Uroksen ja naaraan tutustuttaminen toisiinsa

Aloittaja Tiituz, 01.12.07 - klo:21:28

Tiituz

Juuh kiitos vastauksista ;D
Anemone\'s Deep Blue Sea?
Marvellous May Lily?
Eternal Flame?

Hamsula] http://www.freewebs.com/lindan_hamsula/index.htm

Ninde

Ihan ekana vois avata pari käsitettä: yhdistäminen on sitä, että laitetaan pari yhteen asumaan, syrkeillä näin ei tehdä koskaan! Syrkit astutetaan, mitä taas ei kääpiöillä tehdä, vaan ne laitetaan yhteen asumaan ja uros astuu naaraan sitten kuin naaraalla on kiima.

Syrkeillä astutus on turvallisinta tehdä vain kun naaraalla on selkeä kiima, eli se jähmettyy paikalleen ja nostaa häntänsä ylös, kun sitä koskettaa alaselästä. Jos naaras ei jähmety paikoilleen koskettaessa, on sitä ihan turha urokselle tarjota, koska se ei anna astua. Haju ei välttämättä kerro mitään, koska kiima voi olla jo mennyt tai vasta tulossa.

Syrkki on hyvä astuttaa laatikossa josta se ei pääse karkuun (olen myös käyttänyt terraa/laatikkoa jossa ei ole kummankaan hajuja), mutta josta saa hamsut helposti erilleen mikäli tarvetta kuitenkin tulee. Tappeluja ei tosin synny, jos kiima on kohdillaan.

Lola

Aattelin vaa semmosta et:

:Kun laittaa ne samaan lootaan joka ei ole kummankaan maata niin laitanko ensiksi jonku väli seinän jotta ne saa nuuhkia toisiansa ja sitten vasta annan niitten tutustua vai niin että annan heti niitten tutustua?  Ja sitten olis sellasta asiaa et niinku annanko mä niitten asua yhdessä muutaman päivän (yön yli) vai vain yhden tunnin yhdessä ja muutaman kerran viikossa?

Talvikoista kyse
_______________________________________________________________

Minnaw

Itse olen tehnyt talvikkoastutukset niin, että laitan naaraan uroksen asumukseen niin että pidän naarasta ensin omassa kädessä ja annan uroksen sitä haistella. Lyhyen haistelun jälkeen päästän naaraan sinne terraan.
Ei meillä ainakaan tuossa yhdistysvaiheessa ole suurempia kinoja tullut... Yksi ihana ystävä vaan antoi urokselle turpiinsa kun oli jo tullut paksuksi  xD  Halus ilmeisesti viestittää, että "Olet jo osasi tehnyt, emmä tartte sua enää!"  :roll:
Oxalis - talvikkokasvatus

Sarantha

Lainaus käyttäjältä: "Lola"Ja sitten olis sellasta asiaa et niinku annanko mä niitten asua yhdessä muutaman päivän (yön yli) vai vain yhden tunnin yhdessä ja muutaman kerran viikossa?

Kannattaa laittaa yhteen ainakin muutamaksi viikoksi. Minä teen yleensä niin, että yhdistän naaraan ja uroksen ja sitten lasken, milloin naaras aikaisintaan voisi saada poikaset, mikäli uros saa sen heti kantavaksi (18 vkr). Sitten joskus 16-17 vrk kohdalla tarkkailen naarasta tiiviisti ja mikäli yhtään tuntuu että se on kantavana, otan uroksen tässä vaiheessa pois. Jos sitten poikasia ei kuulukaan, laitan vielä uudestaan yhteen. Tietysti tuo kantavuuden arviointi voi olla vaikeaa, sillä meillä käytännössä naaraiden mahat ovat pyöristyneet kunnolla vasta synnytyspäivän aamuna! Siinä vaiheessa asiassa ei olekaan ollut sitten mitään epäselvää, yhdeltäkin naaraalta olisi suunnilleen voinut ulkoapäin laskea poikaset, kun maha oli niin ääriään myöten pinkeänä ja muhkuroilla poikasista  :mrgreen: Käytännössä meillä kaikki ovat synnyttäneet 20-21 päivänä.

