ollut häpeäksi lajille BIS-kehässäkään :)

Koestandariluokan campelleita esitettiin minulla muistaakseni 12. Luokka oli kokonaisuutena melkomoinen pettymys, ja ne jatkoivat samaa linjaa tyyppien ja värien kanssa kuin standardiluokan eläimetkin. Erityisesti mielestäni koestandardiluokassa tulee painottaa väriä, sillä sen vakiinnuttamisestahan koko luokassa on kysymys. Lopulta ykköseksi lutviutui pieni nuori opal, jolle ehkä olin turhankin ankara arvostelussa. Toiseksi tiensä löysi musta hopeoitu, jolla oli kaunis tyyppi ja pää, sekä myös standardinmukainen hopeointi. Jos se olisi ollut vielä hieman ei-niin-tuhti, olisi se erottunut edukseen vielä enemmän. Haluan erikseen myös mainita vielä kauniin argente valkonauahaisen täplikkään, joka myös edustaa kaunista campbellin tyyppiä ja melko hyvää kuviointia.

Eistandardiluokan campbelleiden tasossakaan ei ollut hurraamista, ensimmäiseksi sijoittunut erottui todella edukseen, ja edusti kyllä erittäin kaunista campbellin tyyppiä, päätä ja yleisolemusta!

Eistandardiluokan roborovskeja esitettiin 8 kappaletta. Valtaosalla oli mielestäni puutteitta ja päässä ja tyypissä. Turkkien erittäin hyvä laatu ja tiheys, jättivät kyllä positiivisen muistijäljen. Kaksi parasta eläintä erottuivatkin edukseen päidensä ja tyyppiensä kanssa, ja olin erittäin ilahtunut että ne esitettiin. Pääpiirteittäin luokan taso oli kuitenkin hyvä :)

En kommentoinut eistandardiluokassa esitettyjen eläinten värejä, sillä itselläni ei ole vielä täysin tarkkaa käsitystä siitä, millaisia niiden tulisi olla.

Pari yleistä sanaa vielä lopuksi:
Ensinnäkin, vaikka kyseessä on ulkomuotoluokka, odotan (ja suorastaan vaadin) että eläinten kynnet on leikattu. Vaikka kynsien pituus ei suoranaisesti vaikuta lopulliseen arvosteluun, on mielestäni oiketettua olettaa, että ulkomuotoluokan eläimet ovat viimeistelty näyttelyyn.

Toiseksi haluan muistuttaa, että antamani laatuarvosana todella tarkoittaa sitä mitä se on. Eli mikäli eläin sai laatuarvosanan "hyvä", on se mielestäni HYVÄ eläin standardia silmällä pitäen. Se ei siis tarkoita sitä, että eläin olisi huono, tai standardinvastainen. Mielestäni arvosanan Erinomanen saavan eläimen täytyy todella olla erinomainen (ts siinä ei saa olla lähes mitään virheitä standardiin verrattuna).

Kolmanneksi, näyttelypaikan valaistus ei ollut kaikkein ideaalein värien arvostelua silmälläpitäen, mutta uskon, että se oli sama kaikille, joten tulokset ovat päivän osalta keskenään täysin vertailukelpoisia.

Ja vielä jalostusta silmälläpitäen haluaisin muistutttaa puhtaiden värilinjojen tärkeydestä mikäli halutaan luoda hyviä, standardinmukaisia eläimiä.

Ja mitä tulee aikaissemin triidissä esitettyihin huomioihin:
En tiedä koskiko tuo kynsijuttua minua ollenkaan, mutta kyseessä lienee joko jommankumman tuomarin huonot silmät, tai käsitys pitkistä ja lyhyistä kynsistä. Toisaalta taustalla saattaa olla myös käsitys omistajan taidosta leikata kynsiä :) Joka tapauksessa, kuten ylempänä mainitsin, ei pitkät kynnet ainakaan minun arvostelussani ole este sijoituksille tai muille palkinnoille  .

