Minulle nyt ei ole vielä mitään jo syntyessään sertin tasoisia poikasia syntynyt, sellaisia "ihan kivoja" kylläkin. Arvostan eniten sitä, että poikaselle on tiedossa hyvä ja tarpeeksi osaava koti, millään muulla ei oikeastaan ole väliä. On kiva kuulla silloin tällöin muutamien kasvattien näyttelymenestyksestä, mutta en todellakaan edellytä, että jokaista poikasta pitäisi käyttää näyttelyissä. On minulta mennyt ihan hyvän tasoisilta vaikuttavia poikasia lemmikkikoteihinkin, eikä se todellakaan harmita yhtään. Enkä todellakaan edes toivo, että lähestulkoon jokaista poikueen poikasta käytettäisiin jalostukseen - vaikka kaikki olisivatkin kivan tasoisia - sillä se kapeuttaisi geenipoolia entisestään. Esim. ensimmäisen poikueeni kuudesta poikasesta kolmella on jälkikasvua, ja se on mielestäni jo aika paljon. Siinä mielessä on todella hyvä, että osa poikasista menee ihan vain lemmikeiksi.
Selkeistä jalostuskäytön estävistä virheistä (kuten nyt niistä selkäkyhmyistä) kerron etukäteen jo senkin vuoksi, että ostaja varmasti ymmärtää, ettei eläintä saa käyttää jalostukseen. Silloin tällöin kun lemmikiksi hankittukin eläin saattaa päätyä jatkamaan sukuaan, esimerkiksi minulle kävi näin ensimmäisen talvikkoni kanssa, kun innostuinkin lajista enemmän kuin olin luullut. Jos sitten tällainen lemmikiksi aiottu talvikko päätyykin kasvatuskäyttöön eikä kasvattaja ole maininnut sen virheistä, se voi koitua pidemmän päälle useiden talvikkokasvattajien haitaksi. Rehellisyys on siis loppupeleissä kaikkien etu.
Toisaalta tässäkin kysymyksessä tulee esiin se tulkinnanvaraisuus. Minä olen niin vainoharhainen, että olen yleensä jossain vaiheessa löytävinäni jotain vikoja ihan joka poikueesta. Säikäyttäisin varmaan kaikki poikastenostajat tiehensä, jos kertoisin kaikesta mitä olen joskus epäillyt :D Talvikoiden nykytilanne on mitä on, mutta ei sekään ole hyvä, jos ei uskalla käyttää mitään eläintä tai myydä toiselle kasvattajalle siinä pelossa, että eläimessä saattaakin joskus ehkä mahdollisesti ilmetä jokin vika. Sen voin rehellisesti sanoa, että kerron kaikista vioista jotka sillä hetkellä ovat tiedossani. Toki voi olla, että jossain poikasessa on vika, joka ei näy vielä luovutushetkellä, mutta sille minä en voi mitään.