• Welcome to Suomen Hamsteriyhdistys ry.
 

Uroksen ja naaraan tutustuttaminen toisiinsa

Aloittaja Tiituz, 01.12.07 - klo:21:28

« edellinen - seuraava »

unna

#30
Anteeksi kun vielä häiristen teitä, mutta kun hamsut yhistää, pitääkö naaraalla olla silloin kiima? Ja mistä kiiman huomaa? Olen jotenkin kiiman huomannut sillein, että naaras on urokselle 'kiltimpi', mutta en ole varma. Entä kun naaraalla loppuu kiima, alkaako ne silloin tappelemaan? Voiko ne tapella esim. ruuasta? Tai pesäkolosta?


 Iso kiitos taas teille!! :)

Sarantha

#31
Vastasin jo tuohonkin  ;)

Lainaus käyttäjältä: "Sarantha"kun toisaalta ihminen ei edes näe talvikon kiimoja, osaat varmaan tästä itsekin päätellä, että kiimat eivät juuri vaikuta tappelemiseen/tappelemattomuuteen.

Ja vielä rautalankaa:
- ihminen EI erota talvikon kiimoja, voit tämän suhteen yhdistää ihan milloin vain
- kiimat eivät vaikuta siihen, tappelevatko uros ja naaras vai eivät
- talvikot asutetaan yhteen useammaksi viikoksi, tämän aikana naaras ehtii olla useamman kerran kiimassa/kiimattomana tai sitten kantavana, jos tärppää heti

Yleensä sen näkee jo yhdistämistilanteessa, jos talvikot eivät tule toimeen keskenään. Kun yhdistäminen on sujunut hyvin ja talvikot nukkuvat samassa pesässä ja syövät ongelmitta yhdessä, on todennäköistä että ne pysyvätkin hyvissä väleissä. Ei siis tarvitse erityisemmin vahtia, yleensä riittää kun ensimmäisen tunnin-pari seuraa jatkuvasti, ja sen jälkeen silloin tällöin. Ikinähän elävistä eläimistä ei tosin tiedä, mutta kasvattamiseen liittyy tietenkin aina jonkinlaisia riskejä. Jos niitä ei uskalla ottaa, ei kannata haaveilla poikasista.
Talvikkoharrastusta 2006-2008.
Kotona tällä hetkellä 2 gerbiiliä, 2 maatiaiskissaa & bordercollie.

Hamsteri_

#32
Ainakin kun aloin tutustuttaa hamsteriani Elvistä kaverini tyttö hamsuun , niin etsimme ison laatikon ja laitoimme hamsterit (yhden kerrallaan) laattikkon , että molemmat tottuisivat toisen hamsterin hajuun . Sitten laitoimme molemmat varovasti yhtäaikaa laatikkoon . Heti kun tuli riita otimme hamsterit pois n. 3 minuutin tauolle. Se kyllä toimi . vähän ajan päästä Elvis ja kaverini hamsteri olivatkin jo hyviä ystäviä  :sydan
[/i]

Heli

#33
^Hamstereita ei tulisi huvin vuoksi tutustutella toisiinsa! Siinä voi käydä hyvinkin huonosti. Sitä paitsi se vain stressaa eläimiä.
Destiny's hamsterit 2001-2009

Mustikkamaan

#34
^Jep. Se on hupia vain ihmisille, ei eläimille.

Muistaahan sitten kaikki, että syyrialaisia hamstereita ei pidetä yhdessä muutoin kuin naaraan kiima-aikana astutuksen ajan, ja vain mikäli poikasia on tarkoitus teettää. Kiinankääpiöhamstereiden lisäännyttäminen on myös erityisen hankalaa, joten ei kannata ihan heti yhdistellä eläimiä ilman kokeneen kasvattajan apua.

Ja ylipäänsä: hamstereita ei laiteta "leikkimään keskenään" tai muuta vastaavaa. Vain hamstereiden lisäännyttämistarkoituksessa eläimiä voi tutustuttaa toisiinsa, tai mikäli eläimet on tarkoitus asuttaa vakituisesti yhteen.
Heidi Harju
[size=85]kasvatuksessa lyhytkarvaiset mustat syyrianhamsterit

Liru laru loru, moni turha poru ratkiriidaksi muuttuu. Löpö löpö löpö, se on ihan höpö, joka leikistä suuttuu![/size]

unna

#35
Ei kannata "ystävystyttää" hamsuja, vaikka se teistä olisikin mukavaa.
Näin eläinkaupassa kaks syrkkiä samassa terrassa eilen...  :<

EssiK

#36
unna >> Itse kävin ostamassa tuon syrkkini (ensimmäisen taas kahteen vuoteen) tuossa vajaa viikko sitten, ja olivathan ne sieläkin samassa terrassa molemmat, kaksi kolmekuista sisarusta, tämä meidän 'nuunuu' ja sen sisko. Nukkuivat vieretysten. Että olisiko ollut samanlainen juttu :)
(kasvattaja tämä itse myyjä)
Eläinkaarti
10v Sielun Aarre Agat 'Putte' brindle ranskanbulldoggi
2v Demon harmaa Koirasusi 35%
5,5v Moorschloss Daco 'Luka' harmaa käyttölinjainen saksanpaimenkoira

Marla

#37
Kyllähän se kieltämättä näyttää hellyttävältä, kun kaksi syrkkiä ovat yhdessä, mutta eipä siitä niille mitään suurempaa iloa ole. Ne viihtyvät paremmin yksin, mitä joidenkin on hankala käsittää.
Heh, eräs pikkutyttö kysyi kerran, miksen anna hamsujeni leikkiä keskenään :roll: . Yritin selitellä, että ne eivät tykkää toistensa seurasta... Kieltämättä hieman tukala tilanne, kun tämä tyttö ei oikein tainnut käsittää...

