Minä en tajua sitä, mikä siinä pesävanussa niin kiehtoo... Hamsterille kelpaa vähintäänkin yhtä hyvin wc- ja talouspaperisilppu pesäntekoaineiksi ja ne tulevat edullisemmiksikin, kun jokaisessa taloudessahan on pakko wc-paperia olla. Ja vielä siihen päälle useiden hamsuharrastajien varoitukset, niin kyllä minä jättäisin ihan suosilla viimeistään siinä vaiheessa ostamatta. Luottaisin ennemmin harrastajien varoituksiin kuin myyjän suosituksiin ja "mustatuntuu" -mietteisiin. Tuskinpa pesävanusta ihan turhanpäiten varoitellaan. :roll:
Sitä paitsi, kyllähän minäkin mielelläni kauppiaana huomauttaisin (vaikka sitten ihan totuus siinä sivussa olisikin), että ostajan havittelema asumus, pyörä tms. on liian pieni, koska oletetusti suurempi = kalliimpi.
En kiellä, etteikö ihan tosi olisi kauppiaita, jotka ajattelevat ensisijaisesti eläimen parasta, mutta minä hieman kyseenalaistan sen, jos sama kauppias myy mm. pesävanua sun muita kyseenalaisia virikkeitä. :roll:
Ja kuinka paljon eläinkauppiaalla voi olettaa olevan kokemusta juuri vaikkapa hamstereista tai ylipäätään jyrsijöistä?
Kuten Minski kirjoittikin, tietysti myyjien on esitettävä kaikki parhain päin - vaikkapa siinä ohessa liioitella kokemustaan juuri tietystä eläinlajista, koska bisnestähän se eläinkaupan pitäminen on. Harmittaa, jos bisneksen pyörittäminen on eläinten hyvinvoinnista pois. :<
Aihetta liipaten... Minua häiritsee, kun Faunattaren hamsterinhoito-ohjeessa lukee seuraavaa: "Hamsteri käyttää mielellään pesänsä pehmusteena olkea, pesävanua, eko-kuitua tai muuta hamsterille turvallista materiaalia." Onneksi heti perään mainitaan, että pumpulia ei saa antaa eikä myöskään mm. jalkoihin takertuvaa materiaalia.
Muuten tuo hoito-ohje vaikuttaa minusta asialliselta - varsinkin ruokinta- ja lisääntymisasiat on hyvin selitetty.