Muotovaliot ja tittelit »

FIN VLH Yam Yam's Dillymore Dluto, pk ms valkoinen syyrialainen uros (Kuva Asta Rekilä)
FIN VLH Yam Yam’s Dillymore Dluto, pk ms valkoinen syyrialainen uros (Kuva Asta Rekilä)

Valionarvot tulee anoa tittelivastaavalta, niitä ei saa käyttää ennen hyväksyttyä anomusta. Erikoisnäyttelytittelit astuvat voimaan heti niihin oikeuttavien sijoitusten jakamisen jälkeen. Yksittäiset sertifikaatit merkitään hamsterin nimen perään tähdellä (*), koestandardisertifikaatit plus-merkillä (+). Hamsteri voi valioitua, kun se on saanut tarvittavat määrät sijoituksia näyttelyistä.

Tittelin saa lisätä hamsterin nimen eteen vasta, kun valioanomusvastaava on hyväksynyt valioitumisen. Ennen valionarvon anomista hamsterin tulee olla rekisteröity Suomen Hamsteriyhdistys ry:n rekisteriin.

Hamsterin rekisteröinti
Valioanomuskaavake

Valioanomuskaavake lähetetään kokonaan täytettynä valioanomusvastaavalle postitse tai sähköpostitse. Jos et pysty täyttämään kaavaketta sähköisesti, riittää kun sähköpostin tekstikentässä on mainittu kaikki samat vaadittavat tiedot kuin mitä kaavakkeessakin. Paluupostissa saat valiokunniakirjan. Valioruusukkeet voidaan lunastaa ruusukevastaavalta näyttelyssä, jossa hamsteri saa viimeisen valionarvoon oikeuttavan palkintonsa.

Uusi valioanomuskäsittelijä 1.1.2017 alkaen:

Pauliina Lampila, pauliina.lampila(a)gmail.com
Rantalanpolku 11, 23960 Santtio

Valionarvojen vaatimukset

Ulkomuotoluokkien tulee olla Suomen Hamsteriyhdistys ry:n hyväksymät.

Lemmikkivalion arvoon kelpaavat sijoitukset, jotka on saatu Suomen Kani- ja Jyrsijäliitto ry:n alaisen yhdistyksen järjestämästä näyttelystä, jossa on ollut FIN VLH -pätevä tuomari.

FIN MVA – Suomen Muotovalio

Muotovalion arvoon vaaditaan kolme standardiluokan sertifikaattia, joiden tulee olla vähintään kahdelta eri tuomarilta. Näyttelyn ulkomuotoluokkien tulee olla Suomen Hamsteriyhdistys ry:n hyväksymät. Hamsterin tulee olla rekisteröity Suomen Hamsteriyhdistys ry:n rekisteriin. Mikäli anomus hyväksytään, saa hamsterin nimen edessä käyttää titteliä FIN MVA.

FIN TMVA – Suomen Tuplamuotovalio

Tuplamuotovalion arvoon vaaditaan Suomen Muotovalion arvo sekä kaksi standardiluokan sertifikaattia, joiden tulee olla vähintään kahdelta eri tuomarilta. Näyttelyn ulkomuotoluokkien tulee olla Suomen Hamsteriyhdistys ry:n hyväksymät. Hamsterin tulee olla rekisteröity Suomen Hamsteriyhdistys ry:n rekisteriin. Mikäli anomus hyväksytään, saa hamsterin nimen edessä käyttää titteliä FIN TMVA. Tällöin aiemmin saatu FIN MVA -titteli pyyhkiytyy pois.

FIN KVA – Suomen Koestandardivalio

Koestandardivalion arvoon vaaditaan kolme koestandardiluokan sertifikaattia, joiden tulee olla vähintään kahdelta eri tuomarilta. Näyttelyn ulkomuotoluokkien tulee olla Suomen Hamsteriyhdistys ry:n hyväksymät. Hamsterin tulee olla rekisteröity Suomen Hamsteriyhdistys ry:n rekisteriin. Mikäli anomus hyväksytään, saa hamsterin nimen edessä käyttää titteliä FIN KVA.

FIN TKVA – Suomen Tuplakoestandardivalio

Tuplakoestandardivalion arvoon vaaditaan Suomen Koestandardivalion arvo sekä kaksi koestandardiluokan sertifikaattia, joiden tulee olla vähintään kahdelta eri tuomarilta. Näyttelyn ulkomuotoluokkien tulee olla Suomen Hamsteriyhdistys ry:n hyväksymät. Hamsterin tulee olla rekisteröity Suomen Hamsteriyhdistys ry:n rekisteriin. Mikäli anomus hyväksytään, saa hamsterin nimen edessä käyttää titteliä FIN TKVA. Tällöin aiemmin saatu FIN KVA -titteli pyyhkiytyy pois.

FIN VLH – Suomen Valiolemmikkihamsteri

Valiolemmikin arvoon vaaditaan kolme PLH 1–5 -sijoitusta, jotka on saatu Suomen Kani- ja Jyrsijäliitto ry:n alaisen yhdistyksen järjestämästä näyttelystä, jossa on ollut SHY VL -pätevä tuomari. Sijoitusten tulee olla vähintään kahdelta eri tuomarilta. Hamsterin tulee olla rekisteröity Suomen Hamsteriyhdistys ry:n rekisteriin. Mikäli anomus hyväksytään, saa hamsterin nimen edessä käyttää titteliä FIN VLH.

FIN TVLH – Suomen Tuplavaliolemmikkihamsteri

Tuplavaliolemmikkihamsterin arvoon vaaditaan Suomen Valiolemmikkihamsterin arvo sekä kaksi PLH 1–5 -sijoitusta, jotka on saatu Suomen Kani- ja Jyrsijäliitto ry:n alaisen yhdistyksen järjestämästä näyttelystä, jossa on ollut SHY VL -pätevä tuomari. Sijoitusten tulee olla vähintään kahdelta eri tuomarilta. Hamsterin tulee olla rekisteröity Suomen Hamsteriyhdistys ry:n rekisteriin. Mikäli anomus hyväksytään, saa hamsterin nimen edessä käyttää titteliä FIN TVLH. Tällöin aiemmin saatu FIN VLH -titteli pyyhkiytyy pois.

Ulkomailta saatujen titteleiden virallistaminen

Suomen Hamsteriyhdistyksellä ei ole kansainvälisiä valiotitteleitä, vaan tittelit  (esim. Int. Ch., Int. Gr., Ch., S MVA jne.) saadaan ulkomaisista näyttelyistä (esim. Ruotsista) ja anotaan kyseisten maitten yhdistyksiltä. Ulkomailta saadut tittelit tulee hyväksyttää tittelivastaavalla todistusten kera, mikäli haluaa käyttää kyseisiä titteleitä Suomessa. Anottuun titteliin oikeuttavat sijoitukset tarkistetaan. Hamsterin tulee olla rekisteröity Suomen Hamsteriyhdistys ry:n rekisteriin. Ulkomaisista titteleistä ei kuitenkaan anneta yhdistyksen plakaattia, vaan tiedotus tittelin hyväksymisestä annetaan henkilökohtaisesti ja Poskipussin Uusia valioita -palstalla.

Tittelien kirjoitusjärjestys

– FIN MVA/FIN TMVA FIN VLH/FIN TVLH Int. Ch./Int. Gr. Ch. VVxx JVxx GGxx LJVxx LGG xx TAI
– FIN KVA/FIN TKVA FIN VLH/FIN TVLH Int.Ch./Int.Gr.Ch. KVVxx KJVxx KGGxx LJVxx LGGxx