Mun arvostelemissa luokissa oli niin ikään huono taso. Parhaimmat olivat keskivertoja - siis verrattuna siihen aikaan "KUN MINÄ OLIN NUORI ja kaikki oli niin paljon paremmin!" :haha - mutta erottuivat kauniisti edukseen. Halusin antaa sertit ja sijat ikään kuin kannustuksena: tämä suunta on oikea.
Tosi monen lyhkiksen turkki oli pitkä, suurimman osan. Siis ihan oikeasti pitkä-pitkä. Se on huolestuttava ilmiö. Vastaavasti pitkisten pitkät turkit olivat hakusessa, mutta ei ihan samassa määrin. Yhdellä poijjaalla oli jo kivasti pituutta, vaikka se olikin epätasaista.
Knikkejä löysin kolme muistaakseni.
Muutamalla kilpparilla oli kivat kuviot, mutta sitten kaikki muu olikin niin heikkolaatuista, etten voinut sertejä antaa. Juurikin turkit, tyypit ja päät - ne, jotka ovat yhtä tärkeä osa kokonaisuutta kuin näyttävä kuviokin. Laikut olivat myös enempi tai vähempi sekoittuneet perusväriin oikeastaan kaikilla, joka on tietysti vaikea asia kontrolloida, sen suhteen en olekaan kovin herkkis.
Voittajalyhkis oli ehkä pienitäpläinen kilppari, mutta ne olivat näyttävästi asettuneet ja perusväri oli jo melkoisen sievä! Tyyppi oli myös nätti ja pääkin oikein soma. Olihan siinä pakko sitten serti antaa. Ja kaikki 2-kuiselta tytsyltä - normaalithan ovat tuossa vaiheessa yleensä vielä tooooosi kesken.
Mulla tavallaan se ensivaikutelma on se, joka määrää hamsterin sijoituksen. Jos hamsteri on yleisvaikutelmaltaan näyttävä eikä siinä ole sellaista vikaa, joka todella rikkoisi tätä yleisvaikutelmaa, niin siinä tapauksessa sijoitan sen ja ehkäpä annan sertinkin. Siksi onkin ihanaa, ettei tarvitse enää leikkiä pisteillä.
Juurikin noilla perustein sertit sijoilla yksi ja kaksi saivat myös pitkäkarvaisten Gillian Grizelda sekä Granaattiomena. Olivat näyttäviä ilman suuria puutteita.
Koestandardeissa halusin palkita tuomarin suosikkina hamsterin, jolla oli tuon värin jalostusta ajatellen lupaavin väri. Noin muutoin luokassa ei ollut sijoituksen arvoista eläintä, joten KS-sijat jäivät jakamatta.
Ei-standuissa oli taas muutama yleisesti ottaen näyttävä hampsteri, jotka ansaitsivat sijansa :) Olivat sellaisia yleisvaikutelmalta "täyteläisiä" - ja kun väriä ei otettu sijoituksissa huomioon, niin jaoin nuo sijat mielelläni.
Erinomaisia mainintoja en heruttanut yhtään. Eipä vaan moisia tullut vastaan - mutta ne EH:t ja H+:t ovat keskivertoa parempia tai selkeästi parempia, joten noin minulta saatuina voitte olla tyytyväisiä :)