Ja sihteerin toimintaan: mun mielestä riittää, että sihteeri kirjoittaa arvosteluun eläimen numeron ja tuomarin arvosanan, paikan ja pvm:n jos kerkiää sekä pyytää siihen tuomarin allekirjoituksen. Mun mielestä on syytä odottaa, että näytteilleasettaja täyttää kuponkiin tiedot siltä osin kun niitä siihen haluaa. Itse ainakin ohjeistan aina sihteerini toimimaan näin. Syykin on ihan yksinkertainen vaikka se kuulostaa mitättömältä: aika. ja toisekseen sihteeriparan ranteiden säästäminen. Minulla esimerkiksi oli eilen kuusikymmentä eläintä arvosteltavana, ja tehokasta arvosteluaikaa kuusi tuntia (josta vähennetään ruokatauko ja muut mahdolliset tauot, noin puoli tuntia) eli jäljelle jää 5,5 tuntia. Arvosteluaikaa per eläin jää siis noin 5 minuuttia, ja tässä laskelmassa ei oteta huomioon palkintojen päättämistä, sekä mahdollisia virhetilanteita (esim eläin kateissa tmv). :)

Ja assistentin toimintaan: tuo arvostelulirpakkeiden hukkuminen/joutuminen vääriin käsiin on ikuisuusongelma, eikä se välttämättä läheskään aina johdu assistentin huolimattomuudesta. Assarin lisäksi kun niihin lirpakkeisiin koskee tuomarit (esimerkiksi finaalieläimiä vertaillessa), yleisö ja jokainen muukin mahdollinen ihminen. Toisaalta taas arvostelun on hyvä antaa olla boksin päällä loppuun asti, jotta yleisö (ja se tuomari finaalieläimiä vertaillessa) voi sitä katsastaa. Mutta siis jos joku ongelmaan keksii ratkaisun, olisi se hienoa! Ruotsissahan tää homma on hoidettu niin, että arvostelulirpakkeet jaetaan vasta arvostelujen päätyttyä, joka taas tietää melkomoista ruuhkaa pöydän ääressä siinä vaiheessa :P
Mutta joka tapauksessa, kiitos kivasta näyttelystä, oli tosi mukavat puitteet ja tunnelma!
Kyllä aina yhen voi ottaa!

Minnaw

Minä en tosiaan itse paikalle päässyt, mutta ihanakilttisuper-Saijan matkassa näyttelyyn pääsi syrkkipojumme, joka sai mielestäni hienon arvostelun (EH) sekä kunniamaininnan kokonaisuudesta!

Lahteen toivottavasti päästään sitten osallistumaan vähän isommalla kokoonpanolla.

Onnea kaikille menestyneille!  :peukku:
Oxalis - talvikkokasvatus

S.D.G.

Lainaus käyttäjältä: Pertti - 16.04.12 - klo:01:15
Ja mitä tulee aikaissemin triidissä esitettyihin huomioihin:
En tiedä koskiko tuo kynsijuttua minua ollenkaan, mutta kyseessä lienee joko jommankumman tuomarin huonot silmät, tai käsitys pitkistä ja lyhyistä kynsistä. Toisaalta taustalla saattaa olla myös käsitys omistajan taidosta leikata kynsiä :) Joka tapauksessa, kuten ylempänä mainitsin, ei pitkät kynnet ainakaan minun arvostelussani ole este sijoituksille tai muille palkinnoille.

Veikkaisin, että selitys löytynee juurikin tuosta kynsien pituuden käsityksestä. Ja ehkä pikkuisen siitäkin, että omistaja oli liian kiireinen itse näyttelyn järjestämisessä. ;D
Harvey Dentiä mukaillen "You thought we could breed decent hamsters in an indecent time"...

Regalis Hamstery est. 2004. Regalistien kotisivut osoitteessa regalismi.net, Facebookissa Regalis Hamstery.

ammie

Ihanan paljon kasvinimellisiä hamsuja tuloslistalla.  :sydan:
Pieni hamsteri, pienet tassut. Pieni nenä ja pieni massu.