Juoksupyörä ei mielestäni ole tarpeellinen ollenkaan, mutta jos hamsteri ei siihen kiinny liikaa, niin onhan se ihan hauska lisä. Itse olen satunnaisesti nukkunut (huonosti) hamsterin häkin vieressä ja voinen melko tarkasti kertoa mitä se hereillä ollessaan (ehkä yhteensä 8h yössä, mutta useammassa pätkässä eli nukkuu aina välillä) asumuksessaan (häkki 100 x 50 x 50) puuhailee:
Yön aikana Eppi raahaa ruokaa paikasta toiseen ja varmaan syökin sitä, juo kerran tai pari juomapullostaan, kiipeilee niin kaltereissa kuin pitkin puusiltoja, pahvilaatikoita ja häkissä olevaa muuta sälää, repii pahvia ja kuljettelee palasia ympäriinsä, kuopii puruja oikeisiin paikkoihin (esim. vessakopin alla ei saa olla puruja lainkaan!) sekä juoksee pyörässä. Vapaana Eppi saa olla monta kertaa viikossa 15-45 minuuttia kerrallaan ja silloin se tutkii huonetta (mitään erityisiä vapaanaolovirikkeitä sillä ei ole). Kun Eppi kyllästyy, se kiipeää häkkinsä päälle ja sieltä luukusta takaisin sisälle häkkiin.
Onko kukaan kokeillut syrkeille rotta-/frettikokoisia muovitunneleita? Toki niitäkin voi jyrsiä, mutta ovat ainakin riittävän suuria. Itse koko ajan suunnittelen 100 x 50 -kokoisen terraarion hankkimista tuohon häkin alle ja olen miettinyt, jos yhdistäisin häkin ja terraarion tuollaisella tosi isolla putkella (ajattelin, että se olisi turvallisin tapa).