Kahdesti olen ollut tutustuttamassa syrkkejä toisiinsa (astutuksen yhteydessä siis), ja molemmilla kerroilla naaras on laitettu uroksen häkkiin. Ensimmäisellä kerralla tärppäsi heti, ja kaikki sujui vallan mainiosti. Naaras tosin lopulta kävi yhtäkkiä ilman suurempia merkkejä uroksen kimppuun, joten kannattaa olla heti valmiina erottamaan ne.
Itse käyttäisin hanskoja, sillä en suotta kaipaile reikiä sormiini :haha . Pieni lelulapiokin on ollut apuna, mikäli kumppanukset pitää erottaa toisistaan xD . (Itse en siis varsinaisesti ole poikasia teettänyt, eikä ole suunnitelmissakaan.)

Hamsuvauvat ovat suloisia, mutta kannattaa todellakin harkita ja ottaa asioista selvää, ennen kuin poikasia alkaa teettämään... Se saattaa tuntua helpolta ajatukselta, että kärrää poikaset eläinliikkeeseen, mutta ne pitäisi osata erottaa toisistaan...
On nähty sekin, että useampi nuori hamsteri on eläinkaupassa poikinut, kun on kämmäilty erottamisessa (eläinkaupassa olivat ilmeisesti jo erillään olleet, mutta vahinko oli sattunut jo aiemmin).

GaneshaX

#38
^ Siis toi noi, astutushan tapahtuu puolueettomalla paaperällä, ei kummankaan häkissä :roll:
Roudan hamsterikasvatus
Creme, soopeli, ps creme ja minkki

Marla

#39
Lainaus käyttäjältä: "GaneshaX"^ Siis toi noi, astutushan tapahtuu puolueettomalla paaperällä, ei kummankaan häkissä :roll:
Se on kyllä onnistunut ihan mainiosti uroksen häkissä. Tietty ne turhat tavarat pois, muttei ole ollut mitään eroa sillä, ollaanko puolueettomalla maaperällä vai ei. Muutaman kerran on niin tehty. Ehkä eri juttu, jos uroksen laittaisi naaraan luo, en tiedä siitä sitten.
Jos homma toimii uroksen luona, en näe mitään syytä sille, miksei sitä voisi siellä tehdä. Ellei se onnistu, sitten kannattaa kokeilla jossain muualla.

Mustikkamaan

#40
Puolueeton maaperä on aina paras vaihtis, mutta uroksen häkki on sitten se toissijainen vaihtoehto. Puolueeton maaperä on siitä hyvä, että jos naaraan kiima on heikohko tai uros ei oikein osaa hommiaan, ne ei rupee touhuumaan sitten mitään asiaan kuulumatonta, kuten syömään tai tutkailee toistensa virikkeitä. Kun ne on vaikka boksissa, ne altistuu enempi sille itse hommalle kun ei ole ylimääräsiä ärsykkeitä.

Naaraan kopissa en suosittele astuttamaan, sillä naaras on yleisesti ottaen urosta paljon reviiritietoisempi - ja jos kiima on heikko tai uros pösilö, niin naaras voi hermostua tosi helposti.

Nimimerkillä "kaikkea on kokeiltu"
Heidi Harju
[size=85]kasvatuksessa lyhytkarvaiset mustat syyrianhamsterit

Liru laru loru, moni turha poru ratkiriidaksi muuttuu. Löpö löpö löpö, se on ihan höpö, joka leikistä suuttuu![/size]

ammie

#41
Laitoin siis hamsterit samaan häkkiin, nyt on toinen päivä tällä järjestelyllä. Nukkuvat samassa pesässä, vaikka olisi useampikin tarjolla, mutta sitten välillä kuuluu sellaista säkätystä. Kumpikaan ei ole mitenkään vahingoittunut. Onkohan paria turvallista pitää samassa häkissä? Olen hiukan huolestunut...  :roll:

Talvoikoista siis kyse.
Pieni hamsteri, pienet tassut. Pieni nenä ja pieni massu.

Vevve

#42
Mun pitäisi yhdistää eräs talvikkopariskunta tänään, puolueettomalla maaperällä. Ajattelin ensimmäiseksi tutustuttaa ne toisiinsa erillisessä laatikossa jossa saan ne helpommin erotettua jos kränää syntyy, sitten siirtää ne varsinaiseen asumukseensa.

Vevve

#43
Kuinka herkästi erotatte talvikkouroksen ja naaraan toisistaan, jos alkavat yhdistäessä ärhennellä? Mä tänä iltana laitoin nuo kaksi samaan boksiin ja ovat nyt vähän säksätelleet keskenään. En haluaisi että mitään sattuu kun uros on lainassa.

ammie

#44
Vevve:
Lainaus käyttäjältä: "Sarantha"Talvikoista näkee kyllä kun ne oikeasti tappelevat, pieni narina on alussa ihan normaalia, samoin se, että toinen esim. menee selälleen ja alkaa säksättää toisen tehdessä lähempää tuttavuutta. Aggressiivisen oloinen takaa-ajo ja selvä tappelu ovat sitten pahempia juttuja, silloin kannattaa erottaa. Jos minulla olisi naaras joka selvästi uhittelee urokselle, pitäisin varmaankin vähän taukoa ja kokeilisin myöhemmin yhdistämistä uroksen reviirillä.

Itsekin yhdistin talvikkoparin juuri ja hieman siellä on naristu, mutta eivätköhän nuo tule toimeen, kun eivät ole ihan kunnolla tapelleet taikka jahdanneet toisiaan tuolla häkissä.  :)
Pieni hamsteri, pienet tassut. Pieni nenä ja pieni massu.