Tuollaisia muutaman päivän kerrallaan -yhdistämisiä ei kannata tehdä, koska uskoisin, että tappeluiden riski on suurempi, kun talvikot laitetaan yhteen ja otetaan pois uudestaan ja uudestaan, jolloin ne eivät pääse kunnolla tutustumaan vaan ovat joka kerralla toisilleen vieraita. Ja koska talvikoilla on kiima muutaman (?) vrk välein mutta ihminen ei sitä voi tunnistaa, muutaman tunnin kerrallaan yhdistämisessä voi mennä kohtuuttoman kauan, ennenkuin tärppää.

Syyrialainen:

Miten syrrkejä pidetään yhdessä? Tunti,yö, vai enemmänkin? Me pidimme tunnin. Syrkki uros sai astuttua n. 4 kertaa, ja selässä olo kesti vain jotain 5 sekunttia. Riittääkö tuo, vai laitetaanko uudestaan samaan, ja kuinka pitkäksi aikaa?

Maikkis

^ No syyrialaisille riittää ihan pieni aika, ei niitä asuteta yhdessä.
Perusasiat on syytä ottaa selville jo ENNEN kuin poikuetta edes suunnitellaan.

joppi

Riittääkö, että uros pääsi selkään n .3-4 kertaa ja oli selässä vain n. 4-6 sekuntia?

Maikkis

Kyllähän se naaras voi hedelmöityä jo ihan yhdestäkin kerrasta. Sen näkee sitten, että tuleeko poikasia..

joppi

Okei. No toivotaan parasta. Tervetuloa käymään kotisivuilla. http://www.firmala.fi/~nemoo

unna

Olen astuttamassa talvikko naarasta, ja kaipaan neuvoa. Eli miten kannattaisi yhdistää uros+naaras? Eka poikue siis minulle. Kannattaako ottaa asumaton häkki(joita on meillä 2kpl), ja täyttää se tavaroilla ja laittaa ne sinne? Tappaako ne toisensa sitten kun naaraalla kiima on loppu, siis jos jätän ne yhteen häkkiin?
Kiitos paljon jo etukäteen!!  :mrgreen:

Sarantha

Luepa edellinen sivu, siellä on ainakin Ninden, Minnaw:n ja minun viesteissä asiaa talvikoiden yhdistämisestä  :)

unna

Okei, kiitos neuvoista. Eli siis voin laittaa naaraan uroksen häkkiin tai ei-kenenkään- häkkiin? Kannattaako huolestua jos tulee pientä känää, mutta eivät tappele vaan toinen selättää toisen? Vai jos selättämistä tapahtuu, kannattaako erottaa ne? Entä kun naaraalla loppuu kiima, tappeleeko ne silloin? Kiitos taas, en löytänyt ihan näihin vastauksia.  ;)

Lainaus Nindeltä:
LainaaKääpiöparit olen aina yhdistänyt terrassa jossa ei etukäteen ole kummankaan omia hajuja eli ns. "ei kenenkään maalla". Kääpiöpareista huomaa kyllä melko pian, tuleeko sopua vai ei, joten kannattaa olla varuillaan ja valmiina erottamaan pari jos jompikumpi ei toisesta pidäkään.
Minun mielestäni tämä on paras keino, ja sitä olen itsekin käyttänyt. Siis puolueeton tila.

Talvikoista näkee kyllä kun ne oikeasti tappelevat, pieni narina on alussa ihan normaalia, samoin se, että toinen esim. menee selälleen ja alkaa säksättää toisen tehdessä lähempää tuttavuutta. Aggressiivisen oloinen takaa-ajo ja selvä tappelu ovat sitten pahempia juttuja, silloin kannattaa erottaa. Jos minulla olisi naaras joka selvästi uhittelee urokselle, pitäisin varmaankin vähän taukoa ja kokeilisin myöhemmin yhdistämistä uroksen reviirillä. Olen tähän mennessä yhdistänyt noin 4-6 paria sekä joitakin eri-ikäisiä uroksia, eikä meillä ole vielä koskaan tapeltu.

Ja käytäntönähän on astuttaa talvikot useaksi viikoksi yhteen ja kun toisaalta ihminen ei edes näe talvikon kiimoja, osaat varmaan tästä itsekin päätellä, että kiimat eivät juuri vaikuta tappelemiseen/tappelemattomuuteen.

Ennen poikastouhuja kannattaa myös kahlata ajatuksella läpi kaikki jalostusongelma- ja hybridikeskustelut.

unna

okei, kiitos taas paljon neuvoista!