Minä olen katsonut pesän (talvikoista siis kyse) yleensä jo synnytyspäivänä, tai sitten seuraavana aamuna jos synnytys on tapahtunut yöllä. Emän olen ottanut kuljetusboksiin siksi aikaa. Pesinä olen käyttänyt pohjastaan auki olevia pahvilaatikoita, ne on helppo nostaa pois pesäntarkistuksen ajaksi.
Minusta on tärkeää nähdä tilanne mahdollisimman pian synnytyksen jälkeen, että pysyn perässä mahdollisten kuolleiden/kadonneiden (=syötyjen) poikasten lukumäärissä. Jos esimerkiksi tietyssä linjassa kuolee poikasia paljon, on se sellainen asia mikä kasvattajan tulisi ehdottomasti tietää. Toistaiseksi kaikissa kolmessa poikueessa on ollut vain eläviä poikasia.
Emät eivät ole koskaan millään tavalla tästä häiriintyneet. Yksikin emo synnytti vähän salaa, sillä luulin ettei se ollut ollenkaan kantavana, kun sitten yhtäkkiä huomasin dunassa ryömivän vastasyntyneen poikasen... Äkkiä emo kuljetusboksiin (se oli ihan rauhallinen ja selvästi näki, että synnytys oli jo ohi) ja tilanteen tarkastus, poikasia löytyi neljä lisää ja sen yhden sohin drinkkitikulla takaisin pesään muiden luo :) Muistaakseni tämä sama emo oli muutenkin välillä vähän huoleton ja viis veisasi, vaikka poikasia kulkeutui sen nisissä pesän ulkopuolelle. Minä sitten välillä nostelin niitä takaisin pesään emon läsnäollessakin, ja se vain katsoi vierestä.